27.10.2022 | Special
Referat af specialbestyrelsesmøde d.18/10 2022
Til stede: Bjørn, Thomas, John, Lene, Lærke, Michael, Millie, Sakse, Ginny, Lisbeth, Anne Grethe (fra kl.12)
Afbud: Bjarke, Christa, Anne, Mette
- Valg af ordstyrer og referent. Bjørn/Lisbeth.
- Godkendelse af dagsorden. John foreslår, vi går ned og kigger på aktivistrummet i kælderen, når der er en pause.
- Præsentation af den nye bestyrelse, herunder evaluering af generalforsamling.
Bestyrelsen præsenterede sig for hinanden, og vi havde en drøftelse af det fremtidige samarbejde. Generalforsamlingen bar præg af god debat, fin form lave korte snakke ved bordene, det gav god energi og input fra deltagerne. Vi havde en snak om deltagelse, fokus på selve formen, valghandlinger m.v. Tidligere har vi haft oplægsholdere, sociale arrangementer og lignende, men disse aktiviteter har også fyldt meget og er måske ikke det, der skal være i fokus. Vi tager snakken om form og indhold frem mod næste GF i 2024.
- Aktiviteter og medlemstilbud
- Tjenestemandstirsdag d.25/10 kl.16-17 på Christiansborg Slotsplads. Der er valgkamp, og kampen for ligeløn fortsætter ufortrødent, så nu starter vi op igen med tjenestemandstirsdage. Lisbeth er blandt talerne til demoen, så mød op og bak op – tag kollegaerne under armen, så vi bliver mange. Se mere her: www.facebook.com/events/629619115380616/.
- Debatmøde om helhedsorienteret indsats i KK d.2/11; www.lfs.dk/15472. Der er p.t. 123 tilmeldte, heraf 9 fra LFS. Lisbeth sender aftaletekst om rammerne for loven rundt sammen med referatet. De 10 hovedprincipper handler om følgende: en målgruppe med flere udfordringer, borgernes samtykke, en sammenhængende udredning, sammenhæng for familien, en samlet afgørelse om indsatser, enkel klageadgang, den kommunale forpligtelse til at tilbyde indsatsen indfases på to år, kommunen vælger selv organisering, implementeringsstøtte og evaluering.
- Delegeretmøde for specialområdet d.10/11; www.lfs.dk/15469. Mødet er for alle på specialområdet, men selvfølgelig mest for de delegerede. Materiale vil på dette tidspunkt være fremsendt, så det skal medbringes til mødet, hvor vi gennemgår det sammen med introduktion til repræsentantskabet for både ”nye og gamle” delegerede. Tilmelding via kalenderen på hjemmesiden.
- Kommende aktiviteter. Se arrangementer via kalenderen: www.lfs.dk/8. Husk også at tilmelde dig LFS’ nyhedsbrev (mail og/eller sms)
- Drøftelse af mødeplan for 2023 samt forretningsorden (jf. bilag). Mødeplanen er lagt ud fra tidligere principper om at mødes på skiftende ugedage. Vi vælger selv mødetidspunkterne, det kan sågar være om aftenen, hvis det ønskes. Der er fortsat nogle ubekendte, da blandt andet Hovedudvalget i Frederiksberg endnu ikke har udsendt mødeplan. Lisbeth foreslår, vi venter med at vedtage mødeplanen til mødet i december, så kan de fleste datoer forhåbentlig være på plads. Vi drøftede forretningsordenen; der mangler at stå noget omkring frikøb og principperne for dette. Lisbeth retter det til på baggrund af drøftelsen under pkt. 6. Fremover vil Lisbeth printe stregkode til FOA’s registreringssystem, da vi får refusion for deltagelse af tillidsvalgte til bestyrelsesmøderne.
