LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 fagområder i LFS
  • Almenområdet
  • Bestyrelsen 2022- 2024
  • Referater
  • Tidligere referater
  • 2014-2015
  • Orienteringsreferater
  • Bestyrelsesreferat 12.12.2014
 

Sidemenu

  • Bestyrelsesreferat 11.11.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 6.10.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 16.9.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 14.8.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 11.6.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 13.5.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 21.4.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 27.3.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 18.2.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 23.1.2015
     
  • Bestyrelsesreferat 12.12.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 9.10.2014
     
  • Genralforsamling 17.9.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 10.9.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 13.8.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 12.6.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 23.4.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 13.3.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 7.2.2014
     
  • Bestyrelsesreferat 13.1.2014
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
4.2.2015  | Almen  
  
 

Referat af ordinært bestyrelsesmøde 12. december 2014

Tilstede: Martin K. A. Rasmussen, Kristina Vasseux, Ulla Børgesen, Lone Koch, Gitte Guldberg (går kl.11.30), Kasper Madsen, Connie Nielsen, Karen Ribergaard, Thomas Enghausen, Iben Andersen, Bimala Møller (kommer kl. 12.00), Nicki L. Jensen, Stinna Reuter Hall, Tina Truelsen, Annette Beck, Martina Welm, Brian Engsig kommer kl. 11.30), Palle Andersson (kom kl. 9.30).
Afbud: Annette Mortensen, Tina Malene Hansen, Jette Olsen, Magdi el-Toukhy, Bente Zingenberg.
Fraværende: Lars Ammonsen, Kirsten Løth.

Dagsorden:

1) Godkendelse af dagsorden til dagens møde

Referat fra 13.11.2014 - Godkendt
Dagsorden for d.d. - Godkendt

2) Økonomisk råbalance v/Ulla

Der foreligger ikke noget opdateret budget/regnskab.

- Der skal indkøbes to nye computere til bestyrelsesarbejdet. Bestyrelsen siger OK

- Nyt forbrug: Postkortkampagne: 30.000 plus moms. Godkendt af bestyrelsen via mail-afstemning. Bestyrelsen skal tage stilling til om der også skal overvejes en helsides annonce i lokalaviserne med I love frit, i løbet af 2015.

- Ulla skal på regnskabskursus i januar sammen med kassererne fra de øvrige bestyrelser.

Bevillinger og ansøgninger:

  • Projekt hjemløs – bestyrelsen beslutter at give kr. 10.000 + en ekstra donation på kr. 2.500 i stedet for julegave til bestyrelsesmedlemmerne.
  • Team Tvilling – bestyrelsen beslutter at donere kr. 3000.
  • Bogudgivelse (se ansøgning) – efter en debatrunde afviste bestyrelsen at honorere ansøgningen.

3) Bestyrelsesweekend

Jf. mail af 27.11.2014 skal bestyrelsen drøfte hvorvidt vi ønsker at tilslutte os fælles bestyrelsesweekend med de øvrige bestyrelser og desuden drøfte hvad indholdet i en sådan weekend kunne være.

Thomas foreslår at vi går sammen og laver en fælles bestyrelsesweekend med de 3 områdebestyrelser og de 3 ledersektioner. I forhold til indhold er det Thomas’ forslag at vi fortsætter de drøftelser (tema/vandfaldsmodellens indhold) som var temaet på repræsentantskab 2014 samt drøftelser i forhold til det vedtagne fremtidige arbejde.

Der er forslag om at forsøge få Svend Brinkmann på som oplægsholder i plenum, men at der også gives plads til egne møder samt det sociale aspekt.

Forslaget er, at vi forsætter drøftelserne, så vi kommer endnu mere i bund, med de temaer vi havde på REP 14 og hvordan vi som bestyrelser og sektioner kan understøtte dette og hvordan vi arbejder med det fremadrettet.

Dagpleje- og Specialbestyrelserne har besluttet at de gerne vil være med til at afholde en fælles bestyrelses weekend.

Forslag: De seks formænd mødes og planlægger tid, sted og indhold (Thomas arbejder videre).

