Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
København d. 06.09.10
Referat
Vedr. møde mellem direktionen og almen ledersektionsbestyrelsen d. 25.08.10
Til stede:
Fra direktionen: Else Sommer, Christine Brochdorf, Lars Øbing,
Fra almen ledersektionsbestyrelsen: Poul Rasmussen, Leif Olsen, Martin Rosenquist, Katia Dahl Bøgvad, Søren Lisberg og Marianne Bentsen
Fraværende: Grethe Dehn
Referat: Katia og Marianne
Dagsorden på baggrund af ønsker fra Almen Ledersektionsbestyrelsen.
Dagsorden og referat:
• Hvorfor er svarene fra kommenteringsfasen ikke offentliggjort, det blev lovet på sidste møde?
Nogle af de indsendte kommenteringer egnede sig ikke til offentliggørelse desuden var det ikke bekendtgjort i skrivelsen fra BUF vedr. kommenteringen at disse ville blive offentliggjort. Resuméet af kommenteringen, som ligger portalen, er indarbejdet som del af indstillingen til det politiske niveau.
Vedr. Høringssvar: Der er lavet en summering/ fortolkning af samtlige 600 høringssvar – disse gives til politikerne sammen med samtlige høringssvar. Det politiske niveau kan vælge at nøjes med at læse summeringen, men har også muligheden for at læse de enkelte høringssvar, hvis der er behov for en uddybning.
Alle høringssvar vil være at finde på portalen.
Hvis det skulle vise sig at der laves væsentlige ændringer i forhold til f.eks. tidligere udmeldte klyngemodeller eller andet, kan det tænkes at der vil opstå endnu en høringsperiode og forhold til de specifikke ændringer.
• Vi kunne godt tænke os det regnestykke som ligger til grund for besparelsen vedr. ferielukning og i sær hvilke parametre der indgår i regnestykket
Der er foretaget en optælling af hvor stort børnefremmødet har været i højsæsonen i sommerferien. Den viste en fremmøde på 27%. Man har lavet en beregning på baggrund af et børnefremmøde på 20%. Ledersektionsbestyrelsen kan ikke helt forstå dette regnestykke og genkender ikke den lave fremmødeprocent som det generelle billede. Direktionen siger at mange ledere fortæller at de ikke bruger vikarer, men mængden af korttids-ansættelser fortæller noget andet. Besparelsen er tænkt som liggende på vikarforbrug. Ledersektionsbestyrelsen har meget svært ved at få øje på hvori besparelsen kan lægge. OBS-punkter: Personalet har krav på at afvikle 3 ugers samlet ferie, nye og små vuggestuebørn holder ofte meget lidt ferie, nogle områder i byen har høj belægning over sommeren p.g.a. sociale/hjemlige forhold, børn kan ikke bare afleveres i en ”fremmed institution” i klyngen uden at der voksne med fra den ferielukkede institution.
Der er ikke lavet beregninger på eventuelle driftsbesparelser (strøm, vand, fjernvarme, mad m.v)
Der vil blive lavet et regnestykke.
• Hvor langt er arbejdsgruppen/planerne med oplægget omkring morgenlukning på fritidshjem og morgenåbning på skolerne i stedet?
Morgenåbningen foreslås at ligge på skolerne, en del af pædagogtimerne til åbningen vil fortsat blive på de enkelte fritidshjem. Aftalen om og planen for hvilke fritidshjem der skal åbne på skolen og på hvilke dage skal tilvirkes af områdeledelse i samarbejde med den lokale skole og de tilhørende fritidshjem. Der er tænkt en model hvor de pædagoger der varetager morgenåbningen på skolen, i formiddagstimerne deslige varetager/deltager i inklusionsarbejdet på skolen til de børn der har behov for en særlig indsats. Det er deslige tænkt at børnene skal skånes for at få for mange skift mellem miljø.
Ledersektionsbestyrelsen giver udtryk for flere OBS/bekymrings-punkter: De pædagoger der åbner på skolen og fortsætter med inklusionsarbejdet kan ikke gå tilbage til fritidshjemmet og fortsætte det pædagogiske arbejde om eftermiddagen (arbejdstidsregler). Børn med inklusionsbehov har behov for gennemgående personer og ikke èn ny pædagog hver dag. Hvordan sikres kommunikation mellem forældre og fritidshjem når børnene afleveres på skolen og går hjem fra fritidshjemmet?
Besparelsen i det enkelte fritidshjem er tænkt på pædagogtimerne til følgeordning om morgenen samt på de timer der dækkes af de øvrige fritidshjem i ordningen. Besparelsen rammer bredt i integrerede institutioner.
• Hvordan vil man optimere de administrative værktøjer, så de bliver en hjælp for klyngelederne og ikke en belastning og tidsrøver?
Fire forvaltninger går sammen om udviklingen af et løft til de administrative værktøjer. 1. prioriteten ligger på hele personaleadministrationen. Man er allerede godt på vej med ”min lederside” som med et log-in giver adgang til alle værktøjer på siden er der også en adgang til en administrationsplatform. Der er allerede etableret en arbejdsgruppe med 3 repræsentanter fra hver af de implicerede forvaltninger. Desuden arbejdes der også på flere planer med at opsamle erfaringer forskellige steder fra (paraplyorganisationer, andre kommuner ect.) Problematikken omkring kommunikation fra enhed til klyngeledelse er endnu ikke afklaret, men der tænkes tanker.
Generelt er arbejdet med en forenkling af det administrative system meget lang, tidskrævende, dyr og kræver at flere forvaltninger er enige i div. prioriteringer.
En forespørgsel til Firmadankortet som nogle institutioner er glade for – men også har haft nogle uheldige erfaringer med. Der er behov for et ”Københavns Kommune” LOGO på kortet da det kan forveksles med andre private kort.
• Skæres der kun 5 timer på hver souschef for at besparelsen kan gå hjem, således at de 32 timer stadig er i institutionen – nu som pædagogtimer?
De 5 timer alene giver ikke den fornødne besparelse – den opstår som summen af timereduktion, souscheftillægget, den nye lønsammensætning til pædagogisk leder.