Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
4.4.2017 | Special
Referat af bestyrelsesmøde 27.-28. marts 2017
Til stede: Jesper, John, Anne, Annette, Christa, Per, Torsten, Ginny, Kim, Sakse, Lisbeth (ref.)
- Ordstyrer/referent; Lisbeth
- Godkendelse af dagsorden, evt. prioritering af punkter
- Aktiviteter
- Fyraftensmøder (til beslutning), jf. referat fra sidste møde. Fyraftensmøde med Rasmus Willig prøver vi at lægge primo oktober. Kim kontakter ham, Lisbeth undersøger mulighed for at låne lokaler hos Dansk Metal i Nyropsgade. Fyraftensmøde med Steen Nepper Larsen vil Kim prøve at arrangere i starten af september. Temaet om Hjerne og dens mange vinkler (neuropædagogik); Lisbeth går videre med dette. Arrangement med Jesper Tynell; indblik i embedsværkets virke med politiske agendaer, der påvirker vores praksis, navnlig sat i relief til Nina Egs Kodeks for god embedsmandsskik. Vi tager det op næste gang, hvor vi har dette punkt på dagsordenen. Lisbeth kontakter ham i første omgang for at høre, om han laver oplæg. Forslag om at booke et oplæg med brugere af psykiatrien, f.eks. Caroline Livingstone og Sara Gonca Gökmen. Vi tager det op næste gang.
- Nordisk konference, herunder deltagerliste (til drøftelse). Der er nu 20 på listen, så der er 5 pladser tilbage. Vi skal melde endeligt tilbage om deltagere + navne d.1/6 2017. Vi tager dette op på mødet i april.
- Årsmøde d.26/9 2017 (til drøftelse/beslutning). Lisbeth har fået tilsagn fra Aydin Soei, der kommer og holder foredrag på baggrund af hans bog, ”Forsoning”. Rammeprogrammet vil derfor være sådan, at dørene åbnes kl.17. Der serveres en let anretning og drikkevarer. Kl.18 starter vi med oplæg af Aydin Soei. Der er sat 1,5 time af til dette, inklusive tid til spørgsmål og kommentarer. Kl.19.30 holder vi et kvarters pause, kl.19.45 har bestyrelsen 3045 min til at give status på fremtidigt arbejde. Dette oplæg planlægger vi på selve dagen, hvor vi har bestyrelsesmøde fra kl.12-17 (starter med frokost i kantinen). Vi afslutter årsmødet omkring kl.20.30.
- Orientering fra møder med politikerne i Socialudvalget (SUD), København (drøftelse). Lisbeth og Helle H. har afsluttet møderækken med politikerne fra Socialudvalget (SUD). Samme budskab er givet hele vejen rundt, der skal flere penge til området, vi tåler ikke flere nedskæringer, og der skal ”nye” penge til. Det vil sige, at der skal findes penge udenfor SOF, da man ikke kan blive ved med at ”fodre hunden med sin egen hale”. Alle SUD politikere er for øvrigt inviteret til at deltage i paneldebat til debatmødet om psykiatriområdet d.24/4 på Arbejdermuseet.
- Debatmøde om socialpsykiatrien d.24/4 2017. Mødet holdes på Arbejdermuseet mandag d.24/4 kl.16.3019.30. Invitationen er lagt ud til TR møderne samt sendt til politikere, bruger og pårørendeorganisationer m.fl. Invitationen ligger også på hjemmesiden. I denne uge er der en artikel om forholdene på det gamle Ringbo (Center Amager). Sakse har lavet udkast til læserbrev som svar på denne; det er ind over Helle H. og Anna Louise (LFS Nyt) til sparring.
- Formidlingskursus v/Jesper. Jesper har foreslået et formidlingskursus i forhold til mundtlig og skriftlig formidling og sociale medier. Han har selv fundet et kursus i FOA regi om formidling, dataindsamling m.m. Han vil prøve at søge dette, ligesom der findes andre kurser for tillidsvalgte. I bestyrelsesregi lader vi den ligge i skuffen indtil videre.
- Bestyrelsens sommermøde i juni (tid og sted?). Vi flytter mødet til d.21/6. Vi holder det måske hos Ginny på Frederiksberg, det vender vi tilbage til næste gang. Vi vil gerne invitere Niels A. til vores sommerfrokost, så vi kan sige pænt farvel.
