Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Ledersektionen LFS
Nyhedsbrev for december 2007
Så er vi ved udgangen af år 2007 og er så småt ved at evaluere året samtidig med, at vi spejder mod år 2008 for at se hvad det kan bringe os.
Niels, vores formand for ledersektionen, er på orlov frem til april, Lorraine Warnock er udtrådt pga. arbejde i anden kommune og Dorte Munk forlader os ved årsskiftet, da hun også har fået arbejde i en anden kommune.
Marialise Rømer overtager Niels Hansens opgaver i bestyrelsen, samt Niels’ plads i HSU.
Lene Hector som er suppleant for Dorte i HSU vil ligeledes indtræde i HSU.
Bestyrelsen vil benytte lejligheden til at takke Lorraine og Dorte for en flot og engageret indsats i bestyrelsen.
I lederbestyrelsen har vi haft travlt. Vi har ligesom vores mange kolleger mærket, at det ikke er blevet lettere at være leder i København.
Nu er det at have travlt jo ikke et ukendt fænomen indenfor vores rækker. Spørgsmålet er så, hvorfor det for mange føles mere hårdt?
Det er alvor for en del ledere. Det er så alvorligt, at kurven over ledere som bukker under for stress er steget markant.
Vi hører det fra vores kolleger i bydelene. Vi hører det fra LFS. Så hører vi desværre heller ikke mere til det. Det er ikke godt nok!
For at få klarhed over det rent statiske vil vi i ledersektionen i det nye år sætte en undersøgelse i gang med hjælp fra LFS. Vi vil vide, hvor mange ledere der er sygemeldt på grund af stress. Vi vil sætte fokus på ledernes arbejdsvilkår og arbejdsmiljø. Vi vil gerne medvirke til, at lederne igen bliver en faggruppe som kan støtte hinanden i, at ledelse også er attraktivt og ikke mindst bliver påskønnet. Ledelse af institutioner, alle former for institutioner, er vigtigt og det er bestemt ikke for tidligt at rette fokus mod mulighederne for at udøve god ledelse.
Vi har meget brug for at høre alle lederes meninger og historier. Vi vil gerne tale Jeres sag, - Jer som ledere i Københavns kommunale institutioner! Vi vil derfor på de kommende bestyrelsesmøder sikre, at den første time af vores møder giver Jer mulighed for at deltage og fortælle os, hvad I oplever. Det første bestyrelsesmøde i det nye år er:
Fredag den 25. januar 2008 kl.10.00. til kl. 11.00.
Vi vil også meget gerne modtage mail fra jer om, hvordan I oplever jeres dagligdag. Hvad synes I er godt og hvad kan blive bedre?
År 2007 har været et hektisk år. Vi har oplevet endnu en omstrukturering og er blevet lidt klogere på, hvor vi er på vej hen. Der er lang vej endnu, men vi oplever, at vi har en direktion som står i spidsen for nye tider. En direktion som lytter og gerne vil noget med og for vores område.
Det er positivt og glædeligt. Vi har en oplevelse af, at mange af distrikterne har det svært.
Det er mærkbart, at der er en del i forvaltningerne både centralt og decentralt som har sagt op.
Det tager tid at lære nye kolleger op. At nogle distrikter også har ligget i flytterod m.m. har ikke gjort det lettere. Vi håber at de nye tider vil slå igennem på alle niveauer i 2008 J
Budgetkampen i 2007 var en af de mest succesfulde kampagner i mange år.
Der var succes på flere niveauer; politisk, resultatmæssigt, aktivitetsmæssigt og mediemæssigt. Mere end 2700 forældre blev samlet til møder rundt i byen og der blev bakket op om forældreblokader m.v.
Det har virkelig været et år med tempo og et utal af nye initiativer som er kastet ud i en heftig strøm. Der har i 2007 været institutionssammenlægninger og -lukninger, afbureaukratiserings- og kompetenceprojekter, sprogtests. De tidligere UU institutioner har fået ”NY LØN” udlagt. Det er ikke gået helt gnidningsfrit. Flere institutioner har oplevet at deres Tillidsmænd på deres kurser i LFS fik bedre uddannelse end den lederne har fået. Der er derfor fortsat en del som ikke føler sig tilstrækkeligt uddannede til at løse denne nye opgave. Det vil vi også følge op på i det nye år. Her kan vi måske spejde til den uddannelse som de tidligere FA institutioner har fået da de fik indført NY LØN? Der er også forskelligheder i budgetstyringsredskaberne både imellem de tidligere FA og UU institutioner og for den sags skyld også imellem de enkelte distrikter. Vi er dog blevet stillet i udsigt at de nye fælles budgetstyringsredskaber skulle være til råde fra marts 2008.
