Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til
Københavns Kommune
Børne- og Ungdomsforvaltningen,
Rådhuset,
1599 København V.
18. marts 2010
LFS høringssvar vedr. revision af Styrelsesvedtægten for Folkeskolen
Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS) ønsker gennem dette høringssvar at kommentere BUF’s udkast til revision af Styrelsesvedtægten for Folkeskolen i Københavns Kommune. LFS ønsker helt grundlæggende at udtrykke vores dybe bekymring over den SFO’isering diskurs og tilsidesættelse af BR-2003 aftalen som udkastets nedtoning af sammenligneligheden mellem fritidshjem og KKFO – og mellem klub og KKFO II, er udtryk for.
LFS mener, at fritidspædagogik i en skolekontekst er udtryk for en politisk og ideologisk konstruktion. Fritidspædagogikken har en unik og selvstændig mission og værdi i både ledelses- og styringsmæssig, pædagogisk-, økonomisk-, arkitektonisk-, og børns leg og fællesskabs kontekst. For LFS er BR-2003 aftalen at sammenligne med en ”hellig gral”, som aktivt har medvirket til at skabe ro på det fritidspædagogiske område indtil nu.
Men BR-2003 aftalen har kun sin funktion så længe politikerne og forvaltningen anerkender, at selvstændige fritidshjem udgør kernen i Københavns Kommunes fritidstilbud. Det fritids- og klubpædagogiske område har ikke behov for unødig usikkerhed om hvad politikerne mener om struktur og organisering vedrørende spørgsmålet om Fritidshjem eller KKFO - klub eller KKFO II.
BR-2003 må ikke devalueres via en revision af en Styrelsesvedtægten for Folkeskolen
LFS er bekendt med mange kedelige nutidige eksempler fra Københavns Kommune, hvor fritidspædagogikken underlægges skoletænkningen. Erfaringen viser med al tydelighed, at der sker et markant tab af fritidspædagogik i KKFO og heldagsskoler. I en KKFO konstruktion er der ingen garanti for udfoldelsen af fritidspædagogikken på pædagogikkens mangfoldige betingelser.
Der er ingen garanti for et ligeværdigt samarbejde mellem skole/KKFO ledelsen og et faktum er at den fritidspædagogiske leders kompetence udhules. Der er ingen garanti for ligeværdighed mellem det pædagogiske personale og lærerne. De pædagogiske medarbejderes medindflydelse begrænses. Forældrenes medindflydelses- og beslutningskompetence begrænses også i en KKFO-konstruktion, idet forældrenes indflydelse i en KKFO jf. Folkeskoleloven underlægges skolebestyrelsens kompetence.
Børns ret til ”fri tid” og, leg som barnets nærmeste zone for videreudvikling anerkendes ikke i skolesystemet. Fritidspædagogik forstået som en vekselvirkning mellem de enkelte børns initiativ og formåen, - og det pædagogiske personales bevidste indsats i relation hertil, har svære vilkår når fritidspædagogik underlægges en skole-”kode”. Den øgede fokus på faglighed levner ikke plads til en sådan kombination. Det pædagogiske personale er på udebane i skolesystemet, der alene er skabt for at sikre lærernes metodefrihed.
Som det fremgår af strukturforliget om ”Fremtidens daginstitutioner” i København handler bæredygtighed også om at bevare mangfoldigheden i de københavnske dagtilbud.
Som det ligeledes fremgår af strukturforligets faglige visioner, skal ” Københavns Kommune bestå af fagligt, ledelsesmæssigt, administrativt og økonomisk bæredygtige enheder, der kan fremme en bæredygtig etnisk og social børnesammensætning og sikre en høj faglig kvalitet i dag– og fritidstilbud i Københavns Kommune for både ressourcestærke og ressourcesvage børn. Det er således hensigten, at de organisatoriske rammer og strukturer omkring ydelserne skal skabe den optimale platform til at sikre børns læring, trivsel og udvikling”.
