Projekt i København knytter mentorer til udsatte børn og unge
Netop som en ny stor undersøgelse viser at udsatte unge har stor gavn af at få tilknyttet en mentor, så går Socialforvaltningen og Børne- og Ungdomsforvaltningen sammen med Ungdommens Røde Kors og Socialt Udviklingscenter SUS om en mentorindsats.
Formålet med indsatsen er helt grundlæggende at styrke de udsatte børn og unges tro på sig selv og deres mulighed for et selvstændigt voksenliv.
Ved at tilknytte en mentor, i form af en nøje udvalgt frivillig person, til den udsatte unge, så får han eller hun en stabil og nærværende voksenkontakt.
Denne voksenkontakt kan hjælpe den unge med de mange problemer i skolen, med familien eller med vennerne, som udsatte børn og unge ofte oplever.
Mentorer får flere unge i uddannelse og arbejde
At netop en mentor kan være en stor hjælp for udsatte unge er for nylig blevet påvist i en stor undersøgelse fra Arbejdsmarkedsstyrelsen.
2.593 unge mellem 18 og 30 år tilknyttet 13 jobcentre deltog, og konklusionen var at blandt den halvdel af gruppen, som fik mentorstøtte, der steg andelen i uddannelse med 30 procent og andelen i arbejde steg med 40 procent.
Det er første gang det er dokumenteret så klart og tydeligt at mentorer kan flytte unge som er langt fra arbejdsmarkedet til uddannelse og selvstændighed.
150 børn og unge får mentor i 12 måneder
Projektet i København løber over tre år og har en noget yngre målgruppe. Ca. 150 udsatte børn og unge i alderen 10 til 15 år fra Nørrebro og Bispebjerg får tilknyttet en mentor i 12 måneder.
Mentorerne skal repræsentere en mangfoldighed, det vil sige der vil blive valgt mentorer med forskellig baggrund, alder og køn. De skal dog alle have en vis livserfaring og ballast.
Tanken er at disse mentorer skal tilbyde barnet eller den unge en tæt og tillidsfuld voksenrelation og fungere som en positiv rollemodel. Hver enkelt vil blive matchet med barnet eller den unge gennem samtaler med dem begge.
Styrke samarbejde mellem kommunen og frivillige
Ved at inddrage frivillige i netop denne funktion i forhold til udsatte børn og unge, så tænker man at børnene og de unge oplever en følelse af normalitet ved at det er en frivillig mentor og ikke en ansat i kommunen.
Projektet med mentorer er også tænkt at kunne styrke båndet mellem kommunen og frivillige. Der er derfor indtænkt et særskilt formål om at udvikle en model for samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer.
Projektet finansieres af Ministeriet for Børn, Integration, Ligestilling og Sociale Forhold, og det koster samlet 3.198.098 kroner.