Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Almen ledersektionsbestyrelsens brev til Børne- og Ungdomsudvalget:
10. september 2010
”Fritidshjemmenes morgenåbning overføres til skolerne”.
Så er forslaget omkring fjernelse af morgenåbningen fra fritidshjemmene og over på skolerne endnu engang kommet på banen, ikke fordi argumentationen er blevet bedre, men endnu et bevis på, at de personer som kommer med et sådan forslag stort set ikke aner hvad der foregår om morgenen på de Københavnske fritidshjem.
Denne gang nævnes skiftet fra fritidshjemmet og over til skolen som noget negativt og ikke vigtigheden af, at de børn der møder ind om morgenen, møder ind til kendte og trygge omgivelser, med deres egen garderobe, stuer, voksne og børn som de kender, plads til at gøre det som for dem er vigtigt, nogle skal havde en lille lur, andre vil sidde og læse eller lege med nogle af de andre børn, beskeder fra forældre til personalet kan gives, aflevering af tasker med ting som børnene skal bruge efter skoletid, en god afsked med mor eller far, stort set alt det der giver en god start på dagen i rolige omgivelser.
Dette ønskes nu flyttet på skolen, så samtlige børn fra de omkringliggende fritidshjem kan mødes i skolens EAT-lounges eller andet alternative lokaler med skiftende voksne. Her vil børnene få tilbudt morgenmad og personalet kan f.eks. tilbyde sportsaktiviteter. Der bliver talt om en fast og så lille en gruppe af medarbejdere, 1-2 medarbejder fra hvert fritidshjem.
I oplægget er der intet nævnt omkring åbningstider, men man forventer at der i gennemsnit vil møde 30 børn op.
Besparelse 9 mil. hvoraf de 3 mil. bliver ført tilbage til skolen til en ”indsats for børn med særlige behov på skolerne i 2011”. Altså samlet besparelse 6 mil..
Det kan der måske også være behov for, når man ser hvad man efterhånden byder de Københavnske børn. Da alle børn i fritidshjemmene skal behandles lige dårligt, gælder ordningen også de børn som går i integreret institutioner med 0-5 årsbørn, således at selv om deres institution har åben, så skal forældrene afleverer fritidshjemsbørnene på skolen. Hvis man har tidlig indskrevne børn i perioden april-juni, skal disse børn morgenåbne på fritidshjemmet og de andre børn i fritidshjemmet på skolen, dette kræver selvfølgelig en del personale, hvis det er det samme fritidshjem som åbner både på skolen og fritidshjemmet.
Hvordan skal besparelsen så udmøntes?
Som jeg læser det bliver den fulde besparelse lagt ind, som en reduktion af pladsprisen, således at alle er med til at betale og de fritidshjem som indgå i morgenåbningen modtager ikke penge til denne opgave, dette gælder også hvis man modtager 1 aprilbørn.
I oplægget skriver man at det er vigtigt at bevare fuldtidsstillingerne på fritidshjemsområdet og kommer med forskellige forslag. Dem vil jeg nødig kommenterer, men blot nævne, at de gamle U-U institutioner stadig har en arbejdstidsaftale som er baseret på en årsnorm, som bygger på forberedelsestid, børnetid samt samtænkningtid.
Omkring de beskrevne muligheder for at komme af med medarbejderne på fritidshjemmene og hvilke problemer det kan forvolde, samt forventningen omkring udskiftningsgraden af personalet, kan man nok med dette forslag se frem til flere end de 57 stillinger som blev udskiftet i 2009.
Med venlig hilsen
Almen ledersektionsbestyrelsen i LFS.
v. Bestyrelsesmedlem Leif Olsen