Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af ordinært Almenbestyrelsesmøde 13. januar 2014
Tilstede: Stinna Reuter Hall (går 11.30), Ronni Ramm, Connie Nielsen, Gitte Guldberg, Karen Ribergård, Tina Malene Hansen, Thomas Enghausen, Iben Andersen, Martin K. A. Rasmussen, Jette Christiansen, Bimala Møller, David Schøinning (kommer kl. 12), Martina Wellm, Lars Ammonsen, Kirsten Løth, Brian Engsig, Palle Andersson.
Afbud: Dorte Sørensen, Annette Mortensen, Nicki L. Jensen, Søren Beha Pedersen
Fraværende: Karina Christensen, Ulla Børgesen, Kristina Vasseux.
Dagsorden
1) Godkendelse af referat fra bestyrelsesmøde 5.12.2013 samt godkendelse af dagsorden 13.1.2014.
Referat fra 5.12.13 – godkendt
Dagsorden for 13.01.14 – godkendt
2) Økonomisk råbalance
v/Ulla og Thomas
Resultatopgørelse for perioden 1.7.2013 til 31.12.2013 fremlægges ved bilag på mødet.
Økonomien ser fin ud.
Juletræsfesten mangler at blive konteret.
3) Skolereformen, status på implementering i København og Frederiksberg kommune
Status på forhandlingerne i København, herunder LFS & KL møde 8.1.14 vedr. lokale arbejdstidsregler i København.
LFS har indkaldt hele almenområdet (ledere og TR) til stormøde i Nørrebrohallen, onsdag d. 22.1.2014 kl. 9-12.
Til omdeling: Proces for Personaletilpasning, Grundlagspapir for pædagogisk personale i skolen i København, herunder eksempler (se bilag 1, 2 og 3) som er udsendt til klyngeledere i en ugepakke før jul fredag d. 13.12.2013.
Lige nu:
Status er at de ansatte i Københavns Kommune er garanteret job også efter implementering af skolereformen, i modsætning til kommuner ude i landet. BUPL har lavet en undersøgelse som viser at der skal afskediges ca. 400 pædagoger.
Processen med personaletilpasning er i gang ude på området.
Ronni spørger ind til om der er taget højde for, at der i forbindelse med implementeringen af skolereformen kan vise sig at opstå en medlemsflugt fra klubberne. Hvordan kan forvaltningen så sikre stillinger? Thomas fortæller at der er afsat en bufferpulje til det første år, som måske kan bruges til at undgå fyringer.
Tina Malene er bekymret for kvaliteten i fritidstilbuddene når der er udsigt til kortere tid sammen med børnene og evt. færre børn og voksne.
Martina spørger ind til om der er udsigt til lavere forældrebetaling i fritidshjem og klubber?
Bestyrelsen gennemgår procesplanen for personaletilpasning for det kommunale område i København.
De selvejende institutioner er indkaldt til møde og der kører en tilsvarende proces for personale tilpasning på det selvejende område.
Specialskoler og special KKFO’er følger samme procesplan som de øvrige institutioner.
Karen fortæller at de i hendes enhed har sat 10 min. af dagligt til at tale om skolereformens hvem, hvad, hvornår!
Tina Malene fortæller at LFS modtager en del henvendelser omhandlende processen og det den afføder – konkurrence kollegaer imellem!
0-6 års området er ”vågnet op” nu, fordi det er gået op for dem at skolereformen også får indflydelse på deres område, i form af personaler i kombinationsstillinger, som ikke kan arbejde i deres institution i skoleferier, for da skal alle deres timer ligge i fritidstilbuddet.
Tina Malene foreslår at LFS laver en ”oftest stillede spørgsmål” som vi kan sende ud til institutioner og klynger.
KL’s anbefalinger ift. til understøttende undervisning er 50/50 (pædagog/lærer) men det er ikke et krav. Det er op til de enkelte kommuner hvordan fordelingen skal være. København har valgt 50/50 modellen.
Karen problematiserer det manglende engagement hos kollegaer i forhold til at kæmpe imod skolereformen, og nu hvor omfanget af skolereformen er gået op for området er der vilje til modstand. Det er dog lidt sent i forhold til at skolereformen er vedtaget af regeringen.
Vi havde en diskussion af om demonstrationer kan være med til at gøre en forskel.
Opgaven for LFS er nu at kigge fremad og sørge for at sikre de bedst mulige vilkår for både børn og ansatte.
