Er stort virkelig snot... eller er variationen bare stor?
En ny forskningsrapport mener at påvise at store daginstitutioner giver børn dårligere trivsel, læring og udvikling. Vurderingen bygger på kun seks store daginstitutioner, og er det mon nok til at sende et så ubetinget og generelt udsagn på gaden? LFS er stærkt forbeholden og kritisk.
Det er stærke ord, der kommer fra forskerne bag rapporten "Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner" fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.
De mener nemlig at kunne påvise at store daginstitutioner, det vil sige med 100 børn og opad, er væsentlig dårligere for børn end små daginstitutioner. Og de anbefaler derfor at kommuner undlader at oprette store daginstitutioner.
"Men de vidtrækkende konklusioner, som både rapporten og medierne fremhæver, holder ikke vand", mener LFS' næstformand Jan Hoby.
Tegner ikke et retvisende billede
Store daginstitutioner giver dårligere trivsel, dårligere læring og dårligere udvikling, konkluderer forskerne lektor Grete Kragh-Müller og professor Charlotte Ringsmose på baggrund af deres undersøgelse.
Men kigger man nærmere på undersøgelsen viser det sig at den kun omfatter 12 daginstitutioner. Heraf er de seks små institutioner, to er institutioner med mere end 200 børn og fire er institutioner med 100-200 børn.
"Det kan aldrig tegne et retvisende billede af store institutioner. Det kan alene bruges til at råbe: Småt er godt, stort er snot", siger Jan Hoby.
Der er ikke flere børn på mindre plads med færre voksne
En af ankerne i rapporten mod store daginstitutioner er at den mener at påvise at selvom der samlet set er flere kvadratmeter og voksne i de store institutioner, så er der alligevel flere børn på mindre plads med færre voksne pr. barn.
Men det er jo ikke rigtigt, ikke i København i hvert fald, understreger Jan Hoby. Der er ikke i København tale om at nye store institutioner har mindre grupperum.
"Der er heller ikke flere børn pr. voksen i store institutioner i forhold til små. Der er heller ikke færre pædagoger i store institutioner end i små. Pladsprisen er den samme."
Ledelse er også et omstridt punkt. Grethe Kragh-Müller siger at der ikke er noget "der tyder på at ledelsen i de små institutioner er mindre professionel end i de store."
Og det er jo godt at høre, når ledelse nu tager en hel del mere af de små institutioners budget end af de stores.
En række uvederhæftige påstande
Udfordringer i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling, kalder Grethe Kragh-Müller det, de store institutioner løber ind i.
Men det er uvederhæftigt på baggrund af så få institutioner at påstå at børns kulturfællesskaber og udvikling er så meget ringere i store institutioner end i små, mener Jan Hoby.
"Det er også uvederhæftigt at påstå at pædagogiske aktiviteter i store institutioner gennemføres på trods af børnegruppens manglende interesse."
Intet entydigt forhold mellem størrelse og kvalitet
Og på trods af at Grethe Kragh-Müller kalder de store institutioner for et "kæmpe eksperiment", så understreger hun dog også det forbehold at "der ikke er noget entydigt forhold mellem institutioners størrelse og den pædagogiske kvalitet."
Den pædagogiske kvalitet afhænger nemlig af en hel række faktorer, hvoraf størrelsen på institutionen måske ikke er den udslagsgivende? Kvaliteten er nemlig meget varierende på tværs af størrelse, som undersøgelsen viser.
Og dette kunne måske have været konklusionen på rapporten...