Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Trio efter LFS' møderække om kerneopgaven: Vi er blevet skarpere på både kerneopgaven og et fælles fokus
At kende sin kerneopgave, at redefinere den, at tale om hvad der er vigtigst, hvorfor man gør som man gør, hvad man brænder for, hvad der giver mening for børnene. Det er nogle af de ting, som Trioen i Brolopperne på Nørrebro er inspireret til af mødet om kerneopgaven.
Oplægsholder var Anders Seneca, direktør i Dogmekompagniet. Overskriften var Kend din kerneopgave - innovation til hverdag. Med undertitlen: forandring, forankring og fælles fokus.
Alle delene er vigtige: at kende og definere sin kerneopgave, at kunne og turde forandre, at forankre, at skabe og definere et fælles fokus. Den proces giver innovation i hverdagen.
At det inspirerer er tydeligt efter en snak med Trioen i den integrerede institution Brolopperne, som blev meget begejstret over de møder om kerneopgaven i daginstitutioner, fritidsinstitutioner, specialinstitutioner og dagplejehjem og legestuer, som LFS holdt i uge 10.
Redefinere institutionen sammen
Trioen i Brolopperne består af leder Svend Kobbernagel, tillidsrepræsentant Helle Brixner og arbejdsmiljørepræsentant Katja Sørensen. De kunne alle tre tage noget med hjem, de kan bruge, hver i deres rolle.
Svend Kobbernagel er ny leder fra årsskiftet, og han hørte med begejstring på opfordringerne til at kigge grundigt på kerneopgaven.
"Som institution skal vi redefinere os selv. Hvor er vi nu, og hvor vil vi gerne hen? Det arbejde skal vi i gang med nu - sammen. Jeg er som leder tilhænger af inddragelse og ejerskab, og også det synes jeg oplægget gav inspiration til, hvordan man kan gøre."
Vi skal kende indholdet i boksen for at tænke ud af den
Helt i starten af Anders Senecas oplæg viser han en tom papkasse - boksen.
"Men han talte ikke om det sædvanlige med at vi skal tænke ud af boksen. Nej, tværtimod, vi skal tænke ind i boksen, for vi skal klart have defineret indholdet i boksen, før vi kan tænke ud af den", siger Svend Kobbernagel.
Han roser oplægget for at være uden meningsløse plusord: "Vi kunne relatere til det, det gav mening, og derfor kan det også flytte folk."
Børnene skal drage nytte af det
Svend Kobbernagel peger på at hver rolle har sin kerneopgave, som skal kendes og defineres.
"Og børnene er selvfølgelig i centrum. Børnene skal drage nytte af det vi gør, det skal give mening. Ellers er vores aktiviteter blot at gøre ting for at gøre ting."
Det handler også om den pædagogiske forståelse, siger han:
"Fx at faglighed ikke er en kompetence i sig selv men midlet."
Han glæder sig til at læse Anders Senecas bog "Kend din kerneopgave - Innovation til hverdag", som institutionen har købt. Derefter er planen at bruge en dag i Trioen på, hvordan det bedst foldes ud i personalegruppen og i Brolopperne.
Skarpere på at få rammerne til at fungere optimalt
Tillidsrepræsentant Helle Brixner fik inspiration til at definere kernen i begge sine opgaver: som tillidsrepræsentant og pædagogisk.
"Pædagogisk er det vigtigt at tale om, hvorfor vi synes det er vigtigt at vi gør netop dette, på denne måde, og netop i dag. Men jeg har også min opgave som tillidsrepræsentant, og jeg skal kende og kunne forandre begge kerneopgaver."
Også hun blev inspireret af Anders Senecas oplæg og kunne genkende meget han sagde, selvom han talte ud fra sin helt anderledes position.
"Jeg kunne rigtig godt lide hans lignelser, hans paralleller. Fx at vi kan føle vi går i vejen for hinanden, og at hvis vi ikke havde børnene, ville vi være bedre pædagoger! Vi skal blive skarpere på hvordan vi får rammerne til at fungere optimalt. Ved at finde ud af hvad der er det vigtigste, så er vi inde ved kerneopgaven. Ja børnene selvfølgelig, men præcis hvad med børnene..."
Det er godt med en kompetenceafklaring
Katja Sørensen har som arbejdsmiljørepræsentant også en særlig rolle ud over den pædagogiske. Og hun kunne se sigtet i oplægget også i forhold til arbejdsmiljøet.
"At have et fælles mål, at kende hinandens kompetencer er vigtigt. Det giver ro i personalegruppen, at alle ved hvad hinanden står for. Det betyder også noget for arbejdsmiljøet."
Netop dette med at afklare hinandens kompetencer og hvad de hver især brænder for, det var noget, hun oplevede som særligt inspirerende.
"Da jeg kom tilbage efter mødet, spurgte jeg nogle af mine kolleger, hvad de brænder for. Og hver især svarede meget forskelligt. Det synes jeg er interessant at vide, så vi kan bruge hinandens forskelligheder og kompetencer. Så vi ved, hvor vi kan inspirere hinanden. Og så skal det tænkes ind i en samlet fælles tilgang med fælles mål."
Nu starter arbejdet at ændre og redefinere
Nu starter arbejdet med at kende kerneopgaven og alt hvad det medfører for Broloppernes ca. 25 medarbejdere. Mange af dem er relativt nye, og nu skal de diskutere, lære at kende, ændre, definere, og redefinere - og få fælles forslag i deres tilgang til opgaven med børnene, hvordan de løser opgaven og hvilke fælles mål de har.
Desuden arbejder de hen mod det optimale, at få Anders Seneca ud til et oplæg i hele den samlede klynge på en temadag.