Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat – HB-møde 27. april 2015
Til stede: Britt Petersen, Jan Hoby (fra kl. 10.20), Helle Haslund, Pia Ludvigsen (fra kl. 10.10), Claus Refstrup, Olaf Christensen, Tina Malene Hansen, June Andreasen, Pia Bah, Thomas Enghausen, Kirsten Løth, Brian Engsig, Ulla Børgesen, Elisabeth Thynov, Majbritt Kronbøl, Anne Angelsø, Jette Christiansen, Lisbeth Waidtløw, Jane Skou, Per Wibeck Nielsen og Birgit Jørgensen.
Afbud: Magdi Engelstoft, Annette Mortensen, Katja Cecilie Sørensen, Kristina Achille Vasseux, Nicki Lykke Jensen, Søren Lisberg, Gitte Thøgersen og Katrine Aagaard.
Næste møde: Den 18. maj 2015
Ad 1. Formalia
Referatet fra det ordinære hovedbestyrelsesmøde den 26. januar 2015 og refera-tet fra det ekstraordinære hovedbestyrelsesmøde den 4. marts 2015 blev godkendt.
Ad 2. Status på medlemstallet
Medlemstallet er stadig stigende og månedens officielle medlemstal er 11. 2282.
Thomas Enghausen informerede omkring eleverne, hvor der er ét hold med 100 pct. organisering.
Til besøgene på seminarierne udarbejder BUPL og SL et grundoplæg. I oplægget står der intet om fagbevægelsen, men derimod rigtig meget om jobsøgning. Det er svært at få ændret i grundoplægget, da folkene fra BUPL og SL er meget fastlåste.
I BUPL og SL er medlemskab gratis for ledige og nyuddannede. Det er svært at hamle op med, ligesom det kan være svært at deltage i møderne og holde oplæg, når det ikke giver nogen medlemmer.
I forhold til de private institutioner planlægger vi at afholde en happening den 13. maj 2015 ved institutionen Svanen på Svanemøllevej. De ansatte på Svanen får først pension når de er fyldt 30 år, og efter 1 års ansættelse. Det vil medføre, såfremt man ansættes som nyuddannet, at man går glip af ca. kr. 470.000.
Vi har haft Pensam og FOA’s overenskomstteam med i arbejdet med Svanen. FOA har desværre ikke stor erfaring herom på det pædagogiske område.
Svanen har meddelt at de ikke ønsker at tegne overenskomst med os.
Udover de private ordninger vælter det frem med forskellige storordninger, bl.a. Tiny Tots. De giver uddannede kr. 130 i timen, kr. 100 til de ikkeuddannede og 0 pct. i pension. De opretter deres ordninger i nedlagte butikslokaler og der er ca. 10 børn hvert sted. Det er så ærgerligt at det kan lade sig gøre, når der mangler børn i de kommunale institutioner.
Vores journalist Jon skriver om det i LFS-Nyt, ligesom vi er ved at undersøge området nærmere rent juridisk.
Der er rettet henvendelse til flere politikere og borgmestre, så de er informerede om status på området. Det er kun Enhedslisten der er vendt tilbage med svar. De vil gerne mødes med os.
Ordningerne ser bort fra BUF’s bygningsvejledning og henviser til at der er flere parker mm. i nærheden, som de benytter. Den ene forvaltning underkender dermed den anden forvaltnings regler.
Så social dumping finder ikke kun sted i Metrobyggeriet, men også på det pædagogiske område.
Vi har ingen, eller ganske få, medlemmer på de nævnte institutioner.
Der er for tiden flere indere der opretter storordninger. Det er relativt nemt for dem, bl.a. står der på engelsk på Københavns kommunes hjemmeside hvordan man opretter private institutioner.
Ad 3. ”Indenfor murene”
Britt Petersen orienterede om at vores webredaktør, Elisabeth Lange, har valgt at gå på pension efter 2 år på delefterløn. Derfor har der været drøftelser med Jon Arskog, vores journalist på LFS-Nyt, i forhold til om webopgaven fremadrettet kunne ligge i LFS-Nyt-regi.
Vores trykker og vicevært, Mads Madsen, har også valgt at gå på pension. Derfor skal vi finde én med både teknisk og håndværksmæssig snilde. Stillingen slås op internt.
Vores journalist på LFS-Nyt, Jon Arskog, forlader os desværre den 1. august 2015, da hans kone har fået tilbudt en stilling i USA. Det er godt for Jon og hans familie at deres USA-drøm kan gå i opfyldelse, men det er trist for LFS og LFS-Nyt.
Der er sendt information om Jons opsigelse rundt til de ansatte i huset i dag, og forretningsudvalget har været samlet i morges, for at drøfte situationen.
