Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LFS bemærkninger til BUU dagsordens punkt 2
- Revision af Styrelsesvedtægt for Folkeskolen
27.1.2010
Kære Børne- og Ungdomsudvalgsrepræsentanter.
Allerførst skal I have et stort tillykke med jeres valg til BR og jeres udvalgspost i Børne- og Ungdomsudvalget. LFS ser frem til et godt og konstruktivt fremadrettet samarbejde med jer.
Vi tillader os at skrive til BUU fordi I på dagens møde i BUU under punkt 2 på dagsordenen skal drøfte en indstilling fra BUF administration vedr. "Revision af Styrelsesvedtægten for Folkeskolen".
LFS læser indstillingen fra BUF administration som et forsøg på at simplificere de dybt alvorlige konsekvenser for fritidspædagogikkens vilkår og praksis som visse af ændringerne i Styrelsesvedtægten i sin kerne er udtryk for.
Ændringerne i Styrelsesvedtægten kan måske se rimelig "ukompliceret " ud, - men når man læser den og har fokus på hvad Styrelsesvedtægten highlighter vedrørende KKFO, kompetence, ledelse, budgetforhold, pædagogik, bygninger mv - som jo er eksistentielle fokusområder set fra fritidspædagogikken, fritidshjem/KKFO og en LFS vinkel, - så betyder de redaktionelle rettelser, at der sker et skred som faktisk fjerner ligeværdigheden mellem Fritidshjem og KKFO.
Et eksempel herpå er at BUF i sin BUU indstilling gør det til et selvstændigt mål at:".. sikre skolelederne det størst mulige ledelsesrum".
Et sådant mål vil blot øge uligheden mellem skole og fritidstilbud.
Der lægges med andre ord en administrativ diskurs som både udvander og omgår Borgerrepræsentationens beslutning fra 2003 (hent her som pdf fil).
LFS har desværre ved nærlæsning af Styrelsesvedtægterne fra 2007 til 2008 kunnet konstatere at et væsentligt skred er sket i august 2008, hvor der via en redaktionel salamimetode er fjernet centale formuleringer vedr. bl.a. sikring af KKFO'ernes bygnings- og arbejdsmiljømæssige vilkår.
I styrelsesvedtægten fra 2007 var det fremhævet at: "for KKFO'ens base gælder de samme pladskrav (2. kvm. pr. barn) som der stilles til fritidshjem efter serviceloven".
I det reviderede forslag er disse kvadratmeter krav behændigt fjernet. Denne redaktionelle manøvre er meget alvorlig i sin konsekvens, set udfra en fysisk- og psykisk arbejdsmiljøvinkel set udfra både et børne- og ansatte perspektiv, - samt pædagogikkens vilkår i praksisfeltet.
LFS vil foreslå at udvalget indføjer "for KKFO'ens base gælder de samme pladskrav (2. kvm. pr. barn) som der stilles til fritidshjem efter serviceloven" i den reviderede styrelsesvedtægt - inden den sendes i høring.
Samme redaktionelle salamimetode har budget- og driftsvilkår for KKFO været udsat for ved revisionen fra 2007 til 2008. Frem til 2008 var det fremhævet at: "delrammen til KKFO'ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter serviceloven".
I det reviderede forslag er disse sammenlignelige budgetvilkår Fritidshjem/KKFO blevet fjernet. Ganske alvorligt set udfra fritidspædagogikkens fremtidige vilkår på KKFO'erne, - fordi denne administrative ændring af driftsvilkårene ikke længere vil sikre en ligeværdighed mellem fritidshjem og KKFO.
LFS vil foreslå at udvalget indføjer "delrammen til KKFO'ens virksomhed svarer til budgettet for fritidshjem efter dagtilbudsloven" i den reviderede styrelsesvedtægt - inden den sendes i høring.
LFS konstaterer endvidere at Styrelsesvedtægten i bilag 7 pkt. 18 side 47 er udvidet med et afsnit om "udvidelse af KKFO med integreret overbygning" - altså en KKFO II'er som erstatning for en klub forankret under Dagtilbudsloven.
LFS er dybt betænkelige over et yderligere skred, hvor man placerer den fritidspædagogiske indsats for børn mellem 6-13 år under Folkeskoleloven frem for Dagtilbudsloven.
Øvrige bemærkninger til det reviderede forslag til Styrelsesvedtægten:
- Formålsbeskrivelsen vedr. KKFO er pillet ud af det reviderede forslag til Styrelsesvedtægt - der henvises til "Målsætning for fritidshjem og KKFO 2009".
LFS vil foreslå at denne målsætning sættes ind i Styrelsesvedtægten som et bilag.
Der lægges i udvalgsindstillingen op til at BUU skal beslutte at sende den reviderede styrelsevedtægt i høring, - det bakker LFS selvfølgelig op om, - MEN vi henstiller til at LFS selvfølgelig også bliver høringspart.
LFS er en naturlig overenskomst- og samarbejdspart på folkeskoleområdet eftersom vi organiserer det pædagogiske personale og KKFO-lederne.
LFS vil iøvrigt henlede BUU opmærksomheden på tidligere BR-medlem Kasper Johansens (B) forespørgsel 24. marts 2009 vedr. forskelle og ligheder mellem fritidshjem og KKFO - og BUF svar på denne henvendelse.
http://www.kk.dk/PolitikOgIndflydelse (link er ikke længere aktivt, red.)
LFS vil endvidere henlede BUU opmærksomhed på dagsordens punkt 4, 16. december 2009: Medlemsforslag om samarbejdet mellem skoler og fritidshjem omkring brug af fælles lokaler, - og specielt det vedlagte bilag "Notat til medlemsforslag om drøftelse af samarbejdet mellem skoler og fritidshjem" hvori der fremgår at: "Generelle tiltag. Generelt set arbejder Børne- og Ungdomsforvaltningen løbende på at sikre et bæredygtigt samarbejde mellem skoler og fritidshjem og har allerede iværksat initiativer, der omhandler samarbejdet mellem skoler og fritidshjem.
Eksempelvis omhandler processen ”fritidshjem på skoler” netop mulighederne for at placere fritidshjem/KKFO’er i ledig kapacitet på skoler (jf. revideret udbygningsplan, BUU 12. august 2009). I den proces lægges der op til at distrikterne i dialog med skoler og institutioner, finder holdbare løsninger.
Distrikterne er p.t. i gang med at undersøge de lokale potentialer. I nogle tilfælde kan fritidshjemmene bliver organiseret som KKFO, hvormed ledelsesansvaret vil blive samlet. Hidtil har en eventuel omorganisering af et fritidshjem været frivillig for institutionen. Uanset organiseringsform forventer forvaltningen, at skole- og fritidshjemsledelse i fællesskab løser opgaverne omkring fritidstilbud i skolens lokaler."
På baggrund af ovenstående argumentation ser LFS med stor alvor og bekymring for den "SFO'iserings"- diskurs som forvaltningen forfølger på det fritidspædagogiske område, - og LFS har en klar forventning om at BUU fremadrettet formår at respektere gældende politisk aftale BR-2003, - og sikrer sig at BUF administration også medvirker til at sikre denne aftale i sin udfoldelse fordi den medvirker til at holde ro på området.
Det fritids- og klubpædagogiske område har ikke behov for unødig usikkerhed om hvad politikerne mener om struktur og organisering vedrørende spørgsmålet om Fritidshjem eller KKFO - klub eller KKFO II.
BR-2003 må ikke devalueres via en revision af en Styrelsesvedtægten for Folkeskolen
Med venlig hilsen
p.o.v.
Lisbeth Schmidt
faglig sekretær