LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 fagområder i LFS
  • Specialområdet
  • Orientering fra bestyrelsen
  • Referater
  • Bestyrelsesmøde 15.3.2021
 

Sidemenu

  • Bestyrelsesmøde 13.3.2023
     
  • Bestyrelsesmøde 9.12.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 10.11.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 18.10.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 26.09.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 22.08.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 10.06.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 11.05.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 05.04.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 21.02.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 19.01.2022
     
  • Bestyrelsesmøde 10.12.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 9.11.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 27.10.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 23.9.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 18.8.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 18.6.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 18.5.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 22.4.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 15.3.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 9.2.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 15.1.2021
     
  • Bestyrelsesmøde 11.12.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 5.11.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 6.10.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 17.8.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 24.6.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 26.5.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 23.4.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 4.2.2020
     
  • Bestyrelsesmøde 4.12.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 4.11.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 12.9.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 20.8.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 21.5.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 25.4.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 21.3.2019
     
  • Bestyrelsesmøde 18.2.2019
     
  • Bestyrelsesseminar 11.-12.1.2019
     
  • Referater før 2019
    Bestyrelsesmøde 12.12.2018
     
    Bestyrelsesmøde 5.11.2018
     
    Bestyrelsesmøde 18.10.2018
     
    Bestyrelsesmøde 16.8.2018
     
    Bestyrelsesmøde 14.6.2018
     
    Bestyrelsesmøde 7.5.2018
     
    Bestyrelsesmøde 12.4.2018
     
    Bestyrelsesmøde 6.3.2018
     
    Bestyrelsesmøde 31.1.2018
     
    Bestyrelsesmøde 13.12.2017
     
    Bestyrelsesmøde 23.11.2017
     
    Bestyrelsesmøde 24.10.2017
     
    Bestyrelsesmøde 26.9.2017
     
    Bestyrelsemøde 22.8.2017
     
    Bestyrelsesmøde 21.6.2017
     
    Bestyrelsesmøde 18.5.2017
     
    Bestyrelsesmøde 25.4.2017
     
    Bestyrelsesmøde 28.3.2017
     
    Bestyrelsesmøde 21.2.2017
     
    Bestyrelsesmøde 7.12.2016
     
    Bestyrelsesmøde 7.11.2016
     
    Bestyrelsesmøde 11.10.2016
     
    Bestyrelsesmøde 18.8.2016
     
    Bestyrelsesmøde 29.6.2016
     
    Bestyrelsesmøde 24.5.2016
     
    Bestyrelsesmøde 15.3.2016
     
    Bestyrelsesmøde 11.2.2016
     
    Bestyrelsesmøde 14.1.2016
     
    Bestyrelsesmøde 16.12.2015
     
    Bestyrelsesmøde 12.11.2015
     
    Bestyrelsesmøde 22.9.2015
     
    Bestyrelsesmøde 18.8.2015
     
    Bestyrelsesmøde 24.6.2015
     
    Bestyrelsesmøde 19.5.2015
     
    Bestyrelsesmøde 24.3.2015
     
    Bestyrelsesmøde 19.2.2015
     
    Bestyrelsesmøde 20.1.2015
     
    Bestyrelsesmøde 3.12.2014
     
    Bestyrelsesmøde 3.11.2014
     
    Bestyrelsesmøde 21.10.2014
     
    Bestyrelsesmøde 12.8.2014
     
    Bestyrelsesmøde 18.6.2014
     
    Bestyrelsesmøde 13.5.2014
     
    Bestyrelsesmøde 11.3.2014
     
    Bestyrelsesmøde 6.2.2014
     
    Bestyrelsesmøde 18.12.2013
     
    Bestyrelsesmøde 20.11.2013
     
    Bestyrelsesmøde 24.10.2013
     
    Bestyrelsesmøde 17.9.2013
     
    Bestyrelsesmøde 29.8.2013
     
    Bestyrelsesmøde 19.6.2013
     
    Bestyrelsesmøde 11.4.2013
     
    Bestyrelsesmøde 6.3.2013
     
    Bestyrelseskonference 1.-2. februar 2013
     
    Bestyrelsesmøde 12.12.2012
     
    Bestyrelsesmøde 23.10.2012
     
    Bestyrelsesmøde 28.8.2012
     
    Bestyrelsesmøde 22.6.2012
     
    Bestyrelsesmøde 23.5.2012
     
    Bestyrelsesmøde 27.3.2012
     
    Bestyrelsesmøde 29.2.2012
     
    Bestyrelsesmøde 12.1.2012
     
    Bestyrelsesmøde 6.12.2011
     
    Bestyrelsesmøde 1.11.2011
     
    Bestyrelsesmøde 23.2.2010
     
    Bestyrelsesmøde 26.1.2010
     
    Bestyrelsesmøde 14.12.2009
     
    Bestyrelsesmøde 19.11.2009
     
    Bestyrelsesmøde 14.9.2009
     
    Bestyrelsesmøde 22.10.2009
     
    Bestyrelsesmøde 18.8.2009
     
    Bestyrelsesmødet 11.6.2009
     
    Faggruppelandsmøde 18.5.2009
     
    Bestyrelsesmøde 14.5.2009
     
    Bestyrelsesmøde 23.4.2009
     
    Bestyrelsesmøde 19.3.2009
     
    Bestyrelsesmøde 10.2.2009
     
    Bestyrelsesmøde 15.1.2009
     
    Bestyrelsesmøde 4.11.2008
     
    Bestyrelsesmøde 2.6 2008
     
    Bestyrelsesmøde 5.5 2008
     
    Bestyrelsesmøde 11.4 2008
     
    Bestyrelsesmøde 10.3 2008
     
    Bestyrelsesmøde 19.2 2008
     
    Bestyrelsesmøde 14.1 2008
     
    Bestyrelseskonference 27.10 2006
     
24.3.2021  | Special  
  
 

Referat af special bestyrelsesmøde d.15/3 2021

Via Teams. Til stede: Anne, Bjørn, Michael, Jesper, Tony, Kirstine, Christa, Lene, John, Sakse, Ginny, Lisbeth (ref.). Afbud: Anne Grethe, Farah