Vi skal hurtigt have gang i en ansøgnings- og ansættelsesproces, da Jon snart forlader os. I første omgang kontakter vi én af ansøgerne, fra da Jon blev ansat.
På grund af den opståede situation på LFS-Nyt, er webopgaven indtil videre sat på standby.
Specialafdelingen er ramt af sygdom og har svært ved at følge med opgavestrømmen. Derfor er Uffe Thorup blevet ansat som vikar de næste to måneder. Uffe har tidligere været ansat i SL og har også tidligere været ansat som vikar i LFS.
Jan Hoby afholder barsel fra den 15. maj 2015 til den 15. juni 2015.
Ad 4. Status på OK-2015
Britt Petersen orienterede om at urafstemningen er overstået og at stemmeprocenten har været historisk høj.
I LFS er det 52,51 pct. der har stemt og heraf har 93,74 pct. stemt ja. Det er aldrig set før og er et meget flot resultat.
Samlet set for KTO er der også stemt ja, hvilket betyder at de generelle lønstigninger frigives.
Nu henstår redaktionsarbejdet på nogle af overenskomsterne, herunder pensionsprocenten og procenttillægget på frit valgs-tillæggene.
Der sker først udbetalinger af dette pr. 1. april 2016.
Kirsten Løth: Hvordan er stemningen i FOA’s hovedbestyrelse og hvordan har Dennis Kristensen tacklet situationen?
Olaf Christensen: Det sidste HB-møde i FOA var meget kortvarigt. Det varede kun i 45 minutter.
Der var en god stemning på mødet og Dennis Kristensen var meget afslappet og tog det pænt.
Stemningen på Staunings Plads er vist lidt anderledes og der er nogen der er sure på pædagogisk sektor.
Britt Petersen: I forbindelse med urafstemningen har FOA kunnet konstatere, at medlemmernes mobilnumre ikke er opdaterede i systemet. Det skal der findes en løsning på. Vi har pointeret at det ikke skal betyde mere arbejde til LFS – det er et problem FOA selv bør løse.
Ad 5. Det fremtidige arbejde – opfølgning på REP 2014
Britt Petersen orienterede om at der skulle have været udarbejdet en handleplan for det fremtidige arbejde til HB-mødet i dag. På grund af mange arbejdsopgaver har det ikke været muligt. Eksempelvis bruges der rigtig mange ressourcer på Fremtidens fritidstilbud.
Som der ser ud pt., kan der ikke blive tid til det før efter sommerferien og det er ikke optimalt.
Vi har brug for at der kommer flere øjne og vinkler på det fremtidige arbejde, så vi foreslår at der nedsættes en arbejdsgruppe i hovedbestyrelsen som udarbejder en handlingsplan.
Der fremkom forskellige forslag til arbejdet og deltagerkredsen i arbejdsgruppen. Følgende blev valgt til arbejdsgruppen: Thomas Enghausen, Kirsten Løth, Lisbeth Waidtløw, Majbritt Kronbøl og Brian Engsig.
Tina Malene Hansen roste pjecen ”Ledelse i en tillidsbaseret organisation”, som specialafdelingens ledersektion har udarbejdet i forbindelse med tillidsdagsordenen.
Måske kan pjecen omskrives lidt, så den bliver til én pjece for alle i LFS.
Har de to andre ledersektioner kigget på den?
Pjecen vedhæftes referatet (bilag).
Pia Bah: Vi havde pjecen med på det sidste møde i ledersektionen og synes det er en god og spændende pjece.
Der bruges andre ord i forhold til ledelse, end dem jeg sætter på ledelse, og de forskellige forvaltninger har også forskellige måder at udtrykke sig på.
I ledersektionen halter vi lidt bagud på grund af BUF’s mange projekter, men vi vil gerne kigge på pjecen senere.
Brian Engsig: Er det din holdning Pia, eller er det holdningen i ledersektionen i Almenafdelingen?
Pia Bah: Det er ledersektionens holdning.
På vores årsmøde har vi inviteret Pia Allerslev for at holde hende op på intentionerne om tillidsreformen for fire år siden og spørge ind til det.
Brian Engsig: Det er jeg glad for at høre, for min fornemmelse var at ledersektio-nen ikke rigtigt havde nogen holdning.
Kirsten Løth: I paneldebatten i ledersektionen var der snak om en manglende platform, så det er fedt at høre om intentionen.
Tina Malene Hansen: Jeg synes ikke at indholdet i pjecen adskiller sig så meget fra de andre områder.