Ronni påpeger at der skal være fokus på to pejlemærker i forbindelse med skolereformens implementering:
1. Arbejdsmiljøet, både for børn og ansatte, skal i fokus.
2. LFS skal være dagsordensættende i forhold til den politiske dagsorden (Pia Allerslev har endnu kun udtalt sig om skole og ikke om firtiden).
Der har været møde mellem LFS, BUF & KL d. 8.1.14, men ikke noget nyt derfra. Der er aftalt nyt møde d. 17.1.14.
På mødet med KL har Britt fremlagt, det som hun tidligere har fremlagt for almenbestyrelsen ift. til arbejdstidsreglerne.
På leder/TR mødet kan der formentlig fremlægges noget fra mødet d. 17.1.2014.
Bestyrelsen havde en debat om hvorvidt der skal være en markering af, at skolereformen nu er en realitet/markering af at kampen for fritidshjemmene og fritidspædagogikken har lidt et klart nederlag med skolereformens komme.
Ronni udtrykker bekymring for om en markering kan signalere, at ”vi” nu har tabt og accepteret skolereformen og dens konsekvenser. Vi bør i stedet arbejde på en strategi for at få reformen rullet tilbage.
Vi havde en diskussion af de praktiske udfordringer i forbindelse med kombinationsstillinger:
• Personalemøder, forældremøder etc. to steder
• Arbejdsmiljø: Kommer fra skolen og skal være frisk og på i børnehaven om eftermiddagen.
• TR-rollen når TR er i kombination, ex. hvornår er der tid til andet arbejde (forberedelse til TR-arbejdet)
• Kombinationsstillinger stiller krav til samarbejdet lederne imellem.
• Kombinationsstillinger kan, på positiv siden, skabe noget synergi mellem institutioner og skoler.
• Ferieudfordringer i forhold til at de ansatte i kombinationsstillinger.
Bestyrelsen beslutter at afholde et medlemsmøde om pædagogens rolle i skolen i løbet af foråret, når alle kender deres fremtid. (Ideer og inspiration inden for rammerne af grundlagspapiret).
Fra Frederiksberg er der ikke noget nyt vedr. skolereformen.
4) Faggruppelandsmøde i Pædagogisk Sektor 2014
Der er modtaget indkaldelse til faggruppelandsmøde for Pædagogisk Sektor. Mødet afholdes d. 31. marts 2014 til d. 1. april 2014 på Nyborg Strand.
Almenbestyrelsen skal tage stilling til, hvad eventuelle repræsentanter skal arbejde med på mødet, i hvilken form m.v. Der er pt. ikke modtaget nogen dagsorden for evt. fællesoplæg på faggruppemødet.
Endelig beslutning om ovenstående skal være truffet på bestyrelsesmødet i marts 2014.
Bestyrelsen skal beslutte hvad deltagerne fra almenbestyrelsen skal arbejde med, f.eks. skolereform og forslag til fremtidigt arbejde til GF 2014 og status på fremtidigt arbejde for perioden 13/14. (Skal på som pkt. til næste bestyrelsesmøde).
Deltagere: Palle, Thomas, Ronni & Iben
Deltagerkredsen skal være tilmeldt senest d. 27. januar 2014.
Anders Seneca holder oplæg dag 2 kl. 10.30-12.00, og der er fælles intro på dag 1.
Resten af programmet er vores eget og skal planlægges.
Thomas har givet besked om at vi ønsker at deltage i Anders Senecas oplæg.
5) HB-møde
HB mødet i december var aflyst, så der er ikke noget referat.
Dagsorden til HB møde d. 20.1.2014, er udsendt d. 10.1.2014
• Formalia
• Status på medlemstal
• ”Indenfor murene”
• Status på skolereform
• Nye borgmestre & nye udvalg – SOF og BUF
• Budget 2015 i kommunerne
• Eventuelt
Der er afbud fra Dorte Sørensen, Tina Malene er suppleant.
6) Nyt fra Almenområdet:
A) Nyt fra København.
• Ressourceteam/tværfagligt samarbejde i klynger (KL’er er tovholder), hvor det pædagogiske personale har mulighed for at få sparring om problemstillinger vedr. børn med f.eks. sundhedsplejersker, lærer, psykologer etc.
Kirsten har været til møde med PL’ere hvor KL’erene ikke var inviteret, hvilket undrede deltagerne. Det er Rambøll der styrer processen og det viser sig at de ikke mener at KL’ere og PL’ere skal deltage i samme møde.
