Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
13.2.2014 | Special
Referat af specialbestyrelsesmøde 6/2 2014
Til stede: Anne, Ginny, Torsten, Mia, Jesper, Per, Jane, Lisbeth (ref.)
- Ordstyrer/referent; Jane/Lisbeth
- Gensidig orientering (TR, HB, MED, m.m.)
- TR møder; på de seneste møder har Mia holdt oplæg om MED og beskrevet det historiske perspektiv og værdierne bag MED. Det har givet anledning til gode diskussioner, blandt andet om ledelsesretten og reel medindflydelse. Helle H. gav også et billede af LFS’ to ”ben”; det faglige og det politiske, det ene udelukker ikke det andet. MED vil fortsat være et gennemgående tema på TR møderne. Mia orienterede om, at alle personalesager i København fremover bliver digitaliseret og administreret i Koncernservice (KS) og derved følger den ansatte, også ved skift af stilling indenfor kommunen.
- Skolereform og arbejdstidsregler; Torsten orienterede om indledende møder med andre samarbejdspartnere (bl.a. SL) omkring den nye skolelov, konsekvenser heraf og arbejdstidsaftaler rundt omkring i landet. Torsten vil løbende orientere om arbejdsgruppens diskussioner og resultater. Vi tager punktet op næste gang. Flemming Kjærgaard Andersen deltager på bestyrelsesmødet i marts om dette tema.
- HB; der blev orienteret om forhandlinger i BUF omkring den nye skolelov. LFS’ strategi og hovedformål er, at de ansatte som første prioritet skal bevare deres ansættelse, evt. i en delt stilling.
- MED; Lisbeth orienterede om, at hun er kommet med i en arbejdsgruppe i Frederiksberg Kommune, der skal drøfte retningslinjer for seniorjobs.
- Kodeks for tillidsbaseret medarbejderskab (Helle H. og Niels deltog under dette punkt). Torsten fremlagde udkastet til et PowerPoint oplæg. Formålet med oplægget er, at det skal kunne bredes ud til alle medlemmer og arbejdspladser som et debatoplæg, på personalemøder, MED, lokale MED møder. Forslag om at oplægget holdes på TR møderne, evt. som et oplæg med lyd og billeder, et oplæg som TR’erne kan tage med sig hjem og vise kollegaerne, måske på en usb nøgle? Evt. anden rækkefølge på planchen med ”håndtag, der kan drejes på”. OBS på at KFF (København og Frederiksbergs Fællesorganisation) er ved at lave et udkast til ”Kodeks for tillid for medarbejderne”, dette kan indgå i oplægget. Helle H. videresender det til Lisbeth/bestyrelsen. Niels foreslår, at vi tager nogle eksempler med fra den trivselsrapport, der blev lavet i København for et par år siden, så vi også har eksempler fra egen praksis. Lisbeth finder rapporten frem og videresender den i bestyrelsen. Helle H. foreslår, vi tager emnet tid med, forstået på den måde, at alle er pressede på tiden. Vi skal frem til at bruge tiden på kerneopgaven. Der skal investeres i tillid, så vi kan undgå unødig kontrol og dokumentation og derved få mere tid til kerneopgaven. Forslag om at producere en plakat, der illustrerer Tillid og kan følge oplægget. Jesper laver et udkast.
- Aktiviteter
- Low arousal; Jane har udarbejdet et forslag i Center Paletten omkring en temadag. Konklusionen er, at Paletten kører en temadag i eget regi, og bestyrelsen overvejer så en tilsvarende temadag i LFS regi. Forslag til datoer: tirsdag d.8/5 (sal B), torsdag d.15/5 (sal B), tirsdag d.10/6 (sal A). Jane kontakter oplægsholder og melder tilbage om dato.
- Skrivekursus; Lisbeth har talt med Christian fra Rethor, som vil sende et oplæg. Lisbeth videresender det på mail til den øvrige bestyrelse. Forslag til kursusdage: d.20. + 21. maj og opfølgning d.3. juni.
- Medlemsmøde om juridiske vinkler; vi vender tilbage til punktet. Lisbeth er fortsat tovholder. En vinkel til debat kunne f.eks. være rygning i borgerens hjem, hashrygning (på ungeområdet), hvor går grænsen i forhold til, at personalet griber ind? Personlig frihed kontra pædagogisk opgave og det rent lovgivningsmæssige aspekt… En anden vinkel kunne være nye regler for borgeres egenbetaling af det pædagogiske personales deltagelse i fritidsaktiviteter. For mange borgeres vedkommende vil der være begrænsninger i forhold til ferie og koloni ture, biograf besøg og lignende. Dette kunne være en case i forhold til temaet, evt. på et fyraftensmøde eller lignende. Det hænger ikke nødvendigvis sammen med et medlemsmøde om juridiske vinkler. Forslag til fyraftensmøde om brugerbetaling, evt. kan vi invitere pårørende/LEV, politikere, KL? Lisbeth, Ginny og Anne går videre med det og finder en dato.