Helt principielt er det LFS opfattelse at børn, personale, forældre og Københavns Kommune får den optimale platform samt bedste (og billigste) løsning, hvis fritidsinstitutioner forankres som kommunale fritidshjem og klubber under Dagtilbudsloven, - med fuld kompetence til den fritidspædagogiske ledelse, medarbejdsindflydelse og forældrebestyrelse jf. Dagtilbudslovens bestemmelser. som den eneste løsning, der vil sikre fritidspædagogikken og den fritidspædagogiske kultur en udfoldelse, der bygger på den pædagogiske viden og indsigt.
Den 27. januar 2010 henvendte LFS sig til Børne- og Ungdomsudvalget (BUU) på baggrund af at BUU under punkt 2 på dagsordenen skulle drøfte en indstilling fra BUF administration vedr. "Revision af Styrelsesvedtægten for Folkeskolen". LFS udtalte kritik af BUF administrationens forsøg på at simplificere de dybt alvorlige konsekvenser for fritidspædagogikkens vilkår og praksis som visse af ændringerne i Styrelsesvedtægten i sin kerne er udtryk for.
LFS kan desværre konstatere at det udsendte høringsmateriale, på trods af vores henvendelse til udvalget den 27. januar 2010, ikke oplyser hverken høringsparterne eller BUU om de ændringer der gradvist er sket fra 2007 og frem.
Ændringerne i Styrelsesvedtægten kan måske se rimelig "ukompliceret " ud, - men når man læser den og har fokus på hvad Styrelsesvedtægten highlighter vedrørende KKFO, kompetence, ledelse, budgetforhold, pædagogik, bygninger mv - som jo er eksistentielle fokusområder set fra fritidspædagogikken, fritidshjem/KKFO og en LFS vinkel, - så betyder de redaktionelle rettelser, at der sker et skred som faktisk fjerner ligeværdigheden mellem Fritidshjem og KKFO. Et eksempel herpå er at BUF i sin BUU indstilling gør det til et selvstændigt mål at:".. sikre skolelederne det størst mulige ledelsesrum". Et sådant mål vil blot øge uligheden mellem skole og fritidstilbud.
Der lægges med andre ord en administrativ diskurs som både udvander og omgår Borgerrepræsentationens beslutning fra 2003 ( BR-2003 aftalen er vedlagt denne høringsskrivelse).
LFS har desværre ved nærlæsning af Styrelsesvedtægterne fra 2007 til 2008 kunnet konstatere at et væsentligt skred er sket i august 2008, hvor der via en redaktionel salamimetode er fjernet centale formuleringer vedr. bl.a. sikring af KKFO'ernes bygnings- og arbejdsmiljømæssige vilkår. I styrelsesvedtægten fra 2007 var det fremhævet at: "for KKFO'ens base gælder de samme pladskrav (2. kvm. pr. barn) som der stilles til fritidshjem efter serviceloven".
I det reviderede forslag er disse kvadratmeter krav behændigt fjernet. Denne redaktionelle manøvre er meget alvorlig i sin konsekvens, set udfra en fysisk- og psykisk arbejdsmiljøvinkel set udfra både et børne- og ansatte perspektiv, - samt pædagogikkens vilkår i praksisfeltet.
• LFS vil foreslå at BUU i sin revision af Styrelsesvedtægten for Folkeskolen version 2010 i bilag 7, på side 42 under punkt 4 ”Lokaler og bygningsmæssige forhold”, beslutter at genindføje: "For KKFO'ens base gælder de samme pladskrav (2. kvm. pr. barn) som der stilles til fritidshjem efter Dagtilbudsloven".
Samme redaktionelle salamimetode har budget- og driftsvilkår for KKFO været udsat for ved revisionen fra 2007 til 2008. Frem til 2008 var det fremhævet at: "delrammen til KKFO'ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter serviceloven". I det reviderede forslag er disse sammenlignelige budgetvilkår Fritidshjem/KKFO blevet fjernet. Ganske alvorligt set udfra fritidspædagogikkens fremtidige vilkår på KKFO'erne, - fordi denne administrative ændring af driftsvilkårene ikke længere vil sikre en ligeværdighed mellem fritidshjem og KKFO.
