Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat – HB-møde 21. september 2015
Til stede: Britt Petersen, Jan Hoby (til kl. 10.20), Pia Ludvigsen, Claus Reffstrup, Olaf Christensen, Katja Cecilie Sørensen, Tina Malene Hansen, Martina Wellm, Magdi Engelstoft, June Andreasen, Pia Bah, Thomas Enghausen, Nicki Lykke Jensen, Kirsten Løth, Brian Engsig, Majbritt Kronbøl, Jette Christiansen, Lisbeth Waidtløw, Søren Lisberg, Kirsten Egsgaard og Katrine Aagaard, PLS (til kl. 11.00).
Afbud: Helle Haslund, Annette Mortensen, Ulla Børgesen, Elisabeth Thynov, Anne Angelsø, Jane Skou, Per Wibeck Nielsen, Birgit Jørgensen og Gitte Thøgersen.
Næste møde: Den 19. oktober 2015
Ad 1. Formalia
Referatet fra det ordinære hovedbestyrelsesmøde den 15. juni 2015 blev godkendt.
Ad 2. Status på medlemstallet
Britt Petersen orienterede om at medlemstallet er stabilt og et meget højt medlemstal. Det er glædeligt, ikke mindst i forhold til den forhøjede organisationsprocent. Samtidig er det godt for økonomien i LFS.
Vi har været nødsaget til at indplacere de ansatte på Tiny Tots (private institutioner) på en helt særlig kontingentsats. De ansatte er løndumpede og den helt særlige pris på kr. 176 pr. måned, er nødvendig for at de kan betale.
Thomas Enghausen vil fortælle mere om Tiny Tots under punktet ”gensidig orientering”.
Ad 3. ”Indenfor murene”
Britt Petersen: LFS har nu officielt taget afsked med Elisabeth Lange, redaktør og webredaktør på LFS-Nyt, og vi har også sagt farvel til Mads Madsen, der tidligere var faglig sekretær og de sidste år ansat i trykkeriet. De har begge valgt at gå på pension.
Den nye ansatte i trykkeriet/vicevært, har allerede lavet mange nye tiltag, herunder bl.a. sat system i afkalkning af kaffemaskinerne i LFS.
Vores nye journalist på LFS-Nyt, Anna Louise Stevnhøj, har produceret sit første blad.
De timer der er tilovers fra webdelen og fra den tidligere ansatte på LFS-Nyt, skal der ansættes en ny medarbejder for.
Når webdelen bliver en del af redaktionens arbejde, skal der være to ansatte. Derfor afholder vi en samtale senere på ugen.
Anna Louise ønsker at hun og den nye medarbejder deler opgaverne på redaktionen, så sårbarheden for bladet minimeres.
Generelt har vi meget travlt i huset. Der er mange ting på programmet, blandt andet ny klyngestruktur, problemer med lønindplaceringer i Frederiksberg kommune, private institutioner uden overenskomst og fremtidens fritid. Alt sammen noget der optager mange ressourcer i huset. Vi prioriterer derfor skarpt med de faglige ressourcer.
Ad 4. Budgetrevision 2016
Pia Ludvigsen orienterede om økonomien og budgetrevision for 2016.
På det sidste REP-møde var der enighed om at der skulle finde en budgetrevision sted i efteråret 2015.
Budgettet for 2016 ser bedre ud end forventet.
Der er ingen ændringer på de budgetterede indtægter. Der er ændringer på løn- og personaleudgifterne, da der er afsat midler til vikarer i den administrative Bande og i specialafdelingen.
Der er brugt en ny fordelingsmodel i forhold til mødeudgifterne, da dette giver et mere retvisende billede.
Der er brugt en for høj procentstigning til lønudgifterne, som derfor er kr. 320.654 kr. lavere end forventet, ligesom der er forbrugt ca. kr. 30.000 mindre på leasing af kopimaskiner.
Vi har modtaget kr. 175.000 mere for kursusaktiviteter fra FOA end der var budgetteret med, ligesom ½ medarbejderudgift er flyttet fra kursusafdelingen.
Der bruges kr. 23.570 mindre på kantinedrift.
På LFS-Nyt hentes der mange besparelser hjem, da vi har lavet en ny aftale for distribution og porto for bladet.
Vores nyansatte vicevært/trykker er ansat på et lavere løntrin end den forrige medarbejder, så her er der også en besparelse.
