Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Tillidsrepræsentant: De nye arbejdstidsregler kan understøtte logistik og struktur
For Forfatterhuset på Nørrebro har skolereformen og de nye arbejdstidsregler ikke haft de store konsekvenser. Om noget så bliver logistikken og dermed strukturen lettere.
Vi har tidligere kigget på, hvad skolereformen og de nye arbejdstidsregler har af konsekvenser for fritidsinstitutionerne.
Men hvad med 0-6 års institutionerne? Puslespillet med arbejdstidsreglerne og kabalen for at sikre alle ansatte et job berører potentielt også dem.
Hvilken betydning har de nye regler haft for dem?
Nyt hus med ny kultur
Vi starter med Forfatterhuset på Nørrebro og spørger tillidsrepræsentant Maria Porse. Forfatterhuset er en ny (fra 2012) 0-6 års institution med 42 faste medarbejdere.
"Vores udfordringer har ikke ligget i arbejdstidsreglerne, vi har ikke fået nye medarbejdere som følge af skolereformen. Samtidig er vi et helt nyt hus med en ny kultur og har ikke skullet slås med at det betød en ændring."
"Hvis noget, så synes jeg faktisk der er noget struktur, som er blevet lettere, fx plustid. Logistikken er nemmere, der er ikke så mange steder man skal holde styr på", siger hun og tilføjer at det kan se anderledes ud i resten af klyngen, som også omfatter fritidshjem.
Hånd i hanke med strukturen
Struktur er et nøgleord i en stor institution som Forfatterhuset, hvor der er seks vuggestuegrupper og fire børnehavegrupper, fordelt i teams.
De bruger et grundskema som basisredskab til at styre ekstratimer, nuldage, den rullende fredag med mere, fortæller Maria Porse.
"Det er vores leder, som styrer skemaet for alle ansatte. Hun holder meget hånd i hanke med det, og det har jeg det godt med. For så er der en struktur og et regelsæt, som alle kender, og som der holdes fast i."
Naturligvis er der også en fleksibilitet, tilføjer hun, det skal der være - og fra begge sider.
Reggio Emilia skaber også struktur
Et andet element, som skaber struktur i institutionen, er den pædagogik, de har valgt, nemlig Reggio Emilia. Den er fælles for hele klyngen, fortæller Maria Porse.
Det betyder bl.a. at der i stedet for en masse legetøj er kasser med et hav af dimser og ting, som appellerer til børnenes nysgerrighed og sætter deres fantasi i gang, og som de konstruerer alverdens ting med.
"Vi bruger også Barnets Bog, endda udvidet, så også læreplanstemaerne indgår i den."
"Og så har vi et helt fantastisk og specielt hus! Vi har ingen firkantede rum, væggene er buede, og det hele er meget organisk. Det går hånd i hånd med og understøtter den pædagogik, vi har valgt at arbejde ud fra", vurderer Maria Porse, som har været med næsten helt fra Forfatterhusets start.