Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat – HB-møde 15. september 2014
Til stede: Britt Petersen, Claus Reffstrup, Helle Haslund, Pia Ludvigsen, Inger Riis Laursen, Olaf Christensen (fra kl. 10.00), June Andreasen, Thomas Enghausen, Annette Morternsen, Kristina Achille Vasseux, Nicki Lykke Jensen, Ulla Børgesen, Dorte Sørensen, Marianne Rosell, Majbritt Kronbøl, Anne Angelsø, Jane Skou, Lisbeth Waidtløw, Gitte Thøgersen og Birgit Jørgensen.
Afbud: Jan Hoby, Iben Andersen, Søren Beha, Hans Erik Sørensen, Kirsten Løth, Tina Malene Hansen, Jette Christiansen, Mia Christensen, Anne Nurken, Søren Lisberg og Katrine Aagaard.
Næste møde: 20. oktober 2014
Ad 1. Formalia
Referatet fra HB-mødet den 15. august 2014 blev godkendt.
Ad 2. Status på medlemstallet
Det går forrygende med medlemstallet og vi nærmer os 11.000 medlemmer.
Når medlemstallet har ligget stabilt over 11.000, giver Britt champagne.
Ad 3. ”Indenfor murene”
Omkring den ledige stilling i receptionen, er der sket ændringer i forhold til det vi informerede om på sidste HB-møde. Den person, som tidligere har været i jobprøvning herinde, og som vi gerne ville ansætte i flexjob, har fået afslag på flexjob fra kommunen. Kommunen vil hellere revalidere hende og sætte hende i et uddannelsesforløb, så derfor skal vi nu finde en ny løsning.
TR og de administative er involveret, og vi skal finde en løsning sammen.
Stillingen er et deltidsjob og er derfor skræddersyet til et skånejob.
Mia Christensen, FTR på specialområdet, genopstiller ikke på generalforsamlingen.
Britt Petersen har deltaget på TR-møderne på specialområdet, for at fortælle om jobbet som FTR, og der er nogen der har udvist interesse.
Der afholdes valg den 7. oktober 2014.
Ad 4. Budget
Pia Ludvigsen orienterede om at de budgetbilag der er fremsendt til HB, også er de bilag der foreslås udsendt til REP 2014.
I budgettet tages der udgangspunkt i 10.350 medlemmer, da det er det realistiske tal i forhold til de indkomne kontingentkroner.
I løn og personaleudgifter er der forslag om en lønstigning i form af et anciennitetsbestemt lønforløb til områdeformændene, så de ikke lønmæssigt står stille. Lønforhøjelsen er indarbejdet i budgettet.
På øvrige administrative udgifter er portoen nedskrevet, da mange forskellige ting, bl.a. materialer til TR-møderne, i dag udsendes pr. mail. Her er der en væsentlig besparelse.
Fra udvalg og faglige aktiviteter er der flyttet kr. 150.000 til aktiviteter/demonstrationer, da det er her pengene bruges. Dermed kommer der til at finde en synliggørelse af disse udgifter sted.
På ejendommen er der manglende lejeindtægter. Vi forsøger at få udlejet 3. salen og der har været flere interesserede lejere. Desværre har de fundet lokalerne enten for små eller for store.
Lige nu er der nogle poledansere der er interesserede i lokalerne. De har forskellige ønsker til lokalerne, herunder ombygning, så der er en del der skal undersøges i den sammenhæng.
For budgettet for 2015 og 2016 er der røde tal på bundlinjen, med et underskud på 2,5 mio. kr. Dette skyldes dels de manglende lejeindtægter på 3. sal, ligesom vores kursusaktiviteter kan give flere penge end der er budgetteret med.
FU er dog ikke bekymrede for budgettet, idet overskuddet ligger i egenkapitalen, og den er god.
Britt Petersen synes det er kedeligt med de røde tal på bundlinjen. Men det der er vigtigt, er at vi kender årsagen til de røde tal. F.eks. er kursusaktiviteterne en økonomisk buffer, som godt kan give flere penge end der er budgetteret med. LFS afholder flere kursusdage end de øvrige afdelinger og kurserne prissættes af FOA.
Kursuspengene indløber først i efteråret 2015 og er ofte en buffer i den positive retning.
