Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Ansatte i København bakker op om kommunens whistleblowerordning
Mens debatten om en national whistleblowerordning for offentligt ansatte kører for fuldt blus bl.a. på Christiansborg, så har Københavns Kommune gode erfaringer med ordningen.
Både tillidsrepræsentanter på de kommunale arbejdspladser og direktioner bakker op om kommunens to år gamle whistleblowerordning.
Det viser en evaluering, som hovedstadens borgerrådgiver har foretaget. Fra den blev sat i gang i maj i år, er en række relevante aktører, ikke mindst tillidsfolk og medarbejdere, blevet bedt om at vurdere ordningen med ulemper og fordele.
Evalueringen er entydig: den bliver brugt, den opleves tryg at bruge, og den medvirker til at skabe forbedringer.
Anonym og intern problemløsning
Formålet med whistleblowerordningen er først og fremmest at sikre bl.a. ansatte i kommunen "adgang til i god tro at videregive oplysninger", typisk om ulovligheder, grove fejl eller forsømmelser.
Og meget vigtigt: at kunne gøre det internt uden at behøve at frygte for ansættelsesretlige reaktioner. Det vil sige anonymt. Selvom en del tillidsfolk i evalueringen frygter for anonymiteten på meget små arbejdspladser.
Lige så væsentligt er det at problemerne behandles internt. Ordningen giver på den måde mulighed for at man får rettet fejl, uregelmæssigheder og ulovligheder uden at nogen korsfæstes.
Når dialog ikke rækker
At blæse i fløjten skal naturligvis ikke træde i stedet for at løse problemer gennem dialog på stedet. Det er sidste udvej.
Men som borgerrådgiver Johan Busse siger: "Alle ønsker at problemerne kan løses gennem dialog, men mange oplever også at det ikke altid kan lade sig gøre eller er usikre på konsekvenserne ved at påpege alvorlige fejl."
Her kommer whistleblowerordningen i spil: "Vi har skabt en informationskanal for de ansatte, som ikke kan få løst alvorlige problemer lokalt", fortsætter han.
Stor opbakning fra kommunens tillidsfolk
Og ordningen er blevet taget godt imod.
Evalueringen viser at 81 procent af tillidsfolkene vil anbefale medarbejdere at bruge ordningen, 78 procent bifalder at det kan gøres anonymt, 68 procent mener at ordningen øger trygheden for medarbejderne og 63 procent mener at ordningen giver mulighed for at skabe forbedringer.
Evalueringen viser da også at ordningen netop er med til at skabe forbedringer ved både at rette fejl og ulovligheder og ved at forebygge nye.
Faktisk giver et fokus på nogle områder og fejl blik for andre. Potentialet for forbedring rækker dermed ud over den enkelte sag, som er blevet blæst i fløjten.
Langt de fleste henvendelser er om alvorlige fejl
I de to år, ordningen har eksisteret, har borgerrådgiveren fået 84 fløjt om i alt 147 forskellige forhold. To tredjedele af forholdene handler om ulovligheder eller alvorlige uregelmæssigheder.
Den sidste tredjedel handler om mindre alvorlige men alligevel relevante problemer. Disse sidste følges der op på af de enkelte forvaltninger.
Evalueringen viser at 70 procent af henvendelserne medvirkede til at skabe forbedringer. Anbefalingen til Borgerrepræsentationen er derfor at gøre ordningen permanent, med lidt justeringer.
Læs om selve whistleblowerordningen i Københavns Kommune her (link er ikke længere aktivt, red.)