Referat – HB-møde den 30. januar 2023
Til stede: Kirsten Løth, Majbritt Kronbøl, Helle Haslund, Claus Reffstrup, Diana W. Jensen, Rasmus Tore Mortensen, Mette Marie Nielsen, Morten Hoier Morsing, Thomas Bjerre, Bettina Øster, Martin K.A. Rasmussen (til kl. 12.00), Ditte Mundeling Samuelsen, Emil Solvind, Michael Monberg, Thomas Seider, Maria Porse, Helle Bak Andersen, Elizabeth Thynov, Natascha Steen, Ulla Krag, Lisbeth Waidtløw, Sakse Ravnskov Andersen (til kl. 12.00) og Bjørn Lind Lynge.
Afbud: Jan Hoby, Anne Angelsø og Karina Brehm.
Kirsten Løth startede mødet med at byde velkommen.
Af praktiske årsager bliver Ad 6 og Ad 3 byttet rundt på dagsordenen.
Ad 1. Godkendelse af referatet fra den 31. oktober 2022
Referatet fra den 31. oktober 2022 blev godkendt.
Ad 2. HB’s rolle og placering
Orienteringspunkt.
Kirsten Løth orienterede om at Hovedbestyrelsen (HB) er øverste myndighed mellem Repræsentantskabsmøderne (REP) hvert andet år.
Forretningsudvalget (FU) er arbejdsgivere og ansvarlige for den daglige ledelse.
I LFS er der 3 områder, almenområdet, specialområdet og dagplejen, og hvert område har en valgt områdeformand.
Der er en ledersektion for hvert af de 3 områder.
HB skal godkende overenskomstforhandlingerne.
FU indgår overenskomster med personalet i LFS.
HB skal sikre og er forpligtet overfor det fremtidige arbejde, der blev godkendt på REP.
Der afholdes 10 HB-møder årligt. Dagsorden til møderne udsendes en uge før mødernes afholdelse. Har man punkter til dagsordenen, skal disse sendes til Heidi senest 10 dage før mødeafholdelse.
Fremadrettet udarbejdes der beslutningsreferater fra HB-møderne, jf. LFS’ vedtægter.
LFS ønsker gennemsigtighed om økonomien. Hver 3. måned sættes økonomien på dagsordenen, så HB løbende holdes á jour med LFS’ økonomi.
LFS er en del af FOA og HB er delegerede på FOA’s kongres der afholdes den 20-24. november 2023.
Claus Reffstrup orienterede om at der i HB er den uskrevne regel, at hvis man tier, samtykker man.
Ad 3. Evaluering af REP-mødet den 25-26. november 2022
- Drøftelse af udmøntning af det fremtidige arbejde
HB blev opdelt i 4 grupper til gruppearbejde.
Tilbagemeldinger fra grupperne:
Gruppe 1: Fastholdelse og rekruttering er vigtig.
Evt. uddanne folk i rekruttering/evt. med diplom, da det kan motivere folk.
Kommunikere omkring organisering i LFS – samle op og byde ind med at klæde TR på til at organisere. TR kan bruges til mange ting.
Vi skal tættere på uddannelsesinstitutionerne.
LFS har menneskelige værdier og dem skal der fokuseres på.
Nye medlemmer er en ny generation.
30 timers arbejdsuge – fritids- og arbejdsliv.
Systematisere punkterne i det fremtidige arbejde.
Gruppe 2: Manglende opsamling på diskussionerne.
Problem med valgene, procedure. Skal tydeliggøres at der kan være talere der anbefaler de opstillede.
Materialerne kan gøres digitale som udgangspunkt. Hvis nogen ønsker materialet fysisk, kan det gives.
Valgene kan også gøres digitale.
Ønske om mere tid til politiske debatter.
Flere fora hvor forslag og materialet til REP kan drøftes, forud for REP. Eventuelt et medlemsmøde.
Områdeformændene bør strømline delegeretmøderne.
Forslag om udvalg i HB omkring idéudvikling om det næste REP-møde.
Hvordan kan LFS gøres mere åben? LFS må ikke føles som en lukket klub. Skal være bedre til at tage imod nye folk.
Vi skal have gang i oprettelse af arbejdspladsklubber. Sammenhæng mellem arbejdspladserne og LFS mangler.
Gruppe 3: Organisering.
Kontingentsats for timelønnede – hvad kan lade sig gøre?
Kommunikere klart og tydeligt – det skal HB være klar på. Korte budskaber der er nemme at forklare.