Samtidig er der på personalesiden mange hensættelser i 2015. Det skal man i tilfælde af man går konkurs. Det er for at sikre at de ansatte får deres løn, ferietillæg m.v. Der er en stor stigning i dette beløb, da man skal hensætte x-antal kroner. Dermed er der, udover egenkapitalen, en fornuftig økonomi bag tallene, trods de røde tal på bundlinjen.
HB godkendte budgettet med uændrede kontingentbeløb, ingen afskedigelser og samme aktivitetsniveau til indstilling til REP 2014.
Udover budgettet for 2015 og 2016 orienterede Pia Ludvigsen om regnskabet. Der har været og er pt. en del udgifter på ejendommen.
Vi har fået udskiftet gulvet i kantinen, som kantinepersonalet havde et stort ønske om. Da gulvet blev udskiftet opdagede man et ulovligt kloakrør i køkkenet, så det er også blevet udskiftet.
Inden PLS flyttede ind på 3. sal blev lokalerne istandsat, hvilket også fandt sted inden Offroad flyttede ind på 4. sal. Der er også blevet isat branddøre ved kopirum mm. på henholdsvis 3. og 4. sal.
Desværre har vi også haft to store vandskader på ejendommen. På 4. sal ved Offroad er der kommet vand ind via taget, og herudover er der også sprunget et vandrør på 4. sal.
Alle udgifter der vedrører ovennævnte afskrives på ejendommen, og kommer derfor ikke til at fremgå direkte på regnskabet.
Ad 5. REP 2014
Britt Petersen orienterede om at det har været problematisk at adskille beretningen og det fremtidige arbejde.
HB har fået tilsendt udkast til beretning og det fremtidige arbejde, og der var ros til både beretningen og det fremtidige arbejde.
Der var enkelte tilføjelser omkring arbejdsmiljøet, som Olaf Christensen udarbejdede og som skrives ind i det fremtidige arbejde.
HB godkendte beretningen og det fremtidige arbejde, som indstilles til REP 2014.
Ad 6. Status på folkeskolereformen (FSR)
Folkeskolereformen (FSR) fylder meget og der har været store problemer op til skolestarten.
Vi troede samtlige sten var ryddet af vejen, men nej. Der er problemer mange steder og der er store frustrationer hos personalet. Derfor indkalder vi TR og lederne til et møde, for at høre hvad status er de forskellige steder. Vi skal opfange og samle op, og finde ud af hvor problemerne er og hvad problemerne består i.
Vi har fået en henvendelse fra Camilla Nieburh i den centrale forvaltning. Hun vil meget gerne deltage i mødet, som en ”flue på væggen”, og det har vi sagt ja til. Efter mødet informerer vi videre i systemet om hvor og hvad problemerne er på de enkelte skoler.
Vi er meget bekymrede for arbejdsmiljøet hos vores medlemmer, især dem der har krydsfeltet fritidshjem/skole.
De selvejende institutioner er begyndt at trække sig, så de ikke skal levere personale til aktiviteter på skolerne. Dermed skal vi så i stedet levere personale.
Frie Børnehaver har, til alle selvejende fritidshjem, sendt info ud om hvordan man kan blive private.
Københavns kommune vil ikke have private fritidshjem, det er kun på 0-6 års området de er positive overfor privatisering.
Thomas Enghausen fortalte at der flere steder i landet overvejes lukninger af SFO’erne.
Nicki Lykke Jensen orienterede om at der på Billundegnen går rygter om at man vil indsætte frivillige til pasning på børneområdet. En form for bedsteforældreordning, i stil med den man har lavet på ældreområdet, hvor frivillige passer de ældre.
Helle Haslund orienterede om at der også kigges på frivillighedsprincippet i Socialforvaltningen – udelukkende med besparelser for øje.
Ad 7. TV-overvågning af ansatte
Inger Riis Laursen vil gerne at arbejdsmiljøet og de psykiske belastninger ved at blive overvåget drøftes, ligesom hun gerne vil høre hvordan LFS tackler det.
Helle Haslund svarede at LFS tager kraftig afstand fra TV-overvågning, både det skjulte og det åbenlyse, og er imod det.
I tilfælde af overvågning beder vi medlemmet om at rette henvendelse til LFS. Det er vigtigt at ledelsen på arbejdspladsen forholder sig til det og reagerer på det.
Britt Petersen: Man kan komme i mange overvågede hjem, uden man ved det. De behøver ikke at skilte med det, ligesom overvågningen også kan være installeret i en alarm. Dybest set kan alle udsættes for det.
