Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Tillidsrepræsentant på specialskole-KKFO om de nye arbejdstidsregler: Frustrationen er stor
I KKFO'en på Frejaskolen er medarbejderne frustrerede over de nye arbejdstidsregler. Som specialskole har pædagogerne arbejdet i teams med lærerne, og de rammes af de nye regler meget på samme måde, som lærerne bliver.
Frejaskolen og KKFO'en har i mange år haft en særlig måde at arbejde på. Et udvidet teamsamarbejde mellem lærere og pædagoger, som tillidsrepræsentant Klaus Dahl beskriver det.
"Hos os er det meget flydende, hvad der er undervisning, og hvad der er pædagogiske fritidsaktiviteter. Understøttende undervisning? I praksis laver vi ikke andet!", siger han og uddyber:
"Vi har nærmest flydende faggrænser i vores planlægning og samarbejde i teamet, derfor har alle pædagoger her haft en arbejdstidsaftale, som ligner lærernes."
Der er brug for afklaring af understøttende undervisning
Som andre fritidsinstitutioner har de "betalt" for den længere skoletid, i deres tilfælde med fire færre fuldtidsstillinger og to pædagoger, som er fifty-fifty på skolen og KKFO'en.
"Disse to pædagoger er i følge den nye aftale forpligtet til understøttende undervisning, resten af os, 23 pædagoger, er ikke. Men vi gør det jo, vi kan ikke arbejde på anden måde. Og hvis vi fortsætter som nu, kommer vi til at arbejde meget forskelligt", siger Klaus Dahl.
Der er med andre ord brug for afklaring, i forhold til hvad understøttende undervisning er, og om der er nye mål i aftalen, som de skal leve op til.
Stor frustration over at miste fleksibilitet
Uanset hvad, så er det tydeligt for ham og kollegerne at de nye aftaler, de nye arbejdstidsregler, er dårligere, end dem de har nu.
"Fordi vi har arbejdet ligesom lærerne med samme fleksibilitet i forhold til planlægning, forberedelse og placering af arbejdstid, så rammes vi også på samme måde som lærerne. Vi får frataget fleksibiliteten, det er en voldsom ændring."
Det giver stor frustration, fortæller Klaus Dahl. En så stor frustration at det har en kedelig effekt: faggrupperne er blevet langt mere polariserede end de var tidligere.
"Der er sket en skærpelse. Sikkert fordi når man rammes, så bliver man sårbar, og dermed mindre rummelig og fleksibel. Jeg hører om "vores og jeres", "de har fået" og den slags. Jeg oplever en trist sneboldeffekt, som ikke er stoppet endnu."
MEDudvalg og nyhedsbreve
Konkret arbejder de med de nye arbejdstidsregler - og har gjort det allerede fra august sidste år - i Trioen, i MEDudvalget og i en styregruppe, de har nedsat, hvor alle tillidsvalgte og lederrepræsentanter deltager.
De sender nyhedsbreve ud til kollegerne, de har en opslagstavle til at anskueliggøre, og de har holdt en række spørgetimer, hvor især skolelederen har været på.
"Som tillidsvalgt oplever jeg at jeg står i en klemme i MEDudvalget. Jeg er forpligtet til at være medspiller og tage medansvar, men samtidig skal jeg varetage frustrationen i baglandet. Og jeg synes ikke aftalerne er gode, fordi de er dårligere end de var før!"
Afklaring giver ro men ikke glæde
Lige nu planlægger de det nye skoleår. "Og når det ligger fast, kan vi se hvornår vi skal være på arbejde. Det vil give ro, men det kommer ikke til at give glæde", siger Klaus Dahl.
"Men jeg er også realist. Om lidt går vi på sommerferie, og bagefter starter en ny hverdag, hvor vi vænner os til de nye dårligere vilkår", siger han med en vis resignation.