LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2009-2010
  • LFS-høringssvar vedrørende afregningsmodel for weekendåbne institutioner (januar 2010)
 

Sidemenu

  • LFS-høringssvar til inklusionspolitik (december 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedrørende ny budgetmodel (oktober 2010)
     
  • Almen ledersektion-høringssvar: Ny budgetmodel (oktober 2010)
     
  • LFS-Høringssvar til kvalitetsstandard for midlertidige botilbud på handicapområdet (§107-tilbud) (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til bekendtgørelse om magtanvendelse overfor børn og unge, anbragt uden for hjemmet (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til klynger m.v. (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til styrelsesvedtægt for folkeskolen (marts 2010)
     
  • KKFO Charlottegårdens høringssvar til styrelsesvedtægt for folkeskolen (marts 2010)
     
  • LFS-høringssvar om ungdomskriminalitet (februar 2010)
     
  • LFS-høringssvar om indsatsen overfor kriminalitetstruede børn og unge (januar 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedrørende afregningsmodel for weekendåbne institutioner (januar 2010)
     
  • LFS-bemærkninger til Børne- og Ungdomsudvalget: Revision af styrelsesvedtægt for folkeskolen (januar 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedr. Helhedsløsning vedr. udbygning på skoleområdet - Indre By. (september 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Ny Handicapplan i Københavns Kommune (august 2009)
     
  • Høringssvar Københavns kommunes handicapplan (august 2009)
     
  • LFS: Supplerende bemærkninger til Administrationsanalysens Fase 2 (juni 2009)
     
  • LFS-høringssvar på den påtænkte sammenlægning af den kommunale inst. Valhalla og den selvejende inst. Blokhuset (maj 2009)
     
  • LFS-høringssvar til inklusionspolitik (maj 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Rammeplan for strategien på området for udsatte børn og unge (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Strukturtilpasning på fritidshjemsområdet (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Rammeplan for strategien på området for udsatte børn og unge (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar til Målsætninger for fritidshjem og KKFO´er 2009 (februar 2009)
     
  • SOF: Høringsudkast af rammeplan for Københavns Kommunes strategi for udvikling af arbejdet med udsatte børn og unge (februar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning - fritidshjemmene Nord, Strand, Vokseværket, Strandgårdsskolen (januar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning KKII (januar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning - Vokseværket (januar 2009)
     
  • Høringssvar pædagogisk perspektivplan og målsætning for fritidshjem - Klitten (januar 2009)
     
  • LFS-høringssvar til oplægget Pædagogisk Perspektivplan 2009 (februar 2009)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
29.1.2010  | Almen  
  
 

Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Sekretariatet, Rådhuset
1599 København V.

 28. januar 2010

Svar på høring vedr. afregningsmodel for weekendåbne institutioner

LFS har følgende kommentar til høringen:

Familie- og arbejdsmarkedspolitisk har det stor værdi, at København kan tilbyde en mangfoldighed af dagtilbud, der matcher forældre og børns behov.
Børnefamilierne har brug for pædagogiske og kvalitative gode samt sikkerhedsmæssigt forsvarlige dagtilbud, også når familien har brug for at barnet kan være i en daginstitution i weekenden. I forlængelse heraf, vil vi også finde det som en rigtig god ide, at der, endnu mere end tilfældet er i dag, iværksættes en særlig indsats for at synliggøre ordningen overfor Københavnske forældre der arbejder i weekenden.

Vi konstaterer med tilfredshed, at der i forslaget grundlæggende (bilag 2 modelberegning) er taget højde for de reelle udgifter til personaleressourcerne ved weekendåbent af en daginstitution, til forskel for den nuværende budgettildeling til ordningen. Vi finder det også positivt, at der er sikret et minimumsbudget, svarende til 5 vuggestue- eller 10 børnehavebørn.

Dette giver et optimalt grundlag for, at sikre både det sikkerhedsmæssige og pædagogiske grundlag for at tilbuddet i weekenden kan matche børn og forældres behov. Ydermere er det positivt, at der er sikret puljemidler til ordningen, der tager højde for at fremmødet i weekenden kan være mere end 5 vuggestue- eller 10 børnehavebørn. Og endelig, at der ved afregning af budgettildelingen, alene afregnes i forhold til det merforbrug af weekendåbningen, der evt. vil være udover minimumsbudgettet.