Selv i december, hvor vi plejer at kunne rette fokus mod de børn og familier som har det svært på denne tid af året, hvor der er pres på julegaveprojekter, julefester og regnskabsafslutning, er det væltet ind med nye opgaver, mødeindkaldelser og kurser. Pu-ha. Juleferien kommer ret belejligt for os alle J
Selv om vi er pressede… selv om året har været hårdt, tror vi på, at vi vil kunne begynde at mærke de nye og bedre tider i år 2008.
Bestyrelsen har deltaget i et møde med direktionen og blev rigtig godt modtaget. Vi havde en yderst positiv og refleksiv dialog. Vi har en klar aftale om at mødes igen i det nye år hvilket vi vil se frem til.
Børne- og Ungdomsudvalget vedtog den 5. december 2007 en ny budgettildelingsmodel for institutioner med børn fra 0 – 9 år. Forvaltningen hæfter sig ved at 60 % af høringssvarene var positivt indstillet overfor principperne bag den nye budgettildelingsmodel. Det viser sig dog, at tilslutningen alene går på, at det er en god ide med ensartet, overskuelig og enkel budgettildelingsmodel. Det nye forslag politikerne vedtog, blev ændret på flere væsentlige punkter.
I skrivende stund har vi endnu ikke fået udmeldt det nye budget med en pladspris. Der er mange af os som ikke helt kan gennemskue, hvordan vores nye budget vil se ud. Det bliver spændende at modtage det og se om løfterne indfries mht. større gennemskuelighed og ikke mindst bedre styringsredskaber vil blive en del af vores nye hverdag.
Bestyrelsen vil arbejde for, at fritidshjemmene og klubberne sikres en mere synlig og ligeværdig behandling af centralforvaltningen. Samtidig skal der sikres en større forståelse for den særlige plads som fritidspædagogikken indtager i børns liv med et positivt fokus på børns fritidsliv i fritidsinstitutionerne. Bestyrelsen mener endvidere fritidshjemmene fortsat skal bevares som selvstændige institutioner.
Kommunen skal i 2008 evaluere samtænkningen mellem skole og fritidshjem. Fritidshjemmene er et kompetent og vigtigt alternativ og medspiller til skolens mere strukturerede og skemaplanlagte indlæringsmiljø. Vi vil arbejde for, at der sikres en større grad af ligeværdighed i samtænkningen, som ellers ses som et godt initiativ, der mange steder har givet et godt samarbejde mellem skole og fritidshjem.
På den faglige side sker der også noget. Vi har, på nærmeste hold, oplevet LFS løbe stærkt for at løse de utallige opgaver året har budt på. Der er blevet brugt mange ressourcer på at støtte ledere, som har det rigtig svært. Der har været et utal af lønaftaler som har cirkuleret frem og tilbage imellem distrikterne og LFS. Der er lagt et stort og kompetent arbejde i at sikre de bedst mulige løn - og arbejdsvilkår for de 150 personer i ledelserne på alle niveauer omkring sammenlægninger og lukninger.
Vi har som ledersektion opnået et tættere samarbejde med LFS og det oplever vi som yderst frugtbart for begge parter.
Vi er klar til et nyt år og vi glæder os til nye udfordringer. Vi glæder os til at arbejde for, at vi ledere igen får mulighed for at arbejde med at udvikle såvel personale som pædagogik. Vi glæder os til at gå i spidsen for at samle lederne og sikre et arbejdsfællesskab, hvor vi bliver mere tydelige internt og eksternt. Vi vil have institutionsledelse på dagsordenen!
Vi vil forsat arbejde på at blive mere offensive og synlige som bestyrelse, både i forhold til lederne og i forhold til direktionen / politikerne m.v.
Fremtidens pædagogiske ledelse. Udgangspunktet er, at lederne er ledere af pædagogiske arbejdspladser og at ledelsesopgaven henter sit udspring heri. Ledernes arbejdsvilkår bestemmes af to forhold: det pædagogiske fag og lederopgaven = ledelse af pædagogiske arbejdspladser er et fag, der bygger på pædagogprofessionen.
Vi ønsker jer alle en rigtig glædelig jul samt et forrygende godt nytår.
Med optimistisk hilsen
Ledersektionen på almenområdet
Bestyrelsen:
Marialise Rømer, ”Dronen”, Indre By. Tlf.: 33 13 61 41 E-mail: marroe@dronen.kk.dk
Martin Rosenquist, ”Ellepilen” – Valby. Tlf.: 36 17 66 15 E-mail: Villy42000@yahoo.dk
Poul Rasmussen, ”Lykkebo” – Valby. Tlf.: 36 17 64 45 E-mail: porasm@lykkebo.kk.dk
Lene Hector, ”Havkatten” – Amager. Tlf.: 32 84 78 76 E-mail: Lene.Hector@buf.kk.dk
Britt Riese-Andersen, ”Humlebien” Nørrebro. Tlf. 35 30 92 92 E-mail: brries@humlebien.kk.dk
Henrik Steen Knudsen, ”Radisen”, Brønshøj – Husum Tlf. 36 17 66 15 E-mail:radisen@buf.kk.dk