Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Til Børne- og ungdomsudvalget, Københavns kommune
18.8.2010
Høringssvar på ”klynger mv.” – LFS
Som bekendt har LFS gennem årene været fortalere for bæredygtige institutioner og dermed også institutionssammenlægninger.
Vi var i LFS derfor også meget ærgerlige over, at 2006-aftalen om bæredygtige institutioner og den institutionspolitiske strategi, politisk alene rakte til sammenlægning af de 94 institutioner i 2007-beslutningen.
En af de helt store problemstillinger var og er, at antallet af selvejende institutioner er så voldsomt stort i København – det betyder nemlig, at der ikke med sikkerhed kan gennemføres strukturelle beslutninger på hele institutionsområdet i praksis, uagtet at disse måtte være politisk besluttet og det indebærer, som vi så det efter 2007-sammenlægningerne, at den tildelte budgetramme for det første ikke kan udnyttes optimalt i forhold til kerneydelsen og for det andet, at der er meget uensartede udgifter på samme type af institutionspladser, alene betinget af størrelsesforhold.
Mangfoldighed og pædagogisk kvalitet handler ikke om hverken institutionsstørrelse eller ejerforhold, men de økonomiske rammer og udnyttelsen heraf er væsentlige forudsætninger for det pædagogiske arbejde.
Forslaget om klyngestruktur, om effektivisering af de administrative opgaver og deraf følgende reduktion i ledelsesstillingerne er efter LFS’ opfattelse det rigtige alternativ til grønthøsterbesparelser, om end det er en stor mundfuld.
Den endelige vurdering af forslaget står og falder dog med, om der i forbindelse med den endelige budgetaftale ændres i den interne budgetfordelingsaftale i København (demografimodellen), således at ændret børnetal i opadgående retning ikke i sig selv medfører ufinancierede merudgifter i Børne-og Ungdomsudvalget.
Et meget væsentligt perspektiv med etableringen af klyngestrukturen er reel mulighed for etablering af direkte bottom up processer, hvor der er direkte dialog mellem klyngerledere og det politiske niveau. Vi skal derfor anbefale, at udvalget beslutter sig for direkte møder mellem udvalg og klyngeledere, uden om den sædvanlige forvaltningsmæssige herakiske opbygning.
Klyngestrukturen, som i praksis er sammenlægning af institutioner til meget store institutioner med fysisk adskilte enheder, forudsætter entydig undersøttelse på en række væsentlige punkter:
- En ny budgetmodel der entydigt understøtter store institutioner og dermed en budgetmodel, der i modsætning til den nuværende, sikrer ensartede enhedspriser på de forskellige pladstyper uanset institutionsstørrelse.
- En teknologisk understøttelse af klynger, udvikling af klynge- intranet med det nødvendige antalt it-arbejdspladser mv. uden de ”sædvanlige” Koncernservicepriser.
- At ledernes faglige kvalifikationer og personlige udvikling vedligeholdes og udbygges gennem kompentence og – udviklingsforløb.
- At fokus i hele forandringsprocessen tager udgangspunkt i klyngernes behov frem for implementering af nye centrale krav og projekter, herunder i særdeleshed udviklingskontrakter.
- At forvaltningen understøtter hele arbejdsmiljøprocessen for alle medarbejdere, herunder særligt for lederne.
- At der indarbejdes overordnede pædagogiske udviklingsmålsætninger i den endelige beslutning.
- At der i forlængelse af beslutningen om klyngestruktur iværksættes en proces med inddragelse af såvel LFS som ledere og medarbejderrepræsentanter vedrørende klubområdet, således at klubstruktur og klyngestruktur er samarbejdende enheder, på lige fod med øvrige samarbejdsparter på det ungdomspolitiske område.
Slutteligt skal vi anbefale, at der etableres en ”styregruppe” til implementering af den nye struktur, og at denne styregruppe har direkte repræsentation af mindst én repræsentant fra LFS og en fra de kommunale lederes ledersektion.
Styregruppen skal tillige overfor udvalget kunne give evalueringer samt indgive beslutningsforslag på nødvendige emner som direkte udløbere af klyngestrukturen.
Uddybning af visse af punkterne:
Klynger og Pædagogik - Mangfoldighed i Klyngen
Børne- og Ungdomsudvalget har på mødet den 2. juni vedtaget en række protokolbemærkninger ift. den nye institutions- og ledelsesstruktur.
LFS er enig i principperne om at bevare mangfoldigheden i daginstitutionstilbuddene, - og at principperne skal håndteres både indholdsmæssigt og strukturelt på en sådan måde at dagtilbuddene fremadrettet hverken uniformeres eller standardiseres via f.eks. kontraktliggørelse, men at de enkelte institutioner fortsat bevarer den pædagogiske autonomi og metodefrihed.
Derfor er LFS enig i, ”at de enkelte enheder i den nye struktur bevarer deres pædagogiske særpræg”.
