Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af ordinært bestyrelsesmøde 13. marts 2014
Tilstede: Thomas Enghausen, Iben Andersen, Ulla Børgesen, Stinna Reuter Hall, Martina Wellm, Bimala Møller, Gitte Guldberg, Connie Nielsen, Jette Olsen, Brian Engsig (går kl. 10.00), Tina Malene Hansen (går kl. 12), Ronni Ramm, Kirsten Løth.
Afbud: Palle Andersson, Martin K.A. Rasmussen, Dorte Sørensen, Kristina Vasseux, David Schiønning, Nicki L. Jensen, Karen Ribergaard, Søren Beha Pedersen, Annette Mortensen, Lars Ammonsen.
Fraværende: Karina Christensen
Kl. 10.00: Helle Bjerregård, oplæg om Inklusionspædagogernes arbejde - slut kl. 12.00
Dagsorden:
1) Godkendelse af referat fra bestyrelsesmøde 7. februar 2014 samt godkendelse af dagsorden
• Referat fra 7.2.2014 – Godkendt
• Dagsorden for 13.3.2014 - Godkendt
2) Økonomisk råbalance v/Ulla og Thomas
Bilag udleveret på mødet.
Fremtidige udgifter:
• Medlemsmøder
o Pia Allerslev (forplejning)
o Trine Ankerstjerne
o John Andersen
• Sommerophold på Krogerup Højskole – skal vi betale/give tilskud? Besluttes på næste bestyrelsesmøde.
3) Skolereformen, status på implementering i København og Frederiksberg kommune
Frederiksberg: Der er møde i referencegruppen d.d. Der er lavet kompetence uddannelsesplaner for ledere og pædagoger de kommende tre skoleår. LFS har reageret og sendt mail retur til Frederiksberg/forvaltning, da man fuldstændigt ser bort fra medhjælpere/PAU i kompetenceudvikling over de næste mange år. (se kopi af mail). Medhjælpere/PAU er under den arbejdstidsaftale der indgået mellem FOA og KL (se aftalen på www.lfs.dk). De nye arbejdstidsregler for pædagogmedhjælpere, udenfor København er vedtaget og underskrevet.
København:
Status på forhandlingerne i København vedr. lokale arbejdstidsregler: d. 26.2 var der ekstraordinært almenbestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen fik fremlagt det foreløbige forhandlingsresultat. Der er nyt møde d. 14.3.2014.
Når aftalen er underskrevet bliver der indkaldt til leder/tr møde.
Der er indgået en arbejdstidsaftale på landsplan, som også dækker børnehaveklasseassistenter i København og vores medlemmer på Frederiksberg. Aftalen er indgået mellem FOA og KL og dækker resten af landet minus Københavns Kommune. (Bilag omdelt)
Efteruddannelse for ansatte i BUF: AMU KBH har sendt udkast til, hvordan efteruddannelse for personale, der kommer i kombinationsstillinger kan stykkes sammen. Thomas deltager i udviklingen af efteruddannelsestilbuddene til pædagogmedhjælpere og PAU i BUF. Efteruddannelse for skolereformpædagoger ligger i UCC regi (Sommeruniversitet i BUF).
Processen omkring personale tilpasning i forbindelse med skolereformen er i gang og Brian fortæller hvordan de har løst udfordringerne i hans klynge. Det generelle billede af hvordan processen forløber er meget varieret.
Tina Malene fortæller om udfordringen for de tillidsrepræsentanter der er i kombinationsstillinger. Det skal ikke svække tillidsrepræsentanten at være i kombinationsstillinger og ledere kan ikke opfordrer ansatte til at de ikke længere kan være TR. LFS vil bringe problemstillingen op i Hoved MED, så der kan komme ens retningslinjer for TR i kombinationsstillinger.
Generelt:
Der kommer en politisk diskussion af hvordan fremtidens fritidstilbud i København skal se ud. Den diskussion skal vi også have i almenbestyrelsen og i LFS samlet. Proces er ikke klarlagt. Det har stået længere tid på politikernes liste.
