Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Børns udvikling styrkes af faglige og aktive dagtilbud
Gode læringsaktiviteter og medarbejdernes faglighed er afgørende for børnene fremtid, viser en ny SFI-rapport.
Hvis børn har gået i en god daginstitution, så klarer de sig bedre resten af livet. Færre af dem kommer på overførselsindkomst og færre af dem bliver kriminelle.
Det viser en ny forskningsoversigt fra SFI, som giver overblik over mere end 75 års international forskning på området.
Hvad er en god daginstitution, har forskningscentret spurgt. Og svaret via den megen forskning har klart og tydeligt været gode læringsaktiviteter og pædagogernes faglighed. Og så er inddragelse af forældrene også afgørende for kvaliteten.
Resultatet er måske ikke ligefrem en chokkerende overraskelse, men det er en flot bekræftelse på at gode medarbejdere i dagtilbud gør en forskel for børns fremtid.
Gode læringsaktiviteter udvikler
Læringsaktiviteterne skal udvikle børnenes nysgerrighed, motivation og intelligens. De skal være alderssvarende og have fokus på hvert enkelt barns udvikling.
Og så er det vigtigt at aktiviteterne ikke kun er fra klokken 10 til 12. De skal indgå i hele dagens rutiner, måltider, tagen tøj på etc.
De gode læringsaktiviteter støtter også børnenes positive syn på sig selv og deres evne til at lære nyt. Det styrker ikke mindst de udsatte børn.
Relation og samspil er afgørende
Rapporten viser også at kvaliteten i et dagtilbud hænger nøje sammen med hvor mange børn der er pr. voksen, og hvor mange børn der er i en gruppe.
Det er vigtigt for samspillet mellem den voksne og barnet, hvor meget tid der er til det enkelte barn.
Også medarbejdernes uddannelse er vigtig, og ikke mindst hvordan de bruger deres faglighed. Det er den der afgør deres blik for det enkelte barns udvikling og for gode læringsaktiviteter.
Forældrene skal involveres
For alle børn er det vigtigt at forældrene understøtter deres udvikling. Men det er allervigtigst for udsatte børn. Derfor skal især de udsatte børns forældre involveres.
Det kan fx ske ved at læringsaktiviteterne bliver videreudviklet i hjemmet med pædagogernes hjælp, skriver rapporten.
"Forældreinddragelse kan være et interessant bidrag til debatten herhjemme, især set i forhold til udsatte børn", siger seniorforsker og medforfatter på rapporten Mogens Nygaard Christoffersen.