LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 ledersektioner i LFS
  • Almenområdets ledersektion
  • Nyt fra ledersektionen
  • Ledersektionens høringssvar til ny inst.struktur - udkast til klynger
 

Sidemenu

  • Udtalelse fra medlemsmøde for pædagogiske ledere og klyngeledere afholdt 3.11.2022
     
  • Slides fra Ledersektionens medlemsmøde den 03.11.2022
     
  • Bekymringsskrivelse fra Almen Ledersektionsbestyrelse til BUF direktion
     
  • Ledersektionens kommentarer til BUUs punkt om administrative fællesskaber
     
  • Årsmøde 15.5.2017
     
  • 13.10.2016.: Konference for pædagogiske ledere, fritidstilbudsledere, KKFO-ledere og fritidscenterledere
     
  • Børne- og Ungdomsudvalgets dagsorden 10. maj
     
  • 23. maj 2016: Generalforsamling
     
  • 26. februar 2016: Møde for ledere
     
  • Nyheder fra ledersektionen - december 2015
     
  • Høringssvar: Justering af klynger
     
  • 21.5.: Almen ledersektions årsmøde
     
  • Høringssvar: Fremtidens fritidstilbud – høringsrunde II
     
  • Høringssvar: Fremtidens fritidstilbud
     
  • Ledernyt december 2014 og januar 2015
     
  • Brev til områdecheferne om fremtidens fritidsinstitutioner
     
  • Ledernyt oktober
     
  • Ledernyt juli og august 2014
     
  • Nyhedsbrev marts 2014
     
  • Nyhedsbrev juni 2013
     
  • Tillidsdagsorden: Invitation til fælles medlemsmøde for LFS ledermedlemmer
     
  • Generalforsamling 24. maj 2012
     
  • Medlemsmøde om klynger 29. marts 2012
     
  • 22.11. Møde for almenområdets ledere: Velfærdsledelse i en brydningstid
     
  • Nyhedsbrev fra ledersektionen - oktober 2011
     
  • 10.6.2011i: Årsmøde for pædagogiske ledere og klyngeledere i Indre By, Østerbro, Nørrebro, Tingbjerg og Amager
     
  • 23.5.2011: Almen ledersektions årsmøde
     
  • Københavns kommunes svar til ledersektionen om klynger og besparelser
     
  • Ledersektionens brev til Anne Vang om klyngestruktur og besparelser
     
  • Høringssvar: Forældreindflydelse i ny institutionsstruktur
     
  • Høringssvar: Ny budgetmodel
     
  • Nyhedsbrev september 2010
     
  • Referat fra møde ledersektion og BUF-direktion 25.8.2010
     
  • Ledersektion-Almen: om at morgenåbning flyttes til skoler
     
  • Ledersektionens høringssvar til ny inst.struktur - udkast til klynger
     
  • Søren Smidts powerpoint fra ledermøde 5.8.2010
     
  • 5. august 2010: Almen Ledersektionsbestyrelsen i LFS inviterer til sensommermøde
     
  • Pressemeddelelse: Vi har ikke blåstemplet klyngeinstitutioner
     
  • Plancher fra generalforsamlingen - om selvledelse
     
  • Udtalelse fra generalforsamlingen 19.5.2010
     
  • Generalforsamling 19. maj 2010
     
  • Adgang til Fakir
     
  • Tids- og procesplan for pilotprojektet med udviklingskontrakter på daginstitutionsområdet
     
  • Nyhedsbrev december 2008
     
  • Generalforsamling 22. maj 2008
     
  • Undersøgelse af daginstitutionsledernes arbejdsmiljø
     
  • Ledersektionens høringssvar på BUFs strategiplan
     
  • Nyhedsbrev december 2007
     
  • Ledernes høringssvar: Ny budgetmodel 2008
     
  • Henvendelse til Center for Ressourcestyring i forbindelse med lønaftaler / udmøntningsgaranti
     
  • Ledernes henvendelse til BUF om jobbank
     
  • Nyhedsbrev fra ledersektionsbestyrelsen - 30.08.2007
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
18.8.2010  | Almen  
  
 

Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Rådhuset
1599 Københavns V.