Legepladser:
De bemandede legepladser har nedsat et udvalg, som skal udarbejde et ”katalog” til skolerne i forhold til, hvad de bemandede legepladser kan tilbyde skolerne i forbindelse med skolereformen. (Bl.a. den interaktive legeplads i Ørsteds Parken)
4) Frikøb af bestyrelsesmedlemmer, til endelig beslutning
Bestyrelsen skal drøfte samt beslutte, hvorvidt der skal være frikøb for pædagogiske ledere for deltagelse i bestyrelsens møder.
Faktuelt har pædagogiske ledere ingen øverste arbejdstid, men qua den politiske beslutning, om, at pædagogiske ledere også har børnetimer, vil et frikøb give mulighed for, at institutionerne kan bruge vikar for pædagogiske ledere de pågældende dage, hvor disse er til bestyrelsesmøde i LFS.
Legepladserne står med samme udfordring, da de har kollegaer, der er på lederoverenskomst. Hidtil har de brugt af deres bevilling til frikøb, men kan det ændres?
• Thomas undersøger om det kræver en vedtægts ændring.
Ulla mener det er LFS centralt der skal betale for frikøbet.
• Almenbestyrelsen sætter punktet på dagsorden til HB.
Beslutning: Bestyrelsen er beslutningsdygtig da der ikke er tale om en vedtægtsændring og vedtager at der er frikøb for pædagogiske ledere når de deltager i almenbestyrelsesmøder.
5) Temadrøftelse: Inklusion på almenområdet fra kl. 10.00–12.00
Som tidligere udmeldt skal bestyrelsen drøfte inklusionsdagsorden på almenområdet.
Inklusionspædagog og TR, Helle Bjerregaard fra Rødkilde Skole kom med et oplæg til bestyrelsen om arbejdet som Inklusionspædagog.
Helles oplæg tog udgangs punkt i hendes egne erfaringer som inklusionspædagog igennem 2 år, samt de overordnende retningslinjer for inklusionspædagogernes arbejde i de københavnske folkeskoler.
På GF 12 vedtog forsamlingen følgende:
Forslag vedrørende Specialreformen 2. 0 – herunder inklusion.
Almenbestyrelsen skal følge udviklingen på institutionsområdet i relation Specialreformen og den øgede inklusion. Et specifikt fokuspunkt skal særligt være, hvorledes medarbejdernes arbejdsmiljø påvirkes af beslutningen om øget inklusion i dagsinstitutionerne. Almenbestyrelsen skal derfor tage initiativ til medlemsaktivitet om emnet i den kommende valgperiode i samarbejde med LFS centralt.
Hanne Rosenqvist og Martin Rasmussens forslag, det fremtidige arbejde punkt 8: ”Ordet evt. slettes – ny sætning: Særligt fokus skal rettes mod sammenhængen mellem den faglige pædagogiske/ledelsesmæssige kvalitetsudvikling og arbejdsmiljøet.” sat til afstemning
Forslaget vedtaget, 4 undlod at stemme
Nu har vi hørt om vilkår og udfordringer i forhold til inklusionspædagoger i skoler, men beslutningen fra GF 12 kræver at bestyrelsen følger udviklingen på hele området, herunder med særligt fokus på arbejdsmiljøet.
I forhold til arbejdsmiljøet for inklusionspædagoger på skolerne er det en stor udfordring, at der på en del skoler kun er én inklusionspædagog ansat. Det kan være ensomt at være ene pædagog på en skole.
6) Kontakt til nye politisk udvalg i relevante kommuner, København & Frederiksberg:
Orientering til bestyrelsen om tilbagemeldinger fra partier i relevante kommuner og forvaltninger.
Kopi af afsendt henvendelse er vedlagt.