Britt Petersen: I forhold til den nedsatte arbejdsgruppe omkring det fremtidige arbejde, afventer vi et udkast/handleplan fra dem. Hvis det kan nås inden sommerferien er det fint og ellers bliver det på HB-mødet den 17. august 2015.
Ad 6. Gensidig orientering
Britt Petersen orienterede om at Fremtidens Fritid optager mange ressourcer i øjeblikket. Arbejdet er større end da vi lavede klyngerne.
Vi afholder mange møder med de implicerede og der er forskellige forhandlingstemaer. Vi speeder processen op nu, da der er alt for mange ubekendte og det er der ingen der kan holde til.
Der afholdes flere møder med direktionen inden sommerferien og intentionen er at der kan sendes information ud til alle inden ferien.
Der foreligger et stort arbejde og der skal kigges på alle klynger. Oveni er alle ansat i klynger pr. 1. august 2016.
Der kan være stor forskel på ledelsesopgaverne i klyngerne, ligesom der er forskel på størrelsen af ledelsesopgaverne.
Implementeringen sker fra den 1. august 2015, men det forudsætter at der er afklaring på rigtig mange ting.
Der skal foretages en nedeskalering på pladsprisen. Hvis alle besparelserne fjernes, hvad er der så tilbage?
Jan Hoby: Problemet med nedeskaleringerne er, at udvalget ikke kommer til at træffe beslutning før efter nedeskaleringen har fundet sted. Det kan ikke nås inden den 20. maj 2015.
Britt Petersen: Dagplejen i København har én central forankret leder. Det er Else Marie Krogh, og hun meddelte i januar at hun ville gå på pension. Herefter er der ingen der har gjort noget.
Primo april skulle direktionen beslutte nærmere omkring Else Maries stilling og dagplejeområdet. De besluttede at de gerne ville have nogle bedre beskrivelser af dagplejen. Det arbejde foregår nu, og områdecheferne vil gerne have dagplejen ind under områderne. Det er vores store frygt, for kvaliteten i dagplejen hænger uløseligt sammen med valg af organisationsform og indhold.
Vi kan fornemme at der foregår en intern magtkamp omkring dagplejen i kommunen.
Jette Christiansen: Det er en hurtigarbejdende gruppe og de ønsker implementering i efteråret.
Britt Petersen: Direktørerne i København er åremålsansatte, og deres ansættelser udløber i år og næste år. Else Sommer ønsker ikke at fortsætte, så der skal an-sættes en ny direktør i Børne- og Ungeforvaltningen. Det sker på et meget ærgerligt tidspunkt.
Ansættelsesudvalget, hvor blandt andet Pia Allerslev er med, har valgt firmaet Mercuri Urval til ansættelsesarbejdet. Arbejdet skal finde sted inden sommerferien, da stillingen skal besættes pr. 6. august 2015. Det er Britt fra LFS og Jan fra Lærerforeningen der er repræsentanter for medarbejderne.
Britt Petersen: På Frederiksberg er vi i gang med de første forhandlinger af forhåndsaftaler for pædagogmedhjælperne.
Ud af 820 timelønnede pædagogmedhjælpere fik 760 forkert løn. 20 pct. af de fastansatte fik også for lidt i løn.
Kommunen regner desværre ikke pædagogmedhjælpere for ret meget.
Inger Andersen var af den klare opfattelse, at mange pædagogmedhjælpere fik kr. 30.000 i løn og at mange havde over 11 års anciennitet.
Den opfattelse deler vi ikke, da vi mener at 50 pct. er ansat mellem 0-2 år.
Derfor blev vi enige om at vi måtte have datagrundlaget fremlagt, så vi havde de reelle tal.
Det viste sig at mere end 50 pct. har mindre end 2 års anciennitet og at kun én fik over kr. 30.000 i løn (pædagogisk assistent).
I forhold til de pædagogiske assistenter manglede halvdelen i kommunens statistik. Vi har derfor bedt om nye data herpå og kommunen er ved at rette op på deres lønsituation mm.
Vi håber at vi ender med at få lavet en aftale med dem, men lønnen og datagrundlaget skal bringes i orden.
Olaf Christensen: Socialforvaltningens voldsanmeldelsespolitik i forhold til politianmeldelser har ikke været i overensstemmelse med Borgerrepræsentationens retningslinjer der fastsætter ledelsens pligt til at politianmelde voldsepisoder.
Helle Haslund og jeg har afholdt møde med forvaltningen og de laver deres retningslinjer om og melder det ud til centrene, så retningslinjer for politianmeldelser følger Borgerrepræsentationens retningslinjer. Det er vigtigt, for i FOA opleves at kun voldsepisoder hvor der foreligger politianmeldelser anerkendes af Offererstatningsnævnet.
