Referat – HB-møde den 24. april 2023
Til stede: Kirsten Løth, Jan Hoby, Claus Reffstrup, Majbritt Kronbøl, Diana W. Jensen, Mette Marie Nielsen, Morten Hoier Morsing, Thomas Bjerre, Bettina Øster (til kl. 11.30), Martin K.A. Rasmussen, Ditte Mundeling Samuelsen, Emil Solvind, Michael Monberg, Thomas Seider, Maria Porse, Elizabeth Thynov, Natascha Steen, Ulla Krag, Michael Faurskov, Sakse Ravnskov Andersen, Bjørn Lind Lynge, Carina Brehm og Klara Hippe Hansen, PLS.
Afbud: Helle Haslund, Rasmus Tore Mortensen, Helle Bak Andersen, Anne Angelsø og Lisbeth Waidtløw.
Ad 1. Godkendelse af referatet fra den 27. marts 2023
Der tilføjes en rettelse til ad 9 omkring organisering.
Herefter blev referatet godkendt.
Ad 2. Organisering
Temadrøftelse.
Perioden for data om medlemsudviklingen bør udvides, f.eks. til 6 måneder eller et år, samt være fordelt på overenskomstgrupper.
Det vil være en fordel, hvis medlemsudviklingen kan sammenlignes fra år til år.
Det blev udtrykt, at det kunne være relevant at se medlemsudviklingen for de forskellige faggrupper vi repræsenterer.
Pædagogmedhjælpernes organiseringsprocent er interessant. Det samme er potentielle medlemmer.
Der blev givet udtryk for, at det er interessant at se for alle faggrupper, da vi derved bedre kan målrette indsatsen. Fokus på pædagogmedhjælperne handler om, at der er færre uddannede pædagoger og derved flere pædagogmedhjælpere og PAU.
I forhold til økonomien er der forskel på deltids- og fuldtidsmedlemmer.
Måske er der sket en forrykning i deltids- og fuldtidsmedlemmer. FU har udbedt sig en sandsynliggørelse af, hvad der bliver sendt til opkrævning og hvad der reelt bliver indbetalt af kontingenter. Opgørelsen viser, hvordan udvikling i kontingentgrupper ser ud, og den viser, at LFS fra januar 2022 til januar 2023 har mistet 340 fuldtidsmedlemmer.
Opgørelsen blev ikke præsenteret eller fremlagt på mødet.
Arbejdspladsklubber og vigtigheden heraf blev drøftet og på næste HB-møde orienterer Martin K.A. Rasmussen om arbejdspladsklubber.
Status på arbejdspladsklubber på de 3 områder sættes på dagsordenen som fast punkt fremadrettet.
LFS-pjece om medlemskab og den seneste ”Lokumsavis” fra Almenområdet vedlægges som bilag til referatet.
Ad 3. ”Indenfor murene”
Orienteringspunkt.
Kirsten Løth orienterede om at faglig sekretær Marianne Heinkov, dagplejeafdelingen, har opsagt sin stilling pr. 1. august 2023, for at gå på pension.
Ad 4. Det fremtidige arbejde
Drøftelsespunkt.
- Økonomiaftaler, kort oplæg og drøftelse
Jan Hoby: De årlige økonomiforhandlinger igangsættes snart.
73 kommuner har stigninger på det specialiserede område, som er meget udfordret.
Den samlede stigning i kommunerne er på 1,5 mia. kr. Det er andet år i træk med stigninger.
62 kommuner bruger over landsgennemsnittet for borgere mellem 17-67 år og kommunerne kompenseres ikke for udgifterne.
59 kommuner overskrider budgetloven med 1,1 mia. kr. Der er dog ingen økonomisk straf herfor i år.
Anlægsbudgettet er overskredet på grund af den stigende inflation.
Det er gået fra en grum situation til en endnu værre situation i forhold til økonomien.
Jan sender information om ovennævnte til HB efter mødet.
Ad 5. LFS’ økonomi v/kasserer Majbritt Kronbøl
Orienteringspunkt.
På REP-mødet blev der budgetteret med et underskud på ca. 5,3 mio. kr. for 2023-2024. Det blev vedtaget. Dette underskud dækker blandt andet over, at repræsentantskabet valgte at opnormere kommunikationsafdelingen med en fuldtidsmedarbejder.
Der er budgetteret med 30 mio. kr. i kontingentindtægter, men på grund af det faldende medlemstal holder budgettet ikke. LFS står pt. til at have kontingentindtægter for 28.690.000 kr. årligt og dermed under 2,5 mio. kr. månedligt.
