Referat af specialbestyrelsesmøde d.10/11 2022
Til stede: Bjarke, Thomas, Bjørn, John, Lærke, Mette, Millie, Sakse, Christa, Anne Grethe, Lisbeth
Afbud: Anne, Michael, Ginny, Lene
- Valg af ordstyrer og referent, Sakse/Lisbeth
- Godkendelse af dagsorden
- Aktiviteter og medlemstilbud, herunder FH’s Organiseringskonference d.13-14/12, jf. bilag
- FH’s Organiseringskonference d.13-14/12 på Konventum. Lisbeth har foreslået, at LFS sender FTR, Formænd og andre tillidsvalgte på organiseringskonference på Konventum d.13-14/12 (15 pladser). Der er tilmeldingsfrist d.1/12. Det er aftalt, at et nyt forretningsudvalg tager stilling til forslaget. Lisbeth kontakter arrangørerne for at høre, om der kan reserveres 10-15 pladser til fristens udløb.
- Afskedsreception for Britt og Pia fredag d.9/12 kl.15-19 på Arbejdermuseet. Lisbeth orienterede om idé til gave til de to afgående FU medlemmer.
- LFS Juletræsfest lørdag d.10/12, tilmelding fra d.20/11 – www.lfs.dk/15596
- Kommende aktiviteter. Se arrangementer via kalenderen: www.lfs.dk/8. Husk også at tilmelde dig LFS’ nyhedsbrev (mail og/eller sms)
- Drøftelse af mødeplan for 2023, herunder bestyrelsesseminar og fælles årsmøde, jf. bilag.
Bestyrelsen drøftede mødeplan for 2023. Der har tidligere været afholdt bestyrelsesseminar, hvor alle tre områdebestyrelser mødes på internat. Forslag om bestyrelseskonference d.3-4/2 2023 på Konventum. Forslag til fælles tema: Mobilisering (organisering) op til OK24. Der vil også blive afsat tid til, at områderne kan fremlægge relevante temaer for hinanden (hvad optager os på de respektive områder). De tre områdeformænd arbejder videre med planlægningen, ideer og forslag til mulig oplægsholder modtages gerne. Forslag om fælles årsmøde d.13/9 på Arbejdermuseet. Forslag til tema, oplægsholder m.m., modtages gerne. De tre områdeformænd arbejder videre med planlægningen. Skal sommermødet være eksternt? Vi kan vende tilbage til dette. Forslag om at flytte juni mødet til d.9/6; Lisbeth retter det til og sender rundt. Når mødeplan er godkendt på næste møde, lægger Lisbeth den på hjemmesiden.
- Drøftelse af forretningsorden (afsnit om frikøb), jf. bilag. Lisbeth har tilføjet et afsnit om principper for frikøb til bestyrelsesarbejdet. Vi havde en drøftelse om dette. Lisbeth retter forretningsordenen til og lægger ny udgave på hjemmesiden.
- Gensidig orientering
- TR møder v/John. Sidste TR-møde handlede om organisering med besøg og oplæg af Tina Malene og Neel fra FOA, rigtig gode debatter. Næste møde er med TR/AMR med tema om MED og MED netværk.
- Nordisk konference 2023 v/arbejdsgruppen. Der er aftalt konference i Oslo onsdag-fredag d.20-22/9 2023 (uge 38). Det overordnede tema er Arbejdsmiljø med undertemaerne Digitalt arbejdsmiljø/stress, Tillidsbaseret ledelse samt Læring fra pandemien/covid. Arbejdsgruppen overvejer oplægsholdere til disse temaer, Hanne (FO/Oslo) har et navn på en mulig oplægsholder omkring tillidsbaseret ledelse. Arbejdsgruppen drøfter dette videre over mail. Hvis det er muligt, prøver vi at få en oplægsholder fra hvert land (NO/S/DK).
Rammeprogram for de tre dage:
Onsdag fra kl.12.00 (Lunch/frokost). Oplæg fra de tre hovedstæder (Hvad er vi hver især optaget af) samt mulig oplægsholder/eventuelt gruppearbejde?
Torsdag, arbejdspladsbesøg om formiddagen, mulig oplægsholder/ eventuelt gruppearbejde om eftermiddagen.
Fredag, Mulig oplægsholder/gruppearbejde, opsamling og afslutning omkring kl.13.
Som udgangspunkt tager hele bestyrelsen afsted (dem, der kan). Bestyrelsen skal på et tidspunkt tage stilling til hvor mange pladser, der skal udbydes til medlemmer, herunder frikøb. En mulig oplægsholder kunne være Alexander Von Oettingen. Arbejdsgruppen tager det med.
