Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Botilbud bruger en bred vifte af metoder
En kortlægning fra SFI af bosteder med handicappede og psykisk syge borgere viser, at der er en mangfoldighed af metoder i brug. Kortlægningen viser også at det ofte er personalet selv, som vælger metode.
Hvilken faglig metode bruger I i jeres arbejde med beboerne?
Hvis man spurgte de ansatte på bosteder for handicappede og psykisk syge borgere i København, så ville der sikkert afsløre sig et mangfoldigt udvalg af metoder.
At det er tilfældet på Region Syddanmarks bosteder, viser i hvertfald en rapport fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Og forskerne bag vurderer at denne region ikke på dette punkt adskiller sig fra de øvrige regioner.
Tæt på 30 faglige metoder i brug
Der er virkelig utrolig mange faglige metoder i omløb. Kortlægningen viser at der i regionen bruges 15 forskellige metoder rettet mod mennesker med udviklingshæmning, mens de psykisk syge borgere udsættes for 13 metoder i følge oversigten. Oftest er disse metoder forskellige for de to borgergrupper.
Det kan der være mange - og sikkert også glimrende - grunde til.
De fleste pædagoger, ergoterapeuter, sygeplejersker og andre faggrupper som arbejder med beboerne i disse botilbud, har jo stiftet bekendtskab med adskillige faglige metoder under deres uddannelse. Og mange har måske fattet særlig tillid til én af dem. Fx anerkendende pædagogik, neuropædagogik eller kognitive metoder.
Det faglige personale vælger metode
Rapporten viser nemlig at det i høj grad er de ansatte i botilbuddene, som selv vælger eller er med til at vælge metode.
I de fleste tilfælde bliver de faglige metoder der anvendes i botilbuddet fastlagt internt i personalegruppen. Alternativt er det det pædagogiske personale, som har med den enkelte beboer at gøre, som bestemmer metoden.
Det kan betyde, vurderer rapporten, at de erfaringer der samles op i det administrative system kommer til at spille en meget lille rolle. Og det kan yderligere betyde en usystematisk brug af metoder.
Mangel på evidens
Og virker indsatsen og metoderne så?
Forskerne bag rapporten har kigget på evidens, som er den gængse måde at vurdere effekten på. Og evidens er der meget lidt af på området og for metoderne. Og med en tilsvarende lille viden om, hvad indsatsen betyder for borgeren.
Men metoder i botilbud generelt er ret ukendt land, mener forskerne, som peger på at der er brug for både erfaringsopsamling og for en teoretisk-begrebsmæssig udvikling på området.