Det svarer til et gennemsnitligt minus på ca. 109.000 kr. i medlemskontingent, når der fremskrives pba. 1. kvartals kontingentindtægter (beregnet medio marts).
Fremskrivningen betyder et yderligere underskud på 2,6 mio. kr. i REP-perioden (1,3 mio. kr. årligt), og et samlet underskud på knap 8 mio. kr.
Driften af LFS finansieres af kontingentindtægter og forretningsudvalgets (FU) vurdering er, at personalereduktion ikke kan undgås.
Der blev derfor afholdt personalemøde i LFS i sidste uge, hvor medarbejderne blev orienteret om situationen, om den forestående personalereduktion og om at vi ville orientere og drøfte det med Hovedbestyrelsen i dag.
FU har besluttet, at den ledige faglig sekretærstilling fortsat slås op. Den kommende ledige faglig sekretærstilling pr. 1/8 opslås ikke. Der er tilrettelagt en proces, hvor de faglige sekretærer inddrages i indholdet på stillingsopslag til den ledige stilling og for fordeling af opgaver med reduktion på 1 stilling.
Der skal dog ske yderligere personalereduktion, hvis der skal hentes 1,3 mio. kr. årligt på driften. FU har besluttet, at man ikke kan afvente evt. naturlig afgang. FU vil dermed tage udgangspunkt i den samlede personalegruppe.
Der afholdes et kort informationsmøde for medarbejderrepræsentanterne i morgen, hvor de vil blive orienteret om Hovedbestyrelsens (HB) drøftelse. De vil ligeledes blive præsenteret for de samme beregninger, som FU har taget udgangspunkt i, i slutningen af marts.
MED-aftalens bestemmelser overholdes selvfølgelig i denne proces.
Der blev spurgt til, hvorfor FU valgte at gå så drastisk til værks pba. første kvartal. Da LFS’ samlede regnskab for 2022 ikke er gjort op endnu, fordi områderne først regnskabsafslutter den 30. juni, vides ikke, hvordan det samlede resultat lander.
Det blev problematiseret, at grundlaget for beslutningen om personalereduktion ikke er ordentligt belyst. Derfor virker det som en drastisk beslutning at kigge på personalereduktion.
Hvordan har indtægterne set ud andre år i første kvartal? Hvornår er afvigelsen i indtægter begyndt?
Det virker underligt, når man ikke får indsigt i budgettet, at så mange medlemmer skulle have lavet deres medlemskab om fra fuldtid til deltidsbetalende medlemmer.
Der blev spurgt til hvad det ville have af betydning for foreningen at have et underskud på 2,6 mio. kr. mere end forventet?
Det blev problematiseret, at der ikke er udsendt overblik over budget før mødet, således at det kunne drøftes på et oplyst grundlag.
FU kan konstatere, at kontingentindtægterne ligger under 2,5 mio. kr. månedligt allerede fra august 2022.
Fra januar 2022 til januar 2023 har LFS mistet 340 fuldtidsmedlemmer. Oveni skal lægges andre medlemstyper.
Det er dermed FU’s vurdering, at det ikke kan lade sig gøre at hente og fastholde så mange medlemmer, at vi kan undgå personalereduktion.
Formanden orienterede om, at LFS desuden skal finde yderligere besparelser, når administrationsaftalen mellem LFS og A-kassen bortfalder. Administrationsaftalen finansierer ca. 2 medarbejdere i LFS.
FU mener ikke, at der skal reduceres på antallet af valgte i organisationen for at spare på driften. En evt. reduktion vil desuden kræve grundige drøftelser med foreningens medlemmer, ekstraordinære generalforsamlinger og et ekstraordinært repræsentantskab, hvis LFS’ struktur og antal af valgte skal ændres.
Da LFS ikke har et indestående i banken til løbende udbetaling af drift og lønudgifter mm., samt midler til etablering af en elevator, så gangbesværede og handicappede kan få adgang til vores lokaler, foreslår FU at der optages et tillægslån på 8 mio. kr. Dermed bliver LFS’ samlede lån på 13 mio. kr.
Ejendomsvurderingen er på knap 90 mio. kr.
Der er strammet op på låntagning i DK, så HB skal skrive under på at der optages et tillægslån.
Der står intet om lånoptagning i LFS’ vedtægter, så FU vil stille forslag om, at det indskrives i vedtægterne til det kommende repræsentantskab.
Der var afstemning om låntagningen og HB stemte enstemmigt for at optage lånet.
Udgifter til tryk og porto på LFS-Nyt blev diskuteret. Der var et ønske om at LFS sender besked ud til medlemmerne om, at de kan modtage bladet digitalt, så der kan spares på tryk og porto. FU imødekom anmodningen.
Der skal foretages en medlemsundersøgelse/grundig analyse vedr. det fysiske blad og dets betydning for medlemmerne. HB skal på et senere tidspunkt diskutere det fysiske blads fremtid og muligheder for digitalisering.
Der var et ønske om at drøfte hvorvidt LFS-NYT skal forblive et fysisk blad, på det næste HB-møde.
Kommunikationsafdelingen er forberedt på en undersøgelse af det fysiske blad.
Årsregnskabet for 2022 opgøres i nærmeste fremtid.
Ad 6. FOA’s HB-møde den 11-12. april 2023
Orienteringspunkt.
- Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
Mona Striib sidder i Forretningsudvalget (FU) i FH. De har diskuteret om Finansministeriets regnemodeller kan udfordres.
FH har både medlemmer på det offentlige og det private område og det kan være en udfordring.
- Kompetencefonden
I efteråret 2022 satte KL en stopper for meritpædagoguddannelsen. Efter FOA lukkede for kassen, er KL dog blødt lidt op og ønsker at FOA genåbner kassen, indtil aftalen om minimumsnormeringer og dermed midler til efteruddannelse er fuldt indfaset. Dette har FOA’s politiske ledelse godkendt.
- OK-23
Det private område har stemt om overenskomstresultatet. Stemmeprocenten var på 33,7%, hvoraf et flertal har stemt ja.
- Frem mod OK-24
Lønkommissionen genoptager arbejdet fra den 10. maj og mødes igen den 9. juni.
FOA vil fortsat kræve en krone- og ørestigning, men der er ikke enighed med de øvrige organisationer herom.
- Kongresforberedelse
Der blev nedsat et lønudvalg og et kontingentudvalg. Kirsten Løth er medlem af kontingentudvalget.
Ad 7. Suppleringsvalg til Almenbestyrelsen på ordinært årsmøde den 13. september 2023 v/Martin K.A. Rasmussen
Drøftelsespunkt.
HB besluttede enstemmigt at de områder der ønsker at foretage suppleringsvalg til bestyrelserne, hvis der er behov herfor, kan gøre det.
Ad 8. FOA’s kongres den 20-23. november 2023
Drøftelsespunkt.
LFS har stillet spørgsmål om prisen på tryghedspakken og vi forventer at modtage svar på FOA’s HB-møde i juni måned.
FU udarbejder en indstilling om et alternativ til tryghedspakken og forslag til FOA’s visioner, til HB-mødet i LFS den 22. maj.
Ad 9. Støbeskeen
Orienteringspunkt.
Der afholdes ”Gør den offentlige sektor god igen”-demo den 23. maj kl. 16.30-17.30 i Rigsdagsgården overfor Folketingets hovedtrappe.
Materialet til demoen blev omdelt, ligesom det kommer på de sociale medier og sendes til FOA, forbundet. Der vil også blive delt løbesedler ud den 1. maj.
”Borgernes talerør” er et nyt initiativ, som er taget af folkene bag #1 mio. stemmer”. Det er borgere med fysiske og psykiske handicap der er aktører på demoen, der afholdes ultimo maj i landets 98 kommuner.
LFS er ”fødselshjælper” på arrangementet, som drives af lokale borgere.
Den 30. august afholdes der en konference om inklusionspædagogernes 10-års jubilæum. Konferencen afholdes i LFS, sal A, kl. 13.00-16.00. En forsker holder hovedoplægget.
LFS afholder fredagsbar på fredag, hvor der er Dragshow-banko i sal A. Alle er velkommen og der er tilmelding via hjemmesiden.
Ad 10. Socialområdet status
Orienteringspunkt.
Der afholdes Nordisk konference, hvor medlemmer fra specialbestyrelsen deltager. Konferencen afholdes hvert 2. år i samarbejde med kolleger fra Sverige og Norge.
Der arbejdes videre på hvidbogen på handicapområdet.
Ad 11. Gensidig orientering
Der afholdes møde i Lyngby senere i dag, da de vil omstrukturere dagplejen og dele den i to, hvor 2 daginstitutionsledere skal være ledere.
PLS afholder HB-møde i BUPL på lørdag og søndag, med start kl. 10.00 lørdag. LFS er velkommen. Tilmelding på khih@pls.dk.
På Campus Carlsberg afholdes der ”Hvad vil det sige at lave studiepolitik” på onsdag kl. 17.00. Her er LFS også velkommen.
Der afholdes 1. maj i Gården i LFS, hvor alle er velkommen.
Ad 12. Eventuelt
Intet at referere.
Referent: Heidi Holmbjerg