LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Nyhedsformidling
  • Nyhedsarkiv
  • Nyheder fra 2015
  • Tilbud til LFS-institutioner: Oplæg der gør en forskel
 

Sidemenu

  • LFS-formand: Vi vil kæmpe mod vanvittige besparelser (december 2015)
     
  • FTR-valg på almenområdet (november 2015)
     
  • Om anbragte børn og unge: Klarere regler for magtanvendelse (november 2015)
     
  • Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab (november 2015)
     
  • Dagplejen i København bevares (november 2015)
     
  • Hvorfor skal udviklingshæmmede lære om medborgerskab (oktober 2015)
     
  • Kvindernes sidste arbejdsdag 2015 (november 2015)
     
  • FOA-kvinde til tops i LO (oktober 2015)
     
  • Formand for FOAs pædagogiske sektor taler på LO-kongres (oktober 2015)
     
  • Dagpengeskandalen nærmer sig (oktober 2015)
     
  • Ture væk fra daginstitutionen er blevet en sjældenhed (oktober 2015)
     
  • Stor tøjindsamling til hjemløse på Rådhuspladsen (oktober 2015)
     
  • Vægkalender 2016 (oktober 2015)
     
  • Pulje til hjemløse-overnatning (oktober 2015)
     
  • Problemerne i København med lønudbetalingerne på special(døgn)området (oktober 2015)
     
  • Børn, unge og velfærd skal ikke nøjes med krummer - happening 17. september (september 2015)
     
  • Hilsen fra International Børnesolidaritet (september 2015)
     
  • Børnehaver siger nej tak til udlicitering (september 2015)
     
  • Ny formand for FOAs pædagogiske sektor (august 2015)
     
  • Studietur til Cuba (august 2015)
     
  • Årsmøder for de 3 fagområder i LFS (juli 2015)
     
  • 6 fagforbund skriver til borgmestre og kommunalbestyrelser (juli 2015)
     
  • Social dumpning
     
  • Syg i ferien - hvad nu? (juli 2015)
     
  • Fagforbund advarer mod handelsaftale (juni 2015)
     
  • Medlemmer af gul fagforening havde kun ret til sygedagpenge, ikke sygeløn (juni 2015)
     
  • Ejere af private daginstitutioner bør ikke kunne trække profit ud til sig selv (juni 2015)
     
  • Grib chancen for en god oplevelse: meld jer på DHL løb (juni 2015)
     
  • Kommunal stressklinik åbnet i København (juni 2015)
     
  • Vær med til at fejre Børnenes Grundlovsdag den 4. juni (maj 2015)
     
  • Fremtidens fritidstilbud - struktur og organisering (maj 2015)
     
  • Uden minimumsnormering sikrer børnepakken ikke flere voksne i daginstitutioner (maj 2015)
     
  • Fremtidens Fritidstilbud blev et problematisk kludetæppe (maj 2015)
     
  • Demonstration onsdag 27. maj: Forældre for minimumsnormering (maj 2015)
     
  • Københavns kommune: Fremtidens Fritidstilbud i København er faldet på plads (maj 2015)
     
  • Almenbestyrelsen aktionerer for overenskomst på privat daginstitution (maj 2015)
     
  • Det rigtige valg (maj 2015)
     
  • Konkursramt Frie Børnehaver har fået ny ejer (maj 2015)
     
  • Sikkerhed for dårlig på døgninstitutioner (maj 2015)
     
  • Bedre sprog gennem legebaseret metode (maj 2015)
     
  • Langt de fleste politikere er imod minimumsnormeringer (maj 2015)
     
  • Børnehave på vej i licitation (april 2015)
     
  • Stort flertal for OK15 også blandt LFS' medlemmer (april 2015)
     
  • Udlicitering af daginstitution på vej. Men hvad med kvaliteten i børnelivet? (april 2015)
     
  • Mere end hver anden arbejdsulykke anmeldes ikke (april 2015)
     
  • Overenskomsten vedtaget: 90% af de afgivne stemmer er et ja (april 2015)
     
  • Fremtidens fritidstilbud bringer lederne i spil (april 2015)
     
  • Ny aftale ændrer tilsyn med arbejdsmiljø (marts 2015)
     
