LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS' ledelse og kontaktpersoner
  • Hovedbestyrelsen
  • HB-møder
  • Referater fra 2020 og før
  • Referat fra 28. september 2020
 

Sidemenu

  • Referat fra 26. oktober 2020
     
  • Referat fra 28. september 2020
     
  • Referat fra 31. august 2020
     
  • Referat fra 22. juni 2020
     
  • Referat fra 24. februar 2020
     
  • Referat fra 27. januar 2020
     
  • Referat fra 28. oktober 2019
     
  • Referat fra 23. september 2019
     
  • Referat fra 26. august 2019
     
  • Referat fra 24. juni 2019
     
  • Referat fra 23. april 2019
     
  • Referat fra 25. marts 2019
     
  • Referat fra 28. januar 2019
     
  • Referat fra 22. oktober 2018
     
  • Referat fra 24. september 2018
     
  • Referat fra 27. august 2018
     
  • Referat fra 22. maj 2018
     
  • Referat fra 23. april 2018
     
  • Referat fra 22. januar 2018
     
  • Referat fra 27. november 2017
     
  • Referat fra 23. oktober 2017
     
  • Referat fra 25. september 2017
     
  • Referat fra 21. august 2017
     
  • Referat fra 29. maj 2017
     
  • Referat fra 24. april 2017
     
  • Referat fra 20. marts 2017
     
  • Referat fra 20. februar 2017
     
  • Referat fra 23. januar 2017
     
  • Referat fra 24. oktober 2016
     
  • Referat fra 26. september 2016
     
  • Referat fra 22. august 2016
     
  • Referat fra 20. juni 2016
     
  • Referat fra 18. april 2016
     
  • Referat fra 14. marts 2016
     
  • Referat fra 22. februar 2016
     
  • Referat fra 25. januar 2016
     
  • Referat fra 16. november 2015
     
  • Referat fra 19. oktober 2015
     
  • Referat fra 21. september 2015
     
  • Referat fra 15. juni 2015
     
  • Referat fra 18. maj 2015
     
  • Referat fra 27. april 2015
     
  • Referat fra 4. marts 2015
     
  • Referat fra 26. januar 2015
     
  • Referat fra 17. november 2014
     
  • Referat fra 20. oktober 2014
     
  • Referat fra 15. september 2014
     
  • Referat fra 18. august 2014
     
  • Referat fra 13. juni 2014
     
  • Referat fra 28. april 2014
     
  • Referat fra 17. marts 2014
     
  • Referat fra 20. januar 2014
     
  • Referat fra 18. november 2013
     
  • Referat fra 21. oktober 2013
     
  • Referat fra 16. september 2013
     
  • Referat fra 19. august 2013
     
  • Referat fra 21. juni 2013
     
  • Referat fra 27. maj 2013
     
  • Referat fra 22. april 2013
     
  • Referat fra 13. marts 2013
     
  • Referat fra 21. januar 2013
     
  • Referat fra 10. december 2012
     
  • Referat fra 22. oktober 2012
     
  • Referat fra 17. september 2012
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
14.10.2020  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Referat – HB-møde 28. september 2020

Til stede: Britt Petersen, Jan Hoby (fra kl. 10.15-11.15), Pia Ludvigsen, Claus Reffstrup, Helle Haslund (til kl. 12.00), June Andreasen, Pia Bah, Tony Bjarkholm, Jesper Kruchov Pedersen (fra kl. 10.00), Martin K.A. Rasmussen, Martina B. Wellm, Emil Solvind, Michael Monberg, Thomas Seider, Kirsten Løth (fra kl. 10.15), Diana W. Jensen, Majbritt Kronbøl, Ulla Krag, Lisbeth Waidtløw, Eva Kirstine Pedersen, Karin Veje og Kasper Bøyden Kirk.

Afbud: Casper Dahl Stenfelt, Elizabeth Thynov, Anne Angelsø, Sakse Ravnskov Andersen og Gitte Thøgersen.

Næste møde:Den 26. oktober 2020.

Britt Petersen bød velkommen til de nye HB-medlemmer, hvorefter der var en præsentationsrunde.

Mødeplan for HB-møderne i 2021 blev omdelt. Den drøftes under punkt Ad 10. Eventuelt.

Ad 1.Godkendelse af referatet fra den 31. august 2020

Referatet fra HB-mødet den 31. august 2020 blev godkendt.

Ad 2.”Indenfor murene”

Britt Petersen orienterede om at LFS følger alle retningslinjer og anbefalinger omkring Covid-19.
De ansatte der benytter offentlig transport, og hvor det er muligt at arbejde hjemmefra, er hjemsendt. De deltager dog fortsat i møder mm.
Vi forlænger i takt med myndighederne og har nu forlænget muligheden for hjemmearbejde til den 18. oktober 2020.

