Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LFS-høringssvar:
Strukturtilpasning på fritidshjemsområdet
Til:
Børne- og Ungdomsforvaltningen,
Københavns kommune
20. marts 2009
Høring vedr. strukturtilpasning på fritidsområdet
LFS vil hermed skriftligt tilkendegive vores svar på strukturtilpasning på fritidshjemsområdet.
LFS er enig i at målsætningen med strukturtilpasningen er, via tilpasning, omlægning og fleksibel udnyttelse af kapaciteten, at skabe sammenhæng mellem plads- og kapacitetsstrukturen på hele 0-18 års området. LFS er enig i, at der skal sikres en effektiv organisering og kapacitetsudnyttelse, samt at skabe bæredygtige og dermed fremtidssikrer de selvstændige kommunale fritidshjem.
Med bæredygtige og selvstændige fritidshjem, mener vi også dette vil være hele grundlaget for at den fritidspædagogiske indsats vil have de optimale og kvalitative muligheder for at udvikle sig.
LFS’s holdning til bæredygtige institutioner og institutionssammenlægninger er ikke ny.
Igennem de senere år har vi diskuteret vigende børnetal, små og mindre institutioners sårbarhed, vi har understøttet sammenlægning af institutioner på samme adresse og vi har i samme forbindelse ofte optimeret ledelse via ledelsesforsøg i samme moment.
Efter vores opfattelse kan man sagtens på en og samme tid lave større institutioner og hylde mangfoldigheden. Mangfoldighed handler ikke om størrelse, men om indhold og metodefrihed.
Med baggrund i ovennævnte vil vi påpege, at LFS er principiel uenig i en sammenlægning af en kommunal og selvejende institution, Uno og Krudtuglen på Vesterbro, som i sin konsekvens fremtidigt vil hvile på selvejende driftsvilkår. Vilkår som ansættelsesretligt vil indsnævre vores medlemmers mulighed for tryghed i ansættelsen fra Københavns kommune som bredt ansættelsesområde, til ansættelse på begrænsede vilkår under den selvejende institutions bestyrelse.
Dette mener LFS er et skridt i den forkerte retning. En sammenlægning af de to institutioner forudsætter, efter LFS’s opfattelse, en kommunalisering af den selvejende institution, så institutionen fremadrettet er en kommunal institution.
LFS har set høringssvarene fra de berørte kommunale institutioner og opfodrer forvaltningen og det politiske udvalg til at tager personale- og ledelsesgruppernes synspunkter med i den endelige beslutning.
Den ønskede sammenlægning af Institutionerne Skansebjerg og Københavns kommunes fritidsinstitution Trekløveren, rejser en række bekymringer fra ledelsen, personalet og forældregrupperne på begge institutioner.
LFS ved ikke om forvaltningen har været i dialog med institutionerne og forældrebestyrelserne, men ud fra høringssvarene så har forvaltningen ikke formået at åbenbare meningen og fornuften med en eventuel sammenlægning.
Hvis det politiske udvalg vælger at foretage en sammenlægning af de to fritidsinstitutioner, så påhviler der forvaltningen en stor opgave efterfølgende hvis ikke to unikke fritidsinstitutioner skal risikere en voldsom forringelse af det nuværende service niveau.
Vedrørende sammenlægning af Fritidscentret Rødbyvej 6 og Fritidshjemmet Olympen, håber LFS at forvaltningen og det politiske udvalg følger de seriøse refleksioner og problematikker som personalet har beskrevet.
En vellykket sammenlægning kræver ressourcer og at ledelses- og personalegrupperne får den medindflydelse og -bestemmelse de har krav på, jvf. samarbejdsudvalgsbestemmelserne.
Og endelig, at en sammenlægning giver mening både for ledelses- og personalegrupperne, samt børnene.
Med venlig hilsen
Jan Hoby
Næstformand i LFS