- Økonomi og bevillinger, herunder drøftelse af frikøb samt opfølgning på arbejdspladsklubber. Vi vil gerne reklamere mere for arbejdspladsklubber, både på møder, i mails og på hjemmesiden. Der ligger postkort i trykkeriet (blev udleveret til mødet), der kan anvendes til at invitere kollegaer til arbejdspladsklubber. Vi gennemgik regnskab og budget samt bevillinger; der har været et enkelt udlæg til en arbejdspladsklub, men så er vi da i gang. Vi kommer til at drøfte regnskabet mere indgående en gang hvert kvartal, da det følger bogholderiets forretningsgang. Vi havde en drøftelse omkring frikøb. Frikøb handler primært om, at det skal gøres muligt at deltage i fagpolitisk arbejde uden at have løntab og bruge (for meget) af sin fritid. Tillidsvalgte har ifølge §16 i MED aftalen mulighed for at få tjenestefri med løn; der er betalt via en særlig aftale for København og Frederiksberg (et gennemsnit, der ikke er synligt i de lokale budgetter), da de to kommuner ikke er en del af aftalen om AKUT midler. Ikke-tillidsvalgte har mulighed for at deltage med frikøb. Enten kan LFS betale vikarens løn (direkte til vikaren), eller arbejdspladsen kan sende en regning for vikarudgiften til LFS. Hvis man har tjenestefri uden løn, kan LFS betale ens løn for mødedagen i det antal timer, der fratrækkes lønnen. En anden model er, at man kan få løn ”for sig selv”, hvis man eksempelvis holder en feriedag for at tage til bestyrelsesmøde ud fra princippet om, at man ikke skal bruge sin fritid på at gå til møder. Forventningen er her, at man kun skriver det antal timer på, der svarer til mødets aktuelle varighed på dagen. De mange modeller for frikøb er udtryk for, at der findes forskellige vilkår lokalt, og bestyrelsen ønsker at imødekomme disse forskelligheder. Det er vigtigt at forsøge at planlægge møder og aktiviteter i god tid, da man ofte kan planlægge sig ud af udfordringerne. Bestyrelsen har valgt at prioritere muligheden for frikøb for at sikre høj deltagelse i møder og aktiviteter, og der er en underliggende forståelse af, at vi alle er bevidste om vores ansvar og roller som valgte repræsentanter for specialområdet.
- Gensidig orientering (eks. TR, HB, MED, SOF, Frederiksberg, arbejdsgrupper m.v.)
- TR møder. På møderne i oktober havde vi besøg af Tina Malene (tidligere FTR i LFS), der arbejder med organisering i FOA. Der var gode debatter omkring organisering, nudging, adfærdsteorier og erfaringsudveksling blandt TR’erne.
- LFS’ Hovedbestyrelse. Næste møde er d.31/10 kl.9-16. Lisbeth kan ikke deltage pga. møde i Socialpolitisk netværk. Sakse vælger at deltage i HB, så der er en ledig plads i socialpolitisk netværk den dag. Vi skal have valgt suppleanter fra bestyrelsen. Christa har tidligere været suppleant, Lisbeth spørger, om hun vil deltage på HB mødet d.31/10. Vi drøfter suppleanter til næste møde.
- Status på Handicap Hvidbog v/Lisbeth. Christa, Ginny og Lisbeth nåede at kigge på materialet fra spørgeskemaundersøgelsen, dog nåede de ikke at analysere svarene i forhold til den råskitse, der ligger. Lisbeth arbejder videre med dette. Handicapaktivisterne holder møde med pårørende gruppen d.25/10, hvor de formentlig får nogle udsagn fra gruppen. Næste møde i arbejdsgruppen er torsdag d.27/10 kl.15.45-17.15, mødet afholdes i kantinen i LFS. Nye medlemmer er velkomne.
- Faggruppelandsmøde 27/9. Lisbeth og Ginny orienterede om møde med formandskabet i pædagogisk sektor i FOA; Kim Henriksen (formand) og Joan Lindskov (næstformand).
- Kvindeøkonomiens årskonference 2022 på Christiansborg d.26/10 kl.17-21. Lisbeth deltager, er der andre, der har tilmeldt sig? Der er desværre fuldt booket nu, så der er ikke mulighed for tilmelding.
- KL Social 2022 d.23/11. https://tilmeld.kl.dk/klsocial22/conference. De tilmeldte er Christa, Ginny, John, Lene, Lisbeth, Millie, Sakse, Thomas. Lisbeth har ved tilmelding meldt alle på forskellige workshops, hvilket man ikke skal føle sig mere forpligtet af end, at man kan bytte eller deltage i en anden, såfremt der er plads. Lisbeth bestiller pladsbilletter til togafgang kl.7.56 fra hovedbanegården, ankomst Odense kl.9.07. Afgang fra Odense kl.16.22, ankomst Kbh. H kl.17.33.
- Nordisk Konference i Oslo 2023. Nedsættelse af arbejdsgruppe til møde d.7/11 med de andre delegationer fra Oslo, Stockholm samt SL og DS. Nordisk konference er et fortløbende samarbejde mellem de tre hovedstæder Arbejdsgruppen skal være med til at drøfte kommende temaer for konferencen i Oslo efteråret 2023. Der skal også findes en dato og andre praktiske detaljer. Mødet starter med frokost i LFS kl.12.00, herefter drøftes form og indhold i konferencen samt praktiske ting. Mødet vil formentlig vare til kl.16-17. Lisbeth har skrevet til de andre, om der er stemning for at mødes til en middag om aftenen. Der kommer 4 fra Stockholm, fra Oslo kommer 7, da de er værter for den kommende konference i 2023, fra SL og DS deltager en fra hver organisation, hvem vil deltage udover Lisbeth? Michael, John, Anne Grethe vil gerne deltage i arbejdsgruppen.
