Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af bestyrelsesmøde 12/1 2012
Tilstede: Steen, Jane, Torsten, Ginny, Dennis, Mia, Karin, Lisbeth. Afbud: Mathias
1) Møde med SUD politikerne 25/1 2012.
Oplæg v/Niels; i budgetforliget 2012 er beskrevet, at Københavns Kommune skal spare 500 millioner frem til 2015. På den baggrund skal der arbejdes med afbureaukratisering, tillidsbaseret ledelse, frisættelse af institutionerne. Dokumentationskrav skal revideres.
Krav i forhold til lovgivning er f.eks. tilsyn og embedslægen; det afløses af akkreditering i 2013. Derudover har politikerne/forvaltningen besluttet at indføre Forandringskompasset. Den ledelsesmæssige kontrol har fokus på økonomi, magtanvendelse m.m. Kontrollen forplanter sig ned i systemet.
Tillidsrepræsentanterne involveres på næste møde i februar; diskussionen skal føres i de lokale MED. Spørgsmål til mødet med politikerne kunne være: Hvor mange forvaltninger er der brug for i kommunen? Kan man lægge MR/DU kontorerne sammen (Mål & Ramme og Drift & Udvikling)? Hvor mange centre? Fokus på afbureaukratisering og tillidsbaseret ledelse. En model kunne være at foreslå sammenlægning af MR/DU og i stedet prioritere, at administration og udviklingsarbejde ligger i centrene. Fokus på trivsel, arbejdsmiljø og MED! Bestyrelsen anbefaler en reduktion i administrationen på forvaltningsniveau, reduktion i brugen af eksterne konsulenter og øget fokus på tillidsbaseret ledelse for derved både at højne trivsel og arbejdsglæde, styrke samarbejdet samt minimere dokumentationskrav og kontrol.
2) Gensidig orientering
- Frederiksberg; medarbejdersiden havde inviteret Sanne Nicolaisen fra OAO (Offentligt Ansattes Organisationer) til at fortælle om rammeaftalen om MED, særligt vedrørende muligheder for at agere, hvis ledelsen tromler beslutninger igennem udenom MED systemet. Her kan b-siden trække ”det gule kort”, § 21, der handler om, at beslutninger, der har personalemæssige konsekvenser, skal drøftes i MED. På selve mødet blev effektstyring drøftet, hvor ordet faglighed gik igen. Medarbejdersiden (Lisbeth) bad om at få ført drøftelserne om faglighed til referat samt det tilhørende materiale, så det er et tydeligt fokus, når man taler om effektstyring!
- TR; på næste TR møde bliver følgende temaer drøftet: afbureaukratisering og tillidsbaseret ledelse. Mødet torsdag d.2/2 holdes i samarbejde med SL (om formiddagen). Der er lavet en mailliste for TR til internt brug.
- Psyk. Faggruppe udvalg; udvalget mødtes inden jul og har besluttet at fortsætte og forsøge at få flere medlemmer engageret ved f.eks. fyraftensmøder. Karin indkalder til næste møde.
- HB; på næste møde nedsættes en arbejdsgruppe, der skal planlægge temadag om blandt andet Tillidsbaseret ledelse. Fra bestyrelsen vil følgende tilmelde sig arbejdsgruppen: Torsten, Mia og Lisbeth.
3) Aktiviteter
- Planlægning af møder i 2. halvår 2012.
- Tirsdag d. 28/8 kl.9-16
- Torsdag d. 20/9 kl.12-16, herefter Generalforsamling kl.16-21
- Torsdag d. 25/10 kl.9-16
- Fredag + lørdag d. 16-17/11 Repræsentantskabsmøde
- Torsdag d.13/12 kl. 9-14, herefter julefrokost for valgte og ansatte.
Forslag om at arrangere en fælles temadag i de tre områder inden rep.mødet, evt. i samarbejde med Rhetor.
OBS! Temadag d. 28/2 på DPU vedr. et tysk forskningsprojekt på B&U området.
4) Mediestrategi/LFS Nyt m.v.
- Opdatering på hjemmesiden. Bestyrelsesmedlemmerne sender billede og kort tekst til Lisbeth, der derefter opdaterer præsentation af bestyrelsen på lfs.dk.
- Artikel i LFS Nyt om lærernes arbejdstidstid. Torsten har lavet aftale med Flemming Kjærgaard Andersen, Elisabeth Lange (LFS Nyt) og Karsten Larsen/TR på Emdrupgård om et interview, der skal munde ud i en artikel.
5) Økonomi/bevillinger
Ginny afventer materiale fra bogholderiet.
6) Evt.
- Der er valg til PenSam Forbrugergruppe fra d.9/2-22/2 2012. Se mere på www.pensam.dk/valg. Lisbeth Waidtløw og Helle V. Haslund stiller op til valg.