Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyhedsbrev - December 2008
Så er vi ved udgangen af år 2008 og vi må erkende, at året har været mere hektisk end vi havde forventet.
Rapporten om ledernes psykiske arbejdsmiljø som kom lige op til sommerferien har jo skabt en del opmærksomhed omkring lederne. Ledersektionen gennemførte møder i de 8 distrikter og blev her yderst positivt modtaget. Lederne gav generelt udtryk for at være glade for at komme til orde og ikke mindst at blive lyttet til. Svarene var entydige fra lederne i København. Arbejdsmiljøet er ganske enkelt for ringe og vi kunne konstatere at rapporten blev bekræftet til fulde.
Dette har vi, på foreløbig 1 møde haft mulighed for at fremlægge for direktionen. Her blev det aftalt, at vi skal fortsætte dialogen med direktionen for at sikre, at der tages kompetent og sammenhængende fat på at få løst dette problem. Vi er lige blevet informeret om, at vi vil blive indkaldt til endnu et møde ca. medio januar måned.
Stormøde for lederne i januar 2009
Lederne tilkendegav også at de meget gerne ville deltage i et stormøde for de kommunale ledere. Dette møde har vi fastlagt til den 19. januar 2009 kl. 9:00-12:00. I vil høre nærmere, men sæt allerede nu et kryds i kalenderen. Der er brug for at samle lederne, og vi har en del vi gerne vil i dialog med Jer om. Vi håber også, at I kan byde yderligere ind med bidrag fra Jeres dagligdag.
Der er desværre også en hel del ledere som er kommet i klemme i 2008
Her er nogle af overskrifterne:
Ny Løn – Lønforhandlinger
Vi har nu op til flere gange anmodet om at lederne får undervisning i såvel lønforhandlinger som ny løn generelt. Den viden lederne navigerer ud fra er ganske enkelt alt for forskellig ligesom den, - hvilket mange ledere har oplevet i praksis, - er i direkte modstrid med det vores tillidsmænd er uddannet i. Bemærk at TR har fået en grundig indkørsel i såvel lønaftaler som lønforhandlinger. Både Britt og Elin har bekræftet at ville deltage i et fælles informationsmøde omkring dette. Mødet er bare endnu ikke fastlagt på trods af at Britt overfor forvaltningen tydeligt har markeret, at hun også mener at det haster. Vi følger fortsat op på dette.
Hvad er forretningsgangene egentlig for drift, julegaver m.m?
Vi vil opfordre alle til at være ekstra opmærksomme på, at aftaler samt informationer om driftsproblemer, kurser for hele personalet som er ud over det sædvanlige m.m. sikres med skriftlige informationer til B&U cheferne. Vi har oplevet, at ledere som mundtligt har fået tilsagn til at gøre noget af én chef har fået problemer med at dokumentere dette når en ny chef er tiltrådt.
Ugepakkerne
Ugepakkerne er ligeledes materiale som I skal være meget opmærksomme på at nærlæse. Her står f.eks. et max. beløb for indkøb af julegaver til personalet i ugepakke 49.
I skal derfor være opmærksomme på at tidligere indgåede aftaler ikke er gældende med mindre de er på skrift og IKKE er erstattet af nye, i f.eks. en ugepakke. Det er en rigtig god ide hvis I, i diverse ledernetværk og øvrige samarbejdsfora for kommunale ledere, deler ny viden. Der kan være en lederkollega som har overset noget vigtigt. I skal ligeledes være opmærksomme på at de selvejende ledere har helt andre rammer, som deres bestyrelser er med til at fastlægge.
FAKIR
I skal være obs. på at forvaltningen strammer gevaldigt op omkring regnskabsinstruks, regnskabsførelse samt budgettets anvendelse set i forhold til formålet med at drive en daginstitution. Der tegner sig et generelt billede af at selvforvaltningen kigges efter i sømmene i øjeblikket. For at undgå unødig kontrol og indkaldelse til tjenstlig samtale, vil det derfor være en god idé at tjekke FAKIR på KK-net.
