Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Det er hårdt arbejde at være kombinationsansat
Skolereformen giver frustrationer. Tillidsrepræsentant Jimmi Albert Hansen fra Dronen er ansat i en kombinationsstilling og ved fra egen krop, hvor skoen trykker.
Jimmi Albert Hansen er tillidsrepræsentant på fritids/ungdomsklubben Dronen, hvor han er ansvarlig for træværkstedet. Men han er også ansat 18 timer på Sølvgade Skole.
Han er med andre ord ansat i en kombinationsstilling, og det giver unægtelig en del udfordringer.
Dels for Dronen, som skal undvære ham de mange timer, bl.a. en hel dag hvor han er på skolen. Men så sandelig også for ham selv: "Det er hårdt arbejde at være i en kombinationsstilling."
På bar bund alene med en hel skoleklasse
Det hårde består først og fremmest i den såkaldte understøttende undervisning. Det vil sige at den pædagogiske medarbejder står alene med en klasse og med aktiviteter, som er tænkt som understøttende for det tema eller undervisningsforløb, som børnenes lærer har planlagt.
"Det kan fx være knaldhårdt at have en 9. klasse alene en hel dag. Og vi - vi er fire skolepædagoger på Sølvgade Skole - har nogle gange en følelse af at stå på bar bund. Det er til tider med oplevelse at vi skal opfinde den dybe tallerken, når vi står med en hel klasse alene. Det er frustrerende og en faglig udfordring", siger han og tilføjer:
"Vi ved heller ikke, hvad vi skal understøtte med vores aktiviteter. Tidligere havde lærerne tid i deres ferier til at lave årsplan, men nu står både de og vi uden en rød tråd. Det er en udfordring."
De to ledere bør samarbejde mere og bedre
At have to arbejdsgivere er ikke altid let. Hver især vil de gerne have mest muligt ud af medarbejderen. Og Jimmi Albert Hansen har da også oplevet konflikter på den konto, når den pædagogiske leder og skoleledelsen ikke har samarbejdet tilstrækkeligt.
"Det er vigtigt at begge respektive ledere kender hinandens ansvarsområder, så der kan gives den bedste sparring og struktur for at fremme arbejdsmiljøet og undgå umiddelbare hovsaløsninger."
Forhåbentligt bliver det bedre i fremtiden:
"På et nyligt evalueringsmøde med skolepædagogerne og skoleledelsen blev vi nemlig bl.a. informeret om at fremtidens evalueringsmøder bliver udført sammen med de to primære pædagogiske ledere fra Dronen og Brandstationen."
Har mistet forberedelsestid på institutionen
Frustrationerne kommer også op til overfalden, når fritidsinstitutionen ønsker at alle Jimmi Albert Hansens 19 timer der er børnetimer.
"Mens jeg heldigvis har tid til forberedelse på skolen, så har jeg nu ikke længere den forberedelsestid på institutionen, som jeg havde tidligere", siger han og fortsætter:
"Jeg forstår jo godt at institutionen gerne vil have så mange børnetimer fra mig som muligt, på den anden side oplever jeg mig straffet for at jeg på eget initiativ tilbød mig som kombinationsansat."
"Meget af min forberedelse nu sker samtidig med at jeg har børnene. Og jeg skal bruge tid til at købe materialer til værkstedet og holde mig ajour med arbejdsteknikker og andet. Det er meget frustrerende at den tid er skåret væk."
Timerne i klassen sammen med lærerne er værdifulde
Ikke alle Jimmi Albert Hansens timer på skolen er alenetimer med understøttende undervisning. En del er også sammen med lærere, ressourcetimer, kalder han dem. Og der bliver idéen med skolepædagoger helt klar.
"Det er rigtigt godt, når vi er i klassen sammen med lærerne. Så lykkes vi med undervisningsdifferentiering og problemer blandt eleverne."
Han fortæller om hvordan det fx gav pote, da han var sammen med en fysik-kemi lærer, som havde trivselsproblemer i klassen. Efter seks ugers fælles arbejde behøvedes han ikke i klassen mere.
"Det er godt med vores pædagogiske baggrund og erfaringer. Men dem kan vi ikke bruge med 24 elever alene om aktiviteter en hel dag."
Godt med fleksibilitet på skolen
Jimmi Albert Hansen er godt tilfreds med Sølvgade Skole og med skoleledelsen, som han beskriver som både lydhør og professionel.
"Der er en god arbejdsmoral, og der er sat tid af til møder, så vi har styr på tingene. Kollegerne er gode, og der bliver vist os tillid."
Og så er der en fleksibilitet begge veje, som giver gode arbejdsbetingelser og et godt arbejdsmiljø. Bl.a. giver skolen plads til metodevalg og handlefrihed i forbindelse med den understøttende undervisning, peger han på.
Brobygningen tilgodeses ikke nok
Mindre tilfreds er han med den måde, som institutionen har håndteret hans kombinationsansættelse.
Dels er der den manglende forberedelsestid: "jeg synes det er ærgerligt at der ikke er den opbakning omkring forberedelsestimer, som jeg synes der skal være til en opgave som træværkstedet."
Dels prioriteres brobygningen ikke tilstrækkeligt. Jimmi Albert Hansen havde tidligere to aftensvagter i ungdomsklubben. Dem har han ikke længere, da den pædagogiske ledelse prioriterer ham i træværkstedet.
"Men jeg arbejder med udskolingen på Sølvgades Skole, og det ville give god mening, hvis jeg befandt mig i den brobyggerstilling, hvor jeg ville kunne etablere en større og dybere relation til de unge."
Han er også skuffet over at han har måttet aflyse aftenbesøg i ungdomsklubben for 8. og 9. klasser, da hverken skolen eller klubben kan eller vil betale hans aftentillæg. "Også det er en barrierer for brobygningen", siger Jimmi Albert Hansen.