LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Presse, høringssvar og udtalelser
  • Høringssvar
  • Høringssvar 2009-2010
  • LFS-høringssvar på den påtænkte sammenlægning af den kommunale inst. Valhalla og den selvejende inst. Blokhuset (maj 2009)
 

Sidemenu

  • LFS-høringssvar til inklusionspolitik (december 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedrørende ny budgetmodel (oktober 2010)
     
  • Almen ledersektion-høringssvar: Ny budgetmodel (oktober 2010)
     
  • LFS-Høringssvar til kvalitetsstandard for midlertidige botilbud på handicapområdet (§107-tilbud) (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til bekendtgørelse om magtanvendelse overfor børn og unge, anbragt uden for hjemmet (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til klynger m.v. (august 2010)
     
  • LFS-høringssvar til styrelsesvedtægt for folkeskolen (marts 2010)
     
  • KKFO Charlottegårdens høringssvar til styrelsesvedtægt for folkeskolen (marts 2010)
     
  • LFS-høringssvar om ungdomskriminalitet (februar 2010)
     
  • LFS-høringssvar om indsatsen overfor kriminalitetstruede børn og unge (januar 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedrørende afregningsmodel for weekendåbne institutioner (januar 2010)
     
  • LFS-bemærkninger til Børne- og Ungdomsudvalget: Revision af styrelsesvedtægt for folkeskolen (januar 2010)
     
  • LFS-høringssvar vedr. Helhedsløsning vedr. udbygning på skoleområdet - Indre By. (september 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Ny Handicapplan i Københavns Kommune (august 2009)
     
  • Høringssvar Københavns kommunes handicapplan (august 2009)
     
  • LFS: Supplerende bemærkninger til Administrationsanalysens Fase 2 (juni 2009)
     
  • LFS-høringssvar på den påtænkte sammenlægning af den kommunale inst. Valhalla og den selvejende inst. Blokhuset (maj 2009)
     
  • LFS-høringssvar til inklusionspolitik (maj 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Rammeplan for strategien på området for udsatte børn og unge (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Strukturtilpasning på fritidshjemsområdet (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar: Rammeplan for strategien på området for udsatte børn og unge (marts 2009)
     
  • LFS-høringssvar til Målsætninger for fritidshjem og KKFO´er 2009 (februar 2009)
     
  • SOF: Høringsudkast af rammeplan for Københavns Kommunes strategi for udvikling af arbejdet med udsatte børn og unge (februar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning - fritidshjemmene Nord, Strand, Vokseværket, Strandgårdsskolen (januar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning KKII (januar 2009)
     
  • Høringssvar samtænkning - Vokseværket (januar 2009)
     
  • Høringssvar pædagogisk perspektivplan og målsætning for fritidshjem - Klitten (januar 2009)
     
  • LFS-høringssvar til oplægget Pædagogisk Perspektivplan 2009 (februar 2009)
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
2.6.2009  | Almen  
  
 

Til
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Sekretariatet
Rådhuset
1599 København V.

København den 29. maj 2009

LFS høringssvar vedrørende påtænkt sammenlægning af institutionerne Valhalla og Blokhuset

LFS - Landsforeningen For Socialpædagoger fremsender hermed høringssvar på den påtænkte sammenlægning af den kommunale integrerede institution Valhalla med den selvejende udflytterbørnehave Blokhuset.

LFS er principielt uenig i en sammenlægning af en kommunal og selvejende institution, som i sin konsekvens fremtidigt vil hvile på selvejende driftsvilkår. Vilkår som ansættelsesretligt vil indebære en virksomhedsoverdragelse fra et kommunalt til selvejende ansættelsesområde.

Dette vil indsnævre LFS medlemmers mulighed for at være omfattet af den kommunale jobbank, hvilket vil betyde en markant forringelse af trygheden i ansættelsen fra København kommune som bredt ansættelsesområde, - til ansættelse på begrænsede vilkår under den selvejende institutions bestyrelse som juridiske enhed.

LFS mener, at dette er et skridt i den forkerte retning, og en markant forringelse af vore medlemmers løn- og ansættelsesvilkår.

En sammenlægning af de to institutioner forudsætter efter LFS opfattelse en kommunalisering af den selvejende institution, - således at den ny sammenlagte institution fremadrettet er en kommunale institution.

Fremtidig drift på selvejende vilkår, - vil være en kraftig fordyrelse af de kommunale driftsudgifter på mindst 2,1% på grund af administrations gebyret til den selvejende institutions driftsbudget.

LFS's holdning til bæredygtige institutioner og institutionssammenlægninger er ikke ny. Igennem de senere år har vi diskuteret vigende børnetal, små og mindre institutioners sårbarhed, vi har understøttet sammenlægninger af institutioner på samme adresse og vi har i samme forbindelse ofte optimeret ledelse via ledelsesforsøg i samme moment, - og herunder sammenlægning af kommunale daginstitutioner med kommunale udflytterinstitutioner.

Det er fortsat LFS opfattelse, at man på en og samme tid kan lave større institutioner og hylde mangfoldigheden. Mangfoldighed handler netop ikke om størrelse, men om styringsmæssig forankring, indhold og metodefrihed i den pædagogiske praksis.

Vi står selvfølgelig stadig ved vores synspunkter og er dermed enig i de politiske målsætninger om strukturændringer og pædagogisk-, ledelsesmæssig- og økonomisk bæredygtighed.

LFS ser ikke Valhalla som en ikke-bæredygtig kommunal institution.

