Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af bestyrelsesmøde 9. oktober 2014
Tilstede:
Thomas Enghausen, Ulla Børgesen, Kristina A. Vasseux, Annette Mortensen, Kirsten Løth, Jette Olsen, Palle B. Andersson, Connie Nielsen, Gitte Guldberg, Karen Louise Ribergaard, Stinna Reuter Hall, Nicki Jensen, Martina B. Wellm, Brian Engsig, Martin K.A. Rasmussen, Annette Beck, Kasper Madsen, Bente Zingenberg.
Kommer senere: Iben Andersen og Tina Malene Hansen, Bimala Møller
Afbud: Magdi Engelstoft el-Toukhy, Kristina Vasseux, Lone Koch, Lars Ammonsen, Tina Truelsen
1) Velkommen til den nyvalgte bestyrelse v/ Områdeformanden.
Formanden bød velkommen
2) Præsentation af bestyrelsens medlemmer v/ medlemmerne
Bestyrelsen præsenterede sig for hinanden.
3) Arbejdsformer i bestyrelsen – drøftelse
Thomas gennemgik arbejdsformer herunder med introduktion til; dagsordener, referater, budget, regnskab, frikøb, aktiviteter, møder og mødeform, afbud m.v.
Beslutning vedrørende referater: Bestyrelsen besluttede at fortsætte ordningen med at Iben Andersen skriver referat og afregnes for dette arbejde.
Referater skrives på mødet og godkendes efterfølgende på næste møde. Den forgangne periode har Iben Andersen skrevet dem. Det har hun så fået frikøb til. Altså har bestyrelsen betalt for de timer, Iben har brugt på at skrive referatet. Der skal som minimum skrives beslutningsreferat. Referater lægges efterfølgende på lfs.dk.
Valg af næstformand: I tilfælde af formandens fravær vil det være en god idé at et andet medlem varetager funktionen som ansvarshavende.
Kandidater til næstformand for Almenbestyrelsen: Iben Andersen, som også blev valgt.
Opfordring til at, såfremt man ønsker et punkt på dagorden, som udsendes ca. en uge før mødet, så sender man en mail til Thomas i god tid.
Budget: Vi vedtog budget på GF. På hvert bestyrelsesmøde får vi en status på budgettet.
Områdeformanden har tidligere haft disponeringsret på beløb op til 5000,- kr. uden at skulle forespørge bestyrelsen forinden. Bestyrelsen besluttede at fortsætte dette.
Afklaring via mails: Engang imellem er det nødvendigt med en hurtig afklaring via mail. Det vil fremgå, hvornår fristen er.
Godkendt.
Frikøb: Bestyrelsen har tidligere besluttet, at det er muligt at få frikøb. Det betyder, at man på arbejdspladsen kan indkalde en vikar for de timer, man er væk fra arbejdspladsen. Udgiften til vikar betales så af Almenområdet. Der skal udfyldes en vikarseddel, og det er meget vigtigt at alle felter udfyldes. Særligt kontonummer, navne, timer og uddannet / ikke uddannet mangler ofte. Vikarseddel afleveres til kassereren; Ulla.
Møderne: Starter som regel kl. 9.00 og senest til kl. 16.00. Vi skal blive enige om, hvordan bestyrelsesmøder fremad skal lægges. Kan alle møde ind i tidsrummet (skolereform) eller skal vi lave skiftevis aftenmøde / dagsmøde?
Beslutning: Thomas laver mødeplan for 2015.
Afstemning: Bestyrelsen er beslutningsdygtig, hvis mere end halvdelen er fremmødt. Altså skal vi være minimum 13 medlemmer til et møde. Ligesom at 13 er et flertal ved en afstemning. Er vi under 13, så kan forsamlingen tilkendegive men ikke beslutte noget.
Afbud: Afbud via mail eller SMS til Thomas. Og gerne i god tid. Det handler primært om bestilling af mad i kantinen da, vi senest kan ændre 2 dage før.
HB suppleanter: GF14 besluttede, at Almenbestyrelsen på førstkommende møde selv skulle supplere (selv vælge suppleanter).
På GF14 blev Karen Ribergaard valgt til suppleant og Martina Wellm valgt. Bestyrelsen vurderede at der var behov for yderligere kandidater, jf. erfaringer fra tidligere.
Martin K.A. Rasmussen blev på første bestyrelsesmøde valgt som 3. suppleant.
Almenbestyrelsen har hermed 3 suppleanter til HB til de 5 valgte medlemmer.
4) Godkendelse af dagsorden til dagens møde referat fra møde august
Bilag: Dagsorden og referat.
