Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
KKFO Charlottegården:
Høringssvar vedr. ny styrelsesvedtægt 2010
Grundlæggende betragtninger
Fra KKFO i Charlottegården ønsker vi hermed at udtrykke vores dybe bekymring for den diskursive retning den nye styrelsesvedtægt er udtryk for.
Vi anerkender at der på folkeskolens område skal være en styrelsesvedtægt, men samme styrelsesvedtægt er i sin konstruktion tiltænkt 2 faggrupper ; Skole og KKFO.
Dette må i sit udgangspunkt stille den særlige udfordring, at beskrive faggrupperne ligeværdigt, med hver deres særkende og kompetencer.
Altså en særlig faglig etisk fordring.
Desværre må vi konstatere at dette ikke er tilfældet og at fritidspædagogikkens særkende og mål beskrivende mission underlægges endog udfases på en række områder.
En styrelsesvedtægt skal være beskrivende for den kerneydelse den bagvedliggende faglighed skal betjene sig af.
Når der er tale om 2 faggrupper i samme styrelsesvedtægt skal samme disciplin komme til udtryk i beskrivelsen af særkendet og mission for hver enkelt faggruppes kerneydelse.
Den ene faggruppe må ikke fremstå mere suveræn end den anden.
Det er ikke en styrelsesvedtægt opgave at favorisere den ene faggruppe frem for den anden, men at beskrive.
Vi kan desværre med nuværende udkast til styrelsesvedtægt konstatere af den faglige etiske disciplin ikke er fulgt.
Det står tydeligt at en (mulig utilsigtet men konstaterbar) favorisering finder sted.
Underkendelse af BR aftalen 2003 og nedtoning af det særkende fritidspædagogikken er udtryk for, er en tilsidesættelse af det særlige forhold fritidspædagogikken skal løfte i forhold til kerneydelsen. Det er endvidere en underkendelse af den mission en tværfaglig kontekst skal beskrive og fremme når 2 faggrupper indskrives i samme styrelsesvedtægt.
Grundlæggende så vi helst, at hvert faglige område og organisationsstrukturer kunne beskrive sin egen styrelsesvedtægt, hvorefter tværfagligheden kunne mødes ligeværdigt. Udgangspunktet ville fremme anerkendelsen af hinandens fagligheder.
Ved misforstået integrering af fritidspædagogik ind i en folkeskoles styrelsesvedtægt, tabes det særlige fundamentale en fritidspædagogik er udtryk for, fordi konteksten i en folkeskoles styrelsesvedtægt har fokus på folkeskole og ikke fritidspædagogik.
Tværfagligheden er dermed forlods betinget, men ikke befordret ligeværdigt. Man kan ikke gradbøje "undervisningspligt" ind i et "fritidstilbud".
Det er derfor fundamentalt afgørende at Københavns kommune (BUF) anerkender selvstændige fritidshjem, selvstændig fritidspædagogik, som særlig faglige kerneområder med egen målsætning, mission og organisationsstrukturer.
BR- 2003 aftalen, er et udtryk for dette.
Der er pt. i Københavns kommune talrige eksempler på hvordan den misforståede betingede tværfaglighed ikke fungere, og hvordan det strukturelle forhold mellem en skoleleders suverænitet over en KKFO leder ikke er befordrende for tværfaglighedens hensigt, Tværtimod.
Asymmetriske ledelses konditioner, ulige kompetencer trods organisations deling ift budgetter. Asymmetriske ledelseskompetencer ind i egen faglig organisering. Ulige forældrebestyrelses/forældreråds kompetencer.
Kun ved et ligeværdigt organisatorisk ledelsesniveau og styrelsesgrundlag mellem skole og Fritid, sikres der også en ligeværdig tværfaglighed. Altså et 3. fælles bedste i anerkendelsen af hinandens faglighed og fællesnævneren= tværfagligheden.
Nedtoning af BR-2003 aftalen vil undergrave og ødelægge dette vigtige grundlag.
KKFO konstruktionen er faktuelt et meget dårligt institutionelt instrument til at måle tværfaglighed, så længe denne er underlagt en anden konstruktions styrelsesvedtægt.
Derfor,… hvis tværfagligheden og fritidspædagogikkens mission og målsætning i BUF, Københavns kommune skal bevares, må vi som minimum se frem til at nærværende udkast til styrelsesvedtægt bevarer BR-2003 aftalen,… og om muligt faciliterer et helt nyt grundlag for særkende i fritidspædagogikken, udmøntet i selvstændige målbeskrevede rammesætninger.