I forbindelse med etableringen af klyngestrukturen skal det faglige niveau i dagtilbuddene understøttes og der skal aktivt sættes fokus på de potentielle udviklingsmuligheder, som den nye struktur rummer.
Når formålet med den nye klyngestruktur bl.a. er at sikre flest mulige ressourcer til ”kerneydelsen” i en periode med besparelser, således at den høje kvalitet i kommunens dagtilbud kan bevares, - ser LFS det som en nødvendighed, at der fokuseres på etablering af stærke ledernetværk både indenfor den enkelte klynge og på tværs af klyngerne, som kan medvirke til at styrke de nye ledelsesroller og udviklingen af ledernes faglige kompetencer herunder ansvaret for at lede organiseringen af et pædagogisk fagligt miljø, der kan skabe lærings- og udviklingsbetingelser for børn og unge
LFS vil derfor foreslå, at der udvikles en praktisk køreplan for etableringen af disse netværk. Køreplanen skræddersyes til hver enkelt klynges behov. Indsatsen startes op allerede i klyngernes etableringsfase med henblik på at ruste de kommende ledere til at indgå i deres nye funktioner.
De sidste mange års fokusering på professionaliseringen af den pædagogiske indsats, praksis og kvaliteten i det pædagogiske arbejde har samtidig igangsat en fokusering på begrebet ”kerneydelsen” i den pædagogiske opgave.
Der er blevet arbejdet med at udfordre og kvalificere ”kerneydelsen” samtidig med at kvaliteten i udøvelsen af den pædagogiske praksis knyttes til børnenes/ de unges hverdagsliv, udvikling og læring.
LFS vil anbefale, at der som led i ændret institutions- og ledelsesstruktur sættes et skarpere fokus på, hvad pædagogisk ledelse indebærer, og hvordan man forstår og italesætter den pædagogiske opgave.
LFS vil endvidere anbefale at der skabes ledelsesmæssige og logistiske rammer for involverende samarbejde på tværs af institutionerne, med henblik på at skabe gode rammer for pædagogisk idéudvikling mellem institutionerne vedrørende organisering, struktur og indholdet i samarbejdet.
Klyngestruktur og arbejdsmiljø
LFS finder det vigtigt at såvel processessen i forbindelse med og etablering og brug af klyngeinstitutioner, som minimum, sker i fuld overenstemmelse med arbejdsmiljølovens bestemmelser og at der afsættes de nødvendige ressourcer hertil.
Det betyder i forhold til processen:
- at arbejdsmiljøorganisationen inddrages så tidligt som muligt
- at HAMU høres om eventuelle arbejdsmiljørisici som man skal tage højde for inden eller i forbindelse med etablering af klyngeinstitutionerne
- at der iværksættes en proces hvor arbejdsmiljøgrupperne i den enkelte klynge sikres tid til at mødes og foretager en arbejdsmiljøvurdering af hvilke arbejdsmiljørisici der skal tage højde for inden, under og efter at klyngen er etableret
- at der efterfølgende laves en forebyggende handleplan
- at den enkelte klyngers arbejdsmiljøvurdering og forslag til handleplaner fremsendes til distriktets arbejdsmiljøorganisation som vurderer om der er behov for tværgående arbejdsmiljøinitiativer
- at der foretages en ny arbejdspladsvurdering inden 3 måneder efter etablering af klyngeinstitutionen.
Det betyder i forhold til etablering og brug:
-
at arbejdsmiljøvurderinger og - hensyn inddrages allerede i projekteringsfasen
• at de fysiske rammer giver mulighed for at sikre et sundt og sikkert fysisk og psykisk arbejdsmiljø - at der foretages byggesagsbehandling ved ændret brug af lokaler
- at arbejdsmiljøorganisationen inddrages før beslutning om ændret lokalebrug
- at der foretages en arbejdsmiljøvurdering af arbejdsmiljøgruppen ved ændret lokalebrug. Det betyder at såvel en vurdering af støj, indeklima, ergonomi og psykisk arbejdsmiljø skal indgå i arbejdsmiljøvurderingen
- at der sikres de lovgivningsmæssige personalefaciliteter ved sammenlægninger.
Derudover mener LFS at det skal sikres:
- at der i forbindelse med planlægningen af implementeringen af klyngeledelse organisation- og struktur tages højde for at krav - ressourcer - kompetencer balanceres
- at klyngeledelsen og klyngeinstitutionernes arbejdsmiljøgrupper i hele organisations- og ledelsesstruktur forandringsprocessen oplever forvaltningens støtte og vejledning i det ukendte "farvand" som forandringsprocessen nødvendigvis indebærer
- at der er udarbejdet en tydelig og systematisk kommunikations- og inddragelsesplan for processen
- at institutionerne får god mulighed for at forankre og konsolidere den nye organisations- og ledelsesstruktur, - og at det sker på en sådan måde, at fokus bliver på klyngens behov frem for evt. implementering af nye centrale krav og projekter.
Med venlig hilsen
Britt Petersen
formand