Der er faldet en Højesteretsdom i november 2013, som har bombet arbejdsskadeanerkendelserne tilbage i tid. Det er nu meget kompliceret at få anerkendt en arbejdsskade. Hændelsesbeskrivelsen er nu alfa og omega for at arbejdsskaden bliver anerkendt.
Højesteretsdommen fastsætter at a) En personskade skal nu være en varig lidelse og der er tale om en strammere personskadedefinition. Derudover lægges der stor vægt på ”egnethedsbegrebet”, som betyder at der skal være en klar årsagssammenhæng mellem hændelsen og følgevirkningerne. Det er nu lægerne der har det store ord i forhold til om en skade anerkendes som arbejdsskade.
Anerkendelsesprocenten er i perioden november 2013 – november 2014 faldet fra 72 pct. til 52 pct. og det kan tilskrives højesteretsdommen.
Det er derfor vigtigt at vi får AM-grupperne orienteret om disse ændringer og vi må finde ud af hvordan det skal ske.
Det forslag som en kommission har lavet til en ny arbejdsskadereform, ser ud til at blive lagt på stand by. Det skyldes at de økonomiske forudsætninger slet ikke holder. Forslaget skulle være omkostningsneutralt og det var lavet på den måde, at primært arbejdsskadede førtidspensionister skulle betale. Imidlertid har man i mellemtiden strammet så meget i forhold til tildeling af førtidspension, så der er sket en halvering af tildeling af førtidspensioner i forhold til kommissionens beregninger. Hvorvidt der bliver lavet et nyt forslag vides pt. ikke.
Majbritt Kronbøl: Udover i København er der 4-5 andre kommuner hvor dagplejelederen også stopper i nær fremtid.
I Lyngby har man siden efteråret ikke vidst noget omkring dagplejens fremtid.
På Frederiksberg foregår der en del nytænkning og der er mange overvejelser omkring dagplejen.
Lisbeth Waidtløw: Arbejdsmiljødelen har ikke været implementeret i MED på Frederiksberg. Der er nu genforhandlinger af MED-aftalen.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, der har kæmpet for retten til at afholde formøder. Olaf Christensen er kommet med i arbejdsgruppen i forhold til arbejdsmiljø-delen.
Jan Hoby: Opfordrer til at der arbejdes for at MED-organisationen skal arbejde for kerneopgaven at styrke den offentlige sektor.
Helle Haslund: Ledersektionen på Specialområdet hører nu noget af det vi gerne vil fra direktøren i Socialforvaltningen i København. Men området er meget komplekst lovgivningsmæssigt.
Der er afholdt ekstraordinær generalforsamling på Specialområdet på grund af vedtægtsændringen på REP-2014 omkring mellemledere. Der er blevet valgt 3 mellemledere og der var et pænt fremmøde til generalforsamlingen.
Tina Malene Hansen: Der har været afholdt årsmøde i forbrugergrupperne i Pensam. Der er en buffer på kr. 50 mio., og der regnes på om pengene kan bruges i forbindelse med ressourceforløb.
Der var en stor diskussion om ansvarlighed på årsmødet.
Thomas Enghausen: På Frederiksberg er det besluttet at en daginstitution skal udliciteres i en periode.
Tre Norske institutioner har søgt og én dansk (i forhold til rengøring).
Der er 150 børn i institutionen og 60 pct. skal være prisen og 40 pct. kvalitet.
Det skal drøftes i kommunalbestyrelsen om to uger.
FOA, ved Claus Cornelius, er med ind over. Det er lidt besværligt at arbejde med, da vi ikke ved hvilken institution det drejer sig om.
Det bliver formentlig en realiltet i 2. halvår af 2015.
Britt Petersen: På det sidste afholdte møde i CSO var der mange snakke om centralisering af opgaver i København. Det er vigtigt at sikre, at det ikke medfører mere arbejde decentralt.
Eksempelvis giver et nyt lønsystem flere opgaver lokalt.
I budget 2016 skal effektiviseringsforslagene slå igennem i fuldt omfang på alle niveauer.
Kirsten Løth: Handler det om besparelser eller effektiviseringer?
Britt Petersen: Effektiviseringer skal have effekt. Politikerne vil ikke være med til at skelne for alvor mellem besparelser og effektiviseringer. Følgeopgaver og andet skal medregnes.
Helle Haslund: I forbindelse med budget 2016 har økonomiforvaltningen bedt socialforvaltningen om beregninger på psykiatrien. Socialforvaltningen er blevet bedt om at udarbejde fem års budget for psykiatrien. Det tegner godt, da den nuværende model ikke er optimal.
Ad 7. Eventuelt
Intet at referere.
Referent: Heidi Holmbjerg