Målbeskrivelser og manglende historik
Når man nærlæser historikken i BUF udvikling på KKFO området, imellem det der er beskrevet i BUF målsætninger for området og det der er fastsat via styrelsesvedtægten,
bliver det afgørende vigtigt at rodfæste de aftaler der ligger på området (BR-2003) ind i rammesætningen for den kommende Styrelsesvedtægt.
KKFO’er særlige faglige særkende der har sin kerne i fritidspædagogikken SKAL og MÅ beskrives som sit eget særlige faglige område.
Jfr. Ovenstående så vi helst fagområdernes styrelsesvedtægter adskilt,… men for at bevare historikken er det afgørende for os at Historikken indfases og målbeskrives på lige vilkår som for folkeskole området. Didaktikken og pædagogikken er hinandens forudsætninger. Ikke modsætninger eller asymmetriske.
Derfor skal hvert særlige fagområde beskrives sideordnet og ligeværdigt i styrelsesvedtægten.
Det gælder her i en hver sammenhæng.
- Organisatorisk
- Styrelsesmæssigt
- Kompetenceforhold
- Budgetforhold og vilkår
- Faglige kompetencer og beskrivelser
- Faglige kerneopgaver
- Målbeskrivelser for h.h Skole og Fritid
- Bestyrelses vedtægter
Kvm. Bestemmelser
I det nye styrelsesvedtægt udkast er kvadratmeter bestemmelserne fra 2007 vedtægten fuldstændig fjernet. Dette ser vi som en meget alvorlig manøvre, der fuldstændig fjerner arbejdsmiljø bestemmelserne for både børn og voksne og virker total lovløst.
Der forekommer som en fuldstændig nedvurdering af faglige praksis vilkår der gælder for en kvalitativ omsættelighed af de målformulerede fastsættelser der er beskrevet for BUF området i al almindelighed.
Vi må mindeligt bede om at genindskrive de bestemmelser der var vedtaget i 2007, således at der for KKFO’ens base gælder de samme pladskrav (2 kvm.pr.barn), som der stilles til fritidshjem efter dagtilbudsloven.
Det er endvidere grundlæggende og meget afgørende at der medtænkes bestemmelser der sikrer fast base for fritidspædagogikken og de særlige lokaler hvori basen for pædagogikken kan finde sted. Vi hilser gerne lokale fællesskab velkommen der hvor det giver mening og liv til tværfagliheden. Men i en styrelsesvedtægt bestemmelse er det afgørende vigtigt at fritidspædagogikken defineres og fastsættes ud fra sine egne bestemmelser og målsætninger.
Budgetvilkår og sammenlignlighed med fritidshjem
Endvidere er der i det nye udkast ligeledes fjernet Budget og driftsvilkår for KKFO’er.
Det har indtil dato heddet at: " delrammen til KKFO’ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter serviceloven".
Dette er som sagt fuldstændig fjernet.
Vi kan kva tidligere beskrevet i dag konstatere at mange KKFO’er i Københavns kommune har massive problemer på denne front, hvor budgetvejlednings bestemmelserne ikke følges og hvor ulige fordelingsforhold i budgetafstemningerne er betinget af lokale forhold.
Det skal præciseres og genindføres at delrammen til KKFO’ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter dagtilbudsloven.
Samtænkning
For som tidligere beskrevet at faciliterer tværfagliheden, samarbejde og samtænkningen, mener vi det er principielt af der indskrives principper for udførelsen, jfr. Beslutning BR 487/03.
For at sikre tværfaglighedens vilkår i en sammensat organisation, mener vi at det skal sættes ind i styrelsesvedtægten evt. som bilag.
Det er med meget stor bekymring og alvorlige refleksioner vi ser på dette nye udkast til styrelsesvedtægt. Vi kan ikke tydeliggøre det nok og stærkere at ligeværdigheden og betydningen af en styrelsesvedtægt grundlag i sit udgangspunkt er nød til at være etisk og faglig i orden.
Styrelsesvedtægten med iboende 2 fagligheder er i sin konstruktion fejltænkt.
Men da de grundlæggende faktuelle bestemmelser ikke kan laves om, må vi som det mindste forlange at de 2 fagligheder grundlæggende betragtes ligeværdigt.
BR.2003 aftalen må derfor som minimum respekteres og gøres gældende også i det ny udkast.
Med venlig hilsen
Klaus Munk Jakobsen, KKFO leder
Kasper Stjernholm, TR