Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Sekretariatet, Rådhuset
1599 København V.
28. januar 2010
Svar på høring vedr. afregningsmodel for weekendåbne institutioner
LFS har følgende kommentar til høringen:
Familie- og arbejdsmarkedspolitisk har det stor værdi, at København kan tilbyde en mangfoldighed af dagtilbud, der matcher forældre og børns behov.
Børnefamilierne har brug for pædagogiske og kvalitative gode samt sikkerhedsmæssigt forsvarlige dagtilbud, også når familien har brug for at barnet kan være i en daginstitution i weekenden. I forlængelse heraf, vil vi også finde det som en rigtig god ide, at der, endnu mere end tilfældet er i dag, iværksættes en særlig indsats for at synliggøre ordningen overfor Københavnske forældre der arbejder i weekenden.
Vi konstaterer med tilfredshed, at der i forslaget grundlæggende (bilag 2 modelberegning) er taget højde for de reelle udgifter til personaleressourcerne ved weekendåbent af en daginstitution, til forskel for den nuværende budgettildeling til ordningen. Vi finder det også positivt, at der er sikret et minimumsbudget, svarende til 5 vuggestue- eller 10 børnehavebørn.
Dette giver et optimalt grundlag for, at sikre både det sikkerhedsmæssige og pædagogiske grundlag for at tilbuddet i weekenden kan matche børn og forældres behov. Ydermere er det positivt, at der er sikret puljemidler til ordningen, der tager højde for at fremmødet i weekenden kan være mere end 5 vuggestue- eller 10 børnehavebørn. Og endelig, at der ved afregning af budgettildelingen, alene afregnes i forhold til det merforbrug af weekendåbningen, der evt. vil være udover minimumsbudgettet.
Af indstillingsmaterialet fremgår det, at budgetændringerne effektueres med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2010. Det er positivt, at der sikres et budget beregnet med baggrund i den nye afregningsmodel, gældende for hele budgetåret. Vi vil dog i denne forbindelse henstille, at der for de institutioner, som har oparbejdet et underskud begrundet i den tidligere budgettildeling, bliver kompenseret, som minimum, hvis der er nogle overenskomstmæssige sager der kan henføres hertil.
Indstillingsmaterialet beskriver ikke noget specifikt omkring hospitalernes fortrinsret. Hvis disse virksomhedsaftaler fortsat eksisterer, finder vi det relevant at revurdere om ordningen begrænser muligheden for at andre forældre der arbejder på det øvrige arbejdsmarked ikke kan få plads i en weekendåben institution, fordi hospitalet disponerer over nogle pladser der måske ikke anvendes – hermed også medvirker til at gøre ordningen mindre fleksibel.
Mange familier har mere end 1 barn. Københavns kommunes anvisningsregler giver kun mulighed for søskendehensyn - altså generelt fortrin til en ledig plads i samme børnehave hvor søskende går. Samme fortrinsret til en ledig plads, er ikke gældende for børn i 0-3års alderen. Her kan barnet alene beholde sin placering på ventelisten til samme institution, hvor en søskende er meldt ind.
LFS mener, der også bør være fortrinsret for søskende i 0-3 års alderen til en ledig plads, på institutioner med atypisk åbningstider. Vi er opmærksomme på, at dette kan være problematisk set i forhold til pladsgarantien. Men hvis det, kommunalpolitisk, ønskes at fastholde og samtidig få nye børnefamilier til byen, så skal der nødvendigvis træffes beslutninger af ovennævnte karakter. Samtidig er attraktive og kvalitative gode dagtilbud i en kommune også kendetegnende ved, at der ikke ”proppes” flere børn ind på de samme kvadratmetre, men det nødvendigvis hænger uløseligt sammen at pladsgaranti kræver til stadighed finansiering af et vis antal tomme pladser i kommunen, der kan modsvare denne garanti.
LFS anser det også for nødvendigt, at der langt mere målrettet og kontinuerligt fokuseres på daginstitutioners samlede åbningstider og om disse matcher familiernes behov. Problemet i dag er, at der er nogle børn som går i 2 forskellige daginstitutioner – én i hverdagen, og en anden i weekenden. Familien vælger derfor ofte, selvom de har behov for pasning i weekenden, at finde andre pasningsmuligheder. Ofte er begrundelsen, at barnet, i weekenden, skal være i et helt andet pædagogisk miljø end det er vant til i hverdagen og derfor fravælges denne løsning selvom familien aktuelt står med et behov.
Vi forventer fremadrettet, at der gives mulighed for, at de børn der får tilbudt plads i en weekendåbent 0-6 års daginstitution, selvfølgelig, i lighed med tilbuddet i andre 0 – 6 års institutioner, kan benytte weekendåbningen både når barnet er i vuggestue- og børnehavealderen Hvis denne mulighed ikke er til stede for børnefamilierne, finder vi det som en dybt uhensigtsmæssigt begrænsning.
Af indstillingsmaterialet konstaterer vi det påtænkes, at evaluere ordningen 1 gang årligt de næste 2 år. Udover evalueringsspørgsmålet om 6 weekendåbne, belægning og budgetmodel, finder vi det også yderst relevant, at behovet for åbningstiden tages med i denne evaluering. De fleste weekendåbne institutioner i dag, har en daglig åbningstid på 11,75 timer henholdsvis lørdag og søndag. Den nye budgetmodel tildeler alene ressourcer til en åbningstid på op til 10,50 time dagligt i weekenden. Derfor finder vi en evaluering, også specifikt i forhold til dette forhold, yderst vigtigt.
Med venlig hilsen
p.l.v.
Næstformand, Jan Hoby