Det faglige spor – hvordan bliver i mere tydelige.
OK-24, kroner og ører.
Gruppe 4: Fri bar var ikke fri bar. Lidt om maden.
I vedtægterne eller forretningsordenen bør stå, at 1 eller 2 kan tale for de opstillede.
Hvordan starter man en arbejdspladsklub op? Kan vi lave noget for at sprede budskabet?
Evt. benytte en vandremikrofon på REP.
Evt. holdes på Bymose Hegn i stedet, så der ikke er andre kursister.
HB besluttede at ”Fremtidigt arbejde” skal være fast punkt på dagsorden.
Punktet skal temasætte emner fra det fremtidige arbejde.
- Drøftelse af nyoprettet stilling i kommunikationsafdelingen
HB drøftede den bredt formulerede stilling. Hvad skal der måles på og skal det være permanent? HB må have en overordnet diskussion om hvordan det udfoldes.
Følgende blev nævnt: Sociale medier, hjemmesiden, digitalisering, detaljegrad, tematisering og LFS’ visuelle udtryk.
HB besluttede at temasætte LFS’ kommunikationsstrategi på et senere møde.
Ad 4. ”Indenfor murene”
Orienteringspunkt.
FU har konstitueret sig på ledelsesområdet internt i LFS og fordelt de politiske ansvarsområder, bilag herpå vedhæftes referatet.
I LFS afholdes der årligt 4 MED-møder. Der er dog aftalt et ekstraordinært MED-møde, hvor årshjul afklares.
Majbritt Kronbøl er arbejdsmiljøleder og Kirsten Gunvor Løth er formand i MED.
Faglig sekretær Mona Refsing har valgt at på pension og stopper den 30. april 2023. Mona er ansat i dagplejeafdelingen og har bl.a. arbejdet med uddannelse, ferie og barsel.
FU skal drøfte hvad der skal ske med Monas stilling.
Signe Rosa Skelbæk kommer tilbage fra barsel den 7. februar. Signe er journalist og er ansat i en 25 timers stilling i kommunikationsafdelingen.
Agnete Solvej Christensen er ansat i den to-årige projektstilling i kommunikationsafdelingen. Agnete er journalist og ansat på 37 timer.
Natascha Steen er ny områdeformand i dagplejen og starter i LFS den 1. februar 2023.
Ad 5. FOA’s HB-møde den 13-14. december 2022, den 9. januar 2023 og ekstraordinært HB-møde den 13. januar 2023
Orienteringspunkt.
OK-24 – det private område forhandler nu og det får stor indflydelse på vores forhandlinger.
Der er lavet en tidslinje for medlemsdebatter forud for overenskomstforhandlingerne. Den går fra maj til september måned.
På FOA’s kongres i november skal der sendes et kraftigt signal om lønstigninger i kroner og ører.
Overenskomstforhandlingerne starter op primo 2024.
FOA har en forsøgsperiode med ”Skaf et medlem”, hvor der gives et gavekort på kr. 300,- pr. medlem der skaffes.
FOA har et projekt om systematiske opkald til de medlemmer, der er ved at ryge ud på grund af manglende betaling af kontingent. Pengene til projektet tages af FOA’s formue.
A-kassen centraliseres og fremadrettet vil der kun være 5 fysiske kontorer på landsplan. Vores A-kasse skal bo på Godthåbsvej hos FOA SOSU.
Det undersøges om meritpædagoguddannelsen kan skrues anderledes sammen, så KL ikke kan være imod, indtil vi finder ud af om Staten vil finansiere uddannelsen.
Det er aftalt at FOA går forrest sammen med FH omkring demoer og aktivisme omkring afskaffelse af Store Bededag.
Ad 6. Organisering
- Medlemstal januar 2023
Punktet Organisering bliver fremover fast punkt på dagsordenen. Under punktet vil HB blive orienteret om medlemsudviklingen.
FU har besluttet, at LFS tilslutter sig FOA’s velkomst- og fastholdelsesprogram, da en hurtig kontakt til ny indmeldte er afgørende for, om medlemmer bliver.
Programmet består af 6 mails som sendes til nye medlemmer i løbet af de første 8 ugers medlemskab.
De medlemmer som har været medlem længe, kontaktes også via en mail, hvori der er flere valgmuligheder der kan vælges.
FU vil i samarbejde med områdeformænd, FTR’er og kommunikationsafdelingen beslutte udformningen af materialet.
