Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Udlicitering af daginstitution på vej. Men hvad med kvaliteten i børnelivet?
Børneudvalget på Frederiksberg har besluttet at udlicitere en daginstitution til en privat leverandør. Formålet er naturligvis at spare penge.
Men hvad skal der spares på? Antallet af pædagogisk personale? Vilkårene for dem? Aktiviteter for børnene? Lokaler og plads? Og hvad vil en sådan besparelse betyde for kvaliteten af børnepasningen og dermed for børnenes liv?
Når Enhedslisten, SF og Socialdemokraterne på Frederiksberg stemte imod eksperimentet med at udlicitere, var det netop fordi de ser en forringelse af kvaliteten som en logisk konsekvens.
Selv formanden for Børneudvalget, Karsten Lauritsen fra Radikale Venstre, som stemte for beslutningen, er noget skeptisk. Til Fagbladet FOA siger han at han "tvivler på at man kan levere samme kvalitet med den store gevinst, der umiddelbart er sat for øje."
Kolde fødder? Eller går økonomien bare før alt?
Forventet besparelse på op til en halv million
Den gevinst, han og de andre politikere forventer, er 300.000 kroner det første år, og 500.000 kroner de efterfølgende år. Kravet til leverandøren er naturligvis at levere samme kvalitet som nu.
Men hvad er det mon for en privat leverandør, som mener at man kan spare en halv million kroner til kommunen, og gud ved hvad til sig selv - og stadig levere det samme?
I det hele taget er der en del hemmeligt eller ukendt omkring hele tiltaget. Hvad er vilkårene for udliciteringen? Og hvilken eksisterende institution er der tale om?
Tilskud til den udliciterede daginstitution kan fastlægges frit
Op til den store beslutning har Frederiksberg Kommune gjort sig nogle tanker. Blandt andet om tilskud til den udliciterede institution.
Det er ganske vist meningen at der skal konkurreres på lige vilkår, men det springer i øjnene at mens pengene til drift af den kommunale daginstitution fastlægges af kommunalbestyrelsen, så kan tilskuddet til den udliciterede institution fastsættes frit. Det samme gælder for bygningstilskuddet, også det kan fastsættes frit.
For administrationen tænker kommunen at den for den udliciterede institution enten kan være en del af kommunens forvaltning eller via tilskud.
Og endelig den helt store forskel: Der kan trækkes overskud ud af institutionen, der kan bruges til andre formål.
Dårlige erfaringer både her og i Norge
Det er forsøgt før. I sidste halvdel af 1990'erne forsøgte ISS-koncernen sig med at drive daginstitutioner i en række kommuner. I 2002 smed den store virksomhed håndklædet i ringen, efter at Assens og Farum kommuner opsagde kontrakterne på flertallet af de udliciterede daginstitutioner.
Årsagen var at kvaliteten faldt. Forældrene blev utilfredse, det pædagogiske personale ligeså, og arbejdsmiljøet blev dårligt.
I Norge har man erfaringer med at udlicitere daginstitutioner. Men som Fagbladet FOA citerer specialrådgiver i For Velferdsstaten Helene Bank for at sige, "ikke videre positive." Løn- og pensionsvilkårene er generelt dårligere i de private daginstitutioner, og det kan smitte af på børnene, som kan risikere ikke at få de bedste voksne omkring sig.
Desuden er erfaringen fra Norge at de "kommercielle ejere har tendens til ikke at tage børn ind som kræver lidt ekstra", som hun siger.
Kort sagt så konkluderer Helene Bank at det kun er på kort sigt det er fordelagtigt at sælge. På lang sigt taber alle undtagen de kommercielle ejere.
En absurd beslutning
I LFS ryster Thomas Enghausen, formand for almenområdet, på hovedet:
"Det er absurd at vi står i en situation, hvor en række politikere har besluttet at eksperimentere med at udlicitere en daginstitution, når alle erfaringer har vist at det er en rigtig rigtig skidt idé."
Måske har LFS bare sat sig grundigere ind i området end Frederiksberg kommunalbestyrelse. Fagforeningen har i hvert fald deltaget i adskillige konferencer bl.a. i Norge for at kunne være på forkant med den erfaring der findes.
Fører til dårligere løn- og arbejdsforhold
"I LFS frygter vi for hvad det fører med sig. Der, hvor de kommercielle kan tjene penge og skabe deres profit, er jo på dårligere ansættelse og løn. Hvis de åbenlyst skruer på indholdet og den daglige kvalitet er det ikke populært. Så de vælger løn, pension, arbejdsforhold, og det har konsekvenser for arbejdsvilkårene for både det pædagogiske personale, køkkenmedarbejdere og det tekniske personale", understreger Thomas Enghausen.
"Vi har henvendt os helt i starten af forløbet til Frederiksberg Kommune og så sent som i dag gjort det helt klart at vi som faglig organisation, som har overenskomst på deres daginstitutioner, forventer at blive indkaldt, når planerne er konkretiseret. Det mener vi absolut de er nu."
Og så fremhæver han helt overordnet at LFS ikke synes at børn skal bruges som en handelsvare, der skal skabes profit på! Heller ikke på Frederiksberg.
Om et par uger skal Frederiksbergs kommunalbestyrelse behandle sagen. Sandsynligheden for et flertal for udliciteringseksperimentet er desværre overvældende.