Vi opretholder vores mødevirksomhed og kurser. Efter forårets nedlukning er der oparbejdet en pukkel på TR-området/TR-kurser.

For at sikre, at alle er trygge omkring vores afholdelse af TR-kurser, skrev Britt til direktørerne i henholdsvis BUF og Socialforvaltningen. Der forklarede hun alle de særlige tiltag vi har taget i forhold til Covid-19 og de svarede at de var helt trygge ved vores kursusafholdelse. Vi fastholder derfor vores kursusvirksomhed.
Begge direktører svarede endvidere, at vi er velkommen til at benytte deres Coronaeksperter, hvis vi måtte få brug for det.

Forbundet er meget konservative i forhold til Covid-19. De har ændret lidt i deres retningslinjer om Corona, men det er ikke blevet bedre.
De er nødt til at forstå, at verden ikke må gå i stå, selvom Coronaen er iblandt os.

Vi afholder de møder og kurser vi kan og kommunikerer løbende med kursisterne og spørger om de er trygge ved at være i LFS.

Ad 3.Orientering om de afholdte generalforsamlinger i dagplejen, almen- og specialområdet

Lisbeth Waidtløw orienterede om generalforsamlingen på specialområdet, hvor der var kampvalg om formandsposten. Hun blev genvalgt til formand og fik én stemme mere end modkandidaten, Sakse Ravnskov Andersen.
Valget har fyldt meget.
Der var 47 stemmeberettigede deltagere på generalforsamlingen.

Der deltager flere og flere på generalforsamlingen og til årsmødet, hvilket er meget positivt, ligesom det også er positivt med kampvalg.

Men det var ikke et godt valg for nogen. Det er ikke optimalt at vinde med 1 stemme.
Sakse Ravnskov Andersen stillede op som formand, hvilket han også gjorde på den forrige generalforsamling, hvor jeg vandt med 5 stemmer.

Senere i dag skal Lisbeth afholde et møde med Sakse, hvor de skal finde ud af hvordan der fremadrettet skal samarbejdes. Det skal vi også drøfte på bestyrelsesmødet i specialbestyrelsen i næste uge.
Bestyrelsen har ikke været særligt aktive og jeg har brug for at vide hvad der sker og ”få svesken på disken”.
Det var en lidt rodet proces med Sakses opstilling, som kom ret sent.
Vi er nødt til at kigge hinanden i øjnene og være ærlige.
Lisbeth beskriver at hun har stået alene i mange situationer i de forgangne 2 år, og det skal der gerne ændres på.
Der var kun én enkelt bemærkning til det fremtidige arbejde på generalforsamlingen.
Bestyrelsen skal drøfte det hele i næste uge.

Majbritt Kronbøl orienterede om generalforsamlingen i dagplejen, hvor hun blev genvalgt til formand uden modkandidater.
June Andreasen blev valgt ind i bestyrelsen og deltager i REP som bestyrelsesmedlem, selvom hun som REP-valgt har en plads i forvejen.
Der deltog 29 stemmeberettigede på generalforsamlingen.
Der er desværre mange TR’ere der ikke deltager i generalforsamlingen, hvilket er for dårligt. Det er ærgerligt, at der ikke er flere der møder op.
Der var ikke stor debat på generalforsamlingen. Måske var det fordi de ikke ville gå op på talerstolen.

Britt Petersen: Jeg har deltaget i daglejens generalforsamlinger i mange år. Hvis der er røre i dagplejen, skal de nok sige noget, men hvis alt er ok og de er enige, så siger de ikke så meget. I pauserne er der dog meget snak.

I forhold til fremmødet på dagplejens generalforsamling, har dagplejen deres egne lokale klubber i forvejen og er meget godt organiseret. Det har nok betydning for deres fremmøde på generalforsamlingen.

Majbritt Kronbøl: Jeg deltager i alle deres klubbers generalforsamlinger og har et godt samarbejde med dem.

Martina Wellm: Da Kirsten Løth først kommer senere, kan jeg fortælle at almenområdets generalforsamling gik godt. Der var færre deltagere end forventet, hvilket måske skyldes situationen med Corona.
Der blev valgt flere nye medlemmer til almenbestyrelsen og der var kampvalg om HB-pladserne.
Desværre kunne vi ikke fylde alle pladserne til REP, så der deltager 10 færre fra almen end hvad vi kunne få med.