Til referat:
Martin: Ang. bestyrelsesweekend. Hvordan med det?
Kirsten: Forslag: at bestyrelsen tager med ledersektionen (almen) sammen afsted.
Palle: Kunne vi starte med et alm. møde med ledersektionen.
Martin: Kan godt se idéen med at tage af sted med ledersektionen, men er vi ikke forskelige steder?
Annette: Vi skal vel også lige lære hinanden i bestyrelsen at kende internt først.
Brian: En ordentlig struktur så kan man få et fælles weekend-arrangement til at virke. Vi kan jo sagens være samme sted. Det handler bare om et ordentligt forkøb/struktur.
Bestyrelsen drøftede forskellige modeller for, hvordan det kan lade sig gøre.
Hvad skal indholdet være?
Kalender synkronisering mellem AB-møder og ledersektionens møder. Thomas sender en mail af sted til ledersektionen, og forsøger i videst muligt omfang at lægge møder på sammen dag, hvis ledersektionen har fastlagt deres møder.
Der kom flere forslag og erfaringer med diverse. Forslag om at følge op på Working Poor oplægget eks. vis med besøg i Tyskland. Det kunne også være ift. til fremtidigt arbejde omkring Privatisering. Det kunne være i enten Sverige eller Norge, hvor erfaringer med privatiseringen er store på inst. området.
Foreløbig beslutning: Der arbejdes videre med forslaget. Thomas snakker med de øvrige områdebestyrelser for at høre, om de har gjort sig nogen overvejelser om samme.
5) Gennemgang af generalforsamlingen 2014 herunder vedtagne fremtidige arbejde
Forslag til ændringer i proces, vedtægter som skal arbejdes videre med inden næste gang m.v.
Fremtidigt arbejde: Gennemgås. Hvad er status og er der bud.
Forslag v. Thomas. Punktet Fremtidigt arbejde er et fast punkt på alle dagsordner.
Er der forslag til vedtægtsændringer (faggruppevedtægter), så meld dem ind. Det kunne være f.eks. at beslutning om bestyrelsens størrelse kommer tidligere i vedtægterne. Vi skal dog være obs på, at vedtægtsændringer i områdevedtægter gælder alle 3 området.
- Godt lokale, men plads til forbedringer på mad og drikkevarer. F.eks. manglede der drikkevarer m.v. som skulle hentes af os selv.
- Stedet er godt. Rammerne er gode.
- Måske næste gang kan vi bestille udefra (mad altså).
- Forslag om at undersøge Scandic Sydhavnen til kommende møder, (check for OK).
6) Fremtidens Fritid. Drøftelse af aktuel status og fremad. Bemærk, at der er invitation ude til alle der ønsker at indgå i arbejdsgruppe om emnet. Sendt til jer pr. mail, og lagt til TRIO-møder i uge 41.
6. Fremtiden fritid:
H-med, hvor Thomas og Jan sidder, blev i sidste uge orienteret om status:
Tidsplan, som er foreløbig!
Uge 39-43: Der udarbejdes implementeringsplaner (forvaltning)
Uge 44-45: Implementeringsplaner til kommentering.
10/12-14: BUU møde. Dvs. udvalgsbehandling af implementeringsplaner
--HØRINGSFASE --
4/3-15: (Forventet) Endelig udvalgsbehandling af planer
Der er indkaldt, til arbejdsgruppemøde i almenbestyrelsesregi, d. 20/10 kl. 17.30–20.00. Arbejdsgruppen bør være repræsenteret af bestyrelsesmedlemmer og medlemmer udefra.
I forhold til status på skolereformen:
Der blev afholdt TR og Ledermøde for København. Der blev lavet en opsamling som efterfølgende er sendt til OMR. Chef samt direktion. Der er en del problemer, som der skal løses.
LFS er bekymret for vores medlemmers arbejdsmiljø.
Derudover er der d.d. møde mellem LFS og Direktion om situationen.
Almenbestyrelsen drøftede kort den nuværende situation. Der er mange forhold i spil. Det omhandler magt, samarbejde men også manglednde afklaring om roller, opgaver og funktioner.
Men også at de forventninger man har haft ikke stemmer overens med den virkelighed der er kommet.
7) Repræsentantskab 2014 samt delegeretmøde, orientering / drøftelse
Beretning og fremtidigt arbejde udkommer med LFS nyt, men kan også hentes på www.lfs.dk.
Der er åbent delegeretmøde for almenområdet d. 5. november kl. 17.30–21.00. I bedes tilmelde jer på www.lfs.dk/9679.
7) Eventuelt
FRESO arrangmenet 28/10. Alle er velkomne.
Referat: Thomas Enghausen.