Vi er bekendt med at Valhalla har haft rekrutterings problemer med hensyn til ledelsespersonale, - og vi er bekendt med at Valhallas personale, børn og forældre har behov for sikker drift, - men som LFS nedenstående vil argumentere for, - så kan der rejses begrundet tvivl om, om Distrikt Nørrebro har været tilstrækkeligt opsøgende tværgående i de øvrige 7 distrikter i Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune for at afsøge mulighederne for rekruttering af ledelsespersonale til Valhalla.

LFS vil med henvisning til vores forhandling med Distrikt Nørrebro den 18. marts samt skriftlige henvendelse 20. marts, vove den påstand at argumentet om rekrutteringsproblemer er et konstrueret argument.

LFS mener, at BUF-Nørrebro's forslag ikke er i tråd med de fælles forståelser, som LFS og Direktionen i BUF har haft omkring bæredygtighed og strukturtilpasning på daginstitutionsområdet. LFS stiller sig derfor stærkt uforstående overfor, at BUF vægter det faktum, at den selvejende institution Blokhusets udflyttersted ejes af en fond, - som et positivt argument for, at den fremtidige institution skal være selvejende.

I LFS mail af 4. marts 2009 til Distrikt Nørrebro forud for forhandlingen med Distrikt Nørrebro den 18. marts 2009 tilkendegav LFS, at vi fandt udflytterinstitutionens bindingerne i ft. fonden og Skjold særdeles uinteressante. LFS påtalte endvidere, at Distrikt Nørrebro efter LFS opfattelse ikke har gjort tilstrækkeligt for at rekruttere og fastholde ledelsespersonale til den kommunale institution Valhalla.

På mødet den 18. marts 2009 præsenterede LFS forvaltningen for at forvaltningen havde begået brud på overenskomsten i kraft af at forvaltningen siden 1. januar 2009 havde ladet lederen af den selvejende institution Blokhuset være leder af Valhalla, - uden aftale med LFS.
LFS orienterede forvaltningen om, at vi var bekendt med en leder og en souschef, der var parat til omplacering til Valhalla, - og at dette kunne ske med øjeblikkelig virkning. LFS forelagde endvidere flere ideer til alternative forslag til sammenlægning med Blokhuset, - bl.a. sammenlægning med andre af Distrikt Nørrebros kommunale institutioner, herunder sammenlægning med kommunale udflytterinstitutioner.

På grund af sagens alvor, (forvaltningsretlige fejl og overenskomstbrud) henvender LFS formand Britt Petersen sig den 20. marts 2009 via mail til Distriktschef Søren Thorborg, - med kopi til direktør Christine Brochdorf og personalechef Elin Hausle Ebbesen, for skriftligt at påtaler aftalebrud på såvel overenskomst og aftaler på baggrund af Distrikt Nørrebros egenhændige beslutning om at lade en selvejende leder lede en kommunal daginstitution. LFS skriver ligeledes, at LFS kan og vil være behjælpelige med at finde en kommunalansat leder til Valhalla, - hvorfor forvaltningens begrundelse for sammenlægning af Valhalla og Blokhuset må anses for bortfaldet.

LFS er efterfølgende blevet orienteret om at Distrikt Nørrebro med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2009 har konstrueret en konstituering således, at den selvejende leder har fået orlov fra Blokhuset og konstitueret leder af Valhalla.

Set i dette lys kan man stille tvivl om, om denne høring blot er en formalitet, - og at beslutningen om sammenlægning allerede er taget eftersom LFS alternative forslag til sammenlægning er blevet overhørt i processen.

LFS finder forvaltningens forslag til sammenlægning mellem den kommunale institution Valhalla og den selvejende udflytterbørnehave Blokhuset for dybt problematisk:
• Det forringer vore medlemmers løn- og ansættelsesvilkår markant.
• Det fordyrer driftsbudgettet med mindst 2,1% pga. den selvejende bestyrelses formelle krav om administrationsgebyr
• En sammenlægning af de to institutioner gennem en virksomhedsoverdragelse, vil være et markant skridt væk fra kommunale velfærdsopgaver mod mere selveje og evt. privatisering.
• Alternative forslag til fastholdelse af Valhalla som kommunal daginstitution er ikke udtømt

LFS vil pege på følgende alternativer til sammenlægning mellem Valhalla og Blokhuset:
• Fasthold Valhalla som kommunal institution. Rekrutter leder og souschef til ledelsesstillingerne
• Sammenlæg Valhalla med en anden kommunal daginstitution, - f.eks. Bifrost
• Sammenlæg Valhalla med Nørrebros kommunale udflytterbørnehave Spanager
• Kommunaliser Blokhuset og sammenlæg herefter Valhalla med Blokhuset

Afslutningvis vil LFS tilkendegive at sagen efter LFS opfattelse er et trist eksempel på at selvom Børne- og Ungdomsforvaltningen er ét ansættelsesområde, - så fungerer BUF ikke som én enhed på grund af manglende tværgående koordinering og et utal af barrierer mellem distrikterne.

For god ordens skyld vil LFS endvidere tilkendegive, at vi begærer forhandling i forhold til de områder, der vil få konsekvenser for medlemmernes arbejds- og ansættelsesvilkår i forbindelse med en evt. beslutning som indebærer virksomhedsoverdragelse.

Med venlig hilsen
p.o.v.

Jan Hoby
næstformand i LFS

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4549 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4549 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/4549 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo