LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2009-2010
  • KKFO Charlottegårdens høringssvar til styrelsesvedtægt for folkeskolen (marts 2010)
 

Sidemenu

  • LFS-høringssvar til inklusionspolitik (december 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedrørende ny budgetmodel (oktober 2010)
     
  • Almen ledersektion-høringssvar: Ny budgetmodel (oktober 2010)
     
  • LFS-Høringssvar til kvalitetsstandard for midlertidige botilbud på handicapområdet (§107-tilbud) (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til bekendtgørelse om magtanvendelse overfor børn og unge, anbragt uden for hjemmet (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til klynger m.v. (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til styrelsesvedtægt for folkeskolen (marts 2010)
     
  • KKFO Charlottegårdens høringssvar til styrelsesvedtægt for folkeskolen (marts 2010)
     
  • LFS-høringssvar om ungdomskriminalitet (februar 2010)
     
  • LFS-høringssvar om indsatsen overfor kriminalitetstruede børn og unge (januar 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedrørende afregningsmodel for weekendåbne institutioner (januar 2010)
     
  • LFS-bemærkninger til Børne- og Ungdomsudvalget: Revision af styrelsesvedtægt for folkeskolen (januar 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedr. Helhedsløsning vedr. udbygning på skoleområdet - Indre By. (september 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Ny Handicapplan i Københavns Kommune (august 2009)
     
  • Høringssvar Københavns kommunes handicapplan (august 2009)
     
  • LFS: Supplerende bemærkninger til Administrationsanalysens Fase 2 (juni 2009)
     
  • LFS-høringssvar på den påtænkte sammenlægning af den kommunale inst. Valhalla og den selvejende inst. Blokhuset (maj 2009)
     
  • LFS-høringssvar til inklusionspolitik (maj 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Rammeplan for strategien på området for udsatte børn og unge (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Strukturtilpasning på fritidshjemsområdet (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Rammeplan for strategien på området for udsatte børn og unge (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar til Målsætninger for fritidshjem og KKFO´er 2009 (februar 2009)
     
  • SOF: Høringsudkast af rammeplan for Københavns Kommunes strategi for udvikling af arbejdet med udsatte børn og unge (februar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning - fritidshjemmene Nord, Strand, Vokseværket, Strandgårdsskolen (januar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning KKII (januar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning - Vokseværket (januar 2009)
     
  • Høringssvar pædagogisk perspektivplan og målsætning for fritidshjem - Klitten (januar 2009)
     
  • LFS-høringssvar til oplægget Pædagogisk Perspektivplan 2009 (februar 2009)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
22.3.2010  | Almen  
  
 

KKFO Charlottegården:

Høringssvar vedr. ny styrelsesvedtægt 2010

Grundlæggende betragtninger

Fra KKFO i Charlottegården ønsker vi hermed at udtrykke vores dybe bekymring for den diskursive retning den nye styrelsesvedtægt er udtryk for.
Vi anerkender at der på folkeskolens område skal være en styrelsesvedtægt, men samme styrelsesvedtægt er i sin konstruktion tiltænkt 2 faggrupper ; Skole og KKFO.

Dette må i sit udgangspunkt stille den særlige udfordring, at beskrive faggrupperne ligeværdigt, med hver deres særkende og kompetencer.
Altså en særlig faglig etisk fordring.
Desværre må vi konstatere at dette ikke er tilfældet og at fritidspædagogikkens særkende og mål beskrivende mission underlægges endog udfases på en række områder.
En styrelsesvedtægt skal være beskrivende for den kerneydelse den bagvedliggende faglighed skal betjene sig af.

Når der er tale om 2 faggrupper i samme styrelsesvedtægt skal samme disciplin komme til udtryk i beskrivelsen af særkendet og mission for hver enkelt faggruppes kerneydelse.
Den ene faggruppe må ikke fremstå mere suveræn end den anden.
Det er ikke en styrelsesvedtægt opgave at favorisere den ene faggruppe frem for den anden, men at beskrive.
Vi kan desværre med nuværende udkast til styrelsesvedtægt konstatere af den faglige etiske disciplin ikke er fulgt.
Det står tydeligt at en (mulig utilsigtet men konstaterbar) favorisering finder sted.

Underkendelse af BR aftalen 2003 og nedtoning af det særkende fritidspædagogikken er udtryk for, er en tilsidesættelse af det særlige forhold fritidspædagogikken skal løfte i forhold til kerneydelsen. Det er endvidere en underkendelse af den mission en tværfaglig kontekst skal beskrive og fremme når 2 faggrupper indskrives i samme styrelsesvedtægt.

Grundlæggende så vi helst, at hvert faglige område og organisationsstrukturer kunne beskrive sin egen styrelsesvedtægt, hvorefter tværfagligheden kunne mødes ligeværdigt. Udgangspunktet ville fremme anerkendelsen af hinandens fagligheder.

Ved misforstået integrering af fritidspædagogik ind i en folkeskoles styrelsesvedtægt, tabes det særlige fundamentale en fritidspædagogik er udtryk for, fordi konteksten i en folkeskoles styrelsesvedtægt har fokus på folkeskole og ikke fritidspædagogik.
Tværfagligheden er dermed forlods betinget, men ikke befordret ligeværdigt. Man kan ikke gradbøje "undervisningspligt" ind i et "fritidstilbud".

Det er derfor fundamentalt afgørende at Københavns kommune (BUF) anerkender selvstændige fritidshjem, selvstændig fritidspædagogik, som særlig faglige kerneområder med egen målsætning, mission og organisationsstrukturer.
BR- 2003 aftalen, er et udtryk for dette.

Der er pt. i Københavns kommune talrige eksempler på hvordan den misforståede betingede tværfaglighed ikke fungere, og hvordan det strukturelle forhold mellem en skoleleders suverænitet over en KKFO leder ikke er befordrende for tværfaglighedens hensigt, Tværtimod.
Asymmetriske ledelses konditioner, ulige kompetencer trods organisations deling ift budgetter. Asymmetriske ledelseskompetencer ind i egen faglig organisering. Ulige forældrebestyrelses/forældreråds kompetencer.

Kun ved et ligeværdigt organisatorisk ledelsesniveau og styrelsesgrundlag mellem skole og Fritid, sikres der også en ligeværdig tværfaglighed. Altså et 3. fælles bedste i anerkendelsen af hinandens faglighed og fællesnævneren= tværfagligheden.

Nedtoning af BR-2003 aftalen vil undergrave og ødelægge dette vigtige grundlag.

KKFO konstruktionen er faktuelt et meget dårligt institutionelt instrument til at måle tværfaglighed, så længe denne er underlagt en anden konstruktions styrelsesvedtægt.

Derfor,… hvis tværfagligheden og fritidspædagogikkens mission og målsætning i BUF, Københavns kommune skal bevares, må vi som minimum se frem til at nærværende udkast til styrelsesvedtægt bevarer BR-2003 aftalen,… og om muligt faciliterer et helt nyt grundlag for særkende i fritidspædagogikken, udmøntet i selvstændige målbeskrevede rammesætninger.

Målbeskrivelser og manglende historik

Når man nærlæser historikken i BUF udvikling på KKFO området, imellem det der er beskrevet i BUF målsætninger for området og det der er fastsat via styrelsesvedtægten,
bliver det afgørende vigtigt at rodfæste de aftaler der ligger på området (BR-2003) ind i rammesætningen for den kommende Styrelsesvedtægt.
KKFO’er særlige faglige særkende der har sin kerne i fritidspædagogikken SKAL og MÅ beskrives som sit eget særlige faglige område.

Jfr. Ovenstående så vi helst fagområdernes styrelsesvedtægter adskilt,… men for at bevare historikken er det afgørende for os at Historikken indfases og målbeskrives på lige vilkår som for folkeskole området. Didaktikken og pædagogikken er hinandens forudsætninger. Ikke modsætninger eller asymmetriske.
Derfor skal hvert særlige fagområde beskrives sideordnet og ligeværdigt i styrelsesvedtægten.
Det gælder her i en hver sammenhæng.

  • Organisatorisk
  • Styrelsesmæssigt
  • Kompetenceforhold
  • Budgetforhold og vilkår
  • Faglige kompetencer og beskrivelser
  • Faglige kerneopgaver
  • Målbeskrivelser for h.h Skole og Fritid
  • Bestyrelses vedtægter

Kvm. Bestemmelser

I det nye styrelsesvedtægt udkast er kvadratmeter bestemmelserne fra 2007 vedtægten fuldstændig fjernet. Dette ser vi som en meget alvorlig manøvre, der fuldstændig fjerner arbejdsmiljø bestemmelserne for både børn og voksne og virker total lovløst.
Der forekommer som en fuldstændig nedvurdering af faglige praksis vilkår der gælder for en kvalitativ omsættelighed af de målformulerede fastsættelser der er beskrevet for BUF området i al almindelighed.
Vi må mindeligt bede om at genindskrive de bestemmelser der var vedtaget i 2007, således at der for KKFO’ens base gælder de samme pladskrav (2 kvm.pr.barn), som der stilles til fritidshjem efter dagtilbudsloven.

Det er endvidere grundlæggende og meget afgørende at der medtænkes bestemmelser der sikrer fast base for fritidspædagogikken og de særlige lokaler hvori basen for pædagogikken kan finde sted. Vi hilser gerne lokale fællesskab velkommen der hvor det giver mening og liv til tværfagliheden. Men i en styrelsesvedtægt bestemmelse er det afgørende vigtigt at fritidspædagogikken defineres og fastsættes ud fra sine egne bestemmelser og målsætninger.

Budgetvilkår og sammenlignlighed med fritidshjem

Endvidere er der i det nye udkast ligeledes fjernet Budget og driftsvilkår for KKFO’er.

Det har indtil dato heddet at: " delrammen til KKFO’ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter serviceloven".
Dette er som sagt fuldstændig fjernet.
Vi kan kva tidligere beskrevet i dag konstatere at mange KKFO’er i Københavns kommune har massive problemer på denne front, hvor budgetvejlednings bestemmelserne ikke følges og hvor ulige fordelingsforhold i budgetafstemningerne er betinget af lokale forhold.
Det skal præciseres og genindføres at delrammen til KKFO’ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter dagtilbudsloven.

Samtænkning

For som tidligere beskrevet at faciliterer tværfagliheden, samarbejde og samtænkningen, mener vi det er principielt af der indskrives principper for udførelsen, jfr. Beslutning BR 487/03.
For at sikre tværfaglighedens vilkår i en sammensat organisation, mener vi at det skal sættes ind i styrelsesvedtægten evt. som bilag.

Det er med meget stor bekymring og alvorlige refleksioner vi ser på dette nye udkast til styrelsesvedtægt. Vi kan ikke tydeliggøre det nok og stærkere at ligeværdigheden og betydningen af en styrelsesvedtægt grundlag i sit udgangspunkt er nød til at være etisk og faglig i orden.
Styrelsesvedtægten med iboende 2 fagligheder er i sin konstruktion fejltænkt.
Men da de grundlæggende faktuelle bestemmelser ikke kan laves om, må vi som det mindste forlange at de 2 fagligheder grundlæggende betragtes ligeværdigt.

BR.2003 aftalen må derfor som minimum respekteres og gøres gældende også i det ny udkast.

Med venlig hilsen

Klaus Munk Jakobsen, KKFO leder
Kasper Stjernholm, TR

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5282 Loadtid: 0.059 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5282 Loadtid: 0.059 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5282 Loadtid: 0.059 sek.
Download logo