Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Høringssvar vedr. Helhedsløsning vedr. udbygning på skoleområdet – Indre By
Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen,
Sekretariatet,
Rådhuset,
1599 København V
København den 25. september 2009
Høring vedr. Helhedsløsning vedr. udbygning på skoleområdet – Indre By
LFS har hermed følgende kommentarer til forslagene vedr. udvidelse af Øster Farimagsgades Skole og Skolen på Kastelsvej, samt oprettelse af flere fritidshjemspladser og klubpladser i forlængelse heraf.
Indledningsvis finder vi det nødvendigt, at pointere at forslaget mere er illustreret som et diskussionsoplæg til hvordan udvidelsen kan foregå, frem for et politisk vedtaget forslag der sendes i høring. Blandt andet fremgår det af materialet, at der lægges op til mulighed for andre overvejelser, og at der efter høringen vil blive taget videre administrativ og politisk behandling af sagen. Dette giver os anledning til at stille tvivl ved, om der foregår en reel demokratisk høringsproces. Situationen kan jo være denne, at der fremkommer forslag med vidtgående konsekvenser, for f. eks. institutionsområdet, men som området ikke har haft mulighed for at afgive høringssvar til, da høringsparterne ikke er vidende om mulige fremkomne forslag! Set i ovennævnte perspektiv vil det derfor, efter vores opfattelse, være nødvendigt at sende evt. alternative forslag til fornyet høring.
I forslaget nævnes fritidshjemspladser konsekvent som KKFO-pladser. Det er ikke udvalget ubekendt, at LFS mener at fritidshjem- og klubpladser skal forankres under Dagtilbudsloven, som kommunale fritidstilbud med fuld kompetence til den fritidspædagogiske ledelse, medarbejdsindflydelse og forældrebestyrelse jf. dagtilbudslovens bestemmelser. Dette grundlag er den eneste løsning, der vil sikre fritidspædagogikken og den fritidspædagogiske kultur, der bygger på den pædagogiske viden og indsigt. Samtidigt vil dette grundlag være et godt fundament for et ligeværdigt samarbejde mellem institutions- og skolestruktur og kultur. Et samarbejde, der i øvrigt understøtter Københavns kommunes beslutninger omkring tværfagligt samarbejde.
Grundlæggende er vi meget betænkelige ved, at høringsmaterialet ikke indeholder kommunens overvejelser i forhold til hvordan det gode barne- og ungeliv vil kunne udfolde sig. Fokus i løsningsforslagene er alene rettet mod det kapacitetsmæssige, det økonomiske og de strukturelle anliggender.
LFS’s kommentarer, der særlig forholder sig institutionsområdet, er i en kontekst med udgangspunkt i menneskesynet - at børn og unge har ret til ”fri tid” - at leg som barnets nærmeste zone for videreudvikling, ikke anerkendes i en skole- og undervisningsmæssig kontekst. Vi mener, at fritidspædagogik, forstået som en vekselvirkning mellem de enkelte børn og unges initiativ og formåen - og det pædagogiske personales bevidste indsats i relation hertil, har svære vilkår når fritidspædagogikken underlægges en skole-”kode”. Den øgede fokus på faglighed levner ikke plads til en sådan kombination. Når det strukturelle fundament er til stede, altså hvor der eksisterer en ledelsesstruktur for henholdsvis den undervisningsmæssige og fritidspædagogiske indsats, er det først muligt at anskue opgaverne ligeværdigt og i et helhedsperspektiv – frem for en arbejdspladskultur hvor der kontinuerligt eksisterer barrierer både i forhold til faglighed og kompetencer.
