Hvordan medarbejdere med nedsat arbejdsevne bedst fastholdes og inkluderes
Mange mennesker oplever at de selv eller en kollega rammes af sygdom i løbet af deres arbejdsliv. I de situationer er det vigtigt at man ved noget om, hvordan man som leder eller kollega bedst hjælper med til at fastholde den ramte. Det giver en ny hjemmeside gode råd om.
Uanset om en medarbejder eller kollega som rammes af problemer med helbredet har brug for nedsat tid i en periode, for hjælpemidler eller for andre arbejdsgaver, så er det vigtigt at man går målrettet til opgaven med at inkludere og fastholde.
Det har Videncenter for Arbejdsmiljø udviklet en ny hjemmeside om (se linket nederst i artiklen). Den er primært rettet mod lederen, men hele arbejdspladsen bør involveres.
Arbejdspladsen skal nemlig foreberedes på de tiltag, man vælger, og ved at inddrage kollegerne i fastholdelsesprocessen styrker man samtidig det psykiske arbejdsmiljø, mener videncentret.
Løbende dialog styrker psykisk arbejdsmiljø
Åbenhed og dialog er nøgleord i processen helt fra starten. De kolleger der er berørt, skal involveres så tidligt som muligt, så de er forberedt på, hvad det kan kræve af ændringer.
Desuden er det vigtigt at man løbende afstemmer forventninger mellem den ramte medarbejder og kollegerne. Også det vil styrke det psykiske arbejdsmiljø og forhindre dårlig stemning.
Hjemmesiden beskriver tydeligt processens mange etaper og giver 20 gode anbefalinger. De er udarbejdet i fællesskab af arbejdsmarkedets parter, Arbejdstilsynet og Arbejdsmiljørådet.
Se hjemmesiden og anbefalinger til processen her (link er ikke længere aktivt, red.)