  • Bliv hørt ved anden høringsrunde om fremtidens fritidsinstitutioner (marts 2015)
     
  • Bedre stillede børn passes privat (marts 2015)
     
  • Urafstemning om overenskomsten (marts 2015)
     
  • Projekt i København knytter mentorer til udsatte børn og unge (marts 2015)
     
  • Skal Danmarks retsforbehold bevares? Kom til møde den 24. marts og bliv klogere (marts 2015)
     
  • OK-forlig indgået på det pædagogiske område (marts 2015)
     
  • Danskerne: Giv os mere pædagogisk personale i daginstitutionerne (marts 2015)
     
  • FOA forhandler igen med KL (marts 2015)
     
  • Kvindernes kampdag på søndag den 8. marts er værd at festligholde (marts 2015)
     
  • OK2015: Forlig indgået - offentliggøres først senere (marts 2015)
     
  • Er stort virkelig snot... eller er variationen bare stor? (marts 2015)
     
  • OK 2015: Angreb på arbejdstidsregler afvist (marts 2015)
     
  • Bedre tilsyn med psykisk arbejdsmiljø efterlyses (februar 2015)
     
  • Botilbud bruger en bred vifte af metoder (februar 2015)
     
  • Offentligt ansatte tør ikke whistleblowe til ombudsmanden (februar 2015)
     
  • OK15: Generel lønstigning er sikret, men specielle krav forhandles stadig (februar 2015)
     
  • Fratrædelsesgodtgørelse efter fyring forbedres for 60+ årige (februar 2015)
     
  • Offentligt ansatte er under stigende pres (februar 2015)
     
  • Mange af os går på arbejde selvom vi er syge (januar 2015)
     
  • Jobrotationsordningen forringes drastisk (januar 2015)
     
  • Anbragte børn trives overraskende godt (januar 2015)
     
  • Aktivitetstilbud til borgere med sindslidelse skal nytænkes (januar 2015)
     
  • Ny pulje skal udvikle dagtilbud for 0-5 årige børn (januar 2015)
     
  • LFS glæder sig over at socialministeren trækker kritiseret handicapforslag - en sejr (januar 2015)
     
  • LFS-Nyt kommer i 2015 - Med Rundt (januar 2015)
     
  • Arbejdstilsynet har i år fokus på psykisk arbejdsmiljø på daginstitutioner (januar 2015)
     
  • Skolereformen presser fritidsinstitutionerne (januar 2015)
     
  • Trivselsundersøgelse i Københavns kommune (januar 2015)
     
  • Forældrene er da ikke tilfredse med normeringen i daginstitutionerne (januar 2015)
     
  • Husk at fradraget for det faglige kontingent fordobles i år (januar 2015)
     
  • KL ønsker færre overenskomster og mere ledelsesmagt (januar 2015)
     
  • Forhandlingerne om forårets overenskomst er skudt i gang (januar 2015)
     
  • Minimumsnormeringer vil give flere voksne i daginstitutionerne (januar 2015)
     
  • Tilbud til LFS-institutioner: Oplæg der gør en forskel
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
19.3.2014  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Tilbud til alle LFS-institutioner i 2015:

Oplæg der gør en forskel!

Har I som personalegruppe brug for faglig inspiration og udfordringer uden at skulle tømme kursusbudgettet eller har I brug for at give jeres forældre indsigt og viden om den sidste nye forskning på småbørns, børne- og ungdomsområdet, ja så har I mulighed for at få Jan Hoby, næstformand i LFS, ud til et foredrag.

Ganske gratis!

Hent folder om oplæg her eller se nedenfor.

Her kan I se et udvalg af de oplæg som Jan Hoby holder.
Men det er også muligt at få oplæg om andre emner indenfor det pædagogiske, psykologiske og sociologiske felt.

Der udbydes oplæg om tværfaglighed og organisationsudvikling i praksis.
Det er muligt at sammensætte et program for en hel pædagogisk dag.


1. Legen. Et oplæg om småbørnrelationer, toddlerkultur og børnskulturproduktion

  • Oplægget kan opdeles i aldersgruppen 0-4 år (vuggestuebørn), 3-6 år (børnehavebørn) 6-12 år (fritidshjemsbørn)
  • Oplægget er specielt godt til forældremøde i vuggestuer, børnehaver og fritidshjem.

