Referat – HB-møde den 29. august 2022
Til stede: Britt Petersen, Jan Hoby, Pia Ludvigsen, Claus Reffstrup, Helle Haslund, June Andreasen, Bjørn Lind Lynge, Diana W. Jensen, Christa Hauser, Martina B. Wellm, Emil Solvind, Thomas Seider, Kirsten Løth, Helle Bak Andersen, Elizabeth Thynov, Majbritt Kronbøl, Ulla Krag, Sakse Ravnskov Andersen og Michael Sten-holm Faurskov.
Afbud: Pia Bah, Lillian Møller, Martin K.A. Rasmussen, Michael Monberg, Lisbeth Waidtløw, Gitte Thøgersen, Birgit Jørgensen og Kasper Bøyen Kirk, PLS.
Ad 1. Godkendelse af referatet fra den 27. juni 2022
Referatet fra den 27. juni 2022 blev godkendt.
Ad 2. ”Indenfor murene”
Britt Petersen orienterede om, at sal A er blevet renoveret og gjort større.
Der er booket flyttefolk, som flytter inventaret tilbage og der skal installeres IT-udstyr. Når det er klaret, og vi kan tage salen i brug igen, bruges de første måne-der på at finde ud af, hvordan tingene skal stå og hvordan vi får det bedste ud-nytte af den nye og større mødesal.
5. sal er tæt på at være færdiggjort og vores lejere, Deloque, påbegynder snart deres indflytning. Når det sker, bliver deres gamle lokaler istandsat, så de kan udlejes på ny.
A-kassen har nu til huse på 3. sal. Når de fraflytter, bliver deres lokaler ledige. Vi har allerede kontakt med nogle mulige lejere, som er meget positive overfor loka-lerne.
A-kassen fraflytter LFS med udgangen af 2023.
Pia Ludvigsen og jeg gør hvad vi kan, for at få afsluttet alle den slags beslutninger, inden vi stopper i november.
Ad 3. FOA’s Løntræf den 6-7. september 2022
Kirsten Løth: Iben Andersen og jeg er tovholdere for lokalafdelingerne omkring Løntræffet. Der blev afholdt 2 møder i mandags, ét med fysisk fremmøde og ét virtuelt møde.
Løntræffet varer 2 dage. Mona Striib og Lizette Risgaard deltager og der er planlagt 2 workshops for deltagerne. Emnerne er ”Rigtig løn” og ”Korrekt løn”. Alle deltagerne kommer til at deltage i begge workshops.
Deltagerne inddeles i grupper ud fra deres faggruppe.
Der er fælles transport tirsdag morgen og hjemrejse onsdag eftermiddag.
Løntræffet giver god anledning til at snakke med vores TR. Det er vigtigt med dia-logen.
Løntræffet er tænk som en kickstart af OK-24 og sender et signal om at sparke noget i gang.
Martina B. Wellm: Hvor mange deltager i Løntræffet?
Kirsten Løth: Omkring 1.500. LFS deltager med ca. 100. Vi havde 150 pladser, men det var der ikke tilmeldte til.
Britt Petersen: Løntræffet har den sidegevinst, at det sender et signal til de øvrige organisationer. OK-24 opstartes meget snart og det kan blive en giftig affære. Det er alles krig mod alle.
Det bliver spændende at se resultatet af det kommende Folketingsvalg. Ifølge Statsministeren er løn- og arbejdsvilkår vigtigt og skal sættes i fokus. Jeg håber det er en erkendelse af, at det er vigtigt for at få velfærdsområderne til at hænge sammen.
Ad 4. REP
Britt Petersen orienterede om, at det nu er officielt at Pia Ludvigsen og jeg ikke genopstiller på REP-mødet.
Så kandidater til posterne kan melde sig fra nu af og indtil den mundtlige beretning er afgivet på REP.
Hvis man kandiderer til de valgte poster, vil jeg anbefale at man melder ud i god tid.
Jan Hoby, Helle Haslund og Claus Reffstrup genopstiller til forretningsudvalget (FU).
Jeg er i gang med at skrive min sidste beretning til REP. Jeg hader at skrive om ting der er sket og vil meget hellere skrive om fremtiden.
Vi har aftalt med LFS-Nyt, at de skriver en masse artikler om hvad der sker på REP, da mange nok vil finde det spændende. Alt andet omkring REP ligges på hjemmesiden.
Da det vil være mest spændende for medlemmerne at læse om fremtiden, udvides december-udgaven af LFS-nyt med flere sider.
Det fremtidige arbejde:
Britt Petersen: I har modtaget et revideret udkast til det fremtidige arbejde.
På forretningsudvalgets vegne skal jeg spørge om det kan godkendes?
HB godkendte enstemmigt det fremtidige arbejde.
I får beretningen tilsendt senere.
Opgradering af LFS’ redaktion/kommunikationsafdeling med 37 timers kommuni-kationsmedarbejder:
Vi vil gerne gøre forsøget med at opgradere kommunikationsafdelingen/LFS’ re-daktion og har sendt et forslag til jer.