1) Valg af ordstyrer og referent. Lisbeth er ordstyrer og referent.
2) Godkendelse af dagsorden. Faglig sekretær, Katja Sørensen, var inviteret til mødet under punkt 4 om timelønsansættelser i tidsrummet kl.10.30-11, så vi tog punktet der.
3) Aktiviteter
- Foredrag og bogudgivelse d.25/3 kl.18.30. Der afholdes foredrag via live streaming med Lars Lohmann, pædagog og forfatter til bogen ”Værsgo – opråb fra en pædagog på gulvet”. Der vil være mulighed for at bestille bogen direkte fra forfatteren ved samme lejlighed. Tilmelding via www.lfs.dk/14730. Der vil blive lagt link på siden på dagen.
- Kommunalvalg 2021. Vi skal så småt begynde at tænke på KV21, der afholdes i november. Lisbeth foreslår, vi overvejer, om Værsgo bøgerne kan bruges som gaver til relevante politikere i den forbindelse? Vi vender tilbage til dette. Kommunalvalg/KV21 vil være et fast punkt på dagsorden frem til valget i november.
- Lisbeth har fået en henvendelse fra Anne Zenon, som vi tidligere har været i dialog med omkring et muligt foredrag. Dette blev dog spoleret af Corona. Lisbeth sender korrespondancen med Anne til bestyrelsen, så alle har mulighed for at forholde sig til emnet. Vi vender tilbage til dette næste gang.
- 1. Maj; alle fysiske aktiviteter herunder arrangementet i Fælledparken er aflyst på grund af Corona restriktioner. Øv…
4) Timelønsansættelser - temadrøftelse
- Tony har bedt om at få dette punkt på dagsordenen. LFS’ specialafdeling er involveret i en lokal problematik om mange timelønsansættelser i CAS, og der ses lignende tendenser andre steder. Katja Sørensen, faglig sekretær i LFS’ specialafdeling, deltog under dette punkt. Specialafdelingen har bedt om udtræk i SOF på timelønsansatte, så der kan komme overblik over situationen. Derudover er der også fokus på månedslønnede på lave timetal, f.eks. 4, 6 og 8 timer. Flere af disse burde være på afløseraftalen, og måske skal denne aftale genopfriskes i SOF. Lisbeth og Helle N. skal drøfte et opdateret udkast til afløseraftale med ledelsen i Frederiksberg Kommune d.22/3. Også i Frederiksberg ser vi et uforholdsmæssigt højt antal timelønsansættelser, som er baggrund for vores henvendelse.
Der er stor forskel på tilgangen lokalt, og det vil være en god idé at tage op i MED, hvad der lægges vægt på i forhold til vikarer. Udover fokus på rekruttering og faglighed, handler det også om rettigheder og ansættelsesvilkår. Hvis man har erfaringer med, at vikarer på lave timetal reelt arbejder mere i gennemsnit over en længere periode, må man gerne kontakte Katja, da hun forsøger at lave noget statistik omkring vikarforbruget. Husk at løse vikarer måske er en ”billig” løsning til at starte med, men det kan koste arbejdspladsen dyrt, hvis man bryder EU's regel om, at timelønsansatte har ret til en fast ansættelse, hvis de arbejder mere end 8 timer i gennemsnit i en periode på min. 4 uger.
5) Gensidig orientering (f.eks. MED, HB, TR, SOF, Frederiksberg, faggrupper m.v.)
- HB. Næste ordinære HB-møde er d.29/3, men der indkaldes formentlig til et ekstraordinært møde, når de sidste detaljer omkring OK21 falder på plads. Bjørn har bedt om at få et punkt på dagsordenen omkring LFS’ holdning til at kompetencefondens midler bruges til at betale en tvungen uddannelse for medlemmer i BCV, jf. vores drøftelser her i bestyrelsen samt på FU/Formandsmøder.
- TR. Her indkaldes også med kort varsel til virtuelt møde for TR, når protokollatet fra OK21 ligger klart. Vi får besked fra Britt, når det er aktuelt.
- SOF. Bjørn spørger, om der er en politik eller retningslinjer for vaccinetilbud for medarbejderne. Vi havde en drøftelse om dette, og der er igen lokale forskelle, også indenfor det samme center. Der er tilsyneladende ikke en decideret retningslinje centralt i SOF, men det er nok også svært, når regeringens vaccine plan også rykker sig.