Det er meget ubehageligt når det finder sted, for at fange medlemmerne i fejl i deres arbejde, og vi ved faktisk ikke hvor ofte der finder overvågning sted.
Det ser desværre ud til at tendensen breder sig. Det er en voksende gabestok, idet mange også involverer de sociale medier og det kan vi ikke stoppe.
Overvågning er mange forskellige ting, lydoptagelser, TV-optagelser mm. og i LFS legaliserer vi det ikke, men vi reagerer på det.
FOA stiller med et beredskab, når der opstår situationer med overvågning af vores medlemmer, og når pressen tillige er involveret. Det ville være ønskeligt hvis der var total stilhed om sagerne mens de pågår.
Vi kan ikke hindre at nogle politikere ytrer sig uheldigt i sådanne sager, men vi synes trodsalt at vi har opnået en del med tillidsreformen, og mange politikere opfører sig sobre i disse sager.
LFS’ opgave er selvfølgelig at hjælpe og guide de medlemmer der udsættes for overvågning, og få dem bedst muligt igennem forløbet.
Helle Haslund: Det er vigtigt at MED-aftalerne er med ind over, og at LFS kontaktes.
Der var enighed om at det er et vilkår på arbejdspladserne i dag, men det ønskes at der sættes fokus på emnet.
Det er et meget interessant tema, så måske kunne det være en god idé om LFS-Nyt bragte noget herom.
Det blev foreslået at der afholdes en medlemsaktivitet om emnet, på tværs af områderne, da det er vigtigt der sættes fokus på det.
Britt Petersen rundede af med at fortælle at der arbejdes videre med et tema omkring overvågning og et arrangement på tværs af områderne.
Ad 8. Fagligt ansvar – Vælg til venstre – ikke Venstre!
Næste stop for Fagligt Ansvar bliver et arrangement i det initiativ, som samler faglige, sociale, uddannelses- og klimaorganisationer under overskriften ”Ja til fællesskab”. Her arbejder man sammen om et ”Folkets parlament”-møde forud for Folketingets åbning til oktober.
FU anbefaler at HB støtter op om arrangementet og bevilger kr. 10.000.
Vi har deltaget de sidste år og mener fortsat at spørgsmålet om dagpenge, presset på den offentlige sektor mm. kræver at det minimum af pres der kan skabes, skal skabes.
Thomas Enghausen orienterede om at initiativet fungerer rigtig godt. Der arbejdes på tværs og de har mange arrangementer i gang. Modsat mange andre organisationer er der pondus bag initiativet, og Thomas anbefaler at HB bakker op om initiativet.
Der var i HB enighed om at bakke initiativet op og støtte med kr. 10.000.
Ansøgning om gældssanering fra dagplejens ledersektion:
Under punkt 8 blev en ansøgning fra dagplejens ledersektion ligeledes drøftet.
Ledersektionen har igennem en årrække oparbejdet et underskud på kr. 43.223,36. De har afholdt mange gode aktiviteter, men manglende økonomi gør nu, at de må indstille deres aktiviteter og de ansøger derfor HB om gældssanering.
FU indstiller at der findes en løsning ved at ændre på fordelingsnøglen af økonomiske midler.
Der var i HB enighed om at bakke op om FU’s forslag om ændring af fordelingsnøglen af økonomiske midler.
Ad 9. Gensidig orientering
Britt Petersen orienterede om at hun sammen med Specialområdet har været til møde i forbundet vedrørende døgnarbejdstidsreglerne. På mødet meddelte de FOA at vi ikke vil sælge ud af afspadsering og at retten til afspadsering skal bevares. Vi er heller ikke villige til at øge arbejdstiden.
Ved de sidste overenskomstforhandlinger ville SL sælge 37 timer/3 (afspadsering), men det stoppede vi.
KL har endnu ikke meldt noget ud i forhold til døgnområdet, men vi forventer at forhandlingerne bliver heftige, måske lidt a lá lærersituationen.
Vi er særligt bekymrede i forhold til SOSU-sektoren, som har solgt 37/3 afspadseringen for %-tillæg. Det vil vi ikke, og vi vil ikke finde os i at blive trynet af SOSU.
Inger Riis Laursen: Randers kommune har planer om at der skal arbejdes uden overenskomstforhold, og Regeringen har i deres 2020-plan budgetteret med det, så vi kan nok vente os det værste.
Marianne Rosell har anmodet HB om økonomisk støtte til FRESO, men dette er blevet bevilget af FU.