4) Fremtidens fritid i København, til orientering

Status på fremtidens fritid, herunder status på det politiske arbejde, og på Almenbestyrelsens arbejdsgruppe jvf. GF1, om Fremtidens Fritid.

- Der er rettet henvendelse inden udvalgsmødet til udvalget hvad angår, at forslaget om KKFO´er ikke stemmer overens med 1:1 ledelse. En KKFO leder vil aldrig være ligestillet på ledelsesstregen med en skoleleder.

- Derudover var der naturligvis en vis bekymring for fremtiden på arbejdsgruppemødet.

- Bestyrelsen har fået alt materiale tilsendt, og kan se høringsplaner m.v.

- Den 14. januar 2015 afholdes det et dialogmøde med BUF/BUU og høringsparterne.

- Høringen sker på www.blivhoert.kk.dk

Britt Petersen kom kl. 9.00 og fortalte om status på ”Fremtidens Fritid” i Københavns Kommune. 4 forslag til organisering inden udvalgsmødet i december 14.

1: Alle fritidshjem bliver KKFO’er.

2: Alle fritidshjem bliver kommunale eller selvejende fritidsinstitutioner i klynger/netværk.

3: Alle fritidshjem bliver kommunale eller selvejende fritidsinstitutioner uden for klynger/netværk.

4: Der vælges konkret for fritidsinstitutionen til hver skole, hvilken af de 3 ovenstående modeller denne skal organiseres efter.

Udvalgsmaterialet kan læses www.blivhoert.dk

Høringsperioden udløber d. 6.2.2015. BUU træffer en endelig beslutning på udvalgsmødet d. 20.5.

Andet vedrørende skolereform:
LFS får knap så mange henvendelser vedr. problemer i forbindelse med skolereform.

Karen fortæller at deres klub har fået aftenåbent, det er de samme 10-15 børn der benytter sig af morgenåbner.

På sidste bestyrelsesmøde besluttede vi, at arbejde på at få lavet en konference, arbejdsgruppen har første møde d. 13.1.2013 kl. 17.30 – 20.00. Gruppen består af: Stinna, Annette B., Magdi, Tina T., Bente, Tina Malene, Karen, Thomas og Iben.

Hvis andre bestyrelsesmedlemmer ønsker at deltage skal de sende en mail til Thomas senest d. 9.1.2014.

5) Rhetor kommunikationskursus

Almenbestyrelsen skal drøfte og beslutte om, der er ønske om et kommunikationskursus med Rhetor. Thomas medbragte mapper fra tidligere kurser, så nye medlemmer kan se, hvad indholdet er. Se evt. på www.rhetor.dk for information og om kurser her: http://www.rhetor.dk/kurser-2/

Bestyrelsen fik mulig for i en pause at kigge materialerne fra Rhetor igennem.

Iben forslog at vi kontakter Mikkel Frederiksen (underviser på LO-skolen), for at høre om han kunne være interesseret i at undervise på et sådant kursus. Bestyrelsen tilkendegav hvilke behov, hver enkelt har i forhold til kommunikation.

Bestyrelsesmedlemmerne tilkende gav et ønske om både at fokusere på mundtlig og skriftelig kommunikation; hvordan griber man et emne og blander sig i debatten, hvordan kan man forberede sig på at gå på talerstolen?

Bestyrelsen beslutter at Iben kontakter Mikkel.

Bestyrelsen kom også ind på emnet; brugen af sociale medier og besluttede at arbejde videre med et bestyrelses arrangement eller et medlems møde om emnet.

6) HB

Referat fra sidste HB møde kan læses på hjemmesiden.
Næste HB møde er d. 26. januar 2015. Derfor er der endnu ingen dagsorden.

7) Repræsentantskab 2014

Bestyrelsen tog en runde, hvor alle medlemmer evaluerede REP 14. Evalueringen kan bestyrelsens HB medlemmer tage med på det kommende HB-møde.

- Annette B. roser vandfaldsmodellen, fordi det gav mulighed for at komme til orde.