På det sidste almen bestyrelsesmøde besluttede vi at rette henvendelse til Børne- og Ungeudvalgene i hhv. Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
De eneste der har reageret på henvendelserne er Enhedslisten i begge kommuner. Der har været afholdt et møde med Daniel Panduro, Enhedslisten Frederiksberg, hvor Thomas Enghausen og Claus Reffstrup (FU) deltog.
De øvrige partier/politikere har vi ikke hørt fra.
Thomas fortæller om kommunernes tilgang til elevkontrakter og barsel. København har indført en forlængelse af elevkontrakter i forbindelse med barsel (pris ca. kr. 300.000). Frederiksberg ville ikke indføre en lignende ordning.
Bestyrelsen gav udtryk for utilfredshed over den forskelsbehandling gravide kvinder, der er elever, udsættes for – og vil følge op på det på et af de kommende bestyrelsesmøder.
7) HB-møde
Referat af sidste HB: Mødet blev aflyst.
Dagsorden til HB møde 17/3.
Punkter:
• Medlemstal - snart på 11.000!
• Status på skolereform: her skal bestyrelsen bl.a. forholde til spørgsmål fra Poul Rasmussen vedr. fritidspædagogikken i forbindelse med skolereformen.
• Køreplan for repræsentantskabet – Almen bestyrelsen skal indskærpe at der i køreplanen tilføjes frister. Hvilket betyder, at der på det kommende almenbestyrelsesmøde skal være et pkt. som forberedelse til REP 14. 23. april skal bestyrelsen have drøftet REP temaer da disse så skal tilvejebringes i HB d. 28. april. Overvej og byd ind med REP temaer fra almenbestyrelsen, vi samler sammen. Hvad kunne et tema være, oplægsholder m.v.
• Hvid tid
• Netværk for medlemmer på ”fleksjob”
Med udsendelse af dagsorden til næste bestyrelsesmøde medsendes også referatet, som indeholder bestyrelsens evaluering af REP 12.
Der er afbud fra Nicki – Ulla deltager.
8) Godkendelse af faggruppelandsmøde deltagernes arbejdsopgaver
Fremlægges på bestyrelsesmødet af deltagerkredsen, dvs. Iben, Ronni, Palle og Thomas.
• Medlemsmøder fremadrettet dvs. andet halvår 14,
• Beretning GF 14:
o Fokus på fritids- ungdomslivet i Frederiksberg og Københavns Kommuner.
o Inklusion
o Overenskomst 15
• Fremtidigt arbejde for den nye bestyrelse,
o Herunder bestyrelsesweekend for den kommende bestyrelse.
9) Nyt fra Almenområdet:
A) Nyt fra København.
Tillidsreform 2.0 – KFF har indkaldt til møde på Københavns Rådhus d. 8.4.2014. Husk tilmelding.
På et af de kommende møder i Børne- og Ungeudvalget i København er Evaluering af klynger på LFS anbefaler at evalueringen kommer til at foregå via ledelsesstrengen.
Administrationsplanen? (SAO – samling af administrative opgaver i BUF): På morgen mødet fortæller Britt, at det ikke er meningen at der skal ”sive” flere administrative opgaver til PL’erne. Hvis man oplever det sker, skal der rettes henvendelse til Britt Petersen (bp004@foa.dk).
Almen bestyrelsen opfordrer PL’ere, som oplever en ”sivning” af opgaver, til at kontakte leder sektions bestyrelsen og bede dem reagere på det.
Opsamling på TRIO ugen med Anders Seneca, hvor vi har betalt en del af udgifterne.
• Der ligger power points fra ugen på www.lfs.dk/. Deltager antallet var lavt, hvilket er ærgerligt da oplæggene var meget relevante.
• Hvad kan vi gøre anderledes? (indkaldelse etc.) og hvordan kan vi arbejde videre med indholdet i Anders’ oplæg??
• Hvordan forholder vi os fremadrettet til at nogle PL’ere og AMR ikke er medlem af LFS – når vi indkalder til TRIO møder?