Det kan undrer, at man iværksætter et projekt af denne størrelse, om noget der allerede foregår (tværfagligt samarbejde) – Det skal op i Hoved-MED.
• Proces for personaletilpasning kommer nu på LFS hjemmeside, da det viser sig at mange medarbejder repræsentanter ikke har set den.
B) Nyt fra Frederiksberg Kommune
• Dagen efter Kristi Himmelfartsdag har hidtil været en fridag, som nu inddrages (den blev i sin tid ”solgt” for fri 1. maj)
• TR-møderne på Frederiksberg er ændret til heldagsmøder hver anden måned, det har været et ønske fra tillidsrepræsentanterne.
C) Bemandede legepladser
• Legepladserne er blevet placeret under Center for drift udvikling, de er blevet delt i to enheder, med hver deres enhedschef (Amager og City er i én enhed og brokvarterene i en anden enhed).
• Legepladserne holder faggruppemøde torsdag d. 16.1.14.
• Teknik og miljø skal have nyt MED-system, så de har en midlertidig ordning frem til maj, hvor det nye MED skal træde i kraft.
D) Nyt fra almenbestyrelsens medlemmer til bestyrelsen
• Intet til referat
E) Nyt fra Faggruppeudvalgene
• Intet til referat
7) Temadrøftelse - Inklusion på almenområdet
- Til drøftelse samt planlægning af konkret handling:
Opstart af debat og arbejde jf. generalforsamlingens beslutning, hvor følgende blev vedtaget. Artikler udleveret på sidste møde til inspiration m.v.
Følgende blev besluttet på generalforsamling september 2012:
Forslag vedrørende Specialreformen 2. 0 – herunder inklusion.
Almenbestyrelsen skal følge udviklingen på institutionsområdet i relation Specialreformen og den øgede inklusion. Et specifikt fokuspunkt skal særligt være, hvorledes medarbejdernes arbejdsmiljø påvirkes af beslutningen om øget inklusion i dagsinstitutionerne. Almenbestyrelsen skal derfor tage initiativ til medlemsaktivitet om emnet i den kommende valgperiode i samarbejde med LFS centralt.
Hanne Rosenqvist og Martin Rasmussens forslag, det fremtidige arbejde punkt 8: ”Ordet evt. slettes – ny sætning: Særligt fokus skal rettes mod sammenhængen mellem den faglige pædagogiske/ledelsesmæssige kvalitetsudvikling og arbejdsmiljøet.” sat til afstemning
Snitfladerne i forhold til specialreformen er mellem institution, støttepædagog og inklusionspædagog. Der afholdes netværksmøder og fokus på handleplaner.
Karen fortæller at der er én, der er gennemgående person i forhold til børn med særlige behov (inklusionspædagogen), samtidig fortæller hun om de udfordringer der er i forhold til samarbejdet med støttepædagogerne, der er for meget skriftelighed og for lidt tid. Hos Ronni har de støtte- og inklusionspædagoger med til personalemøder.
Bestyrelsen beslutter at inviterer en støttepædagog og en inklusionspædagog til et bestyrelsesmøde, for at få taget hul på diskussionen om specialreformen.
Thomas og Iben kontakter dem og laver aftale.
Martin påpeger at forslaget jo især fokuserer på hvordan specialreformen påvirker arbejdsmiljøet – og spørger ind til hvordan vi får blik for den siden af reformen.
En af udfordringerne kan være at støttepædagogerne kommer med én metode, som man skal arbejde ud fra – hvad gør det ved arbejdsmiljøet når metodefriheden bliver inddraget? Inklusions- og støttepædagogerne har ændret fokus til at være vejledende i forhold til personalet i institutionen.
Forslaget ligger op til at det skal være en medlemsaktivitet, det skal vi arbejde videre med.
Punktet skal på de følgende bestyrelsesmøder.
8) Status på vedtaget Fremtidigt arbejde 2012-2014
• FOA har fået lavet en folder: ”Brug og misbrug af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked”. Den kan fås ved henvendelse til FOA.
• FOA’s a-kasse har inviteret alle københavnske a-kasser til en temadag, hvor emnet er løntilskudsjob.
9) Eventuelt
• Henvendelse fra Almen Ledersektionen om et fælles medlemsmøde primo 14 med Pia Allerslev. Thomas har svaret ja tak på bestyrelsens vegne.
• Gårdmandskorpset er oprettet, hvilket betyder afsked af de nuværende gårdmænd. Der er oprettet noget tilsvarende på rengøringsområdet.
Referent
Iben Andersen