17. august 2010

Høringssvar vedr. ny institutionsstruktur - udkast til klynger

Landsforeningen for Socialpædagogers (LFS) almen ledersektionsbestyrelse ønsker gennem dette høringssvar at kommentere BUF's udkast til "Ny institutionsstruktur - udkast til klynger

Såfremt Børne- og Ungdomsudvalget og Borgerrepræsentationen i København beslutter "klyngeledelse" bliver der tale om en radikal organisatorisk forandring i institutions- og ledelsesstrukturen i de kommunale institutioner.

Forandringsprocessen kommer til at gribe ind i en institutionskultur der igennem rigtig mange år har været præget af høj grad af decentralisering, selvforvaltning og pædagogisk og ledelsesmæssig autonomi. En institutionsstruktur og kultur der har bygget på samarbejdet mellem personale, institutionsleder og forældrebestyrelse, - og som har været udviklet og forankret i engagementet i institutionens pædagogiske grundlag, særkende og grad af forskellighed i forhold til Københavns Kommunes mangfoldige dagtilbud.

LFS almen ledersektionsbestyrelse ønsker at fastholde nærhed, kontinuitet og tryghed som bærende principper i det daglige pædagogiske arbejde i den enkelte institution fordi udfoldelsen af disse principper giver mening og skaber trivsel og udvikling for den enkelte medarbejder og leder.

Hvis man indfører ”klyngeledelse” er det vigtigt at skabe aggregeret ledelsesinformation direkte fra klyngeleder-niveau til det politiske niveau uden kontraktliggørelse - og uden oplevelsen af det forvaltningsmæssige filter og kontrol. LFS almen ledersektionsbestyrelse ser klyngelederne som bindeleddet mellem den økonomiske og politiske kommunikation top-down - og den pædagogiske kommunikation bottom-up.

De kommunale institutionsledere har gennem flere år udtalt ønsket om at kunne påvirke det politiske system gennem direkte dialog med politikerne. Klyngeledelsesstrukturen kan være katalysator for denne direkte dialog. Klyngeledelse betyder indplacering af endnu et ledelseslag i det vertikale ledelseshierarki. Dette ekstra klyngeledelseslag giver mulighed for at overskride de nuværende bureaukratiske ledelses- og kommunikationshierarkier i Børne- og Ungdomsforvaltningen, og kan medvirke til at styrke bottom-up processer såfremt der f.eks. 2-4 gange årligt gennemføres dialogmøder mellem klyngeledere og Børne- og Ungdomsudvalget.

En fundamental forudsætning for at en så stor forandringsproces kan løses, er en prioritering og styrkelse af forvaltningens sociale kapital. Nøglebegreberne samarbejde, respekt og tillid skal være ledetråde i udviklingen af klyngeinstitutionerne. Som professor Tage Søndergård skriver, så vil forandringsprocesser blive mødt med modstand og mistillid hvis ikke der er en gensidig tillid og respekt i organisationen og samarbejde i forandringsprocesserne.
Det gælder både på det horisontale plan i institutionerne, men ikke mindst på det vertikale plan og her viser leder-APV'en desværre et stort underskud. Der påhviler derfor forvaltningen et stort medansvar for at få rettet op på den sociale kapital og sikre ledernes medinddragelse og medindflydelse i forandringsprocessen.

Som der fremgår af Scharlingrapporten fra 2008 og leder-APV'en fra 2009, så er ledernes psykiske arbejdsmiljø under et voldsomt pres.
Når der skal rettes op på ledernes og medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø, bliver det derfor nødvendigt at skabe bedre vilkår for varetagelsen af ledelsesopgaven i de forskellige ledelsesniveauer. Det gælder både i forhold til tid og kompetence til ledelsesopgaverne samt faglig og personlig udvikling.

Ledernes faglige kvalifikationer og personlige udvikling skal vedligeholdes og udbygges gennem kompetence- og udviklingsforløb, således at kvalifikationer og kompetencer matcher de nye ledelsesroller og ledelseskrav. Der skal med andre ord sættes fokus på rammevilkår og snitflader i forhold til den administrative, strategiske-, pædagogiske og personaleledelsesopgave. Der skal udvikles et forum for samarbejde, sparring og pædagogisk udvikling i klyngeinstitutionen.

Ledere og medarbejdere står overfor en stor udfordring i forbindelse med den radikale organisationsforandring,. Ledernes særlige rolle i forhold til at være dynamo for udviklingen kan blive svær at håndtere samtidig med deres egen ledelsesrolle i "klyngen" skal defineres og redefineres.

