18.6.2019 | Special
Referat af specialbestyrelsesmøde d. 21/5 2019
Til stede: Jesper B., Anne, Christa, Ginny, Casper, Jesper P., Sakse, John, Andreas, Lisbeth (ref.)
- Ordstyrer/referent; Sakse/Lisbeth
- Godkendelse af dagsorden – evt. prioritering af punkter.
- Aktiviteter, herunder
- Fyraftensmøder, herunder evaluering af allerede afholdte. Stor tilmelding, dog mindre fremmøde til Katrines oplæg d.6/5, men der var stor spørgelyst og god debat. Working Poor Road Trip d.13/5 var knapt så besøgt som første gang med Jakob Lykke, men tilhørerne var glade for arrangementet. Måske lå det for tæt på den store demo d.14/5? Lisbeth er begyndt at skrive i bekræftelse på tilmelding, at man skal huske at melde afbud, hvis man ikke kan komme, så en anden evt. kan få pladsen. Der kan evt. lægges et link til at tilmelde sig nyhedsmail eller sms. Lisbeth prøver også at sende mail ud til de tilmeldte kort tid før som en reminder. Forslag om at inddele kalenderen på lfs.dk i måneder for større overskuelighed? Lisbeth spørger Uve, om det er muligt. Vi havde en god drøftelse omkring afholdelse af arrangementer. Vi vil gerne have flere input og forslag fra medlemmerne, evt. via TR. Lisbeth tager dette op til TRmøderne i juni. Vi vil også tage dette op til årsmødet. Lisbeth prøver at kigge tilbage på deltagerantal til arrangementer det sidste 1,5 år for at se, om der er nogle temaer eller arrangementer, der er mere populære end andre. Vi har haft en god kadence med gennemsnitligt et arrangement hver 12 måned; det behøver ikke nødvendigvis at være sådan. Vi kunne i stedet planlægge med ”større” temaer og oplægsholdere, hvor der bookes i god tid, men til gengæld er det så større arrangementer. Vi promoverer p.t. via hjemmesiden og Facebook, og vi opfordrer også medlemmerne til at tilmelde sig nyhedsmail eller sms. Husk at de andre områder og LFS centralt også arrangerer møder, demoer og andre arrangementer.
- Nordisk konference. Der er aftalt møde i arbejdsgruppen, hvor der blandt andet skal tales om praktiske detaljer i forhold til planlægning, f.eks. forplejning, transport samt økonomi vedrørende oplægsholdere. Vi skal også tale om deltagerantal fra de forskellige delegationer. Når vi ved mere om dette, skal vi tage stilling til eventuelt udbud af pladser og kriterier for dette. Umiddelbart vil vi prioritere, at der er balance mellem de udbudte pladser, så vi får den tværfaglighed, der er tiltænkt. Lisbeth prøver at lave en cirka beregning af deltagerpris inkl. forplejning og sender en føler ud til de andre organisationer forud for mødet i arbejdsgruppen for at høre, hvor mange deltagere hver organisation tænker at sende afsted. Forslag om at kontakte Game/Enghavevej for et arbejdspladsbesøg samt drøfte form og indhold på arbejdspladsbesøgene; vi tager det med til arbejdsgruppen. Tænk over at finde arbejdspladser, der kan og gør noget unikt, eksempelvis H17, Sociolancen, Kofoeds Skole m.v.
- Juni mødet, planlægning af evt. temadrøftelse med afdelingen? OBS på HU møde og sommermiddag samme dag… Vi vil gerne holde fast i traditionen med at invitere de ansatte i specialafdelingen til en temadrøftelse; forslag om at drøfte kvalitetsstandarder, konsekvenser for arbejdsmiljøet. Ginny lægger gerne hus til, alternativt kan mødet afholdes i LFS. Anne vil gerne give et kort oplæg om kvalitetsstandarder med diverse cases som indgang til drøftelsen. Forslag om at holde en hel temadag, fra kl.912 drøftelser i bestyrelsen, herefter frokost og fra kl.13 temadrøftelse med specialafdelingen. Måske skal det være omvendt, da der er et møde i Helle Haslunds kalender kl.14-16; alternativt kan vi invitere Helle H. til at deltage også om formiddagen. Hensigten er, at vi i fællesskab bliver klædt bedre på i forhold til baggrunden for, beslutningen omkring og konsekvenserne af kvalitetsstandarder. Der skal så vidt muligt aftales konkrete tiltag på baggrund af drøftelsen. Ginny, Christa og Anne sender data, paragraffer og diverse materiale rundt til bestyrelsen efter dagens møde. Forslag om at have dette emne til et fyraftensmøde, måske med en jurist, der oplyser om de juridiske vinkler på kvalitetsstandarder, hvordan hænger det sammen med FN’s handicapkonventioner? Hvis der kommer nogle afgørelser fra ankestyrelsen, vil Anne tage disse med som cases til mødet i juni. Lisbeth og John tager forslaget med til afdelingsmøde d.22/5 for at høre de ansatte, hvad de tænker om tema, mødets placering m.v.