Fra Folkebevægelsen mod EU kommer der en ansøgning på et senere tidspunkt, da vi mangler at modtage noget på skrift fra dem.
Der er 72 tilmeldte til dagplejens generalforsamling.
Juletræsarrangementet afholdes i år den 13. december 2014.
Pia Ludvigsen orienterede om at Arbejdsmarkedspolitisk udvalg sammen med A-kassen har oprettet en ledighedsklub. Ved klubbens arrangement mødte 13 deltagere op og det var en stor succes.
Der er planlagt yderligere 3 arrangementer og de er meget spændte på deltagerantallet til disse.
Susanne Brink Andersen, som er tovholder for klubben for flexjobbere i LFS, melder om at der er god vind i sejlene i klubben.
FOA’s ulighedsindsats handler om børn, reformer og sundhed. I projektet er afdelingerne suveræne. Der kan f.eks. afholdes ”lytte-møder” hvor medlemmerne kan fortælle deres historie til politikerne.
Jan Hoby er ansvarlig for vores aktionsgruppe, og det skal på et møde besluttes hvad vi kan deltage med. Suppekøkken er foreslået.
Jane Skou fortalte at en fusion mellem kommunale dagtilbud for voksne udviklingshæmmede og selvejende dagtilbud er blevet afvist af forældrebestyrelsen i sidstnævnte tilbud.
Selvom pengene kommer fra det samme sted, har de selvejende flere penge end os, og vi er ved at rende livet af os. Vi undres over hvor længe det kan stå på.
Der er planlagt en besparelse på kr. 3 mio., selv om der allerede er skåret ind til benet. Er der mulighed for at fordele arbejdsbyrden bedre?
Britt Petersen: La Vuk er en sammenslutning af både selvejende tilbud med driftsoverenskomst og uden driftsoverenskomst, og det giver andre muligheder.
Helle Haslund: Centercheferne spares væk og der arbejdes på en struktur, hvor de selvejende har en ekstra stemme i MED-udvalget. Det skal skabe sammenhæng i tilbudsviften på handicapområdet.
De selvejende institutioner har ofte stærke bestyrelser.
Det undersøges om der er muligheder på centerplansområdet.
Følgerne af besparelserne i budgetterne ses nu.
Lisbeth Waidtløw informerede om at LFS på Kulturnatten den 10. oktober 2014 har suppekøkken igen i år. Der ligger programmer til Kulturnatten i receptionen, ligesom de omdeles på de 3 generalforsamlinger. Hvis man har lyst til at deltage i suppekøkkenet, kan man rette henvendelse til Lisbeth Waidtløw.
Lederen af LFS-koret, Ulrik, har søgt orlov fra jul. Ulrik forsøger at finde en vikar. På grund af den manglende vikar er der desværre ingen deltagelse fra koret på dagplejens generalforsamling.
Thomas Enghausen orienterede om generalforsamlingen på Almenområdet, hvor der er 85 tilmeldte i alt.
På konferencen om privatisering på Christiansborg den 3. september 2014, fortalte Thomas om vores erfaringer med de private institutioner uden overenskomst.
På spørgsmålet om hvorvidt politikerne ønsker at lukke hullet med de private institutioner var det kun Enhedslisten der klart svarede ja. De øvrige partier var ikke helt klare i spyttet, og de har nu besluttet at tage på en studietur til Sverige for at følge op på området.
Der deltog også en journalist fra FOA-Bladet, som følger op på forholdene på ”Lønneberg”. Der er kontakt til en tidligere ansat og forældre, så der kommer en artikel i FOA-Bladet på et tidspunkt.
Almenbestyrelsen har et ønske om at intensivere arbejdet med de private institutioner med plakater, happenings mm.
Pia Ludvigsen deltog også i konferencen omkring privatisering og synes det er skræmmende med politikernes uvidenhed og lovgivningen på området, hvor der ikke stilles mange krav til de private institutioner/private børnepassere. Politikerne tror at det er folk der passer deres egne børn, og de forstår ikke at de private ”stjæler” børnene fra de kommunale dagpasningstilbud.
Britt Petersen orienterede om at der i øjeblikket laves budgetaftaler i kommunerne, og at budgetterne gennemgås på det næste HB-møde.
Ad 10. Eventuelt
Fristen for indsendelse af overenskomstkrav er den 25. september 2014.
Referent: Heidi Holmbjerg