2. Spædbarnets interpersonelle verden – et psykoanalytisk og udviklingspsykologisk perspektiv

Daniel Stern er utvivlsomt de sidste 15-20 års mest indflydelsesrige spædbarnsforsker og -kliniker.

Det centrale i hans arbejde er, at han med udgangspunkt i empirisk forskning tilskriver det lille barn langt større autonomi og egenudvikling end tidligere antaget.

Allerede umiddelbart efter fødslen rummer ethvert barn unikke kvaliteter og ressourcer, hvormed det favner verden og udvikler sig i et dynamisk samspil med sine omgivelser.
I en omfattende introduktion redegøres bl.a. for den udvikling, der er sket i hans egen forskning og teoridannelse.

  • Oplægget er specielt godt til personale i vuggestuer.

3. Sprog som legetøj og livsnødvendighed

Vil du og dine kolleger have grundlæggende indsigt i udvikling af sprog, så er dette oplæg en god start.

  • Oplægget kan opdeles i aldersgruppen 0-4 år (vuggestuebørn), 3-6 år (børnehavebørn) 6-12 år (fritidshjemsbørn)
  • Oplægget kan udformes til at personalemøder hvor man vil have en grundlæggende indføring og komme i dybden med emnet.
  • Oplægget kan gøres kort til forældremøde i vuggestuer, børnehaver og fritidshjem.

4. Kønsidentitet, børneliv og socialisering - myter og virkelighed

Oplægget vil gå bagom myterne og give en grundlæggende indsigt i børns udvikling af kønsidentitet, kønsroller og kønsviden.

Oplægget vil vise sammenhængen mellem sociale konstruktioner og køn. Og at det betyder at børn oplever at deres egen og andres adfærd fører til kognitive strukturer som kønsrollebegreber.

Sidst men ikke mindst vil oplægget kommer med alternativer til myten om ”maskulinitetens krise”.

  • Oplægget kan opdeles i aldersgruppen 0-4 år (vuggestuebørn), 3-6 år (børnehavebørn) 6-12 år (fritidshjemsbørn)
  • Oplægget er specielt godt til forældremøde i vuggestuer, børnehaver og fritidshjem

5. Pieere Bourdieu, sociologi om klasse, livsstil, kultur og magt

Fik du og dine kolleger aldrig helt styr på Bourdieus teorier, så er her chancen.

Oplægget kommer i dybden og har praktiske øvelser undervejs i oplægget så Bourdieus begreber kommer ind under huden.


6. Freud og det fremmedgjorte menneske!

Freud er en vor tids vigtigste tænker som med sine studier af menneskets bevidsthed, udviklede ideen om, at vi alle har ubevidste ideer eller drifter, som undertrykkes eller forhindres i at dukke op i bevidstheden gennem forsat pression.

  • Oplægget vil forklare hvad Freuds teorier går ud på og argumenterer for, at Freud og psykoanalysen ikke bør skrottes men videreudvikles.

7. VYGOTSKY – psykologiens Mozart!

Hvordan lærer børn under opvæksten? Nyliberalisterne og resten af højrefløjen vil have os til at tro, at de har brug for strenge og traditionelle undervisningsmetoder, lære- og handleplaner.

I 1920’erne og 1930’erne gjorde en gruppe russiske psykologer store fremskridt, da de arbejdede under ledelse af Lev Vygotsky, der døde i juni 1934. Bandlyst af Stalin og hans regime.

  • Oplægget vil forklare om Vygotsky relevans og betydning i dag og hvordan hans indsigt kan give pædagoger og lærere argumenter mod tidens trend om den ”sorte skole” i nye klæder.

8. Samfundet og fællesskab – en introduktion til Zygmunt Bauman

– Zygmunt Bauman er en af den nyere tids vigtigste tænker. Han har på få år fået stor udbredelse i hele verden p.g.a sine skarpe analysere af det moderne samfund og dets ”flydende modernitet” hvor intet mere er som det var og ”noget for noget” betyder ”noget for nogen”.

Blandt pædagoger er der mange der læser ham for at forstå udvikling i og af det pædagogiske arbejde.