Merindskrivning i bl.a. vuggestuerne
Her har vi endnu en udfordring. Hvis I bruger vikarbureauerne som buffer ved nyansættelser i forbindelse med merindskrivningen i vuggestuerne kan økonomien hurtigt blive belastet. Kommunen vil ikke kompensere for den ekstraordinære udgift I kan få ved at vælge denne løsning. Vi anbefaler derfor at I IKKE bruger vikar fra vikarbureauerne, i forbindelse med jeres opnormering. Forsøg at fastansætte personale og brug den gode jobbankaftale der er indgået mellem LFS og BUF i forbindelse med kapacitetstilpasninger.
I skal også være opmærksomme på at andre medarbejdere I ansætter i forbindelse med flere vuggestuebørn i grupperne, har et opsigelsesvarsel når de bliver fastansat. I kan derfor, også her, komme til, ganske uforskyldt, at bruge for mange penge hvis kommunen lige pludselig ikke har børn til jer.
Vi rejser problematikken i LFS og overfor Direktionen og råder Jer til at kontakte Jeres B&U chefer skriftligt, hvis I har nogle af ovenstående problemer. De må så råde jer skriftligt, til hvordan I skal løse dette. Vi skal nok vende tilbage når vi, forhåbentlig, har nogle konkrete svar på hvordan dette skal løses.
Opmåling af institutioner
I kan kontakte LFS, hvis I er i tvivl om de m2 opmålinger som efterhånden er gentaget nogle gange af forskellige firmaer. Vi har hørt at flere opmålere har målt inde i skabe, på gangarealer og endda områder som slet ikke er institutionens. Det er derfor klogt at være opmærksomme på dette. Vær endvidere obs. på brand- og flugtvejs bestemmelser skal være tjekket og godkendt i tilfælde af at institutionen opnormeres evt. via tvangs-merindskrivning.
Lederinternat
Vi kan glæde Jer med at det er lykkedes os at få fastlagt datoer samt booke lokaler til et lederinternat den 6. og 7. maj 2009 på LO-skolen i Helsingør. Vi er nødt til at bede om en brugerbetaling pr. deltager for dette lederinternat. I vil meget hurtigt i det nye år modtage en invitation med et program og tilmeldingsblanket fra ledersektionsbestyrelsen.
Udviklingskontrakter
Vi har, LFS og Ledersektionen, været indbudt til møder med direktionen om pilotforsøget med udviklingskontrakter til Lederne. Her har vores opgave været at sikre en gensidig forpligtelse imellem såvel institutionen ved lederen og B&U chefen. Endvidere har vi været inde over de opstillede mål. Vi ønsker at fastholde at en udviklingskontrakt inspirerer til dette, - frem for målinger af antallet af konflikter og lignende. Vi oplever en lydhørhed og en interesse i at materialet bliver brugbart og ikke mindst at det afspejler institutionskulturen. Vi har derfor haft en del møder og skrivearbejde i forbindelse med dette også. Dette naturligvis i tæt samarbejde med LFS, ved Britt, Lisbeth og Jan som har deltaget i møderne sammen med Maria.
I lederbestyrelsen har vi haft travlt. Vi har ligesom vores mange kolleger mærket, at det desværre ikke er blevet lettere at være leder i København. Der er derfor ingen tvivl om at ét af bestyrelsens absolutte fokuspunkter for 2009 vil være at få forpligtet BUF til at sætte strategi og handling bag de identificerede problemer om ledernes dårlige psykiske arbejdsmiljø. Vi er, som ledersektion, blevet mere synlige i mange sammenhænge og vi håber på at dette giver grobund for et år 2009 hvor vi alle som ledere kan begynde at mærke et positivt skred i den rigtige retning. Vi fastholder derfor den offensive linje og glæder os til at se mere til alle Jer gode lederkolleger i 2009.
Vi ønsker jer alle en rigtig glædelig jul samt et forrygende godt nytår.
Med optimistisk hilsen
Ledersektionen på almenområdet