- Årsmøde d.12/9, status på fremtidigt arbejde. Vi udsætter status på fremtidigt arbejde til mødet i august, hvor vi også tager stilling til eventuelt suppleringsvalg ved årsmødet. Vi drøftede programmet, der er lagt tilmelding på lfs.dk, og det er også i LFS Nyt, der udkommer i denne uge (uge 21). Vi drøftede også en eventuel evaluering, hvad har vi fået ud af at afholde årsmøde fælles, skal vi gøre det igen og eventuelt anderledes? Vi vender tilbage til dette på mødet i august.
- Forretningsorden for bestyrelsesarbejdet, jf. bilag. Vi drøftede udkastet og blev enige om, at det er et fint udgangspunkt, der dog skal finpudses, så det fremstår så tydeligt som muligt. Sakse gør dette til næste møde. Jesper efterlyser en formulering omkring det arbejde, der gerne skulle foregå imellem møderne, så det ikke bare handler om at møde op til møderne. Forretningsordenen lægges på hjemmesiden under afsnittet om Bestyrelsesarbejdet i praksis: www.lfs.dk/9498. Denne beskrivelse vil vi i øvrigt også gennemgå på mødet i august.
- Økonomi/bevillinger, herunder eventuelt indkøb af bærbare pc’er. Budgettet hænger fint sammen, der er mindre forbrug på frikøbssiden, hvilket var forventeligt, da der er kommet flere tillidsvalgte i bestyrelsen. Vi udskyder drøftelsen om eventuelt indkøb af bærbare pc’er. På mødet i august forberedes desuden status på budget til årsmødet.
- Gensidig orientering (f.eks. TR, HB, MED, faggruppeudvalg, SUD, ledersektion m.m.).
- MED Frederiksberg. Lisbeth orienterede om uenighedssagen, der nu bliver løftet til fortolkning i KL/Forhandlingsfællesskabet, da medarbejdere og ledelse var enige om at være uenige i fortolkningen af MED aftalen. Lisbeth orienterede også om en uskøn proces i lokale MED i forbindelse med eventuel sammenlægning af Borgerservice og Biblioteket. Medarbejdersiden føler sig ikke hørt, og deres kommentarer er blevet ”formidlet” til det politiske niveau på en måde, så kommentarerne ikke kan genkendes. Sagen er drøftet i Hovedudvalget, og medarbejdernes kommentarer er blevet ført til referat med det formål at, de tilgår magistraten forud for et møde d.20/5, hvor sagen skal drøftes.
- MED BCV. Andreas orienterede om brug af SafetyNet, registrering af vold og trusler. I SafetyNet registreres det, hvor lang anciennitet anmelderen af en episode har på den nuværende arbejdsplads. I statistikudtrækningen er anmelderne delt op i tre kategorier; kort anciennitet, mellemlag anciennitet og lang anciennitet. Når vi diskuterer og forsøger at analysere på data, er der dog ikke taget højde for den repræsentative anciennitet på de enkelte arbejdspladser. Eksempel: af data fra et bosted fremgår det, at 60 procent af anmeldelserne i SafetyNet er indberettet af medarbejdere med kort anciennitet. En lynhurtig analyse og konklusion kunne sige, at der skal kigges på oplæringsprocedure og indkøring af nye ansatte.Problemet er bare, at hvis andelen af medarbejdere på arbejdspladsen med kort anciennitet udgør 80 procent af den samlede personalegruppen, så vil ovenstående analyse være lavet på et usagligt grundlag.
- Faggruppeudvalg. Handicap; udvalget er i gang med en bekymringsskrivelse omkring besparelserne, der ligger i kvalitetsstandarderne. Anna Louise er involveret i forhold til sparring. Udvalget er udfordret af, at området er presset, og alene mødeafholdelse har været vanskeligt. Bestyrelsen stiller sig gerne til rådighed, f.eks. med hjælp til at skrive, hvis udvalget efter sommerferien har brug for det. Psykiatrifaggruppeudvalg. Næste møde er d.17/6.
- SUD. På mødet d.26/6 er der Kvalitetsstandarder for Borgercenter Voksne på dagsordenen.
- Formidling fra bestyrelsen (LFS Nyt, lfs.dk, Facebook). Der kommer en leder af Helle Haslund i LFS Nyt omkring Kvalitetsstandarder. Bladet udkommer i uge 22. Vi skal i bestyrelsen tage stilling til, hvorvidt vi vil afholde suppleringsvalg til årsmødet, da det skal meldes ud via LFS Nyt i uge 35 forud for årsmødet. Deadline er d.15/8, men bestyrelsesmødet er først d.20/8, så vi må tage den over mail inden da. Lisbeth sender en mail rundt, hvor man skal tilkendegive sin holdning til spørgsmålet. Lisbeth har lagt tilmelding til årsmødet på hjemmesiden: www.lfs.dk/13847. Lisbeth opretter begivenheden på Facebook.
- Evt.
- Vær opmærksom på mail sendt af Jan Hoby i dag. Jan efterlyser aktivister til bestemte datoer og opgaver i uge 22. Meld tilbage til Jan, hvis du kan deltage.
- Jesper Berring udtræder af bestyrelsen d.d., da han flytter til Præstø med sin familie. Bestyrelsen takker for et godt og langt samarbejde; vi forventer i fremtiden at kunne gøre brug af Jespers kompetencer i form af kreative aktivistmaterialer og andet godt!
- Husk sommerfesten for tillidsvalgte d.14/6: www.lfs.dk/13846.