Vi håber på en snarlig udlejning af 3. salen, da dette vil bidrage yderligere positivt til LFS’ økonomi.
Samlet set ender vi op med et underskud på kr. 481.495, som er ca. 1,5 mio. kr. lavere end det vi godkendte på REP-mødet i 2014.
Nicki Lykke Jensen: Hvad er status på udlejning af 3. sal?
Pia Ludvigsen: Vi har skiftet ejendomsmæglerfirma.
Jeg havde en telefonsamtale for ca. 14 dage siden med nogle interesserede lejere. Siden da har der været en fremvisning af lokalerne, så lad os krydse fingre for at der snart sker noget.
Lokalerne er på ca. 375 kvadratmeter og vi er meget fleksible i forhold til mulige lejeres eventuelle ønsker omkring indretning mm.
Herefter godkendte hovedbestyrelsen budgetrevisionen for 2016.
Ad 5. Fremtidens fritidstilbud
Britt Petersen orienterede om at vi måske burde have kaldt punktet fremtidens fritidstilbud/fremtidens klynger.
Om lidt kender vi navnene på dem der skal være ledere på fritidshjemmene og fritidscentrene. Det betyder at vi vil stå med et antal ledere der skal omplaceres.
Det har været en lukket ansøgergruppe og dem der har ønsket at søge de nye lederstillinger, har skullet tilkendegive det.
Der har desværre været lidt koks i det undervejs og der har været nogle svipsere. Blandt andet har en leder, der var interesseret i 3 stillinger, kun været til 2 samtaler og har endvidere modtaget to CV’er fra andre ansøgere (som skulle videresendes til ansættelsesudvalget).
BUF har ellers forsøgt at planlægge sig ud af det, men da det ikke har fungeret optimalt skal vi have det grundigt evalueret efterfølgende.
Der afholdes ansættelsessamtaler i disse uger.
Klyngelederne har også været indkaldt til samtaler. Én enkelt havde et ønske om at blive ansat på fritidsområdet i en centerlederstilling.
Vi kan ikke fratage kommunerne retten til at omplacere, så det er sket.
Et sted er der ansat 2 pædagogiske ledere på samme fritidscenter. Det er kun foreløbigt indtil en ny klyngeleder har godkendt om der skal være 2 pædagogiske ledere.
Hvis den nye klyngeleder siger nej til 2 pædagogiske ledere, skal en omplacering finde sted.
LFS fastholder hele tiden den udvidede ledelseskompetence til klyngelederne.
Forvaltningen skal indkalde de medarbejdere der står i en virksomhedsoverdragelse til samtale.
Det er tungt med møderne, som er planlagt til afholdelse den 28. og 29. september. Vores TR er ikke alle blevet informeret om samtalerne.
I morgen afholdes der møde i forvaltningen, hvor vi skal drøfte om vi er enige i forhold til virksomhedsoverdragelse. Hvad får det af betydning for overenskomstperioden og hvordan kan vi undgå virksomhedsoverdragelse, er de vigtigste punkter på dagsordenen.
Fra kommunal til selvejende – her er modellen dybest set lavet for at de kommunalt ansatte kan forblive kommunalt ansatte. Der ser anderledes ud for de selvejende, der skal virksomhedsoverdrages.
Det er 750 årsværk der skal vandre, heraf 150 kommunale til selvejende og resten går den anden vej.
Til sammenligning havde vi sidste år 1.100 stillingsskift, så det skal nok lykkes.
Vi har også prøvet 2 år i træk at skulle omplacere 730.
Der er høring på de fremtidige klynger. Der er 74 klynger i dag og der er stillet forslag om at der fremadrettet skal være 40 klynger. Hvis det bliver besluttet, har vi 34 klyngeledere tilovers.
De nuværende klynger skal brydes op og sammensættes anderledes. Det får stor betydning for de pædagogiske ledere, og de har også tidligere været udsatte af flere omgange.
Vi har indkaldt de pædagogiske ledere til møde den 2. oktober 2015.
Alt dette genererer at vi har mange lønaftaler i øjeblikket.
Dagplejen:
Britt Petersen: Dagplejen kan også godt have noget med klynger at gøre.
Der blev nedsat en arbejdsgruppe i dagplejen, da Else Marie Krogh gik på pension. Arbejdsgruppen skal kigge på strukturen mm. i dagplejen.