- Status på håndbog; Jane foreslår, at vi vedhæfter lister over den nye Borgerrepræsentation og diverse udvalg med navne på politikerne. Lisbeth og Mia foreslår, at vi sender en delegation af sted på faggruppelandsmødet for at arbejde videre med håndbogen. Vi drøfter dette under punkt 5.
- Generalforsamling (GF); bestyrelsen har besluttet at afholde generalforsamling for specialområdet torsdag d.18/9. Bestyrelsens beretning; forslag fra Torsten om, at vi deler den op i områder, så de respektive bestyrelsesmedlemmer kommer på banen og ikke kun formanden. Der vil også komme større fokus på de enkelte områder. Forslaget er vedtaget. Vi vil desuden arbejde for at få styrket bestyrelsen i forhold til alle områder. Vi vil lave noget benarbejde i forhold til at få valgt et godt hold til det kommende repræsentantskabsmøde i november, da delegerede vælges på GF. GF vil være et fast punkt på dagsordenen frem til afholdelsen i september.
- Faggruppelandsmøde d.31.marts – 1.april 2014; forslag om at vi sender en delegation af sted for at arbejde på Håndbogen. Lisbeth og Mia melder sig. Ginny, Jesper og Torsten melder fra. Anne, Per og Jane undersøger, om de kan deltage. Hvis man vil og kan deltage, skal der meldes tilbage til Lisbeth senest på onsdag d.12/2. Lisbeth tilmelder deltagerne til FOA.
- Formidling fra bestyrelsen; Jon har efterlyst spørgsmål fra afdelingen og bestyrelsen, som han kan tage med til et interview med den nye børne- og socialminister, Manu Sareen. Niels koordinerer de samlede spørgsmål fra bestyrelsen og specialafdelingen og sender dem til Jon. Brainstorm over spørgsmål:
- Hvad er i din optik kerneopgaven i arbejdet med udviklingshæmmede borgere? (Vi vil gerne talesætte begrebet udviklingshæmmede, da de sjældent nævnes i den offentlige debat)
- Det er en erklæret målsætning, at 90 % af en årgang skal have en ungdomsuddannelse frem mod 2020. På området for udsatte børn og unge, hvor stor/lille en procentdel af denne gruppe skal have en ungdomsuddannelse? Hvor stort et frafald vil man acceptere?
- Nationale standarder eller kommunale råderum? Skal staten være med til at definere kerneopgaven eller ligger denne definitions ret i kommunerne?
- Forebyggelse, recovery, opsøgende arbejde; hvad er planen for dette? F.eks. på misbrugsområdet? På psykiatriområdet? Udsatte børn og unge?
- Udsatte borgere har ikke stærke stemmer i debatten og for egen sag, f.eks. udviklingshæmmede. Hvordan vil du være med til at sikre, at udviklingshæmmede sikres gode vilkår for udvikling, trivsel og livskvalitet?
- Vi oplever som medarbejdere mistillid og kontrol. Vil du være med til at sætte rammerne og ikke basere politikken ud fra enkeltsager? Og hvordan vil du vise, at du har tillid til, at det pædagogiske personale udfylder rammerne bedst muligt?
- Er der inklusionstanker på handicapområdet? Skal borgere med handicap leve et liv så tæt på det normale som muligt?
- Ser du faglige organisationer som sparringspartnere eller modstandere, når vi taler om udviklingen af kerneopgaven?
- Og så en gentagelse af spørgsmålet op til kommunalvalget sidste år: Tør du som politiker fremsætte pejlemærker for området og så overlade det underliggende ansvar for at udfylde rammerne og de lokale mål til det faglige personale?
- Økonomi/bevillinger; OBS på vikarsedler/frikøbsblanketter, skriv navn på og f.eks. ikke ”vikar for mig selv”. Husk også at skrive HB eller Specialområdet, da der er forskel på hvilken kasse, der betaler.
- Evt. Der arrangeres en disko fest for udviklingshæmmede på Damhuskroen d.22/3 2014. Se mere på lfs.dk.