Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Generalforsamling tirsdag den 16. september 2008.
Evaluering af læreplaner
I bestyrelsens fremtidige arbejde fra sidste generalforsamling og frem til i dag havde bestyrelsen bl.a fokus på slutevaluering af loven om pædagogiske læreplaner – bagrunden for dette var at der op til generalforsamlingen i 2006 var tilbudt tema aftner med de 6 læreplans temaer – disse aftner var en stor succes – derfor er det naturligt at afslutte denne generalforsamlings periode med en skriftlig og nu en kort mundtlig beskrivelse af væsentlige punkter i slutevalueringen.
Rapporten er udarbejdet af eksterne konsulenter.
Loven om pædagogiske læreplaner trådte i kraft 1. august 2004. ved indførelsen af loven blev det samtidig besluttet at der skulle iværksættes en midtvejsevaluering marts/april 2006 og en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse med en slutevaluering der skulle foreligge som rapport marts 2008.
Dele af loven om pædagogiske læreplaner fra 2004 er senere ændret i forbindelse med dagtilbudsloven, der trådte i kraft 1. august 2007.
De væsentlige ændringer er:
1. at der er tydeliggjort, at målene inden for pædagogiske læreplaner skal være læringsmål – ikke bare mål
2. at forældrebestyrelsen ikke skal godkende den pædagogiske læreplan, men skal indrages i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgning af den pædagogiske læreplan
3. det er dagtilbuddets leder, der har ansvaret for at den pædagogiske læreplan evalueres – og ikke forældrebestyrelsen
4. kommunalbestyrelsen årligt drøfte dagtilbuddets evalueringer af de pædagogiske læreplaner
Undersøgelsen er lansdækkende foretaget blandt grupper af forvaltnings chefer, daginstiutionsledere, dagplejeledere og formænd for forældrebestyrelser for daginstitutioner og dagplejen – i rapporten er det tydeligt at se hvad dagplejen mener og har opnået ud fra de opstillede svar og tabeller – svarene fra de adspurgte grupper er opdelt ud fra hvilken gruppe der er spurgt.
Jeg vil slutte af med at sige - hvis man har brug for et lille humør løft et ”lille” kick så kan jeg varmt anbefale at man i en stille aftenstund bladre i den ”lille” slutevaluering. (120 sider)
Sammenlignet med øvrige dagtilbud ”så går det godt i dagplejen med arbejdet omkring de pædagogiske læreplans 6 temaer – det er noget der har ”rykket” i forhold til:
1. at der er skabt en stor bevidsthed omkring læring
2. arbejdet med pædagogiske læreplaner har bidraget til, at der bliver sat ord på viden, som ikke hidtil har været formuleret mundtligt eller skriftligt
3. der skabes en faglig stolthed blandt dagplejere.Det kan skyldes, at dagplejen tidligere har haft en mere traditionelt omsorgs- og pasningsmæssigt udgangspunkt og ikke koblet læring til omsorgen og pasning af de mindste børn
I arbejdet med læreplaner viser undersøgelsen endvidere tegn på at de væsnetlige ændringer er sket i dagplejens legestuer, hvor dagplejerne er sammen med hinanden og med dagplejepædagogen her kan man understøtte og inspirere hinanden i brugen af de pædagogiske læreplaner-det tyder også på at ændringerne er færre hjemme hos den enkelte dagplejere.
Et centralt fokus i forbindelse med vedtagelsen af loven om pædagogiske læreplaner har været at styrke den pædagogiske indsats over for børn med særlig behov. Her svares af dagplejelederen at læreplansarbejdet i nogen grad eller i høj grad har ført til ændringer for gruppen af børn med særlig behov.
Jeg vil slutte af med en enkelt tabel hvor dagplejeledere vurdere at pædagogiske læreplaner har haft en positiv betydning for børnenes udvikling på følgende områder: SIDE 47