Områdecheferne har fået den fikse idé, at dagplejen kan splittes op i 13 dagplejeenheder med 20 dagplejere og gæstehuse samt en pædagogisk leder/dagplejeleder. De skal være i de almindelige klynger sammen med dagtilbuddene.
Der er yderligere 2 forslag, hvor de ikke blandes sammen. Et forslag der er inspireret af specialklyngen områdetilknyttet i Indre By. Det andet forslag er én dagplejeklynge på et område eller i to dagplejeklynger på tværs af byen.
Vi har brug for en sammenhængende dagpleje og det er ikke optimalt med 2 dagplejeklynger.
Områdechefernes forslag vil medføre at 13 af de 40 nye klyngeledere, vil få en dagplejeklynge under sig. Det er et rablende vanvittigt forslag.
Der afholdes kaffemøde med Tobias i denne uge og her vil jeg fortælle at integration giver ballade med alle, inklusiv LFS. Det vil endvidere øge personaleforbrug på møder voldsomt og da der samtidig skal spares 3,2 mio. kr. hænger det slet ikke sammen.
De er inspireret af dagplejen i Århus, men al kvalitet vil gå tabt, hvis denne model vælges.
LFS ønsker én samlet dagpleje.
Kirsten Løth: Hvad er en enhed i dagplejen?
Britt Petersen: Det er 20 dagplejere og 80-100 børn.
Jette Christiansen: Det forventes at der tages beslutning om dagplejens fremtid i uge 42.
Ad 6. Det fremtidige arbejde – status fra arbejdsgruppen
Thomas Enghausen orienterede om at arbejdsgruppen har haft travlt med mange forskellige ting. Derfor er der ikke så meget nyt at fortælle.
Arbejdsgruppen samles efter dette HB-møde og vender tilbage med nyt på det næste HB-møde.
Britt Petersen: I er ramt af virkeligheden som alle os andre. Der er forbandet travlt, men i det vi laver følger vi tråden fra det fremtidige arbejde.
Ad 7. Orientering fra HB-møde i FOA 25.-26. august 2015
Britt Petersen orienterede om HB-mødet i FOA, hvor FOA’s nye "brand" blev præsenteret. FOA’s nye slogan er ”Sammen gør vi forskellen”.
I månedsvis har FOA haft fokus på "branding" og der er brugt mange eksterne eksperter og konsulenter på projektet, som er en bekostelig affære.
Der kommer en ny rød nuance i logoet, ligesom der er et fælles regelsæt for hvordan brevpapir/logo, plakater, pjecer mm. skal se ud.
Olaf og jeg har stemt imod det hver gang, det har været på dagsordenen i hovedbestyrelsen, men på det sidste møde var der flertal for det. Derfor skal den interne og eksterne udrulning af projektet nu finde sted, så alt kan se ens ud.
Det vil vi selvfølgelig ikke være med til. Dennis Kristensen indrømmede også på HB-mødet, at det henhører under afdelingernes suverænitet, så vi fortsætter som vi altid har gjort.
I vores journaliseringsprogram, 360-grader, vil det få den betydning af der udelukkende er FOA-logo på brevskabelonerne, som vi blandt andet skal bruge til vores afskedssager. FOA-logoet er låst for redigering, så vi kan ikke umiddelbart ændre det til LFS’ logo. Derfor har jeg nu mailet til Dennis Kristensen i forhold til vores suverænitet, hvor vi så alligevel ad bagvejen tvinges til hele brandingtanken. Dennis er ved at undersøge det nærmere og jeg afventer svar fra ham.
Det er en gåde for mig at fagbevægelsen kan bruge så mange penge på den slags. Det er meget bekymrende.
Der afholdes LO-kongres den 25.-27. oktober 2015 i Aalborg. Der skal vælges ny formand, ligesom der skal drøftes en eventuel sammenlægning af de to hovedforbund; LO og FTF.
Der er forskellige meninger om en eventuel sammenlægning. 3F er imod pga. problematikken omkring faglært/ufaglært. HK er for en sammenlægning.
Jeg tror i høj grad det handler om tab af magt i LO-strukturen.
I fredags modtog vi et kompromisforslag, som lyder på at man i de næste 2 år arbejder videre med større projekter, ligesom der arbejdes videre med fusionstanken. Der er enstemmighed herom i LO’s Hovedbestyrelse.