Af indstillingsmaterialet fremgår det, at budgetændringerne effektueres med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2010. Det er positivt, at der sikres et budget beregnet med baggrund i den nye afregningsmodel, gældende for hele budgetåret. Vi vil dog i denne forbindelse henstille, at der for de institutioner, som har oparbejdet et underskud begrundet i den tidligere budgettildeling, bliver kompenseret, som minimum, hvis der er nogle overenskomstmæssige sager der kan henføres hertil.

Indstillingsmaterialet beskriver ikke noget specifikt omkring hospitalernes fortrinsret. Hvis disse virksomhedsaftaler fortsat eksisterer, finder vi det relevant at revurdere om ordningen begrænser muligheden for at andre forældre der arbejder på det øvrige arbejdsmarked ikke kan få plads i en weekendåben institution, fordi hospitalet disponerer over nogle pladser der måske ikke anvendes – hermed også medvirker til at gøre ordningen mindre fleksibel.

Mange familier har mere end 1 barn. Københavns kommunes anvisningsregler giver kun mulighed for søskendehensyn - altså generelt fortrin til en ledig plads i samme børnehave hvor søskende går. Samme fortrinsret til en ledig plads, er ikke gældende for børn i 0-3års alderen. Her kan barnet alene beholde sin placering på ventelisten til samme institution, hvor en søskende er meldt ind.

LFS mener, der også bør være fortrinsret for søskende i 0-3 års alderen til en ledig plads, på institutioner med atypisk åbningstider. Vi er opmærksomme på, at dette kan være problematisk set i forhold til pladsgarantien. Men hvis det, kommunalpolitisk, ønskes at fastholde og samtidig få nye børnefamilier til byen, så skal der nødvendigvis træffes beslutninger af ovennævnte karakter. Samtidig er attraktive og kvalitative gode dagtilbud i en kommune også kendetegnende ved, at der ikke ”proppes” flere børn ind på de samme kvadratmetre, men det nødvendigvis hænger uløseligt sammen at pladsgaranti kræver til stadighed finansiering af et vis antal tomme pladser i kommunen, der kan modsvare denne garanti.

LFS anser det også for nødvendigt, at der langt mere målrettet og kontinuerligt fokuseres på daginstitutioners samlede åbningstider og om disse matcher familiernes behov. Problemet i dag er, at der er nogle børn som går i 2 forskellige daginstitutioner – én i hverdagen, og en anden i weekenden. Familien vælger derfor ofte, selvom de har behov for pasning i weekenden, at finde andre pasningsmuligheder. Ofte er begrundelsen, at barnet, i weekenden, skal være i et helt andet pædagogisk miljø end det er vant til i hverdagen og derfor fravælges denne løsning selvom familien aktuelt står med et behov.

Vi forventer fremadrettet, at der gives mulighed for, at de børn der får tilbudt plads i en weekendåbent 0-6 års daginstitution, selvfølgelig, i lighed med tilbuddet i andre 0 – 6 års institutioner, kan benytte weekendåbningen både når barnet er i vuggestue- og børnehavealderen Hvis denne mulighed ikke er til stede for børnefamilierne, finder vi det som en dybt uhensigtsmæssigt begrænsning.

Af indstillingsmaterialet konstaterer vi det påtænkes, at evaluere ordningen 1 gang årligt de næste 2 år. Udover evalueringsspørgsmålet om 6 weekendåbne, belægning og budgetmodel, finder vi det også yderst relevant, at behovet for åbningstiden tages med i denne evaluering. De fleste weekendåbne institutioner i dag, har en daglig åbningstid på 11,75 timer henholdsvis lørdag og søndag. Den nye budgetmodel tildeler alene ressourcer til en åbningstid på op til 10,50 time dagligt i weekenden. Derfor finder vi en evaluering, også specifikt i forhold til dette forhold, yderst vigtigt.

Med venlig hilsen
p.l.v.

Næstformand, Jan Hoby

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5148 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5148 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/5148 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo