17.5.2022 | Special
Referat af specialbestyrelsesmøde d.11/5 2022
Til stede: Tor, Lene, Michael, Lisbeth (ref.)
Afbud: Anne, Bjørn, John, Christa, Jesper, Ginny, Sakse, Anne Grethe
- Valg af ordstyrer/referent; Lisbeth
- Godkendelse af dagsorden
- Aktiviteter og medlemstilbud, herunder evaluering af tidligere arrangementer
- Evaluering af foredrag om Feministisk økonomi m/Emma Holten v/Lisbeth. Meget interessant foredrag, Lisbeth og Kirsten har talt om, at vi kan invitere Emma til en eventuel workshop eller lignende i fremtiden. Hun har mange gode pointer i sit oplæg; det taler godt ind i de dagsordner, vi arbejder med i LFS.
- Evaluering af fremtidscafeer i uge 17 v/Lisbeth, John, m.fl. Vi havde 3 gode dage med gode debatter og input. Der var samlet set omkring 30 deltagere i alt på de tre dage. Lisbeth har samlet input i stikordsform; der er flere temaer, der går igen. Fastholdelse og rekruttering er et stort tema hele vejen rundt, herunder nævnes løndannelse, faglighed, kurser, uddannelse som væsentlige faktorer, der spiller ind. Et andet tema er rammer og arbejdsvilkår; arbejdsmiljøet er maksimalt presset, så der skal øget fokus på dette samt trivsel, arbejdsfællesskaber og attraktive arbejdspladser. Af andre stikord kan nævnes unødvendig dokumentation, ledelse, normering. Vi arbejder videre med dette under pkt. 4.
- Kommende medlemsmøder. Interview med Henriette Karlsen tirsdag d.17/5 kl.18-20. Lisbeth har kontaktet hende en uge før for at skabe kontakt og finde ud af, om der er styr på det praktiske; www.lfs.dk/15044. Foredrag d.2/6 med Gry Jexen om ”Kvinde, kend din historie”; www.lfs.dk/15047. Faglig fredagsbar (sidste i denne omgang) d.3/6; www.lfs.dk/15198. Sommerfest for tillidsvalgte d.10/6, hvor vi blandt andet skal underholdes af Michael Schiøt; www.lfs.dk/15317. Husk tilmelding via hjemmesiden.
- Skrot Budgetloven demo d.19/5. Alle opfordres til at møde op til demo d.19/5 på Christiansborg Slotsplads kl.17-18.30; www.lfs.dk/15357.
- Kommende aktiviteter. Se arrangementer via kalenderen: www.lfs.dk/8. Husk også at tilmelde dig LFS’ nyhedsbrev (mail og/eller sms).
- Generalforsamling d.26/9 2022, herunder udkast til beretning og fremtidigt arbejde (jf. bilag fra Fremtidscafeerne). Brainstorm over stikord til beretningen: medlemsarrangementer f.eks. Anne Zenon, Lars Lohmann. Lisbeth tjekker hjemmesiden for øvrige arrangementer. Debatmøde om handicapområdet med Emil Falster. Deltaget i demoer sammen sygeplejerskerne, været til tjenestemandstirsdage, happenings m.v. Faglig fredagsbar, fremtidscaféer. Kommer man i tanke om flere stikord, så skriver man det til Lisbeth, der arbejder videre med et udkast til skriftlig beretning; vi tager det op til næste møde. Vi talte videre om det fremtidige arbejde på baggrund af input fra fremtidscafeerne. Derudover vil vi arbejde videre med det nordiske samarbejde og samarbejde mellem de faglige organisationer og andre interessenter. Forslag fra Michael: Kan vi arbejde med faglige klubber som på almenområdet? Vi kan være udfordret af, at vi ofte har flere fagligheder på arbejdspladsen, men kunne der alligevel findes en ramme for det? Vi vil gerne tage dette emne op til generalforsamlingen; vi drøfter det videre på de kommende møder op til GF. Lisbeth arbejder videre med den skriftlige beretning samt udkast til fremtidigt arbejde til næste møde. Både beretning og fremtidigt arbejde bliver udgivet med LFS Nyt i august (uge 34).
- Gensidig orientering (eks. TR, HB, MED, SOF, Frederiksberg, faggrupper m.v.)
- Handicap Hvidbog, status og næste skridt v/Lisbeth m.fl. Vi har afholdt første møde i arbejdsgruppen, næste møde er d.15/6, hvor vi senest en uge før skal have sendt diverse info rundt. Michael har blandt andet fremsendt tal og statistik ift. sygefravær, fastholdelse m.v., da det har været til drøftelse i BCH MED. Lisbeth har sparret med Anna Louise omkring en kommende interviewguide, og på den baggrund afholder vi workshop om emnet efter bestyrelsesmødet i dag. Vi vil undersøge og indkredse, hvad der fylder for medarbejderne på handicapområdet, og hvad der generelt skal fokuseres på for at forbedre vilkårene. Lisbeth har desuden vendt idéen om en hvidbog på sidste FU/Formandsmøde, det blev vel modtaget, alle synes, det er en god idé.