- Orientering fra Socialpolitisk netværk v/Lisbeth. Sidste møde var et fyraftensmøde fredag d.30/9 kl.14.30-16.30. Sakse måtte desværre melde afbud pga. arbejdet. Emnet var den socialpolitiske dagsorden i forbindelse med et kommende folketingsvalg faciliteret af Noa Redington og Lisbeth Zornig Andersen. Der var en rigtig god debat, egentlig den bedste debat til dato (ifølge Lisbeth), hvor der blandt andet blev udvekslet erfaringer med at få politikerne i tale. Der var eksempelvis gode erfaringer fra Århus med borgerinddragelse og fokus på faglighed (v/Lotte Henriksen, Socialchef i Århus kommune). Næste møde i netværket er mandag d.31/10 kl.9.15-12.00 i IDA Mødecenter, Kalvebod Brygge. Temaet er Styrelsen har ordet, hvor vi får besøg af direktør i Socialstyrelsen, Ellen Klarskov Lauritzen. På mødet stiller vi skarpt på, hvilken retning vindene blæser i Socialstyrelsen. Hvor er det særligt vigtigt, at styrelsen retter sin opmærksomhed i det nuværende socialpolitiske landskab? Hvad har Socialstyrelsen planlagt at lancere af nye initiativer i det kommende år? Hvilke tendenser inden for viden og metode dominerer lige nu styrelsens arbejdsområder? Og hvilke politiske kamppladser påvirker arbejdet? Hvem deltager udover Lisbeth i mødet d.31/10? Der er desværre HB møde samme dag, så der skal findes 1-2 suppleanter, hvis Sakse også deltager i netværksmødet. Lisbeth foreslår, vi til hvert møde prøver at lave en slags venteliste, hvis der er flere interesserede. Det er ærgerligt, at Lisbeth har deltaget alene de sidste 3 gange, når vi betaler så mange penge for at være med i netværket. Selvfølgelig kan man ikke altid deltage ved afbud i sidste øjeblik, men vi bør prøve at undgå ”tomme pladser”. Vi har købt to pladser, fordi vi mener, at 4 par ører og øjne er bedre end 2. Anne Grethe vil gerne deltage på mødet d.31/10. Lene er på en eventuel venteliste, hvis der kommer afbud. Vi tager snakken fra gang til gang, man kan se temaerne på møderækken i den kommende sæson: www.samu.dk/da/netvaerk/socialpolitisk-netvaerk/moederaekke/.
- Psykosocial rehabiliteringskonference 27-28/10. Sakse tager til konference i Vejle og orienterer om dette til næste møde.
- Formidling fra bestyrelsen, herunder opdatering af hjemmesiden (jf. bilag). Dette punkt har til formål at minde os om, at vi har forskellige platforme til at synliggøre vores arbejde i bestyrelsen. Det kan f.eks. være LFS Nyt, hjemmesiden, Facebook m.m. Mht. hjemmesiden trænger den til opdatering af medlemmer i bestyrelsen. Lisbeth har sendt en skabelon rundt til alle, som man bedes udfylde og sende retur, send gerne et foto med. Det kan også være formidling i form af læserbreve, debatindlæg og lignende. Vi har i den tidligere bestyrelse talt om at købe et kursus i den henseende; det vender vi tilbage til i starten af 2023, da vi mangler at drøfte form, indhold og deltagere. Skal det f.eks. kun være for bestyrelsen eller også for medlemmer?
- Kommende møder i 2022, herunder planlægning af julefrokost d.9/12. Der er to møder tilbage i 2022, et kort møde d.10/11, der efterfølges af et delegeret møde samt møde fredag d.9/12. Under normale omstændigheder ville december mødet være der, hvor vi sluttede året af med at invitere afdelingen til julefrokost (deraf valg af ugedag), men i år må vi springe det over, da der er afskedsreception for Britt Petersen og Pia Ludvigsen fra FU, da begge stopper efter repræsentantskabsmødet i november. Det holdes på Arbejdermuseet kl.15-19. Skal vi fortsat holde julefrokost (bare for bestyrelsen), der så bare må slutte ved 14-tiden af hensyn til receptionen på Arbejdermuseet? Vi besluttede at udskyde julefrokosten og holde nytårskur i januar i stedet eller evt. fredag d.3/2. Vi kan stadig holde juleafslutning med smørrebrød (Lisbeth spørger i kantinen) og skåle julen ind, før vi tager til reception på Arbejdermuseet d.9/12.
- Evt.