Vi foreslår en 2-årig forsøgsperiode. Det vil medføre at der budgetteres med et underskud og herefter skal I beslutte, om det skal fortsætte og medtages i drifts-budgettet.
Hvis I siger ja til forslaget, bliver der budgetteret med et underskud i budgetudka-stet som skal godkendes på REP.
Diana W. Jensen: Jeg synes det er en god idé.
Helle Bak Andersen: Det er en god idé at opgradere nu. Det er det helt rigtige tidspunkt at gøre LFS lidt stærkere på kommunikationsfronten.
Britt Petersen: I morgen skal jeg til HB-møde i FOA. Vi skal blandt andet diskutere hvorvidt FOA skal på Tik Tok eller ej. Jeg vil anbefale et ja, da den digitale verden går meget hurtigt og vi er nødt til at følge med.
Uanset alder er man nødt til at forholde sig til de digitale platforme.
Kirsten Løth: Jeg har præsenteret forslaget i Almenbestyrelsen og der er umiddelbart opbakning til det.
HB godkendte enstemmigt opgraderingen af LFS’ redaktion/kommunikationsafdeling med 37 timers kommunikationsmedarbejder.
Britt Petersen: Jeg giver besked til bogholderiet, så det indarbejdes i budgetforslaget til REP.
Er der styr på oplægsholderen til REP?
Kirsten Løth: Emma Holten er booket og vi kan alle glæde os til et spændende oplæg om feministisk økonomi.
Britt Petersen: Dirigenterne til REP-mødet er på plads.
Sidsel Boertmann Brüel ville gerne fortsætte, efter at Ingvar Thomsen gik på pen-sion efter sidste REP.
Jeg havde bedt Sidsel om at finde en ny dirigentmakker, men det bliver ikke nødvendigt, da Ingvar Thomsen har meddelt at han gerne vil være dirigent igen. Så vi har vores dygtige dirigenter med på REP igen i år.
Pia Ludvigsen: Vi har drøftet donationer i FU og foreslår at International Børnesoli-daritet får kr. 25.000, som de forrige år, og at ”1 mio. stemmer” også får kr. 25.000. Er der tilslutning hertil i HB?
HB tilsluttede sig de foreslåede 2 donationer.
Ad 5. Ny korleder i LFS v/Lisbeth Waidtløw
Britt Petersen: Lisbeth Waidtløw deltager ikke i dag, men har udarbejdet et skriv til drøftelse af LFS-koret.
HB fik 5 minutter til gennemlæsning.
Pia Ludvigsen: Koret mødes i gennemsnit 4 gange om måneden, hvilket vil medfø-re en udgift på kr. 6.000 pr. måned.
Koret mødes igennem 10 måneder på året, så udgiften er kr. 60.000 pr. år.
Britt Petersen: Det kan være en udgift uden stopklods, afhængigt af hvor mange flere arrangementer der skal mødes frem til.
Thomas Seider: Måske vil den nye korleder, Kristian Bach, mere med koret end tidligere tiltænkt.
Sakse Ravnskov Andersen: Jeg synes kr. 4.000 pr. måned er mange penge.
Pia Ludvigsen: Vi er 14-16 medlemmer i koret og vil gerne have flere med. Vi må gøre noget for at få flere med. Måske via mere synlighed i LFS-Nyt?
Koret selv vil også gerne mere ud at synge, og det koster.
Majbritt Kronbøl: Måske skal vi sætte et loft på beløbet. Jeg synes det er et godt arrangement, som skal fortsætte, men vi skal passe på at økonomien ikke stikker af.
Martina B. Wellm: Der står at udgiften tidligere var kr. 25.000. Men beløbet må have været højere før, da der nu skal yderligere økonomi til.
Kirsten Løth: Budgettet til koret har været sprunget over en årrække.
Jeg foreslår et loft med et max. beløb. Hvis der kommer yderligere udgifter, skal der ansøges i HB.
Helle Haslund: Der skal være et max. beløb.
Interessen for at synge er stor, men vi skal kunne samle folk til det og det kan være svært.
Vi vil meget gerne have flere med i koret, også gerne mænd.
Sakse Ravnskov Andersen: Det er en god idé med et loft. Vi skal have et realistisk budget.
Helle Haslund: Lisbeth Waidtløws regnestykke er udregnet med helligdage mm.
Britt Petersen: HB kan godt beslutte, at beløbet er kr. 45.000, og så må koret ret-te ind herefter.
Thomas Seider: Man kunne også godt tænke i noget evt. egenbetaling, f.eks. ved ekstra arrangementer.
Christa Hauser: Det handler om en opkvalificering af koret. Det kan blive bedre og større.
Britt Petersen: Kan HB tilslutte at der afsættes max. kr. 45.000 til koret?
HB tilsluttede sig at afsætte max. kr. 45.000 til koret.
Ad 6. Socialområdet - status
Britt Petersen: Det ser trængt ud med den budgetaftale der er indgået med KL. Der er ikke afsat ekstra penge til området.
Når man kigger på Finansministeriets langsigtede økonomiske rapport, er der hel-ler ikke afsat midler til området.