Martin K.A. Rasmussen: Almenområdets medlemmer er dog ikke bange for at sige noget.

Emil Solvind: Måske skal vi lige nævne, at Kirsten Løth blev genvalgt til formand.
Der deltog 48 stemmeberettigede på generalforsamlingen.

Pia Bah: Jeg deltog i generalforsamlingen og jeg følte der blev talt ned til mig. Det skal I tage med.
Indlægget om struktur hører til et andet sted end på generalforsamlingen.

Emil Solvind: Jeg havde mange nye med fra Frederiksberg og de var glade for indlægget om struktur.

Pia Bah: Det hører ikke hjemme på en generalforsamling.

Ad 4. OK-21

Britt Petersen orienterede fra FOA’s hovedbestyrelse om arbejdet med at få lavet en forhandlingsaftale mellem forbundene.

Ad 5.Udsættelse af generalforsamlinger for de 3 ledersektioner

Britt Petersen orienterede om at ledersektionerne skulle have afholdt deres generalforsamlinger i foråret, da landet lukkede ned på grund af Covid-19. Generalforsamlingerne blev derfor aflyst.
Ledersektionerne ønsker at udsætte deres generalforsamlinger til foråret, hvor der foretages valg for 1 år. Det vil betyde, at formanden, bestyrelsen og deres HB-medlemmer sidder 1 år længere.
I 2022 vil der blive afholdt generalforsamlinger igen, og alt vil være tilbage i den ”gamle” rytme med generalforsamlinger hvert 2. år.

Michael Monberg: Kan vi få lidt flere ord på det?

Britt Petersen: Der er ingen der er afhængige af deres generalforsamlinger.
De har haft et meget travlt forår på grund af nedlukningen og genåbningen, og det er fair de beder om udsættelse.

Michael Monberg: Så det er på grund af Corona, de beder om udsættelse?

Britt Petersen: Ja, de udsatte deres generalforsamlinger på grund af Corona.

Pia Bah: I ledersektionen for almen skulle vi have afholdt generalforsamling i maj måned, hvor der var nedlukning. Vi foreslår derfor, at der afholdes generalforsamling til foråret, som 1-årig.
Ingen bliver udelukket i arbejdet.
Vi har meget travlt på arbejdet, så det er ret presset.

Ulla Krag: Det samme gør sig gældende for dagplejens ledersektion.

Diana W. Jensen: Mange vil have svært ved at møde op, og vi vil gerne have så mange som muligt til at deltage.

Helle Haslund: Det er væsentligt at nævne, at lederne har samme muligheder for at blive delegerede til REP.

Britt Petersen: Lad os stemme om det ved håndsoprækning.

Der var stort flertal for at ledersektionerne får udsat deres generalforsamlinger.

Ad 6. LFS’ åbningstid

Britt Petersen orienterede om at forretningsudvalget (FU) har besluttet nye åbnings- og telefontider i LFS pr. 1. oktober 2020.
Mandag, tirsdag, onsdag og fredag er der åbent kl. 10.00 – 14.00. Torsdag er der åbnet fra kl. 12.00 – 16.00.
Det var ikke et enigt FU der besluttede det, idet der også var ønske om en hel lukkedag. Det blev dog nedstemt.

Jeg skal i dag holde møde med vores receptionist Nanna og de 3 områdeformænd. Vi skal drøfte hvornår det giver mening at områdeformændene sidder i receptionen.

Aftalen om hvorfor områdeformændene sidder i receptionen, stammer tilbage til den tid, hvor de skulle frikøbes. Vi lavede en kludetæppe-aftale, hvor 14 timer blev delt imellem områdeformændene, mod at de blev frikøbt.

Ved at områdeformændene sidder i receptionen, har de fingeren på pulsen omkring hvad medlemmer ringer om.

Ad 7.REP

Britt Petersen orienterede om at REP denne gang afholdes over én dag, fredag den 20. november 2020 fra kl. 9.30 – 21.00.
Vi ved ikke om REP-mødet varer til kl. 21.00, men vi har lokalet til kl. 21.00.

Indkaldelsen til REP udsendes pr. mail og det samme gør materialerne til brug på mødet. Dem der gerne vil have materialerne i printet udgave, skal give besked herom til Heidi.

Dirigenterne er på plads. Tidsfristerne ændres til frokosttid. Én time efter beretningen er godkendt, kan man opstille til forretningsudvalget (FU).
Den mundtlige beretning bliver ikke optrykt i år, som den plejer.

Kirsten Løth: Så som udgangspunkt er der ikke trykte materialer, medmindre man ønsker det.

Britt Petersen: Man kan godt få trykte materialer, hvis man ønsker det.