- Karen bakker op om det positive, synes det var nemt at komme til orde og sætte sit aftryk på det fremtidige arbejde.

- Iben roser også vandfaldsmodellen samt ros til tillidsrepræsentanterne for at være skarpe i forhold til MED og tillidsdagsordenen.

- Connie synes at der var for lidt styr på ordstyrerposten i de tre workshops, hvilket gav noget rod.

- Kristina er enig i at vandfaldsmodellen var god, men bakker op om at der var for lidt struktur/orden i hvordan processen i de enkelte grupper blev styret.

- Brian er enig med Connie i at der var for lidt struktur på gruppearbejdet.

- Kasper synes godt om vandfaldsmodellen, men udtrykte en smule kritik af dirigentens brug af humor.

- Martin kritiserer valghandlingen (eller mangel på samme) i forbindelse med valg af REP-delegerede (dette var flere bestyrelsesmedlemmer enige i).

- Karen er enig i kritikken af dirigenten.

- Nicki er enig at det var et godt REP, med en god stemning, men kritik af valghandlingerne generelt, herunder også valg af FU-medlemmer.

- Stinna undrer sig over Nickis kritik af FU-valget, da der jo ikke var modkandidater, og med de procedurer og forretningsorden der er for REP, ville en stemmeseddel med 4 navne være ugyldig.

- Martin underbygger sin tidligere udtalelse med at det ikke er et demokratisk problem, men et etisk problem (eksklusion).

- Lone er enig med Martin om det ekskluderende.

- Iben bemærker, at det er for sent at tage demokrati- og procedure diskussionen efter REP, hvis man vil ændre noget ligger det i forberedelsen.

- Nicki anerkender det, og er enig med Lone i at det var en ekskluderende måde at valget til REP forgik på.

8) Nyt fra området:

Frederiksberg: har opsagt alle lokalaftaler. Claus Reffstrup og Thomas skriver til udvalget på vegne af LFS’ medlemmer på Frederiksberg.

I januar er der fokus på medlemsorganisering ca. 12 institutioner om dagen.

København: Vagtplan systemet (KAS) går i luften d. 1. marts 2015 for BUF’s vedkommende. For TMF er det fra 1. januar 2015. KS/KMD uddanner brugere af systemet og på kurserne skal deltagerne arbejde med deres egen konkrete vagtplan.

LFS følger implementeringen tæt og de faglige organisationer har været med i processen.

Martina spørger ind til den nye syge/fraværspolitik, som skulle komme d. 17. marts – rygtet siger der der et skift fra omsorg til fokus på fravær.

Lone fortæller om procedurer i forbindelse med sygefravær på Frederiksberg, hvor de bliver undervist i at forskellen mellem omsorgs- og sygefraværssamtaler.

9) Status på vedtaget Fremtidigt Arbejde 2014-2016

Intern status på, hvor Almenbestyrelsen er med at udmønte det besluttede fremtidige arbejde.

- LFS’s socialrådgiver Susanne Brink Andersen kommer på bestyrelsesmødet i februar og taler om det rummelige arbejdsmarked.

- Faglig sekretær Henrik Krogh kommer på bestyrelsesmødet i marts og informerer om budget 2016.

10) Kommende medlemsaktiviteter/fyraftensmøder

13.12. 2014: Juletræsfest for alle LFS medlemmer. Se LFS Nyt og www.lfs.dk – Thomas, Ulla og Iben kommer og hjælper til med det praktiske.

Kommende fyraftensmøder:
• Tirsdag d. 27.1.15 – Erik Sigsgaard: Når børn siger nej
• Tirsdag d. 3.3.15 – Køn som et perspektiv i pædagogikken
• Mandag d. 9.3.15 – Erik Sigsgaard: Hvordan er vuggestuen og dagplejen, når de er bedst?

Fælles for alle tre arrangementer er at der er tilmelding via www.lfs.dk.

11) Eventuelt

Intet til punktet.

Referent
Iben Andersen

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10067 Loadtid: 0.069 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10067 Loadtid: 0.069 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10067 Loadtid: 0.069 sek.
Download logo