Jeg har talt med økonomiudvalget i Københavns kommune og appelleret til at der, på trods af kommuneaftalen, udvises den solidaritet der kræves. Det har de nik-ket til, men jeg ved ikke hvor langt det rækker.
På Frederiksberg ser det helt umuligt ud. Her er der heller ikke afsat flere midler til de specialiserede område. Der er ikke økonomi til det.
Vi må afvente psykiatrisnakken og så må budgetaftalen eventuelt ændres igen.
Denne gang er det svært at se sig ud af det.
Jan Hoby: Velfærdsstaten er som et trafikuheld i slow motion. De nyvalgte kom-munalpolitikere forholder sig ikke til budgetloven eller det specialiserede område.
De fagforbund der har medlemmer på området, gør heller ikke noget. Det er dybt frustrerende.
Vi har handicapinitiativet med 1 mio. stemmer og diverse handicaporganisationer, som også alle er frustrerede.
Vi skal have et nyt grundlag for mennesker, hvis hjerter banker for specialområ-det. Vi har en føler ude i mange organisationer mm., for at høre om der er vilje til samarbejde.
Vi skal finde et fælles grundlæg, hvor vi også kan tale om det der gør ondt, selv-følgelig uden at såre nogen.
Det er vigtigt vi viser flaget rundet om i landet.
Vi er i gang med at udarbejde et materiale, som kan tilrettes efter lokale forhold. Omkring den 1. oktober kan vi begynde at samle folk.
Vi er nødt til at lave en bevægelse, for at rykke på området. Der snakkes og snakkes og der handles alt for lidt.
Helle Haslund: Handicapområdet er yderst presset. De ryger sidst på dagsordenen og får stort set ingen opmærksomhed.
Specialbestyrelsen arbejder videre med hvidbogen, som der er orienteret om på et tidligere HB-møde.
Misbrugsområdet udvandes af private behandlingstilbud. De private udbydere su-ger pengene ud af det offentlige budget.
Britt Petersen: LFS-Nyt har flere gange skrevet om specialområdet, uden at næv-ne navne. Ingen skal hænges op på noget.
Jan Hoby: Jeg er helt enig. Men vi er nødt til at tale om det der gør ondt.
Hvis man ytrer sig, er det bedst at gøre det i fællesskab. Eget ansvar skal med indover, specielt i forhold til forråelse.
Vi har medarbejdernes ryg og vi er nødt til at slå os sammen.
Politikerne skal gøres ansvarlige.
Ad 7. Gensidig orientering
Majbritt Kronbøl: Der er desværre også dystre historier at fortælle fra dagplejen.
Frederiksberg kommune skal spare og forvaltningen foreslår at nedlægge dagple-jen. Vi har møde med Børne- og Ungeforvaltningen i morgen. De vil gerne klædes på og det er fint.
Hvis dagplejen i Frederiksberg ikke gøres større, forsvinder den.
Dagplejen i Furesø er lukningstruet og dagplejen i Albertslund er med i kommu-nens sparekatalog.
Der afholdes DHL på fredag. LFS har 6 løbe hold og 14 gå hold. Der er stadig ledi-ge pladser.
Kirsten Løth: Dette er mit sidste HB-møde, inden Almenområdets generalforsam-ling. Jeg har meddelt bestyrelsen, at jeg ikke genopstiller til områdeformand, da jeg har besluttet at kandidere til formandsposten i LFS.
Jan Hoby: I forhold til dagplejen, synes jeg vi skal snakke sammen om hvad vi kan gøre, for at hjælpe dem i kommunerne. Det er alvorligt og vi skal have presse mm. på.
June Andreasen: Jeg går på pension i starten af 2023 og genopstiller derfor ikke til HB på REP.
Britt Petersen: Budgetforhandlingerne starter om 14 dage.
I oktober bliver der formentligt udskrevet Folketingsvalg, så der bliver nok at se til.
Ulla Krag: Jeg har stået i samme situation i forhold til besparelser i dagplejen.
Tillykke til Kirsten med kandidaturet til formand.
Jan Hoby: LFS-Nyt skriver ud om valgproceduren med opstilling efter beretningen mm. og Kirsten melder ud herefter.
Ad 8. Eventuelt
Diana W. Jensen: Hvad sker der for Mona Striib, når hun tv-interviewes med BUPL’s logo i baggrunden, når hun taler om pædagoger?
Jan Hoby: Omkring arbejdsfællesskaber/strukturkur ligger der noget på lederpor-talen. Det er et redskab til medarbejdere og andre – det er gode redskaber i for-hold til at skabe den røde tråd. På sigt skal det udrulles til alle kommuner.
Det kører som projekt i flere sektorer samt i Herlev kommune.
Materialet er sendt til det Nationale Institut for Arbejdsmiljø.
Vi glæder os til at prøve det af, da forandringer kommer indefra. Vi håber det kan forbedre arbejdsmiljøet.
Det kræver tydelig ledelse og medarbejderinddragelse. Det er et gør-det-selv pro-jekt.
Referent: Heidi Holmbjerg