- Temadrøftelse: Kommunalvalg 2017 - aktiviteter med Velfærdsalliancen og/eller egne happenings? Planlægning af demoer med velfærdsalliancen er i gang, men hvordan kan vi mobilisere gode kræfter indenfor egne rækker? Hvad skal være i fokus på specialområdet? Hvilke aktiviteter skal vi arrangere? Hvilke materialer skal vi have forberedt? Bannere, balloner, badges, plakater? Inden vi gik i gang med brainstorm, orienterede Lisbeth om formøde om demo d.10/5 på Frederiksberg. Der er desværre begrænset entusiasme hos vores kollegaer i de andre organisationer, så det er noget op ad bakke. Vi er dog blevet enige om en demo, og Lisbeth står for flere af de praktiske detaljer, bestille lyd og scene, skrive til kommunalpolitikerne, booke musik m.m. Vi opfordrer alle til at møde talstærkt op, tal med dine kollegaer, naboer, familie og mød op på en rådhusplads nær dig!! Stikord fra brainstorm: Bevar velfærden, Privatisering, Serviceforringelser, Frivillighed vs. Faglighed, Stop forringelserne på velfærd, Far-vel-færd, Stop fyring - Sats på hyring, Forsvar vores velfærd, Socialt udsatte har ret til rådgivning/trivsel, Hvem står på hovedet for socialt udsatte?, Social ulighed koster kassen, Ansattes sikkerhed koster, Retten til et værdigt liv… Forslag om at lave en besparelsesplakat á la musikfestival (Roskilde) samt en serie af farverige stickers med budskaber. Jesper laver udkast til disse. Vi fortsætter brainstormen hver for sig og sender forslag til Lisbeth, så de tilgår materialeudvalget.
- Økonomi/bevillinger. Budgettet ser fint ud, lidt overforbrug på aktivitetssiden, men det er i overensstemmelse med vores målsætning om at bruge flere penge på medlemsrettede aktiviteter. Lisbeth og Sakse kigger på regnskab og budget efter 1/7; der skal muligvis justeres i budgettet, f.eks. i forhold til frikøb og medlemsaktiviteter.
- Gensidig orientering (TR, HB, MED, faggrupper, Organisering m.m.).
- TR. Der er gode tilbagemeldinger fra TR’erne til den nye FTR, John. Godt med infobrev og formidling til alle TR, forhåbentlig bliver fremmødet til møderne også større med tiden.
- Borgercenter Handicap. Prognosen for 2017 er et overforbrug på 40 mio. Derudover skal BCH finde spareforslag for 2018 i forhold til moderniserings og effektiviseringsprogrammet. Hvis disse bliver vedtaget i Socialudvalget (SUD), vil det betyde serviceforringelser på udfører delen…
- Borgercenter Børn og Unge, der kommer også besparelser og forringelser på service og bredden af tilbud i dette center…
- Bestyrelsen. Birgitte har desværre valgt at stoppe i både specialbestyrelsen og Hovedbestyrelsen på baggrund af et stort arbejdspres. I bestyrelsen har vi foreslået, at der er tale om en orlov, hvilket Birgitte har takket ja til. Pladsen er hendes, så snart hun er klar til det.
- HB. Birgittes plads i HB skal erstattes af en suppleant fra bestyrelsen. Katja indtræder fra maj måned.
- Formidling fra bestyrelsen. Sakse har skrevet et indlæg som svar på artikel i Politiken mandag d.27/3, se punkt 3 om Socialpsykiatrien.
- Evt.
- Niels A. afskedsreception d.29/3. Alle er inviteret til Niels’ afskedsreception i morgen. Bestyrelsens gave er to æsker med special øl og en med special most. Vi vil også invitere Niels til vores sommerfrokost d.21/6, så vi kan sige pænt farvel.
- Næste års faggruppelandsmøde. Vi havde møde med formand og næstformand i pædagogisk sektor, Mogens og Joan. Vi drøftede muligheden for at holde fælles møde og oplæg for os på døgn + omsorgsmedhjælperne fra hele landet (handicapområdet) til næste års faggruppelandsmøde. Lisbeth og Mogens taler videre om dette.
Øl plakat. Jesper har designet en plakat med etiketterne fra vores special øl og most. Han kontakter FOA’s trykkeri for at høre om pris, vi har talt om ca. 50-100 stk. afhængig af pri