Hold godt øje med din lønseddel
Din lønseddel kan nemlig være fyldt med fejl. Det er dine kollegers i Århus efter lønfirmaet KMD har overtaget lønadministrationen der. Københavns Kommune bruger også KMD til sin lønadministration.
Lønsedlerne hos de ansatte i Århus Kommune har været så fyldt med fejl siden KMD i 2011 overtog lønadministrationen, at byrådet har valgt at fyre det private firma.
Ganske vist effektueres det først fra 2017, hvilket vækker kritik fra flere sider. Fx mener SF i Århus at kommunen burde trække stikket med det samme, skriver avisen.dk.
Den meget lange opsigelsesperiode betyder at de 11.000 ansatte i Århus Kommune skal kigge deres lønsedler nøje igennem i tre år endnu.
Københavns Kommune bruger også det private KMD til løn
Det samme gælder sådan set de 40.000 ansatte i København Kommune, for også her er det KMD, som står for lønadministrationen.
KMD overtog fra Accenture, under hvis regime der var den ene skandale med lønudbetalingen efter den anden. En klar forbedring, men det kunne nok heller ikke blive værre.
I det hele taget skal kommuner måske tænke sig bedre om, før de udliciterer lønudbetalingen til private firmaer. Intet taler for at det skulle være en fordel, hverken økonomisk eller administrativt.
Dyrere og dårligere ved udlicitering, viser undersøgelse
Tværtimod viser en undersøgelse fra Rådet for Offentligt-Privat Samarbejde at fire ud af syv undersøgte kommunale udliciteringer af lønadministration har medført flere fejl og højere omkostninger.
Så et godt råd til LFS'erne ansat i Københavns Kommune er at holde nøje øje med deres lønseddel, så de ikke bliver snydt.
Samtidig har finansminister Bjarne Corydon hyret et konsulentfirma til at komme med anbefalinger til mere udlicitering, denne gang af bløde velfærdsopgaver, bl.a. børnene. Men det er en helt anden historie: Mange dårlige erfaringer med udlicitering af bløde opgaver