Majbritt Kronbøl: Kan de delegerede få det til delegeretmøderne?

Jesper Kruchov Pedersen: Vi skal sikre os, at alle har materialet, enten fysisk eller elektronisk.

Britt Petersen: Der kommer til at ligge lister på bordene, hvor man skal skrive sit navn og telefonnummer. Dette er til brug for en eventuel smitteopsporing.

Ad 8. Socialområdet - status

Britt Petersen orienterede om at hun og Helle Haslund på onsdag skal til møde med den nye administrative direktør i Socialforvaltningen. Han hedder Mikkel Boye.

Lisbeth Waidtløw: Vi er desperate over alle de ting, vi ikke kan på grund af Corona. Vi skulle have afholdt et meget stort arrangement, som også blev aflyst på grund af Corona, så det har vi til gode. Men vi skal selvfølgelig først gøre noget, når det er forsvarligt.

I 1 mio. stemmer handler det meget om handicapområdet, men vi prøver at fremme vores sag på forskellige områder.

Mia Kristina Hansen, der tidligere var ansat på Lindegården og nu er næstformand i SIND, er med i 1 mio. stemmer.

Forhåbentligt kan vi snart lave noget igen. Forsamlingsforbuddet på 50 personer hæmmer os.
Måske kan vi lave noget virtuelt i stedet.

Ældreområdet afholder topmøde om bl.a. forråelse. Vi ønsker at der kommer fokus på andet end ældreområdet.

Helle Haslund: I København har politikerne valgt 2 investeringscases. De kaldes TV-02 og TV-04. Det omhandler 3 faggrupper, pædagoger, SOSU-assistenter og sygeplejersker, som alle har svært ved at rekruttere folk.

Dagområdet har også øget fokus på rekruttering.
Hos os handler det i høj grad om fastholdelse. TV-04 handler om hvid tid og møde- og vagtplaner.
Det er store emner og det kan være bekymrende, idet det formentligt fører besparelser med sig.

Pia Bah: Fra dagområdet er det svært at kigge på specialområdet. Jeres fornemmeste opgave er at have medarbejdernes briller på. I skal ud på nye felter og have fat i nogle politikere.
Borgeren skal vi alle have for øje og I skal have fokus på medarbejdernes arbejdsmiljø.
Initiativet 1 mio. stemmer klarer sig allerede godt.

Britt Petersen: Ældre-topmødet var oprindeligt planlagt til at blive afholdt i foråret, men blev aflyst på grund af Corona.

FOA’s SOSU-sektor har længe været misundelige på børnetopmødet, så de er glade for at der nu afholdes et ældretopmøde.
De mangler at tage arbejdsfællesskabet med i deres tilgang.
Forudsætningen for at det lykkes er, at rammen omkring arbejdet er på plads. Det har jeg med til mødet med Mikkel Boye på onsdag.
Vi er mange der i årevis har kæmpet mod den underfinansiering der er på socialområdet.
Minimumsnormeringer er kommet på dagsordenen og tilskuddet fra ministeriet vokser fra år til år.
De borgerlige partier skal der samarbejdes med i den forbindelse.

Lisbeth Waidtløw: 1 mio. stemmer hjælper os og vi er gode samarbejdspartnere. Der er flere ben at gå på. Det handler meget om brugerhensyn.
Underfinansieringen på området har store konsekvenser for arbejdsmiljøet. Det hele hænger sammen. Det gør det også for medlemmerne.
Vi har fat i politikerne.
I Frederiksberg kommune, som har de konservative i spidsen, har de afsat 30 mio. kr. til området, inden forhandlingerne er gået i gang.
Arbejdsfællesskabet er også i fokus på specialområdet. Det fungerer nogen steder, men bestemt ikke andre steder.

Tony Bjarkholm. De enkeltsager der tages op, gøres til genstand for en debat. Der ses en stigning i den slags sager.
Fagligheden undermineres, da vi er alt for få, med mange timelønsansatte.
Arbejdsfællesskabet og solidaritetstankegangen skal vi bakke op om. Vi skal samarbejde med alle, bare det højner det sociale område. Vi skal fortsætte kampen ad flere spor og vi skal kæmpe for at få området i fokus.

Jesper Kruchov Pedersen: I forhold til mødet med Mikkel Boye, har borgmesteren og de 3 nye vicedirektører været på tur i de 3 forvaltninger. Den tilbagemelding og effekt det får, er stor. Der er positiv vinding og respons.

Kirstine Pedersen: I Borgercenter Voksen glemmes vi altid, når der er besøg. Vores arbejdsvilkår er meget forskellige. Det er tit et spørgsmål om hvem der skal betale.

