Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
20. november 2015
Hver opmærksom på, at KS (KoncernService) har sendt følgende skrivelse ud til alle:
Kære medarbejder i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og i Socialforvaltningen
Der er desværre sket en række fejl i overførslen af data fra det gamle vagtplansystem til KAS i løbet af 2015. Det har medført fejl i afspadsering, arbejdstidsbestemte tillæg og erstatningsfri for medarbejdere i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen.
Flere af jer har derfor oplevet fejl i jeres løn de seneste måneder, nogle har f. eks. oplevet at få udbetalt for meget én måned og at blive trukket i løn en anden måned. Det betyder, at ens lønseddel kan være svær at gennemskue, og vi vil derfor gerne invitere jer til en række åbent hus arrangementer.
På åbent hus arrangementerne kan du møde op (kræver tilmelding, se nærmere nedenfor) og få gennemgået dine lønsedler af en kollega fra Koncernservice, og få en forklaring på de fejl og rettelser, der er foretaget i din løn.
Dato og tidspunkt
Åbent hus arrangementerne foregår følgende datoer og tidspunkter:
- Tirsdag d. 24. november kl. 14.00-17.30
- Onsdag d. 25. november kl. 08.00-13.00
- Onsdag d. 2. december kl. 08.00-11.30
- Fredag d. 4. december kl. 11.30-15.00
- Tirsdag d. 8. december kl. 08.00-12.30
- Fredag d. 11. december kl. 11.00-14.30
- Mandag d. 14. december kl. 08.00-13.00
- Torsdag d. 17. december kl. 13.30-17.30
Tilmelding:
Tilmelding til åbent hus arrangementerne skal ske i Plan2Learn via dette link: https://kk.plan2learn.dk/KursusValg.aspx?id=37358
Du kan også finde en vejledning til at tilmelde dig via Plan2Learn vedhæftet denne mail.
OBS: I skal være forberedte på, at der kan opstå ventetid til åbent hus arrangementerne.
Bemærk, at arrangementerne ligger uden for arbejdstiden.
Adresse:
Åbent hus arrangementerne foregår hos Koncernservice på adressen: Koncernservice - Borups Allé 177, 2400 København NV. Henvend dig ved receptionen, når du ankommer.
Med venlig hilsen
Koncernservice
Vejledning i forhold til: Tilmelding til åbent hus arrangement om lønfejl
Vejledning i forhold til: Læs din lønseddel
2. oktober 2015
Fortsat problemer i København med lønudbetalingerne på special(døgn)området
- i daglig tale kaldet KAS (Københavns Kommunes arbejdsplansystem)
Henover sommeren er det blevet tydeligt for alle, at der er noget der er gået galt i forhold til lønkørslerne - specielt på special (døgn) området.
Alene i Københavns kommunes Socialforvaltning har der ud af godt 7000 ansatte, været 4000 fejlkørsler - og rigtig mange regner vi med er på døgnområdet, da vi har arbejdstidsregler for helligdage o.lign.
Så allerede i juli måned oplevede flere pludselig at få SH- og FO-dage udbetalt, hvorefter vi fik at vide at det var en fejlkørsel, men siden har dette fortsat, og det er nu blevet umuligt for den enkelte at finde hoved eller hale i tingene.
Derfor havde HovedMED i Socialforvaltningen også dette emne på deres sidste møde den 23. september 2015.
Hvad kan og skal du gøre
- Efter sigende skulle alle ledere have modtaget en forklaringsmail omkring den 30/9 2015 (udover den generelle informationsbrev der er kommet ud i september) på de rettelser, man som medarbejder kan se på sin september-lønseddel. Så hvis du har en fået en lønseddel denne gang, hvor der enten er trukket noget i lønnen, eller hvor du har fået yderligere udbetalinger af SH- og FO-dage udbetalt, så tag en snak med din leder om en forklaring.
- Hvis det fortsat er problemer med at tyde tingene, kan lederen benytte en hotlinie til Koncern Service (KS), hvor der skulle være yderligere hjælp at hente.
- Hvis det efter denne kontakt fortsat ikke giver fyldestgørende svar på spørgsmålene, må din leder kontakte en af forvaltningens kontaktpersoner som har med KS at gøre. F.eks. vil det i Socialforvaltningen være Frank Schröder fra Stabscenter SO, man som leder skal maile til.
Hvis du bliver trukket i løn uden fyldestgørende forklaring:
Hvis du oplever at blive trukket i løn, og du ikke kan få en fyldstgørende forklaring på de forskellige træk på lønsedlen, så vil vi (LFS) råde dig til ikke at indgå nogen former for tilbagebetalingsaftale (afdragsordninger). Bed i stedet om et aconto beløb svarende til det fulde beløb, du er blevet trukket for. Dette vil gøre det nemmere i opklaringsarbejdet efterfølende, når der samlet skal kigges på de forskellige løntræk.
- Hvis du i denne situation får et nej til at få det fulde aconto beløb, må du hurtigst muligt kontakte os på mail lfs@lfs.dk, hvor du i emnefeltet skriver ”haster-nej til aconto på det fulde beløb” samt i mailen kort beskriver problemstillingen, samt vedhæfter lønseddel, samt evt. lederens mailsvar.
Fået en fyldestgørende forklaring:
Hvis du har fået en fyldestgørende forklaring og det er tydeligt (også for dig), at du skylder nogle penge, har du ret til at få en afdragsordning, så du ikke skal betale det fulde beløb tilbage på en gang. Hvis dette løntræk allerede er sket på september-lønsedlen, men du på ingen måde mulighed har for at klare de almindelige faste udgifter, må du bede din leder om en aconto udbetaling, som selvfølgelig skal efterbetales i forhold til den afdragsordning, I bliver enige om.
- Hvis du i denne situation får et nej til at få det fulde aconto beløb, må du hurtigst muligt kontakte os på mail lfs@lfs.dk, hvor du i emnefeltet skriver ”haster-nej til aconto” samt i mailen kort beskriver problemstillingen, samt vedhæfter lønseddel, samt evt. lederens mailsvar.
Hvad gør LFS
I øjeblikket har vi som fagforening ingen mulighed for at tjekke enkelte personers lønsedler for fejl, da vi ikke har mulighed for at få relevante saldoer på bl.a. afspadsering o.lign. på de forskellige lønkørsler fra KS.
LFS fortsætter med at lægge pres på KS, og på forvaltningerne, for at få ordnet disse lønsager hurtigst muligt, samt med sikring for at man som ansat får en fyldestgørende forklaring på de forskellige træk der er sket, så man som ansat har en chance for at se, om rettelserne er korrekte.
Helle Haslund