- MED. Der er sat gang i netværksmøder for Borgercenter MED i BCH og BBU. Borgercenter Voksne har også fået en dato for et møde i uge 12. Alle møder er fortsat virtuelle.
- SUF. I forbindelse med Corona nedlukning omkring jul har der været indgået en aftale om, at SOSU og sygeplejersker har mulighed for at tage ekstra vagter og modtage et vederlag på 2.100 kr. pr. vagt. Aftalen udløb med udgangen af februar (efter flere forlængelser). Flere medlemmer har henvendt sig om at få det samme, og nogle var endda blevet lovet at få tillægget, men det har været lidt op ad bakke. Der kom så to lønaftaler ind på to LFS’ere på Amager, der fik tillægget med tydelig henvisning til aftalen. Tanken var at bruge dette som løftestang, så Lisbeth har fremsendt krav om, at dette skal gøre sig gældende for det samlede, pædagogiske personale i SUF, der har taget ekstra vagter i perioden. Det er imidlertid blevet afvist fra forvaltningen, der henviser til lokalledelsens handlerum. Vi kommer derfor til at løfte kravet enkeltvist, hvor det er relevant. Lisbeth forbereder dette i forbindelse med den årlige lønforhandling, som vil blive begæret i løbet af foråret. Vi har p.t. ingen TR i SUF, så lønforhandlingerne ligger i afdelingen.
- Frederiksberg. Lisbeth orienterede om møder i arbejdsgruppen samt på medarbejdersiden om fortolkning af MED aftalen. Ledelsen antyder, at vi må stoppe drøftelserne, da vi ikke kan blive enige, men vi på medarbejdersiden mener ikke, det er en mulighed at ”give op”. Vi har allerede en gang fået den tilbage fra parterne med beskeden om, at det skal vi selv blive enige om, så vi må blive ved med at forsøge at nå til enighed.
I forbindelse med disse drøftelser har Lisbeth taget initiativ til, at vi på medarbejdersiden har større fokus på både udpegning til område MED og det praktiske arbejde, evt. med kontaktudvalg forud for møder for at skabe større sammenhængskraft. Konkret skal dette drøftes internt i LFS og i fællesskab med SL; Michel Kikkenborg er kontaktperson i Frederiksberg og er samtidig suppleant for Lisbeth i hovedudvalget, og han er med på idéen.
Et andet ben i denne proces er at tage drøftelsen på organisationsniveau. Lisbeth har derfor indkaldt LO organisationerne til et Teams møde d.16/3, hvor vi skal forsøge at få overblik over både udpegningsproces, samarbejde på tværs og eventuelt kontaktudvalgsmøder.
Der var møde om udpegning til hovedudvalget d.8/3. Lisbeth er genvalgt sammen med de øvrige 4 repræsentanter fra FOA1, SOSU, KLS og 3F. Michel fra SL er fortsat suppleant for Lisbeth.
6) Formidling fra bestyrelsen. Lisbeth har lagt den fælles udtalelse på hjemmesiden og Facebook. Hun har derudover sendt den til politikere fra socialudvalgene i København og Frederiksberg. Socialborgmester, Mia Nygaard, har kvitteret med en respons, hvor hun udtrykker sin enighed og takker for ”opråbet”. Denne mail er ligeledes lagt på hjemmesiden m.v.
Vi havde en drøftelse af, at specialområdet har svært ved at sætte sig selv på dagsorden – både internt i LFS og i det generelle mediebillede. Kirstine vil gerne prøve at lave et dagsbogsnotat, en beskrivelse af dagligdagen på et socialpsykiatrisk bosted. Dette kan udgives i LFS Nyt, på Facebook m.v. Sakse foreslår et skrivekursus med Deltager Danmark. Lisbeth undersøger evt. pris og indhold hos Deltager DK.
7) Økonomi/Bevillinger. Lisbeth har indkøbt Klaus Majgaards nye bog: ”Strategisk pædagogisk ledelse”. Måske er det en idé til et foredrag en gang i fremtiden? Lisbeth har bogen, hvis nogen vil læse den efterfølgende.
8) Evt.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14772 Loadtid: 0.120 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14772 Loadtid: 0.120 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14772 Loadtid: 0.120 sek.
Download logo