  • Oplægget vil forklare om ”Magten i den flydende modernitet ”, ”Identitetsskabelsen i moderniteten” og ”fleksibilitetens trældom”

9. Social arv – underklassens stigma!

Social chance ulighed og reproduktion i daginstitutionerne - mellem den ”anerkendte krop” og eksklusion!

Begrebet ”social arv” er et populært begreb, som hyppigt anvendes i debatten om velfærdssamfundet.

  • Oplægget vil stille skrapt på begrebet ”social arv” og vise at begrebet ikke giver bedre forklaring eller forståelse af sociale problemer og hverken er handlingsanvisende for pædagoger/lærere eller politikere.
  • Anden del af oplægget vil afdække forholdet mellem køn, race og klasse og hvordan disse spiller ind på anerkendelsen af barnets krop. Anerkendelse af barnets krop har afgørende betydning for barnets selvforståelse, selvværd og reproduktion af social ulighed.

10. Helhed eller helhed

De moderne plusord fylder enhver avis, enhver fagbog fra; kompetence, forandringsvillighed, innovation, teamarbejde, den lærende organisation og ikke mindst Helhed, helhed i børnenes liv!

Men hvad betyder helhed? Og for hvem? Og er begreber som Helhed et værdineutralt ord? Er kompetence?

  • Oplægget vil lægge op til debat om diskussionen om barnets helhed fra en meget utraditionel vinkel.

11. Pædagogik eller markedsgørelse – barndommen som købmandsforretning!

Pædagogikken er under belejring! Nyliberalisme har sat pædagogikken under pres; kodeordene er læring, sprogstimulering og pædagogiske læreplaner.
Formålet er at ændre den pædagogiske praksis!

Legen som nærmeste zonen for barnets sociale, intellektuelle og følelsesmæssige udvikling, skal erstattes af rå læring, test og effektmåling. Barndommen skal reduceres til en for-praktik til arbejdsmarkedet.

Ud fra bl.a. Jürgen Habermas analyse om livsverden og systemverden vise hvorfor det pædagogiske felts opgaver, tradition og mål står i modsætning til markedsgørelsen.

  • Oplægget giver svar på tiltalen og anvise alternativer.

12. Den pædagogisk relation

Begrebet pædagogiske relation er tyndslidt, uden at der udviklet en sammenhæng teori om det.
Den pædagogiske relation står overfor et fagligt paradoks: manglen på social differentiering mellem private relationer i familien og i de offentlige institutioner.

En moderne pædagogisk fordring giver udtryk for en generaliseret kærlighed, for en professionel kærlighed, - hvor man hjælper den anden med at hjælpe sig selv! Derfor introduceres den professionelle kærlighed som et pædagogiske relationsbegreb der bryder med ”kaldstanken”.


13. Seksuelle overgreb, pædofili og den pædagogiske habitus – mellem myter og virkelighed

De sidste års flere anmeldelser og sager om seksuelle overgreb mod børn og unge, betyder ikke at der begås flere og flere seksuelle overgreb mod børn og unge.

Det ”nye” består i at der nu sættes ord på problemerne, og der også handles i forhold til det. Men hvad er myter og virkelighed i forhold til seksuelle overgreb? Hvad er pædofili og hvem er pædofili?

Er alle mænd i risikogruppen som potentielle krænker af børn? Hvilke konsekvenser har den øget fokus på pædofili for den pædagogiske praksis og den pædagogiske habitus?

Hvad har den øget pornoficering af samfundet og den enkle voksnes egen seksualitet med synet på børn og unges seksualitet?

  • Oplægget vil forsøge at give svar og retning på spørgsmålene.

14. Det neuropædagogiske grundlag & tværfaglighed

Aktivitet – problemløsning – læring: i arbejdet med personer m. senhjerneskadede.

Et oplæg om tværfaglighedens styrke og de professionelles opgave i at være ”talentspejder”, frem for ”fejlfinder.


15. Paulo Freire og den frigørende pædagogik

Indføring i Freires grundlæggende tanker og ideer og læring, uddannelse og dannelse.

Oplægget vil forsøge at aktualisere Freires ideer til nutiden.


Med venlig hilsen
Jan Hoby
Næstformand i LFS

Mobil: 30 94 81 42 eller Mail: jaho@foa.dk

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9272 Loadtid: 0.115 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9272 Loadtid: 0.115 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9272 Loadtid: 0.115 sek.
Download logo