PLS dumper ny pædagoguddannelse: for lille fælles pædagogisk grunddel
De pædagogstuderendes forening, PLS, er stærkt kritiske over for den nye pædagoguddannelse, som netop er blevet lagt frem. Specialiseringen fylder alt for meget i forhold til den fælles pædagogiske grunddel.
"For os er det to skridt tilbage", siger Kim Them Simonsen, faglig sekretær i PLS. De studerende synes ikke, der på nogen måde er blevet lyttet til dem som stærkt engageret og involveret interessent.
Hovedproblemet med den nye pædagoguddannelse efter PLS' opfattelse er at specialiseringen er kommet til at fylde så meget. 2½ år af uddannelsen er specialisering, mens kun ét år af den 3½ år lange uddannelse bruges på de fælles grundfag.
Det er PLS meget utilfreds med. De mener at den fælles pædagogiske kerne på tværs af specialiseringerne skal have mest fokus i uddannelsen.
Specialistuddannelse gavner ikke
"Vi mener ikke at den nye uddannelse vil give os som studerende det nødvendige indblik i det pædagogiske felt. Grunddelen og den pædagogiske faglighed bør fylde mere", siger Kim Them Simonsen.
Faglig sekretær Martin Alexandersen er enig:
"Fællesdelen bør fylde mest. Og så er der stor forskel på at være generalistuddannet med en specialisering eller specialistuddannet. Vi mener ikke at 2½ års specialisering gavner arbejdsmarkedet."
Færre timer i uddannelsen vil gå ud over kvaliteten
Et andet problem i den nye uddannelse er at den giver de studerende færre timer.
I den gamle uddannelse er der heller ikke mange timer, kun 11 lektioner om ugen i gennemsnit, noget som de studerende har beklaget sig over. Nu bliver det endnu færre, da der skal afsættes timer til tre ekstra prøver i forbindelse med praktikperioderne.
De studerende frygter naturligt nok at færre timer vil gå ud over fagligheden og de studerendes viden og indsigt. Kort sagt vil det gå ud over kvaliteten af uddannelsen.
Meget bliver i den nye uddannelse overladt til professionshøjskolerne, som skal fylde indhold på rammerne. Forhåbentlig tager de de studerende med på råd...
Der er også lyspunkter
Alt er ikke blevet dårligere med den nye pædagoguddannelse. Fx hilser PLS den nye bachelorpraktik varmt velkommen.
"Den giver en fantastisk mulighed for at kombinere teori og praksis, som har manglet tidligere", siger Kim Them Simonsen og tilføjer:
"Det er også en fordel at den er lagt sådan, at der er et sidste sammenhængende år på uddannelsen med plads til både undervisning og afsluttende eksaminer."
Tre specialiseringer indføres
Selvom de fælles grundfag kun udgør et år af uddannelsen, skal de studerende tilegne sig viden om både pædagogik, udviklingspsykologi, sundhed, dansk sprog og kommunikation, samfund, æstetiske lærings- og udtryksformer foruden IT- og mediepædagogik.
Der indføres tre specialiseringer: småbørnspædagogik (0-5 år), skole- og fritidspædagogik (6-18 år) og social- og specialpædagogik. Det fylder som sagt 2½ år.
Desuden omlægges praktikken, så størstedelen af den samlede praktik sker inden for specialiseringen.
Du kan læse mere om PLS og deres holdninger til den nye pædagoguddannelse her.