Der er 3 formandskandidater: Lizette Riisgaard, Kim Simonsen (HK) og Flemming Vinther (Hærens Konstabel- og Korporalforening - HKKF).
Et kvalificeret gæt på en ny formand er nok Lizette Riisgaard.
Nicki Lykke Jensen: Hvor står Lizette Riisgaard i forhold til fusionen?
Britt Petersen: Det vides ikke.
3F anbefaler Lizette til formandsposten og Lizette står på kompromisforslaget.
Der er flere der har forskellige LO-poster og vil de bevare dem efterfølgende? Det kan også spille ind.
En fusion er forbundet med forskellige problemstillinger.
Olaf Christensen: FOA’s hovedbestyrelse har sagt ok til en fusion, men det kan nå at blive ændret.
FOA og 3F kan i den sammenhæng godt blive kørt over af et ”uddannelsestog” i forhold til FTF. Omvendt får FTF flere medlemmer, mens LO taber medlemmer.
Om 10 år vil styrkeforholdet være ændret, så det er nok en god idé at fusionere nu.
Kompromisforslaget er fornuftigt nok. Dennis Kristensen siger der skal tidsfrister på og det er jeg enig i.
Kirsten Løth: Får en fusion nogen betydning for FOA’s afdelinger?
Britt Petersen: Dennis Kristensen blandede LO og FTF ind i overenskomstforhandlingerne af de fælles overenskomster, men jeg har svært ved at se at den fusion får betydning for FOA’s afdelinger.
Der er flest grænsesager internt i LO.
Olaf Christensen: Dennis glemte, at det var hovedorganisationer, vi talte om.
Britt Petersen: Omkring dagpengekommissionen er der diskussioner om hvorvidt det vil skabe ballade, hvis Harald Børsting og Bente Sorgenfrey får lov til at blive i kommissionen. Den 5. oktober 2015 kommer der et forslag fra kommissionen herom.
Katrine Aagaard, PLS: Vi har hørt rygter om en kortere optjeningsperiode på bekostning af dimittenderne og vi er ret nervøse for at der kommer forringelser på dagpengeområdet.
Vi har derfor arrangeret en demo.
Britt Petersen: Det ender formentligt med forskellige forslag/muligheder for de samme midler.
Ad 8. Forslag til mødeplan for HB i 2016
Der blev omdelt en ny mødeplan for 2016, da der havde indsneget sig en fejl på den tidligere fremsendte.
Britt Petersen: Måske er det en god idé at flytte HB-mødet den 21. november 2016 af hensyn til REP-mødet senere i samme uge. Måske skulle vi i stedet overveje et heldagsmøde i august, med halvdelen til HB-møde og den anden halvdel til REP?
Kirsten Løth: Er der mulighed for at vi afholder et HB-møde efter REP-mødet?
Britt Petersen: Ja. Men I har tidligere tilkendegivet at I helst var fri for at der afholdes HB-møde i december måned.
Skal vi forsøge at planlægge et halvdagsmøde i december i stedet? Det var der stemning for i hovedbestyrelsen. Mødet i november aflyses derfor og istedet afholdes der et halvdagsmøde den 16. december 2016 kl. 9.00-12.00.
Hovedbestyrelsen indkaldes til samtlige HB-møder i 2016 via Outlook.
Ad 9. Gensidig orientering
Thomas Enghausen: Almenområdet har afholdt årsmøde og der var et knapt så stort fremmøde. Der var oplæg ved Lars Olsen.
Omkring de private institutioner uden overenskomst har Montessori afvist at tegne overenskomst og det samme har behandlingsskolerne. Vi afventer besked fra børnehuset på Frederikssundsvej.
Vi har afholdt morgen- og eftermiddagsaktioner ved Tiny Tots-institutionerne, hvor vi har omdelt flyers på engelsk. Vi er kommet i dialog med de ansatte og forældrene til børnene i institutionerne.
Forældrene er ansat i internationale virksomheder som Mærsk, Metroen, WHO, Novo mm. De er typisk udstationeret i Danmark i 1-2 år og har derfor svært ved at få plads i de kommunale institutioner pga. venteliste/pladsanvisning, manglende nem-id mm.
Der er behov for at der er kommunale daginstitutioner med engelsktalende personale til disse børn, ligesom der bør være en særlig venteliste til børn af udstationerede forældre.