• LFS vil foreslå at BUU i sin revision af Styrelsesvedtægten for Folkeskolen version 2010 i bilag 7, på side 42 under punkt 5. ”Budget”, beslutter at genindføje "Delrammen til KKFO'ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter dagtilbudsloven".
LFS konstaterer endvidere at Styrelsesvedtægten i bilag 7 pkt. 18 side 46 er udvidet med et afsnit om "Udvidelse af KKFO med integreret overbygning" - altså en KKFO II'er som erstatning for en klub forankret under Dagtilbudsloven. LFS er dybt betænkelige ved et yderligere skred, hvor man placerer den fritidspædagogiske indsats for børn mellem 6-13 år under Folkeskoleloven frem for Dagtilbudsloven.
Øvrige bemærkninger til det reviderede forslag til Styrelsesvedtægten:
Formålsbeskrivelsen vedr. KKFO er pillet ud af det reviderede forslag til Styrelsesvedtægt - der henvises til "Målsætning for fritidshjem og KKFO 2009”. LFS vil foreslå at denne målsætning sættes ind i Styrelsesvedtægten som et bilag.
LFS vil ligeledes foreslå at ”Principper for samtænkning” mellem fritidshjem/KKFO og skoler jf. beslutning BR 487/03, sættes ind i Styrelsesvedtægten som et bilag.
LFS vil iøvrigt henlede BUU opmærksomheden på tidligere BR medlem Kasper Johansens (B) forespørgsel 24. marts 2009 vedr. forskelle og ligheder mellem fritidshjem og KKFO - og BUF svar på denne henvendelse. Link til denne forespørgsel: http://www.kk.dk/PolitikOgIndflydelse/ByensStyre (link er ikke længere aktivt, red.)
LFS vil endvidere henlede BUU opmærksomhed på dagsordens punkt 4, 16. december 2009 : Medlemsforslag om samarbejdet mellem skoler og fritidshjem omkring brug af fælles lokaler, - og specielt det vedlagte bilag "Notat til medlemsforslag om drøftelse af samarbejdet mellem skoler og fritidshjem" hvori der fremgår at : "Generelle tiltag. Generelt set arbejder Børne- og Ungdomsforvaltningen løbende på at sikre et bæredygtigt samarbejde mellem skoler og fritidshjem og har allerede iværksat initiativer, der omhandler samarbejdet mellem skoler og fritidshjem.
Eksempelvis omhandler processen ”fritidshjem på skoler” netop mulighederne for at placere fritidshjem/KKFO’er i ledig kapacitet på skoler (jf. revideret udbygningsplan, BUU 12. august 2009).
I den proces lægges der op til at distrikterne i dialog med skoler og institutioner, finder holdbare løsninger. Distrikterne er p.t. i gang med at undersøge de lokale potentialer. I nogle tilfælde kan fritidshjemmene bliver organiseret som KKFO, hvormed ledelsesansvaret vil blive samlet. Hidtil har en eventuel omorganisering af et fritidshjem været frivillig for institutionen. Uanset organiseringsform forventer forvaltningen, at skole- og fritidshjemsledelse i fællesskab løser opgaverne omkring fritidstilbud i skolens lokaler."
På baggrund af ovenstående argumentation ser LFS med stor alvor og bekymring for den "SFO'iserings"- diskurs som forvaltningen forfølger på det fritidspædagogiske område, - og LFS har en klar forventning om, at BUU fremadrettet formår at respektere gældende politisk aftale BR-2003, - og sikrer sig at BUF administration også medvirker til at sikre denne aftale i sin udfoldelse, fordi den medvirker til at holde ro på området. Det fritids- og klubpædagogiske område har ikke behov for unødig usikkerhed om hvad politikerne mener om struktur og organisering vedrørende spørgsmålet om Fritidshjem eller KKFO - klub eller KKFO II.
BR-2003 må ikke devalueres via en revision af en Styrelsesvedtægten for Folkeskolen
Med venlig hilsen
p.o.v.
Jan Hoby
Næstformand, LFS