Der er igangsat en organiseringsindsats for omsorgs- og pædagogmedhjælpere i 16 kommuner i det gamle Københavns Amt. Det er en stor opgave for specialafdelingen, som Lisbeth Waidtløw er ansvarlig for. LFS har en grænseaftale med SL vedr. omsorgs- og pædagogmedhjælperne. Vi har ingen aftale med 3F, som også er på området.
Vi skal være langt mere offensive på lønområdet. Der er stor forskel på hvordan der organiseres og hvor der er TR. Der skal være systematik i arbejdet, men indsatsen vil se forskellig ud i LFS tre afdelinger og områder.
Det selvejende område i Københavns Kommune har mange mulige medlemmer til LFS og her skal vi gøre en særlig indsats.
Vi har mistet 33 medlemmer den sidste måned.
Ad 7. Ledersektionsbestyrelsens arbejde/bekymringsskrivelse til direktionen i BUF v/Diana W. Jensen og Helle Bak Andersen
Orienteringspunkt.
Ledersektionsbestyrelsen har sendt en bekymringsskrivelse til direktionen. Det omhandler det dårlige arbejdsmiljø og den store arbejdsmængde lederne har.
Der er opstartet en interviewrunde med ledere og vi vil modtage en opsamling, når arbejdet er færdigt. Vi har fået en del henvendelser om interviewene, som nogle er utrygge ved. De tør ikke sige alt.
Efter bekymringsskrivelsen er ledersektionen blevet indkaldt til møde hos vores direktør, Tobias Stax.
LFS og Almen ledersektion gør alt for at samarbejde om et forbedret arbejdsmiljø for alle ledere.
Der er bred opbakning blandt LFS-leder i BUF. På de seneste tre møder har der været ca. 150 deltagere, der har bakket ledersektionen op.
Ad 8. Støbeskeen
FU har besluttet at dette punkt er fast på dagsordenen.
Der er morgenaktion på torsdag kl. 8.15-9.00 på Christiansborg Slotsplads. LFS har indkøbt 10 tyvedragter til demoen.
De 3 områders bestyrelser mødes i weekenden på Konventum og skal tale om aktivisme og deltager også i demoen på søndag.
Der eftersendes link til video, der forklarer overenskomstforhandlingerne på det private område.
Ad 9. FN’s modermålsdag den 21. februar 2023 – ansøgning om økonomisk støtte
Hovedbestyrelsen bevilgede kr. 5.000 til Verdens Sirener.
Ad 10. Handicap hvidbog – ansøgning om økonomisk støtte
Hovedbestyrelsen afviste ansøgningen om økonomisk støtte.
Det undersøges om det i stedet er muligt at bruge interne ressourcer i LFS til arbejdet med hvidbogen.
Ad 11. Socialområdet - status
Hoved-MED i SOF har drøftet økonomien for 2023. Der er allerede på nuværende tidspunkt problemer i SOF på grund af de stigende priser. Derfor undersøges der nu om pengene kan bevilges i overførselssagen, ellers vil der ske serviceforringelser på området.
LFS holder tæt kontakt til Socialborgmesteren.
Ad 12. Gensidig orientering
BUF udarbejder en ny budgetmodel. Vi er i dialog med lederbestyrelsen og skal kigge på hvordan pengene fordeles ud til daginstitutionerne.
Tildeling af penge og svingende børnetal giver store udsving i budgetterne. Det vil man forsøge at løse.
Næstformændene i 6 forvaltningers Hoved-MED har sendt skrap kritik af Koncernservice (KS), da der er sket et værdimæssigt skred i sagsbehandlingen. Der foreligger en ny udgave af ”Ret og Råd”, som er helt anderledes end den forudgående. Ingen ved, hvordan den er rettet til.
Det har ledt til, at der er udarbejdet en fælleserklæring med principper for arbejdet. De faglige organisationer skal sammen med KS og HR i forvaltningerne gennemgå eksempler på ovenstående skred i sagsbehandlingen hvert halve år.
LFS vil arbejde for, at ledere rent faktisk har beslutningskompetencen og at KS vejleder. Det skaber de bedste løsninger for ledere og medarbejdere.
Helle Haslund: V har personsager som er blevet 2-3 måneder dyrere, end hvis der var indgået en aftale.
LFS-koret har fået en henvendelse om at synge til en julefrokost. Men det koster penge til korlederen, hver gang vi skal ud at synge. Arbejdspladser, der henvender sig må afholde udgiften for at LFS-koret kommer ud.
Ad 13. Eventuelt
Intet at referere.
Referent: Heidi Holmbjerg