For at kunne støtte lederne i denne forandringsproces forventer LFS ledersektionsbestyrelse at BUF's politikere og forvaltning prioriterer og sikrer et godt psykisk arbejdsmiljø for de kommunale institutionsledere.

Forvaltningen og områdelederne skal denne gang tage ejerskab med det samme, hvis der bliver truffet beslutning om klyngeledelse

LFS ledersektion anbefaler at der investeres i en langtidsholdbar og god ledelsesstruktur ved;

  • at der sikres opfølgning på leder-APV
  • at der foretages en arbejdsmiljøvurdering af hvilke risici der skal sættes fokus på: inden, under og efter klyngen er etableret
  • at arbejdsmiljøprocessen supportes af forvaltningen
  • at klyngeledelsen oplever forvaltningens støtte og vejledning i implementeringen af den nye ledelsesstruktur og forandringsprocessen
  • at der sikres den nødvendige tid til mødevirksomhed i forandringsprocessen
  • at der er udarbejdet en tydelig og systematisk kommunikations- og inddragelsesplan for forandringsprocessen
  • at institutionerne sikres god mulighed for at forankre og konsolidere den nye organisations-, ledelses - og samarbejdsstruktur i klyngen
  • at fokus i forandringsprocessen bliver på klyngens behov frem for evt. implementering af nye centrale krav og projekter, herunder udviklingskontrakter
  • at ledernes faglige kvalifikationer og personlige udvikling vedligeholdes og udbygges gennem kompetence- og udviklingsforløb, således at kvalifikationer og kompetencer matcher de nye ledelsesroller og ledelseskrav
  • at der gennemføres regelmæssige udviklingssamtaler og planlægning af ledernes efteruddannelse
  • at der sikres en mødestruktur med respekt for bottom-up processer, - og hvor der bl.a. sikres et mødefora for 2 - 4 årlige møder mellem klyngeledere og Børne- og Ungdomsudvalget (det politiske system)
  • at samarbejdet i klyngeledelsen er dybt forankret i de lovpligtige pædagogiske læreplaner for 0-6 års området og i det pædagogiske arbejde for resten.

Selvom ovenstående er meget vigtige faktorer for de fremtidige klyngeledelser kan det ikke undgås at økonomien spiller en stor rolle for klyngernes succes.

Hvilke økonomiske konsekvenser starter de nye klynger op med?

Der er endnu ikke fastlagt retningslinjer omkring overførelse af over- og underskud.
Der er sat en gældsaneringsordning i gang, hvor den enkelte institution kan modtage det samme beløb som de selv er i stand til at spare på deres underskud dette år.
Men der vil selvfølgelig være ”klynger” som starter op med et underskud ud over de kommende besparelser, hvilket er problematisk.

Besparelsen på de 80 millioner, som i det udsendte materiale går under betegnelse ”klyngebesparelse” udgør ca. 2 % af det samlede budget, men børnesammensætningen i klyngen har en betydning for beløbets størrelse pga. besparelsen på pladsprisen.

Det fremgår ikke, i det udsendte materiale, hvad besparelsen på opsigelse af souscheferne i de enkelte institutioner betyder, men udregningen skulle være at souschefens løn forsvinder og at institutionen i stedet bliver tildelt en 32 timers pædagog på gennemsnitslønnen.

Klyngelederens løn skal ligeledes finansieres af klyngens budget.

LFS ledersektion anbefaler;

  • at den omfattende besparelse bliver ligeligt fordelt mellem de kommunale, de selvejende, KKFO´er samt de ”rene” klubber.
  • at den nye budgetmodel hurtigst muligt bliver offentliggjort så den reelle besparelse og konsekvenser kan udregnes i den enkelte klynge.
  • at Børne- og ungdomsudvalget påtager sig det ansvar besparelsen betyder for den daglige pædagogiske praksis. Det er ikke ”kun” 80 millioner kroner der skal spares men yderligere ca. 200 millioner.

Det kommer naturligvis til at gå ud over børnene!

På vegne af LFS almen ledersektionsbestyrelse

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5550 Loadtid: 0.085 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5550 Loadtid: 0.085 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5550 Loadtid: 0.085 sek.
Download logo