Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til
Socialforvaltningen
Mål- og rammekontoret for handicap og psykiatri
Bernstorffsgade 17, 4. sal
1592 København V
August 2010
Høringssvar over udkast til kvalitetsstandard for midlertidige botilbud på handicapområdet (§107-tilbud)
LFS og SL ønsker gennem dette fælleshøringssvar at kommentere udkastet til en ny kvalitetsstandard i Københavns Kommunes Socialforvaltning for målgruppen til et § 107 tilbud.
Intentionen om at give borgere, pårørende og sagsbehandlere en enkel og klar information om, hvilket serviceniveau man som borgere kan forvente finder vi positiv.
Vi vil dog gerne opfordre til at der bliver kigget på de forskellige afsnit igen, så de sprogligt bliver tilpasset hinanden, så sproget bliver mere flydende, inden den færdige udgave bliver offentliggjort.
Samt gøre opmærksom på, at der med formuleringer som ’Københavns kommunes botilbud’ ikke får hele viften af selvejende tilbud med i beskrivelsen.
Vi kan ligeledes til fulde støtte op om Socialudvalgets overordnede målsætning med indsatsen som er:
- Kommunen skal bidrage til, at den enkelte borger får øget livskvalitet.
- Kommunens indsats skal bidrage til, at den enkelte borger bliver mere selvhjulpen.
Vi er dog bekymret for, at kvalitetsstandarden ikke i praksis kommer til at beskrive den hjælp og støtte, borgeren reelt har behov for, men mere bliver beskrivende for hvilken kvalitetsstandard der er råd til, i Socialforvaltningen, i et givent budgetår.
Hvilket der også bliver understreget med sætninger som: ”Nærværende kvalitetsstandard fastsætter det serviceniveau, du som borger kan forvente at modtage..” (Citat taget fra: Resume) samt ”Kvalitetsstandarden revideres mindst hvert andet år.” (Citat fra: Socialforvaltningens mission og målsætninger 1.1)
I forhold til udkastet til Kvalitetsstandard for midlertidige botilbud på handicapområdet § 107, skal vi anføre følgende:
- Det er tidligere beskrevet, at kvalitetsstandarden er udviklet med afsæt i metodikken Fælles Sprog 2 og derved omhandlende den del af kvalitetsstandarden, hvor det drejer sig om borgerens behovsudredning. Men vi er uklare på, hvilken kobling der mellem kvalitetsstandardens ydelsesbeskrivelser og Fælles Sprog 2
- Uanset om man som borger bliver visiteret til en (som her) § 107 eller § 108, vil vi knytte følgende kommentar til ydelsesbeskrivelserne: Det er vor klare opfattelse, at borgere der indgår i særlige projekter (i daglig tale kaldet enkeltmandsprojekter) ikke kan indgå i et sådan skema, hvilket også blev tydeliggjort i pilotprojektet for Fælles Sprog 2. Derfor er vi uklare på, hvordan og hvorledes der tages højde for dette i kvalitetsstandarden.
- Der står ligeledes andet sted, at kvalitetsstandardens serviceniveau er beregnet på baggrund af det faktiske serviceniveau på kommunens botilbud på handicapområdet samt at kvalitetsstandarden udgør en minimumstandard for serviceniveauet. Vi er uklare på, hvordan man i samme tekst både kan sige, at kvalitetsstandarden er et udtryk for praksis og samtidig udråbe den som minimumstandarden. Er det et udtryk for, at der allerede i dag arbejdes på dette minimum af standard på de midlertidige botilbud - eller hvordan er disse tal fremkommet og på hvilket grundlag?
- Fremkommer minuttallene i ydelsesbeskrivelsen derfor af nød i forhold til den givne budgetrammen eller er de fremkommet af noget, taget ud fra anden sammenhæng og i så fald hvilken?
- Hvor er retskravet for borgeren, hvis borgeren ikke er tilfreds med de tildelte minutter?
- Hvem har ansvaret, hvis den bevilgede tid ikke er der i praksis?
- Det er forvaltningens klare opfattelse, at kvalitetsstandarden fremover vil kunne bidrage til en større grad af budgetsikkerhed. Det er ikke vor opfattelse, at der her bliver talt om tilbuddenes budgetsikkerhed, men alene Socialforvaltningens, hvilket vi kan have en vis bekymring for.
- Vi er ligeledes bekymret for den tid man som medarbejder har behov for og som ikke er beskrevet og dermed ej heller er taget højde for i kvalitetsstandarden. Selvom dette er et udkast er en kvalitetsstandard for den enkelte borger i forhold et en visitering til en § 107 botilbud, er der i dagligdagen behov for at medarbejderne bl.a. har tid til hjælp til udarbejdelse af diverse notater, mødeaktiviteter, opfølgning, opkvalificering etc.
Samt med hensyn til den tid, der skal bruges på at udarbejde bl.a. 3x årlige pædagogiske handleplaner samt den overordnede handleplan § 141 1x årligt i samarbejde med Handicapcenter København, beboerøkonomi, gældsafklaring, større indkøb etc.
Vi vil sluttelig gerne pege på, at hvis kvalitetsstandarden skulle blive vedtaget, ønskes der fremadrettet løbende information samt drøftelser af kvalitetsstandardens serviceniveau samt minimumstandarden i Socialforvaltningens HovedMED.
Med venlig hilsen
Helle Haslund, LFS (Landsforeningen for Socialpædagoger)
Og
Lars Petersen, SL (Socialpædagogernes Landsforbund) kreds Storkøbenhavn
Læs her: Udkast til kvalitetsstandard for midlertidige botilbud på handicapområdet (§107-tilbud)