Inklusion presser personale
7.2.2014 Af Søren Olufsen, FOA
Almindelige vuggestuer og børnehaver skal rumme stadig flere børn med særlige behov, uden der følger nok ressourcer med.
Inklusion har længe været et hidsigt debatemne på landets skoler, fordi det er forbundet med udfordringer og problemer.
Nu viser en FOA-undersøgelse blandt pædagoger, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter, at det også gælder i mange almindelige daginstitutioner.
I vuggestuer og børnehaver med specialbørn siger 46 procent af de adspurgte, at der i dag er flere børn med specielle behov end for to år siden og mange oplever, at der ikke følger nok ekstra ressourcer med.
Problematisk
Udviklingen vækker bekymring i FOA.
”Der er ingen tvivl om, at kommunerne nu også på daginstitutionsområdet er i gang med at indføre massiv inklusion, og det er bestemt ikke uproblematisk”, siger Jakob Sølvhøj til Fagbladet FOA. Han er formand for FOAs pædagogiske sektor.
”Når der ikke følger ekstra støtte og rådgivning med, så er det en ren spareøvelse, som både går ud over de børn, der har særlige behov, og de andre børn. Og medarbejderne er frustrerede over, at de hverken har tid eller rum til at nå alle børn på en fagligt tilfredsstillende facon,” siger han.
Burde have specialtilbud
I undersøgelsen svarer 44 procent, at de ikke har de nødvendige kompetencer til at tage sig af børn med specielle behov.
Og 53 procent mener, at de har børn i daginstitutionen, som ville have bedre af at gå i et specialtilbud.
”Der ligger en kæmpe udfordring i at lade børn, der tidligere ville få plads i en specialinstitution, gå i en almindelig daginstitution. Det er ikke noget, der bare kan lade sig gøre, uden at vi sætter ind med efteruddannelse, flere medarbejdere og alternative fysiske rammer. Ellers ender børnene med at blive taberne,” siger Jakob Sølvhøj.
Skaber forældrekonflikter
Næstformand for forældrenes landsforening FOLA Dorthe Boe Danbjørg oplever også den stigende inklusion i daginstitutioner.
”Vi får mange tilbagemeldinger på, at specialtilbud bliver nedlagt, og kommunerne satser mere og mere på inklusion. Og jeg er splittet omkring det. For på den ene side er det vigtigt at inkludere, men på anden side, så nytter det jo ikke noget, hvis specialbørnene ender med at blive ekskluderet, fordi der ikke følger nok voksenressourcer med”, siger hun.
Hun peger også på, at der opstår forældrekonflikter i daginstitutionerne på grund af stigende inklusion.
”Forældre er ofte deres egne børn nærmest. Det er helt naturligt, og hvis institutionerne ikke har rammerne til at rumme specialbørn, så har vi set eksempler på forældrekonflikter. Og det er bestemt ikke en god ting for børnene og for stemningen i daginstitutionerne,” siger hun.
I alt har 358 ansatte i daginstitutioner deltaget i undersøgelsen fra FOA.