Vi har taget en føling blandt vores medlemmer i forhold til engelsktalende institutioner/grupper i en institution og vi fik positive tilbagemeldinger.
Tiny Tots reklamerer på Nettet med ledige pladser og pree-school forløb for børnene.
Tiny Tots har netop åbnet endnu en institution i Valby, på Vilhelm Thomsens Allé 15. Her er der plads til ca. 40 børn.
Vi er ved at undersøge nærmere omkring denne institution, også i forhold til bygningsreglementet mm.
Der er mange kritisable forhold på Tiny Tots institutionerne. Blandt andet kan det nævnes at ejeren ikke kender til feriegodtgørelse, de ansatte har ikke frokostpause, de får ikke pension, der er problemer med varslingen og de får meget svingende lønninger, fra 110-130 kr. i timen.
Vi har afholdt møde i forbundet med ejeren af Tiny Tots. Hun afviser at tegne overenskomst og har mange årsager hertil.
Efter mødet har vi sendt hende en mail, hvor vi opridser hvad der så vil ske. Herefter har hun anmodet om endnu et møde og det afholdes den 28. september 2015.
I aften afholder vi endnu et møde med de ansatte på Tiny Tots. Det er ca. 9-10 personer. De er alle kvinder og kommer fra forskellige lande, blandt andet Kroatien, Finland, Belgien, Holland, Rumænien mm.
Kvinderne er kommet til Danmark af forskellige årsager, som Au pairs, i uddannelsesøjemed og andet. De har kærester og bor i lejligheder her i København.
De er alle medlemmer af LFS.
De ansatte loves mange forskellige ting når de ansættes, men der følger ikke løn med. Hvis de er kritiske, sættes de ned i tid.
På deres kontrakter står der at de er ansat mellem 0-30 timer om ugen.
På mødet vil vi informere dem om at såfremt der ikke tegnes overenskomst, så varsles der konflikt og hvad dette indebærer. Varslingen er 30 dage.
Vi skal efterfølgende lave et oplæg til FOA’s HB omkring prisen på en eventuel konflikt.
Det er en konflikt a la Ryan Air, blot på landjorden.
Vi har været i dialog med Tiny Tots længe og de udvider fortsat, og vil stadig ikke tegne overenskomst.
Vi har taget kontakt til BUPL i forhold til pædagogerne på Lønneberg. BUPL er vendt tilbage med svar om at de først er klar med en kontaktperson om én måned.
Britt Petersen: Det gør ikke noget. Lønneberg henhører under storordninger i paragrafferne og er dermed vores medlemmer.
Søren Lisberg: Hvad siger det kommunale system til det her?
Thomas Enghausen: Juristerne i økonomiforvaltningen er ved at kigge på det. Den seneste melding vi har fået fra dem, er at der kommer en afgørelse i november måned.
Det der volder dem problemer er at det er en privat virksomhed, med ret til etablering i lovgivningen.
Britt Petersen: De undersøger private daginstitutioner, plejehjem, bosteder mm. De undersøger hvad kommunen kan stille krav om i forhold til fair forhold.
Overborgmester Frank Jensen og Lars Weiss m.fl. er politiske tovholdere på det.
Vi sender løbende opdateringer til dem pr. mail (direkte mail).
Der er et politisk flertal i Københavns kommune omkring ordnede løn- og ansættelsesforhold/fair forhold.
Olaf Christensen: I forhold til byggesagsdelen omkring Tiny Tots er der tvivl om hvorvidt de overholder den gældende lovgivning. Der er et sæt regler for de kommunale institutioner og et sæt for de private institutioner.
Søren Lisberg: Er der overblik over de private institutioner, herunder også de nye institutioner?
Thomas Enghausen: Ja, det er der. Det står på hjemmesiden. Der er 15-16 institutioner uden overenskomst. Vi kan sende listen ud sammen med referatet (se listen over inst. uden ok her).
Der er Montessori-institutioner i Valby og i Ørestaden og dem er vi i dialog med.
Det er Tiny Tots, der er de store banditter og dem vi bruger mest tid på.
Magdi Engelstoft: I forhold til fair forhold synes jeg ikke det er rimeligt at vi brufger så mange ressourcer på det.
Britt Petersen: Tegning af overenskomst og overenskomstdækning er vores arbejdsopgave.