Ad 9.Gensidig orientering

Lisbeth Waidtløw: Forhåndsaftalen implementeres nu i Frederiksberg kommune.

De 3 områdeformænd er ved at bestille muleposer. Vi har også kigget på mundbind, ikke engangsmundbind, men i stof. Vi skal også kigge på bestilling af kuglepenne.

Kirsten Løth: Arbejdsmiljøkonferencen i marts måned blev aflyst. Den afholdes den 24. november i stedet. Der er 2 eksterne foredragsholdere på konferencen, der afholdes i Tivoli Hotel og Congress Center.
Man kan tilmelde sig via hjemmesiden. Der er stadig ledige pladser. Det kan være en god idé at tilmelde sig i TRIO.
Udgangspunktet er, at vi fastholder arrangementet med forbehold for ændringer. Alle retningslinjer skal overholdes.

Britt Petersen: Den 9. oktober 2020 er jeg inviteret til en snak om en forhåndsaftale for pædagogmedhjælpere i Frederiksberg kommune.

Ad 10.Eventuelt

Britt Petersen orienterede om mødeplanen for hovedbestyrelsen i 2021.
Der var tilslutning til mødeplanen.
Heidi indkalder efterfølgende til HB-møderne i 2021.

Lisbeth Waidtløw: LFS-koret er sat i bero, da den nuværende korleder er stoppet på grund af for mange opgaver. Der skal annonceres efter en ny.

Pia Bah: På almenområdet blev aftalen om samtaletyper opsagt sidste år. Det har været diskuteret i ledersektionsbestyrelsen. Det giver uro.
Det har været på TR-møderne i september. Nogle ledere synes det er fantastisk der ingen aftale er, men det er et problem, hvis vi ikke taler samme sprog.

Britt Petersen: Det er mig der har omtalt det på TR-møderne. Der er 2 typer af samtaler. En leder kan altid tale med sine medarbejdere.
Der er ikke noget der er ændret. Der er én type samtaler, som kan holdes uden bisidder og tjenstlige samtaler er med indkaldelse, referat mm.
I princippet kan samtalen godt hedde en tjenstlig samtale, selvom det er en omsorgssamtale.
En løsningsorienteret samtale er næsten forbudt for nogen i Koncernservice (KS).
For nogle ledere er det overraskende at samtalekonceptet er opsagt.
Kirsten Buch har lavet ”råd og vejledning”, som ligger på intra. Det hele forsøges nu samlet og det er sendt i høring. Der er frist i dag.

Kirsten Løth: Det er tankevækkende, at der først sættes fokus på det, efter Britt tager det op på TR-møderne. Reaktionen kommer først der.

Emil Solvind: Det fremtidige arbejde til REP-mødet, kommer det på HB?

Britt Petersen: Det er allerede godkendt i HB. Heidi kan sende det til jer på mail.

Claus Reffstrup: Der er et problem med juristerne i forhold til samtalerne. Det er svært at have en bisidder med, når samtalerne indkaldes med meget kort varsel. Der er brister flere steder.
Det er KS der er træt af BUF’s samtaleformer. Det bliver svært at lave et samtalekoncept.

Martin K.A. Rasmussen: Jeg har svært ved at få det til at passe, hvad min TR vendte tilbage med. Jeg har fået at vide, at alt er som det plejer at være.

Pia Bah: I min klynge er intet forandret.
Vi afholder stadig sygefraværssamtaler og medarbejderne har altid ret til at medbringe en bisidder.
Det handler om at lederne skal opføre sig ordentligt.

Diana W. Jensen: Vi fortsætter også som vi plejer.
Det er ikke alle ledere der sætter sig ordentligt ind i sagerne.
Jeg synes det er ærgerligt at aftalen er opsagt.

Claus Reffstrup: Der er lederne der ønsker flere samtaleformer. Det står der i Hoved-MED.

Britt Petersen: Det er KS der har ønsket det.

Claus Reffstrup: Flere ledere følger de nye samtaleformer, for så kan de gøre lige hvad de vil. Vi er nødt til at gøre noget ved det.

Britt Petersen: Der er diskussion om hvornår notater ikke er et referat.
Vi oplever desværre, at der laves notater, som bruges lang tid efter samtalen har fundet sted.
Hvis man skal hjælpe lederne, skal man personale politisk være på den rette vej. Måske kommer der røg op, måske ikke.

Referent: Heidi Holmbjerg

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14557 Loadtid: 0.101 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14557 Loadtid: 0.101 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14557 Loadtid: 0.101 sek.
Download logo