I forlængelse af ovennævnte vil vi i øvrigt henvise til strukturforliget om ”Fremtidens daginstitutioner”, hvor der i den faglige vision står, citat:”Københavns Kommune består af fagligt, ledelsesmæssigt, administrativt og økonomisk bæredygtige enheder, der kan fremme en bæredygtig etnisk og social børnesammensætning og sikre en høj faglig kvalitet i dag – og fritidstilbud i Københavns Kommune for både ressourcestærke og ressourcesvage børn. Det er således hensigten, at de organisatoriske rammer og strukturer omkring ydelserne skal skabe den optimale platform til at sikre børns læring, trivsel og udvikling”..citat slut
Omkring udvidelse af skole, fritidshjem og fritidsklub på Kastelsvej:
Det fremgår ikke særlig tydelig af indstillingen, hvilken lovgivningsmæssig forankring fritidshjems- og klubpladserne har i forslaget. Men i forlængelse af begrundelserne omkring vores menneskesyn - synet på ligeværdighed, såvel pædagogisk, undervisningsmæssigt som ledelsesmæssigt - synet på hvordan indsatsen kan anskues i et helhedsperspektiv, mener LFS, at både de allerede etablerede specialfritidshjemspladser og fritidshjems- og klubpladserne for de almen fungerende børn, skal forankres under Dagtilbudsloven. LFS forslag til en helhedsløsning vil medvirke til en fritidspædagogisk indsats, hvor forskellighed ses som en ressource. En del af helhedsløsningen er også åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor der er ligeværdighed og gensidig respekt for en undervisningsmæssig og fritidspædagogisk indsats, som er forankret under hver sin lovgivning.
I notat om høreområdet (juni 2009) nævnes, under overskriften fremtidige tiltag, at man anbefaler, at der ”skabes plads til en fortsættelse af skolens regionale kompetencecenters virksomhed”. Hertil har vi følgende bemærkninger. Vi mener generelt, at det er positivt at etablere kompetencecentre, hvor der drages nytte af praksisfeltets professionelle viden og indsigt, til gavn for andre institutioner, der har brug for denne sparring og supervision. Vi finder det også positivt, at der oprettes et fagligt samråd, som skal have til opgave at koordinere og skabe overblik over den samlede indsats, samt at sikre høj grad af faglighed. Her er det dog vigtigt for os at pointere, at det både organisatorisk og strukturelt, skal etableres og foregå med respekt for, at der eksistere en høj grad af ligeværdighed i mellem de respektive faggrupper.
Omkring udvidelse af skole, fritidshjem og fritidsklub på Øster Farimagsgade:
I bygningerne, der bl.a. afgrænses af Øster Farimagsgade, Lundsgade og Upsalagade, er der placeret 3 kommunale daginstitutioner og 1 selvejende daginstitution og ikke kun én institution, som det umiddelbart fremgår af materialet. I indstillingen fremgår det bl.a., citat: at det har været vurderet, om institutionen i Dronning Louisegården kunne flyttes til Skolen på Kastelsvej for på den måde at give plads til Øster Farimagsgades Skoles 3. spor…Citat slut. Det fremgår ikke af formuleringerne i indstillingsmaterialet, men for LFS er der ingen tvivl – det vil være halsløs gerning at fjerne de 4 institutioners pladser, eller bare nogle af dem til andre områder. For det første, vil det være i strid med tidligere politiske beslutninger omkring bæredygtige daginstitutioner - for det andet vil det betyde, at forælder i Øster Farimagsgade området sandsynligvis vil få store vanskeligheder med at få plads til deres børn indenfor 4 km. grænsen.
I forbindelse med forslag til udvidelse med 1 spor på Øster Farimagsgade Skole og etablering af fritidshjems- og klubpladser mener LFS, som tidligere nævnt, at de skal forankres under dagtilbudsloven og dermed ikke under folkeskoleloven. I denne forbindelse er det også væsentligt at nævne, at børnenes sociale relationer styrkes og udvikles bedst i et fritidspædagogisk ”rum”. Større børn og unge har brug for at skabe relationer og fællesskaber udenfor skolen.
Afslutningsvis vil vi gøre opmærksom på, at LFS forbeholder sig retten til at begære forhandling på personalegruppernes vegne, hvis dette vurderes nødvendigt set i forhold til den endelige beslutning.
Med venlig hilsen
Jan Hoby
Næstformand i LFS