Kan man forlange at der skal underskrives sociale klausuler og kan en kommune stille skærpede krav? Dansk Industri med flere er i gang med at kigge på det i forhold til lovliggørelse af kontrakter. I øjeblikket er det kun gældende for Metro-byggeriet og lignende.
Jeg er ret sikker på at politikerne er vores medspillere. De synes der skal tegnes overenskomster og være ordentlige arbejdsforhold.
Det er kun os der kan gøre noget ved det.
Magdi Engelstoft: Vi leverer et betydeligt pres. Er det nok i forhold til politikerne? Måske skal der mere pres på? Jeg kan ikke rigtigt overskue området.
Årsmødet i Almenafdelingen var en sløj fornøjelse, udover Lars Olsens oplæg, det var godt.
Britt Petersen: Frank Jensen bakker fuldt op om fair forhold og vi holder politikerne løbende til ilden.
Søren Lisberg: November måned er lige om lidt. Hvad er næste skridt?
Thomas Enghausen: Det er konflikten.
Britt Petersen: Det politiske niveau – hvis de ikke lovligt kan gøre noget, må de formulere en politisk stillingstagen.
Magdi Engelstoft: Det politiske spor forstår jeg ikke og jeg undrer mig over processen.
Olaf Christensen: Der har været den del skriverier i pressen vedrørende Erstatningsnævnets praksis i forhold til politianmeldelser på specialområdet. Der er skærpet praksis og politianmeldelser skal finde sted indenfor 72 timer. Den praksis har været gældende siden 1985.
Erstatningsnævnet følger blot reglerne. Det er kun i særlige tilfælde man kan slippe for at politianmelde.
Der er nedsat et udvalg der skal kigge på skærpelse af praksis i forhold til politianmeldelse på specialområdet.
Lisbeth Waidtløw: Jeg er med i forhandlingsorganet der forhandler ny MED-aftale på Frederiksberg. Olaf Christensen er min fast sparringspartner.
Olaf holdt et oplæg på det sidste møde, hvilket var godt og givtigt.
Indtil videre er det kun udkast det foreligger, der er intet endeligt endnu.
Sanne Nikolajsen, FOA, deltager på mødet i november 2015.
Vi har gang i en god proces med nogle gode folk.
Der afholdes suppekøkken den 9. oktober 2015 på Kulturnatten. Alt det praktiske er på plads, herunder polititilladelse, gøglere, bestilling af den økologiske suppe mm.
LFS-koret deltager desværre ikke i år, da korlederen Clara er på ferie.
Alle der har lyst til at hjælpe til som frivillige er meget velkomne og kan maile til mig herom.
Majbritt Kronbøl: Vi har afholdt årsmøde i dagplejen. Det var mit første årsmøde og det forløb godt.
I Albertslund har dagplejen fået et gæstehus og dagplejerne har 4 børn.
Glostrup dagpleje ønskede et gæstehus, men har i stedet ansat 3 gæstedagplejere der skal dække fravær for 14 dagplejere.
I Høje Tåstrup taler de om at den kommunale dagpleje skal laves om til en specieldagpleje, således at dagplejen ”kun” passer børn med særlige behov.
Lyngby-Tårbæk, der tidligere var truet af lukning/nedskæring, blev reddet i sidste time. De mangler en leder og har pt. en konstitueret leder til den 1. oktober 2015. Stillingen er ikke slået op, så vi er lidt spændte på hvad der sker.
Magdi Engelstoft: I Medierådet, hvor jeg er i praktik, arbejder vi med digital dannelse. Det får en større rolle med at danne ungdommen og der arbejdes fremadrettet med det. Det er relevant for vores område.
Brian Engsig: I forhold til de private institutioner og at BUPL skal finde en kontaktperson, bør vi presse på hos de to andre organisationer.
Britt Petersen: Jeg pudsede avisen.dk på BUPL i sommer.
Vi kan desværre ikke beslutte hvad BUPL skal lave.
Thomas Enghausen: Vedrørende BUPL er det ikke kun et københavnerproblem. Tilsvarende skete i Køge for et år siden.
Ad 10. Eventuelt
Lisbeth Waidtløw: Jeg skal hilse fra specialområdet og spørge om LFS er stoppet med at holde sommerfest?
Britt Petersen: Manglende tilmeldinger er årsag til at vi ikke afholder sommerfest mere.
Referent: Heidi Holmbjerg