- Handicap Hvidbog, status v/arbejdsgruppen. Vi er nået til det punkt, hvor vi skal begynde at skrive. Lisbeth har oprettet en Google Doc mappe til arbejdsgruppen. Lisbeth har store ambitioner, men for lidt tid i kalenderen. Det vil være nødvendigt at tage nogle dage ud af kalenderen for at analysere spørgeskema og skrive nogle afsnit om dette. Lisbeth har planlagt nogle hjemmearbejdsdage inden næste møde tirsdag d.6/12 kl.15.45-17.15 i LFS (kantinen). Vi drøftede muligheden for at frikøbe ressourcer til skrivearbejdet. Mette vil gerne med i arbejdsgruppen og er god til skrivearbejdet. Lisbeth og Mette aftaler et møde for at aftalt en form og introduktion til materiale/data.
- Psykosocial rehabiliteringskonference d.27-28/10 v/Sakse. Sakse orienterede om konferencen, korte oplæg, højt tempo i de fleste oplæg. Dag 2 var mere brugerorienteret. Generelt et (for) komprimeret program, man har villet det hele på den halve tid. Hvis vi vil deltage igen, skal vi tjekke programmet ud og vurdere, om det er relevant.
- Socialpolitisk netværk d.31/10 v/Lisbeth og Anne Grethe. Lisbeth og Anne Grethe orienterede om oplæg v/Ellen Klarskov Lauritzen, direktør i Socialstyrelsen. Der er kommet en ny struktur i Socialstyrelsen. Ny finansiering, da SATS puljemidlerne er fjernet. Nu finansieres de af politiske aftaler, hvilket er med til at give en større faglig tillid og styring. Styrelsen har ambitioner om at være et fagligt fyrtårn. Der er blandt andet fokus på SØM (Socialøkonomisk investeringsmodel) samt Social ulighed – Ulighed i sundhed. Styrelsen vil styrke samarbejdet med andre styrelser, f.eks. sundhedsstyrelsen. Socialstyrelsen er en af de styrelser, der reelt tilbyder faglig sparring, metodeudvikling og – implementering til både kommuner og private organisationer. Et spændende netværksmøde.
- Socialpolitisk netværk d.2/12 ”Civilsamfundets rolle”, hvem deltager? Se program her: https://www.samu.dk/da/netvaerk/socialpolitisk-netvaerk/moederaekke/. Lisbeth kan ikke deltage i dette møde pga. møde i Hovedudvalget, Frederiksberg. Hvem har tid og lyst til at deltage? Christa og Anne Grethe deltager, Lisbeth giver besked til Samuelsen om de to navne, så begge bliver indkaldt til mødet.
- Debatmøde om helhedsorienteret indsats d.2/11 v/Lisbeth og Christa. Godt og levende oplæg fra Janne fra Frontløbernetværket, hun fortalte om de gode erfaringer, de har gjort sig i kommunerne i de seneste mange år som frikommuner. Der var en halv time til snak med de tre borgmestre, men desværre ikke tid til debat mellem salen og politikerne, da de ikke havde mere tid. Der blev efterfølgende fulgt op på debatten i salen, og de fire organisationer arbejder videre med at få fulgt op på de gode ideer sammen med både politikere og forvaltninger.
- 30 timers arbejdsuge. KLF (lærerne) har ved deres nyligt afholdte kongres drøftet 30 timers arbejdsuge; skal vi kontakte dem for at lave et fælles opråb/skriv om dette emne? Sakse vil gerne være tovholder og gå videre med ideen.
- Strukturkur. Christa har deltaget i et oplæg af Jan Hoby, der fortæller om Strukturkur, der er næste skridt på vejen i forhold til arbejdsfællesskaber; hun fortalte om dette oplæg, som er meget inspirerende. Vi kommer også til at arbejde med dette på vores område, hvor vi dog er udfordret af større kompleksitet end på almenområdet.
- Formidling fra bestyrelsen. Der mangler fortsat nogle opslag fra bestyrelsesmedlemmer til hjemmesiden. Lisbeth sender skabelonen rundt med referatet. Lærke efterlyser bedre formidling omkring aktiviteter, demoer og andre tiltag, så det er nemt at finde frem til og være aktiv deltager. Af samme grund er der til repræsentantskabet forslag om at ansætte en so-me medarbejder i LFS (2-årigt projekt) for at fokusere på hele formidlingsdelen.
- Økonomi og bevillinger, herunder eventuelle ”julebevillinger”. Vi drøftede muligheden for at indstille ”julebevillinger” i år. Konkrete forslag sendes til Lisbeth forud for næste møde d.9/12, frist for forslag er 1/12. Kommer der ingen forslag, er der ingen bevillinger i år. Det betyder dog ikke, vi ikke kan drøfte bevillinger på andre tidspunkter; punktet er på dagsorden til hvert møde.
- Evt. Til næste møde tager vi en drøftelse omkring suppleanter fra bestyrelsen til HB.