- Handicapområdet. Lisbeth foreslår en bekymringsskrivelse fra specialområdets bestyrelse til politikerne. Området er maks. presset og er blevet underfinansieret i årevis, arbejdsmiljøet hænger i laser, 25 % af alle stillingsopslag bliver ikke besat, personaleomsætning på 33% … Vi drøfter dette videre på workshoppen i eftermiddag og på næste møde.
- Orientering fra Socialpolitisk netværk d.2/3 v/Jesper og Sakse. Tema: Sammenhængende indsats. Da hverken Sakse eller Jesper var til stede, besluttede vi at tage punktet af dagsordenen; der er gået for lang tid til, at det stadig er relevant at drøfte.
- Orientering fra Socialpolitisk netværk d.7/4 v/Lisbeth. Temaet var Social value for money. Hvordan får vi, hvad vi betaler for? En af pointerne fra mødet var, at det er vigtigt at tage medarbejderne med på råd. De ved, hvor skoen trykker og har ofte idéer til gode løsninger.
- Socialpolitisk netværk d.19/5. Lisbeth har sagt ja til at give et oplæg på mødet, der er en workshop om deltagelse i socialpolitikken. Oplægget handler om, hvordan vi arbejder med aktivisme og samarbejder med andre organisationer og interessenter. Hvem har lyst til at deltage udover Lisbeth? Da Jesper går ud af bestyrelsen, er der en ledig plads i netværket. Lisbeth foreslår Sakse, da han har været interesseret i flere af møderne; Lisbeth kontakter Sakse og derefter Samu, så det bliver ændret. Se program her: www.samu.dk/da/netvaerk/socialpolitisk-netvaerk/moederaekke/
- HB. Drøftelse af udkast til fremtidigt arbejde på sidste HB møde d.25/4. Er der nogen, der vil være HB-suppleant fra bestyrelsen? Tor vil gerne være 1.suppleant, og Lene melder sig som 2.suppleant. Lisbeth giver besked til Heidi Holmbjerg, der er sekretær for HB.
- Frederiksberg. Lisbeth og Kirsten Løth (almen formand) har inviteret sig selv på kaffe hos borgmester, Michael Vindfeldt, for blandt andet at tale om medarbejderinddragelse. Mødet er d.18/5. Næste HU møde er d.19/5.
- Nordisk konference. Der er aftalt et arbejdsmøde med FO, SL, DS og LFS, det afholdes i LFS mandag d.7/11 kl.12 og formentlig efterfølgende spisning med delegationerne. Vi vender tilbage til dette efter sommerferien, hvor vi skal vælge en arbejdsgruppe til planlægning af konference i Oslo i efteråret 2023.
- Debatmøde med borgmestre om en helhedsorienteret, sammenhængende indsats. Sammen med DS og Socialpædagogerne er vi i LFS ved at planlægge et debatmøde i efteråret omkring udsatte borgere; det bliver nok et fyraftensmøde i oktober. Vi har inviteret overborgmesteren og de to borgmestre fra SOF og BIF. Vi vender tilbage til dette.
- Formidling fra bestyrelsen, herunder drøftelse af formidlingskursus (Bilag; mails fra DeltagerDanmark og CEVEA med priser). Vi udsætter punktet til næste gang, da Sakse ikke er her.
- Økonomi/bevillinger, herunder drøftelse af bevillinger (jf. referat fra 5/4). Lisbeth har på sidste møde foreslået, at vi i første omgang afsætter et større beløb til bevillinger i budgettet. Vi drøftede, om vi skal fortsætte med julebevillinger og ellers ad hoc? Vi besluttede at nedsætte julebevilling til 1-2 og øvrige bevillinger som ad hoc. Det afsatte beløb er det samme som andre år i budgettet. På sidste møde udsatte vi beslutning om at bevilge til organisationen Fight for Right, hvad mener vi i dag? Vi har besluttet ikke at bevilge til dem p.t., da vi ikke synes, vi har nok kendskab til organisationen.
- Evt. Næste møde er d.10/6, hvor der også er sommerfest for tillidsvalgte. Husk at tilmelde jer, hvis I har lyst til at deltage (link er under pkt.3). Jesper har som bekendt fået nyt job i BUF og går derfor ud af bestyrelsen. Han hilser alle mange gange og satser på at komme forbi til sommerfesten, så vi kan sige pænt farvel og tak for godt samarbejde.