Budget 2015
• Thomas gennemgår budget 2015, som blev fremlagt på det seneste Hoved MED. Henrik Krogh kommer på de kommende TR-møder og fortæller TR’erne om status på budget 15. I KK er der ubrugte midler i 2013 for ca. kr. 93 mio. svarende til ca. 1 % af det samlede budget. I gennemgangen blev der lagt vægt på:
o Ubrugte midler og regler for overførsler
o Effektiviseringer planlagt i BUF 2015-2018.
o Der har været budget seminar og den videre tidsplan?
• I LFS/almenbestyrelsen er vi i den kommende tid nødt til at tage diskussionen om, hvordan området skal udvikle sig.
FRIE BH og Frit har i et høringssvar til Københavns Kommune (BUF) meldt sig ud af MED aftalen. Pt. afventer vi afklaring mellem FOA, OAO, KL m.fl. (Problemet er at der er BUPL der har underskrevet MED aftalen på vegne af deres institutioner – uden at sikre sig deres opbakning).
På lfs.sk kan man læse om en institution, der vil melde sig ud af Frie børnehaver og Fritidshjem.
B) Nyt fra Frederiksberg Kommune:
Se under pkt. 3
C) Nyt fra Bemandede legepladser (TMF)
Der forhandles nye arbejdstidsregler for ansatte på de bemandede legepladser i TMF. Der arbejdes stadig på en MED aftale i TMF og det forventes at den ligger klar i løbet af april 14. Der arbejdes også på at oprette en ny arbejdsmiljøorganisation. TMF tager opgaven med vagtplaner og løn tilbage, efter det i en periode har ligget i KS, fordi der er stor utilfredshed med Koncerservice’s håndtering af opgaven. Faggruppeudvalget opfordrer til at LFS indkalder dem til et møde inden den nye arbejdstidsaftale underskrives.
D) Nyt fra almenbestyrelsens medlemmer til bestyrelsen.
Forslag: At almenbestyrelsen beslutter at give et tilskud til et fastsat antal LFS medlemmer, som gerne vil deltage i Politisk Sommerhøjskole på Krogerup Højskole. Prisen er 4000,00, men vi talte om et tilskud i størrelsesordenen 1500,00 x 5 til de som måtte søge. Ved flere end 5 ansøgere trækkes der lod på bestyrelsesmødet 23. april 2014. På dette tidspunkt er bestyrelsen ikke beslutnings dygtig, derfor udsættes punktet til det kommende bestyrelsesmøde.
Connie fortæller, hvordan hendes enhed/klynge igennem en årerække ikke har fået udmeldt det faktiske beløb til dækning af energiudgifter, dette har medvirket til et stort underskud i enheden/klyngen. Bestyrelsen opfordrer til at klyngen sender en mail til LFS, hvori de beskriver problemstillingen og medsender budget/regnskab.
E) Nyt fra Faggruppeudvalgene.
Intet til referat.
10) Status på vedtaget Fremtidigt Arbejde 2012 -2014
Se pkt. 3 og 5.
11) Kommende medlemsaktiviteter/fyraftensmøder:
25. marts: Krisen i Dansk Pædagogik v./ Thomas Aastrup Rømer
14. maj: Trine Ankerstjerne omkring Fritidspædagogikken (arbejdstitel)
19. maj: Mød Børne-og Unge borgmester Pia Allerslev
27 maj: Den moderne daginstitutionsleder v/ John Andersen
Tilmelding til alle arrangementer på www.lfs.dk
Vi skal finde ud af hvem fra LFS der siger noget på medlemsmødet med Pia Allerslev – gruppen som er til faggruppelandsmøde tænker indhold og form på mødet.
Eventuelt
Forslag til dagsordenpunkter til kommende bestyrelsesmøder:
• Repræsentantskab 2014 jf. køreplan
• Temadrøftelse: Fremtidens fritidsstruktur i København
• Krogerup højskole
• Klyngeevaluering
• Administrationsplan
Referent
Iben Andersen